ورود و خروج اعضا در شرکت

ورود و خروج اعضا در شرکت

ورود و خروج اعضا در شرکت ها اگر چه در اصطلاح عامیانه شاید یک معنی را به شنونده القا نماید اما از لحاظ ثبتی می تواند معناهای مختلفی را برای شرکتهای مختلف داشته باشد،در این مطلب سعی می شود این معناها را تشریح نماییم.

به طور کلی ورود و خروج اعضا در شرکت به دو نوع متفاوت تقسیم می شود، اول اینکه منظور از آن ورود و خروج شرکاء یا سهامداران شرکت باشد و دوم اینکه منظور تغییر اعضا هیئت مدیره می باشد. ابتدا ورود و خروج شرکاء یا سهامداران شرکت را تشریح می نماییم.

خانم دهقان مشاور ورود و خروج اعضا در شرکت

ورود و خروج اعضا در شرکت با مسئولیت محدود

در شرکتهای با مسئولیت محدود ورود و خروج شرکاء به دو صورت امکان پذیر است:

ورود و خروج اعضا در شرکت با مسئولیت محدود

ورود و خروج اعضا در شرکت از طریق نقل و انتقال سهم الشرکه

در این مورد می بایست نسبت به تنظیم صورتجلسه نقل و انتقال سهم الشرکه اقدام نموده و با مراجعه به یکی از دفترخانه های اسناد رسمی نسبت به اخذ صلح نامه اقدام نمود، اخذ صلح نامه منوط به استعلام هایی که توسط دفترخانه از اداره ثبت شرکتها و دارایی مربوطه انجام می پذیرد می باشد.

پس از اخذ صلح نامه مذکور از دفترخانه می توان نسبت به ثبت صورتجلسه در اداره ثبت شرکتها اقدام نمود.

ورود و خروج اعضا در شرکت از طریق نقل و انتقال سهم الشرکه

ورود و خروج اعضا در شرکت از طریق صورتجلسات افزایش و کاهش سرمایه

در این مورد می توان ابتدا در صورتجلسه افزایش سرمایه شرکت شخص جدید را جزو شرکاء کرد و سپس در صورتجلسه کاهش سرمایه شرکت نسبت به خروج شریک اقدام نمود.

در این گونه از ورود و خروج اعضا در شرکت شریک نیاز به مراجعه و یا استعلام از دارایی نمی باشد.

نکته اینجاست که در مورد ورود و خروج اعضا در شرکت از طریق افزایش سرمایه و کاهش سرمایه فردی که به عنوان عضو جدید وارد شرکت شده حتما باید در شرکت دارای سمت باشد بنابراین میبایست پس از ورود و خروج اعضا در شرکت صورت جلسه ای مبنی بر تعیین اعضا هیئت مدیره و در شرایطی که حق امضا دار در این شرکت تغییر کند صاحب امضا جدید نیز با ذکر سمت در صورت جلسه ذکر شده و همراه با مابقی صورت جلسات به اداره ثبت شرکت ها ارسال و آگهی شود.

ورود و خروج اعضا در شرکت از طریق صورتجلسات افزایش و کاهش سرمایه

ورود و خروج اعضا در شرکت در موسسات غیر تجاری

با توجه به اینکه نوع سرمایه در موسسات همانند شرکتهای مسئولیت محدود می باشد (سرمایه نقدی) پس موارد مربوط به ورود و خروج شریک در موسسات دقیقا همانند شرکتهای با مسئولیت محدود می باشد.

ورود و خروج اعضا در شرکت در موسسات غیر تجاری

ورود و خروج اعضا در شرکت سهامی خاص

در مورد شرکتهای سهامی خاص مقوله ورود و خروج اعضا در شرکت با دو نوع اول متفاوت است زیرا در این شرکتها اگرچه ورود شریک همراه با افزایش سرمایه امکان پذیر است اما خروج شریک و کاهش سرمایه وجود ندارد به همین منظور بهترین و تنها راه برای ورود و خروج سهامداران شرکتهای سهامی خاص نقل و انتقال سهام می باشد.

ورود و خروج اعضا در شرکت سهامی خاص

نقل و انتقال سهام شرکت

در شرکتهای سهامی خاص برای نقل و انتقال سهام ابتدا می بایست صورتجلسه نقل و انتقال سهام را تنظیم نموده و سپس نسبت به اخذ مفاصا حساب از دارایی که پرونده مالیاتی شرکت در آن قرار دارد اقدام نمود.

  • برای اخذ مفاصا حساب از دارایی حتما می بایست خریدار و فروشنده سهام به حوزه مالیاتی شرکت رجوع کرده و میزان 4 درصد از میزان سهامی که در حال نقل و انتقال است را به اداره مالیات پرداخت نماید. به عنوان مثال اگر ارزش سهامی که جا به جا میشود برابر با یک میلیون تومان باشد مبلغ مالیات نقل و انتقال برای این عدد، مبلغ 40 هزار تومان محاسبه می شود.
  • پس از اخذ مفاصا حساب دارایی و دریافت رسید می توان نسبت به ثبت صورتجلسه مذکور در اداره ثبت شرکتها و موسسات غیر تجاری اقدام نمود.

این نکته نیز قابل ذکر است که در تمامی شرکت ها فردی که به عنوان عضو جدید وارد شرکت شده باید در شرکت دارای سمت باشد بنابراین به همراه برگه نقل و انتقال مالیات و صورت جلسه مربوطه آن باید صورت جلسه تعیین سمت در شرکت های سهامی خاص انجام پذیرد که می توان در کنار این موضوع بازرسین شرکت را نیز اعتبار سنجی نماییم.

اما در مورد ورود و خروج اعضا هیئت مدیره نیز می بایست بطور جداگانه برای هر نوع شرکت توضیحاتی ارائه نماییم.

نقل و انتقال سهام شرکت

ورود و خروج هیئت مدیره در شرکت با مسئولیت محدود

در این نوع شرکتها با توجه به اینکه طبق اساسنامه آنها و قانون تجارت اعضا هیئت مدیره و مدیرعامل می توانند خارج از شرکاء نیز باشند انتخاب و تعیین سمت آنها بسیار راحت تر از شرکتهای سهامی است.
برای انتخاب مدیرعامل و اعضا هیئت مدیره ی جدید تنها تنظیم و ثبت یک صورتجلسه ی عادی یا هیئت مدیره کافی است.

ورود و خروج هیئت مدیره در شرکت با مسئولیت محدود

ورود و خروج هیئت مدیره در موسسات غیر تجاری

با توجه به تشابهات زیاد موسسات به شرکتهای مسئولیت محدود تمامی موارد مربوط به این بحث با این نوع شرکتها یکسان است.

ورود و خروج هیئت مدیره در موسسات غیر تجاری

ورود و خروج هیئت مدیره در شرکت سهامی خاص

با توجه به ماده 33 اساسنامه شرکتهای سهامی خاص که در آن قید شده هر یک از اعضا هیئت مدیره می بایست حداقل دارای یک سهم از سهام شرکت باشد پس برای انتخاب و تعیین سمت هیئت مدیره در صورتجلسات عادی و یا هیئت مدیره شرکت به این نکته مهم توجه داشت.

نکته : لازم به ذکر است که در شرکت های سهامی خاص تنها مدیر عامل و بازرسین شرکت هستند که می توانند خارج از سهامداران شرکت انتخاب شوند.

همانطور که میدانید در شرکت‌های سهامی خاص وجود حداقل 3 نفر به عنوان اعضا هیئت مدیره شرکت دارای ضرورت است و در مواقعی که مدیر عامل این نوع شرکت‌ها به عنوان سهامدار محصوب نشوند باید علاوه بر مدیر عامل حداقل سه فرد با حداقل یک سهم به عنوان اعضا هیئت مدیره انتخاب شوند.

ورود و خروج هیئت مدیره در شرکت سهامی خاص

جمع بندی

در این مقاله سعی شد تا موارد مربوط به ورود و خروج اعضا در شرکت در 3 نوع شخصیت حقوقی مهم شامل شرکتهای با مسئولیت محدود ، سهامی خاص و موسسات غیرتجاری تشریح گردد ،امید است مطالب ذکر شده کمکی به تصمیم شما برای تغییرات در شرکتتان کرده باشد.

برای پاسخ به هرگونه سوال خود در زمینه ثبت شرکت و تغییرات شرکت مورد نظرتان کافی است با ثبت فرهنگ تماس حال فرمایید. چراکه ثبت خوب فرهنگ است.

خانم دهقان مشاور ورود و خروج اعضا در شرکت

5/5 - (4 امتیاز)
آنچه در این مقاله می‌خوانید

12 پاسخ

  1. سلام
    آیا ورود و خروج از هیات مدیره شرکت در شرکت با م.م رو باید در صورتجلسه‌ی مجمع عمومی عادی آورد؟

    1. سلام، لطفا با مشاورین ما در تماس باشید
      02188472277

  2. آیا بعد از ورود و خروج اعضا شرکت اساسنامه شرکت هم تغییر خواهد کرد؟

    1. سلام و درود.

      پس از هر تغییراتی در شرکتها از جمله ورود و خروج اعضا در شرکت،تغییرات اعمال شده تنها در روزنامه رسمی به چاپ میرسد در اداره ثبت شرکتها،به ثبت میرسد.

  3. ورود و خروج اعضا در شرکت به چند روز زمان نیاز دارد؟

    1. سلام و درود.

      برای هرگونه تغییراتی در شرکت با توجه به نوع شرکت(نحوه ورود و خروج اعضا در شرکتهای سهامی خاص و مسئولیت محدود با یکدیگر متفاوت است)در مرحله اول نیاز به تنظیم صورتجلسات با دستور جلسه های مشخص در مجامع و جلسات هیئت مدیره میباشد که باید صورتجلسات تنظیم شده از سمت اعضای شرکا امضا شود.

      پس از ارائه مدارک مورد نیاز و امضای صورتجلسات،مدت زمان لازم برای مراحل سامانه ثبت شرکتها و دریافت رسید پذیرش و پست و … تا دریافت آگهی از اداره ثبت شرکتها توسط وکیل مجموعه ثبت فرهنگ حدود 4 الی 5 روز کاری میباشد و بعد از این زمان میتونید اقدام به پرداخت روزنامه رسمی نموده که تغییرات اعمال شده در روزنامه رسمی به چاپ برسد.از زمان پرداخت روزنامه تا دریافت نسخه الکترونیکی حدود 2 روز زمان لازم است.

  4. سلام، آیا میتوان به صورت فوری و یک روزه در یک صورتجلسه ورود و خروج اعضا را در شرکت به ثبت رساند؟ یا به زمان بیشتری نیاز است؟

    1. سلام و درود.
      طی مدت یک روزه میتوان صورتجلسات موردنیاز را تنظیم کرد که این صورتجلسات باید از طرف اعضای شرکت امضا شود و در نهایت در سامانه ثبت شرکتها ورود اطلاعات شود.
      اما از زمان ورود اطلاعات و پست به اداره ثبت شرکتها،میانگین ۵ تا ۷ روز کاری زمان نیاز است تا تغییرات مدنظر از طرف کارشناس اداره ثبت شرکتها،بررسی و آگهی شود.

  5. سلام، آیا در ثبت تغییراتی که برای ورود و خروج اعضا در شرکت انجام میدهیم، باید برای هر نفر یک تغییرات انجام دهیم؟ یا میتوانیم به صورت چند نفره تنها در یک ارائه همه اعضا را تعویض کنیم؟

    1. سلام و درود.
      تنظیم صورتجلسات باید با توجه به نوع تصمیمات و دستورجلسه ای که درنظر گرفته شده بصورت کاملاً تخصصی صورت گیرد و در این مورد،میبایست دقیقاً طبق تغییرات نهایی صورتجلسه رو تنظیم و چیدمان کرد.ولی در کل امکان اینکه شما در یک صورتجلسه بابت چند عضو شرکت تصمیمگیری کنید وجود دارد.

  6. سلام، آیا ورود و خروج اعضا در شرکت را حتما باید اعلام کرد؟ یا میتوان آن را به تاخیر انداخت تا با دیگر تغییرات شرکت اعلام نمود؟

    1. سلام و درود.
      هر گونه تغییراتی در شرکت مثل تغییر در اعضا،تغییر آدرس،الحاق به موضوع و … حتماً باید در اداره ثبت شرکتها آگهی شود و در نهایت در روزنامه رسمی چاپ شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس