دریافت کد اقتصادی اشخاص حقیقی

دریافت کد اقتصادی اشخاص حقیقی

دریافت کد اقتصادی اشخاص حقیقی : سازمان اداره امور مالیاتی برای رسمیت بخشیدن به تمامی فعالیت‌های اقتصادی و تجاری کشور تلاش می‌کند. یکی از مهم‌ترین اقداماتی که در این زمینه انجام شده است الزام به دریافت کد اقتصادی به صورتی شخصی و یا شرکتی بوده است.

در واقع هر شخصی که بخواهد فعالیت‌های اقتصادی و تجاری انجام دهد باید در اولین مرحله کد اقتصادی شخصی دریافت کند. در صورتی که قصد دارید برای این کد اقتصادی اقدام کنید و با مراحل آن آشنایی ندارید این مطلب را تا انتها مطالعه کنید.

خانم عابد مشاور دریافت کد اقتصادی اشخاص حقیقی

دریافت کد اقتصادی اشخاص حقیقی چیست؟

قبل از اینکه بخواهیم به موضوع کد اقتصادی شخصی بپردازیم باید تعریف کلی و عمومی کد اقتصادی را بدانیم. در گذشته کد اقتصادی یک کد 12 رقمی منحصر به فرد بوده است اما در حال حاضر کد اقتصادی شخصی همان کد ملی افراد است.

به عبارتی سازمان امور مالیاتی واحدهای اقتصادی را با استفاده از این کد می‌شناسد. دریافت کد اقتصادی چه به صورت شخصی و چه به صورت شرکتی، کاربردها و مزایای زیادی دارد که در ادامه آن‌ها را با هم مقایسه می‌کنیم.

شاید با خودتان فکر کنید که فقط شرکت‌ها و کسب و کارها هستند که به کد اقتصادی نیاز دارند اما در واقع اشخاصی که قصد انجام امور تجاری و اقتصادی دارند هم به این کد نیازمند هستند. کد اقتصادی معمولا به دو دسته کد اقتصادی شرکتی (حقوقی) و کد اقتصادی شخصی (حقیقی) تقسیم‌بندی می‌شوند.

دریافت کد اقتصادی اشخاص حقیقی چیست؟

دریافت کد اقتصادی شخصی (حقیقی)

همانطور که از اسم این کد مشخص است برای اشخاص حقیقی صادر می‌شود. ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که این کد برای اشخاص حقیقی چه کاربردی دارد؟

امروزه برخلاف گذشته اشخاص حقیقی نیز برای انجام انواع فعالیت‌های اقتصادی و تجاری نیاز به رعایت یک سری اصول و قوانین دارند. یکی از قوانینی که امروزه برای فعالین اقتصادی ضروری است، دریافت کد اقتصادی اشخاص حقیقی است.

این کد کاربردها و مزایای بسیار زیادی دارد. مهم‌ترین کاربرد دریافت کد اقتصادی اشخاص حقیقی، دریافت کارت بازرگانی و عقد قراردادهای اقتصادی و تجاری به صورت قانونی و رسمی و با امکان پیگیری است.

در صورت عدم دریافت این کد، هر نوع فعالیت اقتصادی و تجاری اعتبار قانونی و رسمی نخواهد داشت و امکان پیگیری آن به صورت قانونی وجود ندارد.

دریافت کد اقتصادی شخصی (حقیقی)

مزایای دریافت کد اقتصادی اشخاص حقیقی

همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم کد اقتصادی اشخاص حقیقی برای انجام فعالیت‌های اقتصادی ضروری است اما این موضوع را به یاد داشته باشید که دریافت این کد مزایای زیادی را نیز به همراه دارد که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

  • پرداخت مالیات هر شخص حقیقی (این فرآیند در صورتی که به صورت عادلانه و کامل انجام شود به سود تمامی افراد جامعه است)
  • امکان ثبت و پیگیری هر نوع قرارداد تجاری و اقتصادی وجود دارد
  • هویت اقتصادی و تجاری هر شخص حقیقی مشخص می‌شود
  • دریافت دفاتر پلمپ و پلمپ دفاتر تجاری هر شخص راحت‌تر مورد بررسی قرار می‌گیرد
  • قوانین مربوط به معاف از مالیات مشمول این افراد خواهد شد

مزایای دریافت کد اقتصادی اشخاص حقیقی

الزام دریافت کد اقتصادی اشخاص حقیقی

یکی از سوالاتی که ممکن است برای شما پیش آمده باشد این است که آیا همه اشخاص باید در جهت اخذ کد اقتصادی اقدام کنند یا نه؟ در پاسخ باید گفت که تنها افرادی که از نظر اداره مالیات مشغول به فعالیت‌های اقتصادی هستند باید این کد را دریافت کنند. این فعالیت‌های اقتصادی را در ادامه بررسی می‌کنیم.

  • همه‌ی اشخاصی که مشغول به انواع فعالیت‌های تولید، توزیع، مونتاژ و فعالیت‌های خدماتی هستند
  • همه‌ی اشخاصی که در شغل خود دارای جواز هستند
  • همه‌ی اشخاصی که محل فیزیکی برای امور تجاری خود دارند

الزام دریافت کد اقتصادی اشخاص حقیقی

عواقب دریافت نکردن کد اقتصادی اشخاص حقیقی

همانطور که قبلا نیز به آن اشاره کردیم در صورتی که هر نوع فعالیت اقتصادی و تجاری انجام می‌دهید باید کد اقتصادی شخصی را دریافت کنید در غیر این صورت با جرایم مختلفی رو به رو خواهید شد که در ادامه آن‌ها را با هم بررسی می‌کنیم.

  • در اولین برخورد، شخص حقیقی ملزم به پرداخت 2 برابر سود هر نوع معامله‌ی اقتصادی خواهد بود
  • در دومین اخطار، مکانی که برای انجام امور اقتصادی فرد بوده، پلمپ خواهد شد
  • در سومین اخطار نیز شخص مورد نظر به 3 تا 6 ماه حبس محکوم خواهد شد

پیشنهاد ما به شما این است که تا قبل از اینکه مشمول این جرایم شوید، در جهت دریافت کد اقتصادی اشخاص حقیقی خود اقدام کنید.

عواقب دریافت نکردن کد اقتصادی اشخاص حقیقی

مدارک دریافت کد اقتصادی اشخاص حقیقی

مثل هر فرآیند و فعالیت قانونی دیگری مانند ثبت شرکت تجاری، برای دریافت کد اقتصادی اشخاص حقیقی نیاز به ارائه یک سری اسناد و مدارک معتبر است. برای راحت انجام شدن فرآیند دریافت کد اقتصادی اشخاص حقیقی در اولین مرحله، مدارک مورد نیاز را تهیه کنید. این مدارک به شرح زیر است.

  • عکس 3*4 شخص متقاضی دریافت کد اقتصادی اشخاص حقیقی
  • ارائه یک درخواست و تقاضای کتبی برای اخذ کد اقتصادی
  • یک نسخه کپی از تمامی صفحات مدارک شناسایی فرد متقاضی
  • تکمیل فرمی که مربوط به اطلاعات هویتی متقاضی است
  • تکمیل فرم‌های مربوط به واحد ثبت و شناسایی اداره دارائی
  • ارائه یک کپی از کارت اقتصادی در صورت داشتن آن
  • ارائه یک نسخه کپی از سند یا اجاره‌نامه از مکان فعالیت اقتصادی
  • یک نسخه کپی از پروانه کسب و جواز
  • ارائه یک فیش یا رسید مربوط به پرداخت 10000 ریال
  • دریافت و تکمیل دفترچه واحد اطلاعات و خدمات اداره دارایی
  • ارائه اوراق مربوط به تشکیل پرونده مالیاتی
  • پرداخت مالیات حق تمبر به اداره دارایی

بهتر است قبل از اقدام برای دریافت کد اقتصادی اشخاص حقیقی ، مدارک مورد نیاز آن را تهیه کنید تا این فرآیند با سرعت بیشتری انجام شود.

مدارک دریافت کد اقتصادی اشخاص حقیقی

اطلاعات دریافت کد اقتصادی اشخاص حقیقی

همانطور که در بالا نیز به آن اشاره کردیم برای ارائه و تکمیل مدارک به یک سری اطلاعات نیاز داریم که باید در ابتدا آن‌ها را آماده کنید. این اطلاعات عبارتند از:

  • آدرس و کد پستی مکان فعالیت اقتصادی
  • آدرس و کد پستی محل سکونت شخص متقاضی
  • شماره تلفن ثابت و شماره موبایل همراه
  • اطلاعات شناسنامه‌ای و هویتی متقاضی دریافت کد اقتصادی اشخاص حقیقی.

اطلاعات دریافت کد اقتصادی اشخاص حقیقی

مراحل دریافت کد اقتصادی اشخاص حقیقی

حالا که با تعریف کد اقتصادی، مزایا و کاربرد، مدارک مورد نیاز و … آشنا شدید باید در جهت دریافت این کد اقدام کنید. این فرآیند قانونی نیاز به سپری کردن یک سری مراحل دارد که برای راحتی آن‌ها را در ادامه برای شما لیست کرده‌ایم.

  • در اولین مرحله باید در جهت تشکیل پرونده مالیاتی و ارائه مدارک تهیه شده در اداره سازمان امور مالیاتی اقدام کنید.
  • در دومین مرحله باید مدارک و اطلاعات مرحله‌ای اول توسط کارشناس مالیاتی مربوطه انجام شود و شماره پرونده مالیاتی برای متقاضی صادر شود.
  • در این مرحله باید به آدرس اینترنتی اداره مالیات به نشانی tax.gov.ir مراجعه و پیش ثبت‌نامی که مربوط به کد اقتصادی شخصی است انجام شود.
    سپس باید اطلاعات مورد نیاز درخواست شده را وارد کرده و مدارک را ارسال کنید تا اطلاعات و مدارک تایید نهایی شوند. در صورتی که اطلاعات شما به هر دلیلی تایید نهایی نشود، بعد از 7 روز این اطلاعات حذف خواهند شد.
  • در این مرحله رمز عبور و نام کاربری از طریق اس ام اس برای شما ارسال می‌شود.
  • در صورتی که اطلاعات وارد شده‌ی شما توسط کارشناس مربوطه تایید نشود باید به سایت مراجعه کرده و قسمت‌های قرمز رنگ آن را اصلاح کنید تا تایید نهایی انجام شود.

صدور کد اقتصادی مثل ثبت شرکت با مسئولیت محدود یا ثبت اختراع یک پروسه‌ی زمانبر است و برای دریافت آن باید صبر داشته باشید. صدور این کد از طریق سامانه به اطلاع شما خواهد رسید.

مراحل دریافت کد اقتصادی اشخاص حقیقی

نکات دریافت کد اقتصادی شخص حقیقی

برای اینکه این فرآیند را به خوبی و درستی انجام دهید باید یک سری نکات و اصول را رعایت کنید که در ادامه آن‌ها را با هم بررسی می‌کنیم.

  • در صورتی که برای فعالیت اقتصادی خود چند مکان دارید، فقط برای یکی از آن‌ها ثبت نام کد اقتصادی انجام خواهد شد و دیگر مکان‌ها به عنوان شعبات مکان اصلی محسوب می‌شوند.
  • در صورتی که اطلاعات مربوط به کد اقتصادی تغییر پیدا کند باید حداکثر تا 2 ماه، این تغییرات را به سازمان مالیاتی کشور اعلام کنید.
  • در صورتی که فعلا دارای کد اقتصادی نیستید می‌توانید تا زمان دریافت کد اقتصادی اشخاص حقیقی از کد ملی استفاده کنید.

نکات دریافت کد اقتصادی شخص حقیقی

هزینه دریافت کد اقتصادی اشخاص حقیقی

یکی دیگر از مهم‌ترین سوالاتی که ممکن است در زمینه دریافت کد اقتصادی اشخاص حقیقی برای شما پیش بیاید مربوط به هزینه دریافت آن است.

سازمان مالیاتی کشور تلاش می‌کند تا اشخاص حقیقی و حقوقی را دعوت به دریافت کد اقتصادی کند. در صورتی که امکان انجام این اقدام را ندارید می‌توانید از مجموعه‌های معتبری که این قبیل اقدامات را انجام می‌دهند استفاده کنید. انجام این فرآیند توسط وکلای ثبت فرهنگ امکان پذیر است.

در صورتی که قصد دارید به صورت دقیق از هزینه های دریافت کد اقتصادی اشخاص حقیقی مطلع شوید کافیست با مشاوران و کارشناسان ثبت فرهنگ ارتباط بگیرید و بعد از بیان شرایط خود از هزینه‌ی آن اطلاع پیدا کنید.

خانم عابد مشاور دریافت کد اقتصادی اشخاص حقیقی

نمونه دریافت کد اقتصادی اشخاص حقیقی

نمونه کد اقتصادی شخصی اخذ شده

4.9/5 - (15 امتیاز)
آنچه در این مقاله می‌خوانید

14 پاسخ

  1. برای دریافت کد اقتصادی اشخاص حقیقی میشود آنلاین کارها را انجام داد یا حتما باید حضوری مراجعه کنم؟

    1. سلام و درود.

      برای دریافت کد اقتصادی اشخاص حقیقی پیش از اقدام به مراحل پایانی یعنی تشکیل پرونده نهایی در اداره مالیات،شخص متقاضی یا وکیل ایشان میبایست ثبتنام های اولیه را در سامانه اداره مالیات نهایی کند.

      به این معنی که برای تکمیل پروسه کاری باید یکسری از امور بصورت غیر حضوری انجام شود و پس از رساندن مراحل به گام موردنظر در راستای آن حضوراٌ برای تشکیل پرونده در اداره مالیات اقدام نمود.

  2. سلام من در سال ۹۵ نایب رئیس شرکت بودم در سال ۹۷ کاملا از شرکت استعفا دادم الان کلیه حسابامو به خاطر پرداخت نکردن مالیات این شرکت مسدود کردن .رفتم اداره مالیات گفتن چون شما رو از کد اقتصادی این شرکت حذف نکرده بودن.حالا اسم منو از طریق شرکت از کد اقتصادی حذف کردن فقط نمیدونم بازم میتونن این کارو بکنن یا نه .من از کدوم طریق میتونم پیگیر این قضیه شم.ممنون میشم راهنماییم کنین.اگهی تغییرات شرکت هم هست که من دیگه تو این شرکت نیستم ممنون میشم راهنماییم کننین

    1. سلام و درود.

      شما زمانی که تصمیم میگیرید از شرکت خارج شوید نباید فقط به این موضوع اکتفا کنید ک نامه استعفا از شرکت را رد کردید بلکه باید خروج شما در اداره ثبت شرکتها،آگهی شده و در روزنامه رسمی کشور به چاپ برسد و تا زمانیکه از این طریق خروج شما از شرکت زده نشود این مشکلات برای شما پیش میاید.و در این شرایطی که شما دارید تا زمانیکه شرکت بدهی مالیاتی خود را پرداخت نکند و توسط اداره مالیات رفع بلاک نشود،امکان تغییرات مدنظر وجود نخواهد داشت.

  3. سلام، کد اقتصادی جدید برای اشخاص حقیقی، همان کد ملی است؟ در غیر این صورت کدام بخش از تصویر “نمونه دریافت کد اقتصادی اشخاص حقیقی” در پایان مطلب، کد اقتصادی جدید میباشد؟

    در بخش “ویرایش اطلاعات ثبت‌نام” در سامانه امور مالیاتی کدی با عنوان “شماره اقتصادی” وجود داره که متشکل از کد ملی شخص + 4 رقم دیگر میباشد. آیا این کد اقتصادی جدید برای اشخاص حقیقی میباشد؟

    1. سلام، لطفا با مشاورین ما در تماس باشید
      02188472277

  4. درود، از چه طریق میتوانم در جهت ابطال کد اقتصادی اشخاص حقیقی اقدام کنم؟

    1. سلام و درود.
      میبایست با داشتن نام کاربری و رمز عبور وارد کارتابل مربوط به شخص حقیقی شوید و از طریق سیستم،درخواست ابطال کد اقتصادی داده و باتوجه به مدارک مورد نیاز بصورت حضوری نیز اداره مالیات را در روند کار خود قرار دهید.

  5. سلام اگر اظهارنامه مالیاتی رد نکنیم چه اتفاقی می افتد؟

    1. سلام و درود.
      باتوجه به کارکرد شرکت و حساب شرکت و فاکتورهای رسمی که به اداره مالیات ارسال شده،در صورتی که اظهارنامه مالیاتی رد نکنید از سمت اداره امورمالیاتی شامل جریمه های سنگین مالیاتی میشید و بصورت علی الرأس میبایست پرداختی مالیات رو انجام بدید که مسلماً نحوه محاسبه مالیات در حالت علی الرأس نسبت به محاسبه طبق اظهارنامه کارکرد و دفاتر پلمپ کاملاً متفاوت و با نرخ بیشتری است.

  6. من حدود یک سال است که از طریق وبسایتم درآمد دارم، و طبیعتا کد اقتصادی اشخاص حقیقی هم دریافت کردم.
    این وبسایت در سال گذشته حدود 30 میلیون تومان برای من آورده داشته است، طبق گفته شما تا مرز 48 میلیون تومان من معاف از مالیات هستم، اما سوالی که پیش می آید آیا با وجود اینکه معاف از مالیات هستم همچنان باید اظهارنامه مالیاتی پر کنم؟

    1. سلام، لطفا با مشاورین ما در تماس باشید
      02188472277

  7. سلام، من یک مغازه داشتم و در حال فعالیت تجاری با کد اقتصادی شرکتی بودم، اما به دلیل خرج و مخارج بالا دیگر تمایلی به تمدید قرارداد مغازه ندارم، حال که می خواهم به صورت شخصی فعالیتم را ادامه دهم باید برای دریافت کد اقتصادی اشخاص حقیقی اقدام کنم یا کد قبلی قابل تغییر است؟

    1. سلام و درود.
      داشتن مغازه یا هر کسب و‌کار دیگه ای به عنوان شخصیت حقوقی محسوب نمیشه.برای اینکه شما بعنوان یک شخصیت حقوقی شناخته بشید در اداره مالیات یا سازمان تامین اجتماعی یا هر ارگان دیگر،حتماً باید یک شرکت ثبت شده از هر نوع شرکتی داشته باشید و‌ با داشتن مدارک کافی و پیش ثبت نامها،کداقتصادی برای شرکت گرفته باشید و دارای کلاسه پرونده مالیاتی باشید که در اینصورت میتوان گفت دارای کد اقتصادی حقوقی هستید.
      در هر صورت اگر که شما دارای کد اقتصادی حقوقی یا شرکتی باشید میتونید بعد از انحلال شرکت و ختم تسویه درخواست ابطال کداقتصادی حقوقی خودتون رو اعلام کنید و بعد از اون میتونید برای کداقتصادی شخص حقیقی اقدام کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *