دریافت گواهی ارزش افزوده

دریافت گواهی ارزش افزوده

دریافت گواهی ارزش افزوده به چه صورت انجام می گیرد؟

مالیات بر ارزش افزوده در اصل قسمتی از هزینه خدمات و کالاست که توسط مشتریان در حلقه پایانی زنجیره پرداخت می شود.

بعد از ارائه کالا یا خدمات توسط تولیدکننده آن، مشتریان باید مالیاتی را اضافه بر قیمت نهایی کالا به دولت بپردازند. به همین دلیل نیاز است که غیر از تولید کننده ی اصلی کالا و خدمات، هر واسطه ای این مالیات را به فروشنده ی مرحله قبلی بپردازد تا در نهایت آن را از خریدار نهایی در بازار دریافت کند.

این مالیات بر حجم بزرگی از اقتصاد خرد و کلان کشور وضع شده است.

با این حال گروهی از کالاهای اساسی و پراستفاده از آن معاف هستند. بدون توجه به این موضوع، تمام شرکت هایی که تولیدکننده کالا و خدمات هستند باید بعد از طی مراحل قانونی ثبت شرکت، اقدام به دریافت گواهی ارزش افزوده ی خود کنند.

از نظر قانونی، هر شرکتی در هر زمانی باید بتواند گواهی خود را به مراجع قانونی ذی صلاح ارائه دهد.

خانم محمدی مشاور دریافت گواهی ارزش افزوده

مشمولین دریافت گواهی ارزش افزوده

می شود گفت که هر فعال اقتصادی پس از ثبت شرکت تجاری و دریافت کد اقتصادی خود، بایدبرای دریافت گواهی ارزش افزوده اقدام کند. این گواهی در حوزه های مالیاتی مختلف به صورت ۶ ماهه یا یک ساله صدور می شود. به این معنی که بعد از دریافت آن تا مدت زمان مشخص تمدید گواهی ارزش افزوده نیازی نیست.

فعالین اقتصادی فارغ از داشتن یا نداشتن معافیت، حوزه کاری و اندازه شرکت باید این گواهی را اخذ کنند و اظهارنامه ارزش افزوده خود را هر سه ماه یک بار یا به صورت فصلی به سازمان امور مالیاتی تسلیم کند.

در حال حاضر نرخ این مالیات ۹ درصد می باشد که از نظر قانونی دارای دو بخش است. ۶ درصد آن تحت عنوان مالیات بر ارزش افزوده و ۳ درصد به عنوان عوارض ارزش افزوده از فعالین اقتصادی دریافت می شود.

ضمناً مهلت تسلیم اظهارنامه برای هر دوره سه ماهه، ۱۵ روز است یعنی هر فعال اقتصادی بعد از پایان دوره ۱۵ روز مهلت دارد که اطلاعات مورد نیاز را به سازمان امور مالیاتی ارائه کند.

نکته: برای دوره آخر سال (فصل زمستان) مدت 15 روزه اظهارنامه ارزش افزوده اغلب به علت تعطیلات سال نو 15 روز دیگر تمدید می‌شود.

مشمولین دریافت گواهی ارزش افزوده

مراحل ثبت نام دریافت گواهی ارزش افزوده

اگر شرکت شما مدت زیادی در حال فعالیت بوده، احتمالا مراحل زیادی از کار را قبلاً طی کرده اید. به همین دلیل تنها قسمتی که باید مرتباً چک شود، مدت اعتبار گواهی ارزش افزوده می باشد.

این گواهی به طور کلی در دو حالت شش ماهه و یک ساله صادر می شود. این زمان را اداره امور مالیاتی و رییس ناحیه ای که به آن مراجعه کردید مشخص می کند. معیار اصلی در اعمال مدت زمان اعتبار، وضعیت پرداخت مالیات مذکور است.

در صورتی که مالیات دوره خود را به طور کامل پرداخت کرده باشید، این گواهی با اعتبار یک ساله صادر خواهد شد. بعد از پایان این مدت شما نیاز دارید که اقدام به تمدید اعتبار گواهی ارزش افزوده خود کنید.

اما برای دریافت گواهی ارزش افزوده شرکت تازه تاسیس خود، باید مراحل بیشتری را طی کنید. مدارکی هست که باید تهیه شوند و در نهایت طی سه مرحله، می توانید به گواهی مالیات ارزش افزوده برسید. میتوانید این امر را به وکلای موسسه ثبت فرهنگ بسپارید تا با خیالی آسوده کارتان به پیش رود، چراکه ثبت خوب فرهنگ است .

مدارک لازم جهت دریافت گواهی ارزش افزوده برای شرکت تازه تاسیس

اگر به تازگی آگهی تاسیس شرکت را دریافت کرده اید ، قبل از شروع کار بهتر است که مجموعه ای از مهمترین مدارک و اسناد برای دریافت گواهی ارزش افزوده را تهیه کنید. این مدارک عبارت اند از:

دریافت کد اقتصادی اشخاص حقوقی: این کد یک شماره 11 رقمی است که همان شناسه ملی شرکت است که توسط سازمان امور مالیاتی بعد از تاسیس و ثبت شرکت به موسس آن که می تواند شخص حقیقی یا حقوقی باشد تعلق می گیرد. تمام شرکت ها تا حداکثر دو ماه بعد از ثبت، باید این کد را دریافت کنند.

مشخصات مدیر عامل و اعضای شرکت: برای ثبت نام در سازمان امور مالیاتی، دریافت گواهی ارزش افزوده و انجام مراحل اداری، به مشخصات اعضای اصلی شرکت نیاز دارید. این مشخصات شامل نام، آدرس محل سکونت، کپی شناسنامه و کارت ملی می باشد.

مشخصات کاملی از بانک مورد استفاده توسط شرکت. این مشخصات شامل نام بانک محل تاسیس حساب، کد شعبه و شماره حساب و شماره شبا شرکت است.

اطلاعاتی راجع به شرکت: مثلاً شما باید اسناد مربوط به اطلاعیه تاسیس شرکت را همراه داشته باشید. آدرس و کد پستی و اطلاعات مربوط به آخرین ثبت تغییرات شرکت هم در جریان دریافت گواهی ارزش افزوده مورد استفاده قرار می گیرد.

اسناد مربوط به درآمدها و خرید شرکت و فروش شرکت در بازه زمانی تاسیس تا ثبت شرکت. این اسناد مخصوصا برای پر کردن اظهارنامه مالیاتی اهمیت دارند.

مراحل ثبت نام دریافت گواهی ارزش افزوده

صحت سنجی دریافت گواهی ارزش افزوده

این فرآیند در سه مرحله صورت می گیرد. ابتدا باید به سامانه دریافت گواهی ارزش افزوده در نظام مالیاتی مراجعه کنید. در این مرحله یک فرآیند ثبت نام مجازی را طی خواهید کرد که در نهایت اطلاعات حساب کاربری خود در این سامانه را دریافت می کنید.

در مرحله بعدی با استفاده از این حساب کاربری وارد سایت می شوید و اسناد و مدارک مورد نیاز را آپلود می کنید.

این مدارک باید به سازمان امور مالیاتی تحویل داده شوند. اسناد تحویل داده شده توسط کارمندان اداره امور مالیاتی بررسی خواهند شد.

بعد از طی فرآیند مخصوص و تکمیل نواقص احتمالی، پرونده به رییس اداره ارسال می شود. مدت زمان اعتبار برای دریافت گواهی ارزش افزوده شما توسط بازرس مربوطه پیشنهاد می شود (مثلاً پیشنهاد می شود که گواهی شما ۶ ماه یا یک سال اعتبار داشته باشد.) در نهایت اما رییس اداره بعد از بررسی پرونده می تواند زمان مذکور را تایید یا رد نماید.

این مرحله با درخواست شما برای دریافت گواهی ارزش افزوده پایان می پذیرد. این گواهی به صورت فایل الکترونیکی در اداره امور مالیاتی صادر خواهد شد. سپس دو نسخه چاپی از آن تهیه و برای آدرس محل سکونت صاحب شرکت و آدرس خود شرکت با پست ویژه ارسال می شود.

صحت سنجی دریافت گواهی ارزش افزوده

جریمه دریافت نکردن گواهی ارزش افزوده

توجه داشته باشید که سازمان امور مالیاتی طی فرآیندی اتوماتیک تمام مالیات های ارزش افزوده را زیر نظر دارد.

به همین دلیل غفلت کردن از انجام مراحل قانونی می تواند برای شرکت شما مشکل بیآفریند. مالیات بر ارزش افزوده یکی از منابع اصلی در بودجه دولت می باشد به همین دلیل هر ساله سخت گیری های بیشتری برای اخذ عادلانه آن از تمام فعالیت های اقتصادی ذیل قانون اعمال می شود.

جریمه مذکور می تواند تا ۱۰۰ درصد مالیات تا پایان دوره ای باشد که تخلف از قانون صورت گرفته. (یعنی علاوه بر اصل مالیات در دوره مذکور، باید حسب مورد، تا مقداری برابر مالیات به صورت جریمه دوباره پرداخت شود.) موارد اصلی تخلف از قوانین ارزش افزوده شامل:

  • عدم ثبت نام مؤدی مالیاتی در مهلت مقرر
  • عدم صدور صورت حساب های مالی
  • عدم درج صحیح و کامل قیمت در صورت حساب های مالی
  • عدم تسلیم به موقع اظهارنامه مالیاتی یا مدارک مربوطه در زمان مقرر

جریمه دریافت نکردن گواهی ارزش افزوده

نحوه محاسبه مالیات و معافیت‌های مالیاتی

دریافت گواهی ارزش افزوده تنها مرحله ابتدایی قضیه است. بعد از این دوره وابسته به مقدار فروش کالا و خدمات و حوزه کاری خود باید اقدام به پرداخت مالیات بر ارزش افزوده کنید.

اینکه مالیات بر ارزش افزوده هر کالا بر عهده شماست یا واسطه بعدی، بستگی به شکل فعالیت اقتصادی شما دارد. به همین دلیل موقع پر کردن فرم های اداره مالیات و ارائه اطلاعات خود باید آگاهی کامل داشته باشید.

علاوه بر قوانین مربوط به تعیین میزان مالیات بر ارزش افزوده که ضریبی تا ۹ درصد بهای کالا و خدمات دارد، بعضی بخش های اقتصادی از پرداخت این مالیات معاف هستند. در ادامه بخشی از فعالیت های اقتصادی که معافیت مالیاتی دارند را می آوریم:.

بخشی از مواد غذایی مربوط به سبد اصلی خانوار. به عنوان مثال گندم، جو، آرد نانپزی، گوشت دام و طیور، نهاده های مربوط به پرورش دام و طیور، محصولات کشاورزی فرآوری نشده و دام و طیور زنده. به این موارد کود و سم و بذر مورد استفاده در کشاورزی را هم اضافه کنید.

بخشی از تجهیزات و کالاهای مورد استفاده نهادهای دولتی که بعد از مشورت با وزارت اقتصاد از ذیل این قانون خارج می شوند. به عنوان مثال تجهیزاتی که صرفا کاربرد نظامی دارند یا تجهیزات ناوبری دریایی که توسط وزارت دارایی و امور اقتصادی تایید شده باشند.

  • کتاب، مطبوعات و محصولات فرهنگی مشابه
  • خدمات حمل و نقل عمومی
  • موسسات مالی قرض الحسنه، خدمات بانکی و فعالین تعاونی های مالی مجاز
  • کالاهای همراه مسافر برای استفاده شخصی. تعیین مصداق ها و میزان این کالا بر عهده قانون و سازمان امور مالیاتی می باشد.
  • این لیست را می شود ادامه داد. برای اطلاع از جزئیات، پیشنهاد می کنیم که بند ۱۲ قانون مالیات بر ارزش افزوده را مطالعه کنید.

نحوه محاسبه مالیات و معافیت‌های مالیاتی

میزان دریافت مالیات

همان طور که گفتیم بعد از ارائه صورت حساب های شرکت به سازمان امور مالیاتی، مالیات با ضرایب مشخصی (میزان ۶ درصد به عنوان مالیات ارزش افزوده و ۳ درصد عوارض ارزش افزوده) تعیین می گردد.

بعد از پرداخت این مقدار به سازمان امور مالیاتی، مؤدی قادر است نسبت به محاسبه دقیق مالیات بر عهده ی خود اقدام کند. اگر میزان مالیات پرداخت شده بیش از مقدار واقعی فروش کالا و خدمات باشد، مازاد آن در سازمان امور مالیاتی به نفع مؤدی باقی می ماند و در دوره های آتی قابل استفاده خواهد بود.

میزان دریافت مالیات

سوالات متداول دریافت گواهی ارزش افزوده

برای دریافت گواهی ارزش افزوده به چه مدارکی نیاز داریم؟

مهمترین اسناد مورد نیاز شامل مدارک هویتی مدیرعامل و هیئت مدیره، کد اقتصادی شرکت و آدرس و مشخصات شرکت می باشد.

تمدید گواهی ارزش افزوده به چه صورت انجام می گیرد؟

اگر قبلاً برای دریافت گواهی ارزش افزوده اقدام کرده اید، وابسته به اعتبار آن باید در دوره های ۶ ماهه یا یک ساله، اقدام به تمدید اعتبار آن کنید. این کار با مراجعه به حساب کاربری خود در سامانه مجازی سازمان امور مالیاتی صورت می گیرد.

مالیات ارزش افزوده چه قدر است و به چه مواردی تعلق می گیرد؟

این مالیات در مجموع برابر ۹٪ از هزینه نهایی کالا و خدمات می باشد. مالیات بر ارزش افزوده از آخرین خریدار کالا یا خدمات دریافت می شود یعنی از مصرف کننده آن.

آیا مالیات ارزش افزوده دارای معافیت است؟

در این مقاله ما مهمترین معافیت های مالیاتی را ذکر کردیم. برای اطلاعات دقیق و به روز می توانید با مشاورین امور مالیاتی ثبت فرهنگ تماس بگیرید.

سوالات متداول دریافت گواهی ارزش افزوده

جمع بندی

همان طور که توضیح دادیم، مالیات بر ارزش افزوده طبق قانون از تمام کالاها و خدمات اخذ می شود، غیر از موارد معافیتی که در قانون مالیات های ارزش افزوده تعیین شده باشد.

این مالیات بخش مهمی از درآمد دولت ها در سراسر دنیا را تشکیل می دهند. در کشور ما هر شرکتی باید بعد از ثبت رسمی، با ارائه مدارک مخصوص، اقدام به دریافت گواهی ارزش افزوده کند.

این گواهی به مؤدیان اجازه می دهد که در دوره های سه ماهه، اقدام به تسلیم اظهارنامه مالیات ارزش افزوده ی خود کنند. در متن بالا تلاش کردیم شما را با اسناد مورد نیاز، مراحل ثبت نام و قوانین پرداخت مالیات بر ارزش افزوده آشنا کنیم.

خانم محمدی مشاور دریافت گواهی ارزش افزوده

نمونه دریافت گواهی ارزش افزوده
نمونه دریافت گواهی ارزش افزوده

4.8/5 - (13 امتیاز)
آنچه در این مقاله می‌خوانید

16 پاسخ

  1. من میخواهم قرارداد رسمی رد کنم آیا بدون دریافت گواهی ارزش افزوده میتوانم؟

    1. سلام و درود.

      خیر،هر شخص حقیقی یا شخص حقوقی تنها زمانی میتواند اقدام به صدور فاکتور رسمی نماید که پیش از آن اقدامات موردنیاز را بابت تشکیل پرونده کد اقتصادی و ثبتنام ارزش افزوده کرده باشد در غیر اینصورت قادر به ارائه فاکتور رسمی نمیباشند.

  2. سلام، ممنون از مطلب خوبتون.
    آیا میتوان بدون دریافت گواهی ارزش افزوده فعالیت شرکت را آغاز کرد و بعد از مدتی برای اخذ آن اقدام کرد؟

    1. سلام و درود.

      طبق اصول فعلی در حال حاضر همزمان با تشکیل پرونده کداقتصادی میبایست ثبتنام ارزش افزوده نیز انجام شود و در غیر اینصورت پروسه تشکیل پرونده اقتصادی تکمیل نمیشود و باید در پایان هر فصل،گزارش فصلی ارزش افزوده ماه قبل به اداره ارسال شود.

  3. ممنون از مطلب خوبتون، موسسه شما امور مربوط به دریافت گواهی ارزش افزوده در شهرستان را انجام میدهد؟

    1. سلام و درود.

      بله،موسسه ثبت قرهنگ ثبتنام گواهی ارزش افزوده برای تمامی شرکتها را در تمامی شهرهای کشور انجام میدهد.برای امور مربوطه با مشاوران ما در تماس باشید.

  4. سلام از چه راهی میتوانم معافیت مالیاتی بگیرم؟

    1. سلام و درود.
      شرکتهای مناطق آزاد تا ۲۰ سال معافیت مالی دارند و شرکتهای سهامی خاص نیز معاف مالیات میباشند.

  5. سلام، آیا دریافت گواهی ارزش افزوده ملزم به کارت پایان خدمت است؟

    1. سلام و درود.
      خیر،برای ثبتنام و‌دریافت گواهی ارزش افزوده نیاز به ارائه کارت پایان خدمت نیست ولی در این مورد حتماً باید قبل از اجرای این پروسه،اقدام به تشکیل پرونده مالیاتی کرده باشید و همچنین یک حساب بانکی به نام شرکت افتتاح کرده باشید و نوع خدمات و فعالیت شرکت رو با درصد های صحیح هر کدام،دقیقاً در ثبتنام گواهی ارزش افزوده مشخص نمایید.

  6. با سلام و درود، من قصد داشتم تا محصولاتم را در یک فروشگاه اینترنتی به فروش بزارم. اما متوجه شدم که برای این کار نیاز به دریافت گواهی ارزش افزوده و همچنین مدارک مالیاتی دارم؟ برای انجام این کارها حتما باید شرکت ثبت کنم؟

    1. سلام و درود.
      تشکیل پرونده مالیاتی و ثبتنام و دریافت گواهی ارزش افزوده را میتوان برای اشخاص حقیقی و اشخاص حقوقی درخواست و‌ پیگیری کرد که برای هرکدام میبایست باتوجه به مدارک و قوانین لازم اقدام به روند کاری نمود و ثبت شرکت در این پروسه حتمی نیست.

  7. سلام، من قصد راه اندازی یک فروشگاه عمده فروشی را دارم، آیا قبل از باز کردن مغازه حتما باید برای دریافت گواهی ارزش افزوده اقدام کنم؟ یا میتوانم مدتی آن را به تاخیر بی اندازم؟

    1. سلام و درود.
      میتوان این موضوع رو به اینصورت مطرح کرد که پیش نیاز دریافت گواهی ارزش افزوده،دریافت کد اقتصادی است که با توجه به ضرورت بازدید اداره مالیات از ملک مورد نظر و ارائه یک سند یا اجاره نامه کد رهگیری دار بنام شخص یا شرکت حتماً باید بلافاصله بعد از راه اندازی کسب و کارتون اقدام به دریافت کد اقتصادی و در نهایت اخذ گواهی ارزش افزوده نمایید.
      این موضوع رو لازمه اطلاع داشته باشید که تا زمان تکمیل نشدن این فرایند قادر به صدور فاکتور رسمی نخواهید بود.

  8. سلام، مقدار زمان مورد نیاز برای دریافت گواهی ارزش افزوده چقدر است؟

    1. سلام ‌و درود.
      پروسه دریافت گواهی ارزش افزوده بعد از دریافت کد اقتصادی و افتتاح حساب بانکی برای شخص یا شرکت میباشد که طبق قانون روز دریافت گواهی ارزش افزوده بصورت حضوری و تشکیل پرونده لازم نیست و با ثبتنامهای سیستمی میتونید این پروسه رو پیگیری کنید.
      مدت زمان لازم برای اینکار بستگی به تجربه و اطلاعات کافی در مورد پرونده مورد درخواست دارد که در اینصورت یک الی دو روز زمان میبرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس