انتقال سهام متوفی در شرکت

انتقال سهام متوفی در شرکت

انتقال سهام متوفی در شرکت (بروزرسانی دی 1402): بعد از اینکه شرکت مورد نظر خودتان را از میان 7 شرکت قابل ثبت در ایران به ثبت رساندید، ممکن است اتفاقات زیادی در شرکت رخ بدهد.

یکی از این اتفاقات که می‌تواند کاملا ناگهانی و غیر قابل پیش‌بینی نیز باشد، فوت اعضا شرکت است. اینکه بعد از فوت هر کدام از اعضا چه اتفاقی می‌افتد کاملا به نوع شرکت شما بستگی دارد.

به طور مثال این اتفاق در شرکت‌های سهامی کاملا متفاوت از شرکت تضامنی خواهد بود. حال باید ببینیم اگر قرار باشد این سهام متوفی به کسی انتقال پیدا کند چه شرایطی پیدا می‌کند. اگر تمایل دارید در این مورد اطلاعات بیشتری کسب کنید تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

خانم شهبازی مشاور انتقال سهام متوفی در شرکت

دریافت گواهی انحصار وراثت

یکی از اقدامات مهمی که قبل از انتقال سهام متوفی در شرکت باید انجام دهید، دریافت گواهی انحصار وراثت است. برای این کار باید به شورای حل اختلاف مراجعه کنید. شورای حل اختلاف با گواهی انحصار وراثت، سهم هر کدام از ورثه را به صورت دقیق مشخص می‌کند.

اسناد و مدارکی که برای دریافت گواهی انحصار وراثت باید به شورای حل اختلاف ارائه کنید عبارتست از گواهی فوت شخص فوت شده، اوراق هویتی از قبیل شناسنامه و کارت ملی ورثه، شناسنامه فرد فوت شده، استشهادیه محضری، عقدنامه یا رونوشت.

دریافت گواهی انحصار وراثت

مالیات انتقال سهام متوفی در شرکت

واضح است که برای هر سهامی از جمله سهام فرد متوفی، باید مالیات آن پرداخت شود. این موضوع را به یاد داشته باشید که برای پرداخت مالیات سهام نیازی نیست که مالیات تمامی دارایی فرد فوت شده پرداخت شود و فقط باید مالیات این سهام پرداخت شود.

یک موضوع جالب دیگر در این مورد وجود دارد که هر چقدر نسبت ورثه نسبت به فرد فوت شده نزدیکتر باشد، مالیات کمتر و هر چقدر نسبت فرد دورتر باشد، مالیات بیشتری به آن تعلق می‌گیرد.

مالیات انتقال سهام متوفی در شرکت

انتقال سهام متوفی در شرکت سهامی

مقدار سهام در یک شرکت سهامی خاص برای هر فرد شبیه به سایر اموال و دارایی است که پس از مرگ به نسبت ذکر شده در قانون بین وراث تقسیم می‌شود.

در واقع در شرکت‌های سهامی، محوریت سهام است و نه سهامدار. اصولا در این شرکت‌ها سهامدار هر زمانی که بخواهد می‌تواند سهام خود را به دیگری انتقال دهد. در صورتی که شرکت سهامی نیاز به محدودیت در این زمینه داشته باشد باید آن را در اساسنامه شرکت قید کند.

بعد از فوت یکی از سهامداران در شرکت‌های سهامی، ورثه باید به دادگاه مراجعه کنند و برای انحصار وراثت اقدام کنند. برای این کار باید مالیات این دارایی پرداخت شود، که این مرحله در اداره دارایی انجام می‌شود و در این رابطه حتما باید شرکت مذکور دارای کد اقتصادی حقوقی باشد.

بعد از انجام این دو کار و دریافت گواهی حصر وراثت و تاییدیه پرداخت مالیات ارثیه، سهامداران شرکت باید با ورثه یا نماینده‌ی آن‌ها جلسه‌ای را تنطیم کنند تا در مورد انتقال سهام متوفی در شرکت به توافق برسند.

در مرحله بعدی، ورثه باید به اداره دارایی مراجعه کرده و گواهی مربوط به نقل و انتقال سهام را دریافت کنند. یکی دیگر از اقداماتی که در زمینه انتقال سهام متوفی در شرکت باید صورت بگیرد، مطلع کردن اداره ثبت شرکت‌ها است.

برای این منظور باید صورتجلسه تنظیم شده همراه با مدارک شناسایی ورثه، یک نسخه از گواهی حصر وراثت، یک نسخه از گواهی پرداخت مالیات به اداره ثبت شرکت‌ها ارسال شود.

انتقال سهام متوفی در شرکت سهامی

انتقال سهام متوفی در شرکت با مسئولیت محدود

ثبت شرکت با مسئولیت محدود یکی دیگر از شرکت‌های پرطرفدار در آمار ثبت شرکت تجاری است. بعد از اینکه شرکت مراحل قانونی خود را سپری کرد و به ثبت رسید، ممکن است که اعضا شرکت به دلایل مختلفی فوت کنند.

اگر در اساسنامه شرکت قید شده باشد که با فوت اعضا، شرکت منحل می‌شود، این اتفاق با فوت هر سهامدار اتفاق خواهد افتاد. اما اگر این موضوع در اساسنامه شرکت قید نشده باشد و اعضا شرکت بعد از برگزاری جلسه، موافقت خود را اعلام کنند این سهام به ورثه انتقال پیدا می‌کند.

به این موضوع توجه کنید که اگر متوفی چند ورثه داشته باشد باید همگی به خروج از شرکت یا ادامه حضور در شرکت موافقت داشته باشند. در این نوع شرکت‌ها بعد از موافقت سایر شرکا، باید وراث رضایت خودشان را اعلام کنند.

انتقال سهام متوفی در شرکت با مسئولیت محدود

مدارک انتقال سهام متوفی در شرکت

همانطور که می‌دانید انتقال سهام متوفی در شرکت یک فرآیند رسمی و قانونی است که مثل هر فرآیند دیگری نیاز به ارائه یک سری اسناد و مدارک دارد که در ادامه آن‌ها را با هم بررسی می‌کنیم.

همانطور که در بالا نیز به آن اشاره کردیم برگه انحصار وراثت یکی از مدارکی است که بعد از دریافت آن باید به همراه صورت جلسه ارائه کنید. شناسنامه و گواهی فوت متوفی نیز از دیگر مدارکی است که برای انتقال سهام متوفی در شرکت به آن نیاز دارید.

برگ سهام متوفی، گواهی پرداخت مالیات، شناسنامه و کارت ملی ورثه نیز برای این انتقال سهام نیاز است.

در صورتی که مادر متوفی زنده باشند باید یک نسخه کپی از برگه دوم شناسنامه ایشان نیز ارائه شود.

مدارک انتقال سهام متوفی در شرکت

مراحل انتقال سهام متوفی در شرکت

اگر قصد انتقال سهام متوفی در شرکت را دارید و با مراحل آن به صورت دقیق آشنایی ندارید در ادامه با ما همراه باشید تا این مراحل را به صورت کامل با شما در میان بگذاریم.

همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم در ابتدا جهت انحصار وراثت به دادگاه مراجعه کنید. در مرحله بعدی باید مالیات اموال و دارایی را پرداخت کنید. نکته: لازم به ذکر است در برگه پرداخت مالیات بر ارث حتما باید اسم شرکت و میزان سهام متوفی در همان شرکت ذکر شود. بعد از اینکه گواهی انحصار وراثت و تاییدیه پرداخت مالیات را دریافت کردید به دفتر پیشخوان مراجعه کنید.

بعد از مراجعه به دفتر پیشخوان و درخواست تقسیم سهام، سهام به شکل قانونی بین ورثه تقسیم می‌شود. در زمان مراجعه به دفتر پیشخوان باید حتما مدارک شناسایی ورثه، گواهی فوت، تاییدیه پرداخت مالیات و گواهی انحصار وراثت را همراه داشته باشید.

انتقال سهام در دفتر پیشخوان، نیازمند طی شدن یک سری فرآیندها است که در ادامه این مراحل را با هم بررسی می‌کنیم. این موضوع را به یاد داشته باشید که وراث یا نماینده‌های آن باید مدارک مورد نیاز را به دفتر پیشخوان ارائه کنند. در مرحله بعد دفتر پیشخوان مدارک هویت دریافت شده را به صورت دقیق بررسی می‌کنند.

بعد از بررسی مدارک و تایید آن‌ها، مدارک مورد نظر را به اداره سمات (شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه) می‌فرستند.

در مرحله بعدی، دقیقا مطابق با قانون هر میزان سهمی که به هر کدام از ورثه اختصاص می‌یابد را به ورثه فرد متوفی انتقال می‌دهد. سپس مطابق با قانون، برای هر کدام از ورثه برگه‌ی نقل و انتقال به صورت جداگانه صادر می‌شود.

در این مرحله برای اینکه ورثه از روند این فرآیند مطلع شوند پیامکی تحت عنوان صدور گواهینامه فرستاده می‌شود. در مرحله‌ی آخر نیز برای دریافت گواهی انحصار ورثه، هر کدام از ورثه به دفتر پیشخوان مورد نظر مراجعه می‌کند و آن گواهینامه را دریافت می‌کنند.

مراحل انتقال سهام متوفی در شرکت

جمع بندی

در این مطلب تلاش کردیم همه جزئیات و چالش‌ها در مورد انتقال سهام متوفی در شرکت‌ را با هم بررسی کنیم. از آنجایی که هر شرکت قواعد و قوانین مخصوص به خود را دارد پس شرایط انتقال سهام در آن نیز متفاوت خواهد بود.

از آنجایی که این کار، پروسه نسبتا پیچیده‌ای است، پیشنهاد می‌شود در ابتدا با یک مجموعه‌ی معتبر در این زمینه مشورت کنید یا اینکه اجرای تمام این پروسه را به او بسپارید.

به همین منظور مجموعه ما که سال‌هاست در این زمینه دارای سابقه و تجربه است، می‌تواند تمامی این خدمات را در کمترین زمان و هزینه برای شما انجام دهد. چراکه ثبت خوب فرهنگ است .

خانم شهبازی مشاور انتقال سهام متوفی در شرکت

5/5 - (7 امتیاز)
آنچه در این مقاله می‌خوانید

24 پاسخ

  1. اگر یکی از ورثه حضور نداشته باشه یا از نقل و انتقال از طرف دادگاه ممنوع باشه ، انتقال سهم انجام میشه ؟

    1. سلام، لطفا با مشاورین ما در تماس باشید
      02188472277

  2. آیا انتقال سهام متوفی در شرکت سهامی خاص نیاز به صورت جلسه دارد؟

    1. سلام و درود.

      بله هر گونه تغییراتی در شرکتها که انتقال سهام متوفی به وارثین نیز یکی از این نوع تغییرات میباشد میبایست در مجمع مشخص صورتجلسه شود و اداره ثبت شرکتها به ثبت برسد.

  3. آیا قبل از دریافت گواهی انحصار وراثت میتوان سهام متوفی را انتقال داد؟

    1. سلام و درود.

      خیر برای نقل و انتقال سهام متوفی حتماٌ نیاز به دریافت گواهی انحصار وراثت و پرداخت مالیات بر ارث میباشد.

  4. اگر یکی از سهامدانی که خارج از کشور فوت شده باشد چگونه میتوانیم صورتجلسه انتقال سهام متوفی در شرکت را تنظیم کنیم؟ چگونه میشود این مشکل را حل کرد؟

    1. سلام و درود.

      برای روند انتقال قهری یا همان انتقال سهام متوفی به وراث میبایست برگه انحصار وراثت و پرداخت مالیات بر ارث که حتماٌ باید اسم شرکت و میزان سهم متوفی در آن ذکر شده باشد ارائه شود و در این مورد باید وراث از طریق مراجع قضایی مربوطه و اداره مالیات اقدامات لازم را انجام دهند.

  5. سلام، انتقال سهامی متوفی در شرکت نیاز به چند صورتجلسه دارد؟

    1. سلام، لطفا با مشاورین ما در تماس باشید
      02188472277

  6. آیا در زمان انتقال سهام متوفی در شرکت باید مالیات پرداخت کنیم؟

    1. سلام و درود.
      در این خصوص باید قبل از تنظیم صورتجلسات مربوطه،مالیات بر ارث پرداخت شود که مالیات سهام متوفی در شرکت نیز به عنوان اموال متوفی در مالیات بر ارث محاسبه میشود.

  7. سلام، آیا پدر من مدتی است که تو کما رفته است، و عملا شرکت دیگر فعالیت نمیکند، از آنجا که برای انتقال شرکت نیاز هست تا پدرم در هوشیاری کامل باشد، آیا میتوان از طریق انتقال سهام متوفی هیئت مدیره را عوض کرد؟

    1. سلام و درود.
      از جمله مدارک مورد نیاز در رابطه با نقل و انتقال سهام متوفی،ارائه گواهی انحصار وراثت و برگه مالیات بر ارث بابت سهام یا سهم الشریکه شخص متوفی در شرکت مورد نظر میباشد که قاعدتاً ارائه این مدارک تا زمانی که شخص انتقال دهنده در قید حیات باشد امکانپذیر نیست.
      اگر موضوع تغییرات شما چیزی غیر از جابجایی سهام یا سهم الشریکه شخص مورد نظر باشد،در صورت دارا بودن شرایط لازم میتونید از طریق آگهی دعوت و تشریفات قانونی،به امور شرکت رسیدگی کنید.

    2. سهامدار قبل از فوتش صورتجلسه نقل و انتقال سهام را امضا کرده است. آیا بعد از فوت او بدون انحصار وراثت میشود صورتجلسه را ثبت کرد؟

    3. سلام، لطفا با مشاورین ما در تماس باشید
      02188472277

  8. سلام، کل پروسه انتقال سهام متوفی در شرکت چقدر زمان نیاز دارد؟

    1. سلام‌و درود.
      پروسه زمانی این دستور جلسه با مابقی تغییرات در شرکتهای سهامی خاص یا با مسئولیت محدود یکسان است و تقریباً بین ۵ تا ۷ روز کاری زمان،باید در نظر داشته باشید ولی نکته ای که هست مدارک مورد نیاز بابت این موضوع دستور جلسه هست و تنظیم صورتجلسه صحیح که در این مورد میبایست کاملاً به این موضوع اشراف داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس