تغییر سمت اعضا شرکت

تغییر سمت اعضا شرکت

تغییر سمت اعضا شرکت (بروزرسانی بهمن 1402) یکی از تغییراتی است که می‌توان در شرکت‌های مختلف انجام شود. همانطور که می‌دانید همه شرکت‌ها می‌توانند تغییرات مختلفی را داشته باشند اما همه این تغییرات باید به اطلاع اداره ثبت شرکت‌ها برسد.

یکی از این تغییرات مهم تغییر سمت اعضای شرکت است به همین دلیل در این مطلب قصد داریم در مورد این تغییرات با شما صحبت کنیم.

خانم شهبازی مشاور تغییر سمت اعضا شرکت

تعیین سمت اعضا شرکت

همانطور که می‌دانید در زمان ثبت شرکت تجاری باید سمت اعضای شرکت به صورت شفاف مشخص شود. در زمان ثبت شرکت و تعیین سمت اعضا در ابتدا باید اعضای هیئت مدیره شرکت تعیین شوند. اینکه اعضای هیئت مدیره چطور انتخاب شوند به نوع شرکت مورد نظر بستگی دارد.

مثلاً در ثبت شرکت سهامی خاص باید اعضای هیئت مدیره حداقل از سه نفر که می‌توانند حقیقی و یا حقوقی باشد تشکیل شود.

بعد از اینکه اعضای هیئت مدیره مشخص شدند حالا باید سمت سایر اعضا مشخص شود. این تعیین سمت توسط اعضای هیئت مدیره انجام می‌شود. اینکه سمت اعضای شرکت تا چه زمانی باشد هم به نوع شرکت بستگی دارد و در همین زمان باید آن را در جلسه انتخاب اعضا مشخص کرد.

تعیین سمت اعضا شرکت

تغییر سمت اعضا شرکت و هیئت مدیره

قبل از اینکه در مورد تغییر سمت هیئت مدیره با شما صحبت کنیم باید انواع سمت‌های شرکت و سمت‌های هیئت مدیره آشنا شوید واضح است که این سمت‌ها در شرکت‌های مختلف متفاوت هستند.

مدیر عامل یکی از سمت‌های مهم در شرکت است وظایف این سمت مدیریت امور اصلی شرکت و گرفتن تصمیمات کلان و مهم شرکت است.

رئیس هیئت مدیره نیز از دیگر سمت‌های شرکت‌های مختلف است. همانطور که می‌دانید برای موضوعات مختلفی اعضای هیئت مدیره اقدام به تشکیل جلسات مختلف می‌کنند که هماهنگی این جلسات و صورتجلسه و دستورات جلسه بر عهده رئیس هیئت مدیره شرکت است.

نائب رئیس هیئت مدیره از دیگر سمت‌های مهم در شرکت است. وظیفه این عضو شرکت این است که در زمانی که رئیس هیئت مدیره امکان انجام وظایف خود را ندارد وظایف او را به درستی انجام دهد.

عضو اصلی هیئت مدیره یکی دیگر از اعضای شرکت و هیئت مدیره است. این فرد در هیئت مدیره دارای حق رای است و می‌تواند در رای‌گیری‌های تغییر اعضا هیئت مدیره شرکت کند.
عضو علی البدل هیئت مدیره یکی دیگر از سمت‌های شرکت است که بودن یا نبودن عضو علی البدل را می‌توان در اساسنامه شرکت تعیین کرد.

تغییر سمت اعضا شرکت و هیئت مدیره

مدارک تغییر سمت اعضا شرکت

همانطور که می‌دانید تغییر سمت اعضا شرکت یک فرآیند قانونی است و برای انجام هر نوع فرایند قانونی نیاز به ارائه یک سری اسناد و مدارک است. این مدارک برای تغییر سمت اعضا در شرکت به شرح زیر است:

  • ارائه فتوکپی برابر با اصل مدارک و اوراق هویتی اعضا و سهامداران شرکت
  • ارائه یک نسخه از روزنامه تاسیس شرکت
  • ارائه اسناد و مدارک مربوط به هر تغییراتی که در گذشته انجام شده است
  • ارائه صورتجلسه که مربوط به تغییرات سمت اعضا است

مدارک تغییر سمت اعضا شرکت

هزینه تغییر سمت اعضا شرکت

یکی دیگر از موضوعات مهمی که همیشه باید بررسی شود مربوط به هزینه انجام هر فرآیند است. به همین دلیل هزینه تغییر سمت اعضا نیز باید به درستی بررسی شود. این موضوع را به یاد داشته باشید که به صورت کلی نمی‌توان عدد ثابت و از پیش تعیین شده را برای این موضوع در نظر گرفت زیرا این هزینه از فاکتورهای مختلفی تشکیل شده است که هر کدام از آن‌ها بنا به شرایطی می‌تواند تغییر کند. این هزینه‌ها به شرح زیر است:

  • هزینه مربوط به ثبت صورتجلسه که برای تغییر سمت اعضا تنظیم شده
  • در صورت استفاده از وکیل، هزینه حق الوکاله
  • هزینه ثبت آگهی در روزنامه کثیرالانتشار و روزنامه رسمی
  • هزینه شرکت‌های که این خدمات را ارائه می‌کنند

هزینه تغییر سمت اعضا شرکت

ثبت تغییرات سمت اعضا شرکت

همانطور که در بالا اشاره کردیم ممکن است بعد از گذشت مدت زمانی از ثبت شرکت بنا به دلایل مختلفی سمت اعضا تغییر پیدا کند. این فرایند که یک فرآیند حقوقی است نیاز به سپری کردن یک سری مراحل و اقدامات دارد. در اولیه‌ترین گام باید یک مجمع عمومی عادی برای این تغییر سمت تشکیل شود.

در این مجمع شرکت، اعضا و سهامداران حاضر باید تصمیم بگیرند که سمت اعضای شرکت تغییر پیدا کند. البته در مورد جزئیات مربوط به این تغییر تصمیم‌گیری نمی‌شود و کلیات آن به رای اکثریت تصویب می‌شود.

در ادامه نیز باید هیئت مدیره شرکت جلسه‌های مربوط به همین موضوع برگزار کند و جزئیات این تصمیم را بررسی کند. اگر این تغییراتی که مربوط به سمت اعضا است در اساسنامه شرکت تغییرات به وجود بیاورد باید یک مجمع عمومی فوق العاده برای آن تشکیل شود. در پایان نیز بهتر است که صورت جلسه این مجمع عمومی فوق العاده به ثبت برسد.

به این موضوع مهم توجه کنید که تغییر سمت اعضا شرکت کار نسبتاً پیچیده و کاملا تخصصی است و باید به صورت کاملا اصولی و قانونی انجام شود در غیر اینصورت عواقب زیادی را به دنبال خواهد داشت.

پیشنهاد ما به شما این است که از کارشناسان و مجموعه‌های ثبتی با سابقه و معتبر در این زمینه استفاده کنید یا می‌توانید از مشاوره و کارشناسان استفاده کنید. مجموعه ثبت فرهنگ یکی از مجموعه‌های ارائه دهنده تمامی خدمات ثبتی و شرکتی است. چراکه ثبت خوب فرهنگ است.

ثبت تغییرات سمت اعضا شرکت

جمع بندی

در این مطلب تلاش کردیم که تمامی جزئیات مربوط به تغییر سمت اعضا شرکت را بررسی کنیم. همانطور که می‌دانید تمامی ثبت تغییرات شرکت باید حتماً به اطلاع اداره ثبت شرکت‌ها برسد در غیر این صورت این تغییرات قانونی نیستند و نمی‌توان به آن‌ها استناد کرد.

تغییر سمت اعضا شرکت نیز از این موضوع مستثنی نیست و باید حتماً به صورت رسمی و قانونی به اطلاع اداره ثبت شرکت‌ها برسد. در صورتی که در مورد انجام این نوع تغییر با مشکل روبرو هستید و نمی‌دانید چطور باید این تغییر را به صورت قانونی انجام دهید بهتر است که از مشاوران و کارشناسان مجموعه ثبت فرهنگ که سابقه زیادی در تمام امور ثبتی از جمله تغییر سمت اعضا شرکت دارند کمک بگیرید.

کافیست برای انجام هر نوع خدماتی فقط درخواست خودتان را در سایت ثبت کنید تا در اولین فرصت خدمات مورد نظر برای شما انجام شود.

خانم شهبازی مشاور تغییر سمت اعضا شرکت

5/5 - (7 امتیاز)
آنچه در این مقاله می‌خوانید

14 پاسخ

  1. یکی از سهامداران شرکت ما مدتی است که در کما است، چه راهی وجود دارد تا قبل از فوت ایشان تغییر سمتش را در شرکتمان انجام دهیم؟

    1. سلام، لطفا با مشاورین ما در تماس باشید
      02188472277

  2. آیا بدون امضا اعضا هیئت مدیره راهی وجود دارد تا بتوانیم اعضا شرکت را در شرکت سهامی عام عوض کنیم؟

    1. سلام، لطفا با مشاورین ما در تماس باشید
      02188472277

    1. سلام و درود.

      ممنون از مطالعه مقاله مدنظر.

  3. سلام، آیا میتوانیم بدون حضور اعضا هیئت مدیره برای تغییر سمت اعضا شرکت اقدام کرد؟

    1. سلام و درود.

      خیر،برای اعمال تغییرات مدنظر میبایست اعضای شرکت،صورتجلسات مدنظر را امضا کنند و در مجمع مورد نظر حضور داشته باشند.

  4. آیا برای تغییر سمت اعضا هیئت مدیره شرکت، حضور تمامی اعضا الزامی میباشد؟

    1. سلام و درود.

      تغییر سمت اعضای هیئت مدیره در شرکتها در جلسات مجمع و جلسات هیئت مدیره امکانپذیر است که شرایط حضور اعضا در هر کدام از این جلسات متفاوت است.برای اطلاعات کافی میتونید با کارشناسان ثبت فرهنگ در تماس باشید.

  5. سلام، ببخشید یک سوال، آیا تغییر سمت اعضا شرکت حتما باید در صورتجلسه ثبت شود؟

    1. سلام و درود.
      هر گونه تصمیم گیری و تغییرات و بروزرسانی در شرکتها با هر قالب ثبتی و موضوعات فعالیت مختلف باید پس از تصمیم گیری و تشکیل مجمع و جلسه مورد نظر و تنظیم صورتجلسات مربوطه در اداره ثبت شرکتهای مرکز استان شرکت به ثبت برسد و در نهایت در روزنامه رسمی کشور چاپ شود که تغییر سمت اعضا در شرکتهای مختلف نیز به همین حالت باید رعایت شود.

  6. سلام، برای تغییر سمت اعضا شرکت حتما باید خود آن شخص هم حضور داشته باشد؟ یا بدون حضورش هم میتوان این تغییرات را ثبت کرد؟

    1. سلام و درود.
      برای تغییرات در سمت اعضای هیئت مدیره احتیاج به تنظیم صورتجلسات و امضای تمامی اعضا میباشد اما در صورتی که تمامی اعضا حضور نداشته باشند و یا در اصطلاح با وجود غایب بخواهید اینچنین تصمیمی بگیرید در صورتی که میزان سهام افراد حاضر و تعداد افراد حاضر قوانین را رعایت کند میتونید از طریق آگهی دعوت و درخواست حضور تمامی اعضا و به استناد آگهی دعوت اقدام به پروسه روند تغییرات نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس