تبدیل شرکت سهامی خاص به شرکت با مسئولیت محدود

تبدیل شرکت سهامی خاص به شرکت با مسئولیت محدود

تبدیل شرکت سهامی خاص به شرکت با مسئولیت محدود (بروزرسانی دی 1402): یکی از اتفاقاتی که بعد از ثبت شرکت تجاری ممکن است برای شما به وجود بیاید این است که متوجه شوید نوع شرکت را به صورت اشتباه انتخاب کرده‌اید.

احتمالاً با خودتان فکر می‌کنید که حالا باید انحلال شرکت انجام داده و شرکت دیگری را به ثبت برسانید در صورتی که ما در در این مطلب می‌خواهیم به شما بگویم که می‌توان شرکت مورد نظر را تبدیل کرد.

یکی از شرکت‌هایی که تبدیل آن بسیار رایج است شرکت سهامی خاص است. در این مطلب می‌خواهیم در مورد تبدیل شرکت سهامی خاص به شرکت با مسئولیت محدود با شما صحبت کنیم. اگر شما هم قصد دارید که شرکت سهامی خاص خود را به شرکت با مسئولیت محدود تبدیل کنید حتما این مطلب را با دقت مطالعه کنید.

برای اینکه بدانیم این شرکت‌ها را چطور به هم تبدیل کنیم در ابتدا بهتر است که یک تعریف دقیق و مشخص از شرکت سهامی خاص و شرکت با مسئولیت محدود داشته باشیم.

خانم ولی زاده مشاور تبدیل شرکت سهامی خاص به شرکت با مسئولیت محدود

شرکت سهامی خاص چیست؟

ثبت شرکت سهامی خاص شرکتی است که با هدف کسب سود و انجام امور تجاری تاسیس و ثبت می‌شود. در شرکت سهامی خاص سرمایه اولیه شرکت توسط موسسین و سهامداران تامین می‌شود و مسئولیت هر کس به تناسب با سهام تعیین می‌شود.

البته به این موضوع توجه کنید که اگر موضوع شرکت سهامی خاص تجاری نباشد باز هم جز شرکت‌های سهامی محسوب می‌شود. برای تشکیل شرکت سهامی خاص حداقل به سه نفر برای ثبت و تاسیس نیاز است. سهام شرکت می‌توانند به صورت با نام و یا بی‌نام باشند. اساسنامه در این نوع شرکت‌ها باید به امضای تمامی سهامداران آن برسد.

شرکت سهامی خاص چیست؟

شرکت با مسئولیت محدود چیست؟

ثبت شرکت با مسئولیت محدود نیز یکی از شرکت‌های پرطرفدار ثبتی در ایران است که برای تاسیس و ثبت آن حداقل به دو نفر اعضا نیاز است. در شرکت با مسئولیت محدود مسئولیت و تعهد هر فرد متناسب با میزان سرمایه آن است و سرمایه کلی شرکت به تعداد سهام تقسیم نمی‌شود.

شرکت با مسئولیت محدود چیست؟

تفاوت شرکت سهامی خاص با شرکت مسئولیت محدود

بعد از اینکه در مورد این دو شرکت صحبت کردیم حالا باید تفاوت‌ شرکت سهامی خاص با شرکت مسئولیت محدود را نیز بشناسیم.

تفاوت شرکت سهامی خاص با شرکت مسئولیت محدود

شرکت با مسئولیت محدود

  • در این شرکت حداقل تعداد شرکا برای ثبت شرکت دو نفر است.
  • بازرس اصلی و همچنین بازرس علی البدل به صورت اختیاری است.
  • تقسیم سود به شکل سهام نبوده و متناسب با سرمایه هر شریک ارائه خواهد شد.
  • سرمایه شرکت به صورت سهام به افراد تخصیص داده نمی‌شود.
  • برای سمت مدیریت مدت زمان نامحدود وجود دارد.
  • مدیران شرکت می‌توانند خارج از شرکای شرکت باشند.
  • برای پرداخت و دریافت آگهی روزنامه رسمی کثیرالانتشار می‌توان به صورت اختیاری آن را انتخاب کرد.
  • حق رای هر شریک متناسب با سرمایه خواهد بود.

شرکت با مسئولیت محدود

شرکت سهامی خاص

  • حداقل تعداد سهامداران در شرکت سهامی خاص سه نفر است.
  • حتماً باید بازرس اصلی و بازرس علی البدل برای شرکت تخصیص داده شود.
  • مدیریت نمی‌تواند بیشتر از دو سال باشد. سرمایه اصلی شرکت به تعداد سهام تقسیم می‌شود و مسئولیت هر فرد متناسب با مبلغ سهام است.
  • مدیران شرکت حتما باید از سهامداران شرکت باشند.
  • حق رای هر فرد متناسب با تعداد سهام آن است.
  • انتخاب روزنامه برای انتشار آگهی در شرکت سهامی اجباری است.
  • تقسیم سود شرکت متناسب با تعداد سهام شرکت است.

بعد از اینکه در مورد تفاوت‌های شرکت سهامی خاص و شرکت با مسئولیت محدود با شما صحبت کردیم حالا باید شباهت‌ها و اشتراکات این شرکت‌ها را با هم بررسی کنیم. در واقع این شرکت‌ها شباهت‌های بسیار کمی با هم دارند، از جمله شباهت‌های این دو نوع شرکت، می‌توان به میزان سرمایه اولیه برای شرکت اشاره کرد که حداقل سرمایه برای هر دو شرکت ۱۰۰ هزار تومان است. همچنین افزایش سرمایه شرکت در هر دوی این شرکت‌ها به صورت کاملا اختیاری است.

شرکت سهامی خاص

مدارک تبدیل شرکت سهامی خاص به شرکت با مسئولیت محدود

واضح است که در تبدیل شرکت ماهیت و شخصیت شرکت دچار تغییر می‌شود. هر نوع تغییری در شرکت باید به اطلاع اداره ثبت شرکت‌ها برسد. همچنین برای این نوع تغییر باید اسناد و مدارک به اداره ثبت شرکت‌ها ارسال شوند. این اسناد و مدارک به شرح زیر است:

  • ارائه صورتجلسه تنظیم شده مجمع عمومی فوق العاده که تمامی این صورتجلسه باید به امضای هیئت مدیره رسیده باشد
  • ارائه دو نسخه از اساسنامه شرکت با مسئولیت محدود که همه صفحات اساسنامه به امضا شرکا رسیده باشد
  • ارائه دو نسخه از تقاضانامه شرکت با مسئولیت محدود که همه صفحات آن به امضاء شرکای شرکت رسیده باشد
  • ارائه دو نسخه از شرکت نامه شرکت با مسئولیت محدود که همه صفحات آن به امضاء شرکای شرکت رسیده باشد
  • ارائه آگهی روزنامه دعوت شرکت
  • ارائه مدارک هویتی و اوراق شناسایی شرکای قدیم و جدید شرکت

مدارک تبدیل شرکت سهامی خاص به شرکت با مسئولیت محدود

هزینه تبدیل شرکت سهامی خاص به شرکت با مسئولیت محدود

واضح هست که ‌ تبدیل شرکت سهامی خاص به شرکت با مسئولیت محدود دارای هزینه‌هایی است. هزینه کلی تبدیل شرکت از چند هزینه دیگر تشکیل می‌شود که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

برای تبدیل شرکت سهامی خاص به شرکت با مسئولیت محدود باید یک حق الثبت به اداره ثبت شرکت‌ها پرداخت شود. هزینه دیگر تبدیل شرکت مربوط به انتشار آگهی در روزنامه رسمی و روزنامه کثیرالانتشار است.

یکی دیگر از هزینه‌های تبدیل شرکت، تنظیم صورتجلسه مربوط به مجمع عمومی فوق العاده است در صورتی که این کار را یک نماینده یا وکیل برای شما انجام دهد هزینه وکالت فرد مورد نظر را نیز باید پرداخت کنید. هزینه ثبت و تنظیم اشخاص حقوقی شرکت هم جز مهمترین هزینه‌های تبدیل شرکت است.

هزینه تبدیل شرکت سهامی خاص به شرکت با مسئولیت محدود

مراحل تبدیل نام شرکت

در مرحله اول باید یک مجمع عمومی فوق العاده تشکیل شود و صورتجلسه متناسب با تبدیل شرکت سهامی خاص به شرکت با مسئولیت محدود تنظیم شود. در مجمع عمومی فوق العاده باید اطلاعاتی از قبیل اسم شرکت، نوع جدید شرکت، موضوع فعالیت شرکت، مدت زمان شرکت و … درج شود.

همچنین اطلاعات هویتی شرکت از قبیل شناسه ملی شرکت و آدرس و مکان قانونی شرکت همراه با آدرس شعبات ذکر شود. میزان سرمایه و تقسیم سرمایه با توجه به نوع شرکت باید مشخص و تعیین شود. سمت افراد از قبیل مدیرعامل شرکت، بازرسین شرکت، هیئت مدیره شرکت و … باید تعیین شوند و این موارد تنها باید به امضاء اعضا حاضر در مجمع عمومی برسد.

مراحل تبدیل نام شرکت

اسم شرکت بعد از تبدیل شرکت سهامی خاص به شرکت با مسئولیت محدود

بعد از اینکه تبدیل شرکت سهامی خاص به شرکت با مسئولیت محدود انجام شد، باید در تمامی مدارک و اوراق شرکت به نام جدید شرکت تغییر پیدا کند. تمامی مدارک باید همراه با شناسه ملی قدیمی و شماره ثبت جدید باشد. به این موضوع توجه کنید که بعد از تبدیل شرکت سهامی خاص به شرکت با مسئولیت محدود شماره ثبت شرکت تغییر پیدا خواهد کرد.

یک سوال مهم در مورد تبدیل نوع شرکت وجود دارد، اگر یک شرکت مثلاً شرکت سهامی خاص به شرکت با مسئولیت محدود تبدیل شد آیا بعد از آن نیز امکان دوباره تبدیل شرکت وجود دارد یا خیر؟

بعد از اینکه شرکت به نوع جدید آن مثلا شرکت با مسئولیت محدود تبدیل شد تا مدت زمان دو سال امکان تبدیل آن وجود ندارد و بعد از ۲ سال می‌توان شرکت را به هر نوع دیگری از جمله شرکت سهامی خاص تبدیل کرد.

اسم شرکت بعد از تبدیل شرکت سهامی خاص به شرکت با مسئولیت محدود

شرایط تبدیل شرکت سهامی خاص به شرکت با مسئولیت محدود

برای تبدیل شرکت سهامی خاص به شرکت با مسئولیت محدود باید یکسری شرایط و الزامات وجود داشته باشد.

  • باید دو سال از تاریخ ثبت شرکت و یا تبدیل قبلی شرکت گذشته باشد.
  • شرکت اولیه نباید هیچ نوع بدهی یا ممنوعیت مالی داشته باشد.
  • هیچ حکم یا دستور قضایی مبنی بر ممنوعیت شرکت وجود نداشته باشد.
  • تمامی سرمایه شرکت پرداخت شده باشد.
  • الزامات شرکت جدید از قبیل تعداد سهامدار، شرکا، میزان سرمایه اولیه و … را داشته باشد.

شرایط تبدیل شرکت سهامی خاص به شرکت با مسئولیت محدود

چه شرکت‌هایی را نمی‌توان تبدیل کرد؟

مطابق با قوانین شرکت های که در اساسنامه آن شرکت، تاریخ انحلال مشخص شده باشد و یا در دوره تصویری شرکت هستند را نمی توان تبدیل کرد.

چه شرکت‌هایی را نمی‌توان تبدیل کرد؟

مجوزهای تبدیل شرکت سهامی خاص به شرکت با مسئولیت محدود

به این موضوع توجه کنید که بعضی از شرکت‌ها مطابق با قانون برای ثبت و تاسیس نیاز به مجوزهای مختلف دارند. برای تبدیل شرکت در صورت نیاز باید مجوزهای آن در ابتدا دریافت کرد در غیر این صورت امکان تبدیل وجود ندارد.

مجوزهای تبدیل شرکت سهامی خاص به شرکت با مسئولیت محدود

جمع بندی

یکی از سوالات پرتکراری که از کارشناسان مجموعه ما می‌شود در زمینه تبدیل شرکت سهامی خاص به شرکت با مسئولیت محدود است. به همین دلیل در این مطلب تلاش کردیم تا تبدیل یک نوع از شرکت‌های قابل ثبت در ایران یعنی تبدیل شرکت سهامی خاص به شرکت با مسئولیت محدود را با ذکر جزئیات برای شما تشریح کنیم.

واضح است که برای هر نوع شرکت شرایطی که برای تبدیل شرکت وجود دارد متفاوت است. اگر شما هم قصد دارید که شرکت خودتان را به شرکت دیگری تبدیل کنید اما در اجرای مراحل مشکل و چالش دارید می‌توانید از خدمات و مشاوره کارشناسان مجموعه ما استفاده کنید.

خانم ولی زاده مشاور تبدیل شرکت سهامی خاص به شرکت با مسئولیت محدود

4.7/5 - (20 امتیاز)
آنچه در این مقاله می‌خوانید

14 پاسخ

  1. سلام تبدیل شرکت سهامی خاص به مسئولیت محدود چقدر زمان خواهد برد؟

    1. سلام و درود.

      در صورتی که مدارک مورد نیاز برای تبدیل شرکت کامل باشد به دلیل چند مرحله ای بودن پروسه تغییرات مدنظر باید زمان تقریبی 15 الی 20 روز کاری را در نظر داشته باشید.

    1. سلام و درود.

      ممنون از دیدگاه مثبتتون

  2. سلام، ما یک شرکت سهایم خاص داریم و میخواهیم آن را به شرکت با مسئولیت محدود تبدیل کنیم، تعداد شرکای ما 4 نفر است، آیا در هنگام ایت تغییر باید تعداد شرکا را کاهش داد؟

    1. سلام و درود.

      خیر الزامی به این موضوع نیست که اعضای شرکت در شرکتهای مسئولیت محدود حتماٌ دو نفر باشند و شما میتونید با همین تعداد اعضایی که در حال حاضر دارید اقدام به تبدیل شرکت سهامی خاص خود به شرکت مسئولیت محدود نمایید.

  3. آیا با تبدیل شرکت سهامی خاص به مسئولیت محدود اساسنامه شرکت هم تغییر میکند؟

    1. سلام و درود.

      پس از اینگونه تغییرات در شرکتها،اصلاح ماده اساسنامه انجام میشود به این معنی که ماده های مربوطه در اساسنامه طبق تغییرات جدیدی که در روزنامه رسمی هم به چاپ رسیده اند تغییر میکند ولی این موضوع به این معنی نیست که اساسنامه جدید برای شرکت صادر شود و تنها برای هر شرکت،یک مرتبه اساسنامه صادر میشود و در صورتی که تغییراتی در این خصوص پیش بیاد تنها ماده مربوطه در اساسنامه تغییر میکند و در روزنامه رسمی به چاپ میرسد.

  4. آیا بعد از تبدیل شرکت سهامی خاص به مسئولیت محدود، میتوانیم با همان نام قبلی شرکت به فعالیت تجاریمان ادامه دهیم؟

    1. سلام و درود.

      بله پس از تبدیل شزکت سهامی خاص به مسئولیت محدود یا تبدیل شرکت مسئولیت محدود به سهامی خاص،نام شرکت هیچ تغییری نمیکند و فقط به جای شرکت سهامی خاص باید عنوان شرکت با مسئولیت محدود قرار داده شود و میتوانید پس از ثبت تغییرات مدنظر مانند قبل از نام و شماره ثبت و شناسه ملی قدیم شرکت استفاده نمایید.

  5. سلام، آیا در هنگام تبدیل شرکت سهامی خاص به مسئولیت محدود امکان افزایش سرمایه شرکت هم به طور همزمان در یک صورتجلسه وجود دارد؟

    1. سلام و درود.
      بله میتونید همزمان با تنظیم صورتجلسات معین بابت تبدیل شرکت سهامی خاص به شرکت با مسئولیت محدود،دستور جلسه افزایش سرمایه را نیز در کنار مابقی روند به ثبت برسانید.

  6. سلام، من سال گذشته یک شرکت سهامی خاص ثبت کرده ام، آیا میتوانم برای تبدیل شرکت سهامی خاص به شرکت مسئولیت محدود اقدام کنم؟

    1. سلام و درود.
      طبق قوانین موردنیاز بابت تبدیل نوع شرکتها،برای تبدیل شرکت بامسئولیت محدود به شرکت سهامی خاص یا بالعکس میبایست حداقل دو سال از تاریخ تأسیس شرکت که در آگهی ثبتی و روزنامه رسمی شرکت ذکر شده است گذشته باشد که این یکی از گزینه هایی است که باید در این راستا رعایت شود.
      این موضوع رو لازمه بدونید که تبدیل نوع شرکتها به همدیگر بعد از چند سال در اواخر سال 1400 امکانپذیر شد و امکان اینکه قوانین مورد نیاز در این مورد تغییراتی پیدا کند نیز تا حدودی وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس