خرید شرکت و فروش شرکت

خرید شرکت و فروش شرکت

خرید شرکت و فروش شرکت (بروزرسانی  دی 1402) : همانطور که می‌دانید خرید شرکت و فروش شرکت با توجه به سال تاسیس شرکت خریداری شده و رزومه کاری آن شرکت یک پارامتر مثبت برای اشخاص می باشد که برای تعداد زیادی از افراد قابل توجه است. به همین دلیل است که افراد زیادی تمایل دارند تا یک شرکت ثبت شده را خریداری کنند و دیگر درگیر مراحل ثبت آن نشوند.

واضح است که خرید شرکت و فروش شرکت به راحتی خرید پوشاک و دیگر اقلام نیست زیرا باید شرایط و ویژگی‌های زیادی بررسی شود. به همین دلیل در این مطلب قصد داریم به صورت دقیق و کامل به این موضوعات بپردازیم و آن‌ها را برای شما بررسی کنیم.

خانم یعقوبی مشاور خرید شرکت و فروش شرکت

قیمت خرید شرکت و فروش شرکت

هیچ عدد و قیمت ثابتی نمی‌توان برای خرید شرکت و فروش شرکت در نظر گرفت، در واقع قیمت شرکت به فاکتورهای مختلفی از جمله نوع شرکت، رتبه شرکت، سابقه شرکت، میزان بدهکاری و طلبکاری شرکت، و … بستگی دارد. واضح هست که مثلاً هر چقدر سابقه شرکت بیشتر باشد قیمت آن بالاتر است.

همچنین اگر قصد شرکت در مناقصات و برنده شدن را دارید بهتر است از شرکت‌های دارای گرید بالا آن را خریداری کنید. اگر بودجه و هزینه محدودی دارید اما نمی‌دانید چه شرکتی را خریداری کنید بهتر است از کارشناسان و مشاورین مجموعه ما کمک و مشاوره بگیرید.

قیمت خرید شرکت و فروش شرکت

مزایای خرید شرکت

شاید با خودتان فکر کنید که چرا باید یک شرکت را خریداری کنید. همانطور که میدانید ثبت شرکت تجاری یک فرایند زمان‌بر و گاهی پیچیده است که با خرید شرکت در هزینه صرفه‌جویی می‌شود. همچنین گاهی باید برای دریافت گرید شرکت سال‌ها تلاش کنید اما با خرید شرکت نیازی به این تلاش چند ساله نیست.

اگر شرکتی که قصد خرید آن را دارید دارای سابقه و رزومه باشد می‌توانید از این سابقه و رزومه استفاده کنید. در واقع با خرید شرکت اعتبار آن نیز انتقال پیدا می‌کند. با خرید شرکت دیگر لازم نیست که از صفر شروع کنید و بهتر است این زمان را صرف رشد و پیشرفت اقتصادی و تجاری بکنید.

مزایای خرید شرکت

فاکتورهای مهم قبل از خرید شرکت و فروش شرکت

یکی از موضوعات مهمی که در خرید شرکت باید به آن توجه کنید نداشتن بدهی‌های مالیاتی و یا معوقه‌های سنگین است. در خرید شرکت تمامی اموال، دارایی‌ها و سهام شرکت به صورت کامل به خریدار واگذار خواهد شد و دیگر نیازی به گرفتن هیچ مجوزی نیست. به این موضوع نیز توجه کنید که استانداردها و قوانین شرکت‌ها با توجه به نوع آن می‌تواند متفاوت باشد بهتر است در ابتدا این نوع شرکت‌ها را بشناسید.

اگر بعد از خرید شرکت قصد تغییر آدرس آن را دارید باید به شما بگوییم که این کار یک فرایند نسبتاً ساده است و فقط نیاز به برگزاری یک جلسه و تنظیم صورتجلسه و اطلاع به اداره ثبت شرکت‌ها دارد.

در زمان خرید شرکت ثبت شده باید فاکتورها و آیتم‌هایی را بررسی کنید که در ادامه آن‌ها را به شما یادآوری می‌کنیم. یکی دیگر از موضوعات مهم در زمان خرید شرکت بررسی رتبه و گرید آن است. این موضوع را به خاطر داشته باشید که بسیاری از ارگان‌ها و ادارات انعقاد قرارداد و معامله را تنها با شرکت‌هایی که گرید و رتبه بالایی دارند انجام می‌دهند.

نوع شرکت و سال تاسیس آن نیز از دیگر عواملی است که بر خرید شرکت مهم و قابل بررسی هستند. بدهی‌های مالیاتی و معوقات شرکت از دیگر موضوعات مهم در زمان خرید شرکت است که باید از قبل آن‌ها را بررسی کنید.

ممکن است بعضی از شرکت‌هایی که بدهی‌های زیادی دارند از طریق فروش شرکت قصد نپرداختن این بدهی‌ها را داشته باشتد به همین دلیل بهتر است، حساب کتاب‌‌های مالی شرکت بررسی شود.

دریافت کد اقتصادی و دریافت کارت بازرگانی نیز بسیار مهم است زیرا از طریق آن می‌توان فعالیت‌های اقتصادی متنوعی مثل واردات و صادرات انجام داد که در صورت نداشتن آن‌ها با جریمه‌های سنگین و زیادی از سوی سازمان امور مالیاتی رو به رو خواهید شد.

نوع شرکت نیز در زمان خرید آن از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا هر شرکت با توجه به نوع آن دارای ویژگی‌های مثبت و یا محدودیت‌ها و معایبی است. یا ممکن است که نوع شرکت با فعالیتی که شما قصد انجام آن را دارید هماهنگی و تطابق نداشته باشد.

یک موضوع دیگر که پیشنهاد می‌کنیم به آن توجه کنید رتبه بالای شرکت است اگر شما قصد حضور در مزایده‌ها و مناقصه‌ها را داشته باشید این رتبه در برنده شدن در مزایده و مناقصه تاثیر گذار است.

از دیگر عوامل مهم در زمان خرید شرکت بررسی پروژه‌ها و قراردادهای منعقد شده در گذشته است همچنین مدت زمان این قراردادها نیز دارای اهمیت است. هر کدام از این پروژه ها می‌توانند در اعتبار و یا گرید شرکت تاثیر زیادی داشته باشند اگر برای خرید شرکت دارای شک و تردید هستید نمی‌توانید تصمیم قطعی و صحیح را بگیرید بهتر است از مشاوره کارشناسان ما استفاده کنید.

کارشناسان ما با بررسی ویژگی‌ها و فاکتورهای مهم شرکت مورد نظر را بررسی می‌کنند و با توجه به نیاز و بودجه شما تعیین می‌کنند که آیا این شرکت مناسب خرید برای شما است یا نه.

فاکتورهای مهم قبل از خرید شرکت و فروش شرکت

فروش شرکت

ممکن است با خودتان فکر کنید که چرا یک شرکت باید اقدام به فروش کند. در ادامه پاسخ این سوال را برای شما بیان می‌کنیم. فروش شرکت ممکن است که دلایل مختلف و زیادی داشته باشد ممکن است که موضوع فعالیت شرکت به پایان رسیده باشد یا ممکن است که اعضا و مدیران شرکت زمان رسیدگی به شرکت و انجام فعالیت‌های آن را نداشته باشند یا به دلیل عدم تجربه و تخصص منفعت و سود زیادی از شرکت دریافت نکرده باشند در این شرایط یا باید شرکت را منحل کنند یا آن را به فروش برسانند واضح هست که فروش شرکت در اکثر مواقع بهتر از انحلال آن است.

شرکت های رتبه بندی شده انواع مختلفی دارند که از جمله آن می‌توان به شرکت‌های پیمانکاری، انفورماتیک، مشاوران، انبوه سازان و EPC اشاره کرد.

فروش شرکت

مدارک خرید شرکت و فروش شرکت

واضح هست که برای خرید شرکت و فروش شرکت نیاز به ارائه یک سری اسناد و مدارک است که در ادامه آن‌ها را برای شما بیان می‌کنیم. اولین مدارکی که به آن نیاز دارید اوراق و مدارک هویتی اعضا و سهامداران سابق و جدید شرکت است.

آگهی تاسیس شرکت، نسخه اصلی روزنامه رسمی مربوط به آن به همراه یک نسخه اصلی از آخرین تغییرات شرکت از دیگر اسنادی هستند که برای خرید و فروش شرکت باید ارائه شود. برای اینکه این فرایند با سرعت بیشتری انجام شود بهتر است در ابتدا این مدارک را فراهم کرده و سپس در جهت انتقال شرکت اقدام کنید.

مدارک خرید شرکت و فروش شرکت

رتبه‌بندی شرکت‌ها در خرید شرکت و فروش شرکت

رتبه‌بندی شرکت در خرید شرکت و فروش شرکت یکی از موضوعات مهمی است که شرکت‌ها با توجه به نوع فعالیت شرکت قصد دارند بالاترین حد آن را به دست بیاورند. در واقع بعد از اینکه ثبت شرکت انجام شد شرکت‌ها برای به دست آوردن رتبه و گرید تلاش می‌کنند.

واضح است که هر چقدر رتبه شرکت بالاتر باشد اعتبار بیشتری خواهد داشت و شرکت‌ها و مجموعه‌های بیشتری تمایل دارند که با شرکت مورد نظر همکاری و مشارکت داشته باشند. به زبان ساده رتبه بندی یک معیار برای تشخیص صلاحیت و قابل اعتماد بودن یک شرکت  در زمان انعقاد قرارداد و حتی خرید شرکت و فروش شرکت است که این موضوع را سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی انجام می‌دهد.

این ارگان برای هر خرید و فروش شرکت رتبه دار مربوط به آن را اختصاص می‌دهد. در رتبه‌بندی شرکت‌ها بازه رتبه‌بندی از یک تا پنج است که همه شرکت‌ها تلاش می‌کنند خود را به گرید یک برسانند. در واقع شما با استفاده از رتبه‌بندی بالا می‌توانید از رقبا سبقت گرفته و بازار را از آن خود کنید.

برای اینکه بهتر بتوانید این رتبه‌ها را به دست بیاورید بهتر است در ابتدا استانداردها و آیین نامه‌های تدوین شده در این زمینه را از سازمان مدیریت برنامه ریزی دریافت کنید تا مطابق با آن مرحله به مرحله به رتبه مورد نظر خود نزدیکتر شوید.

از مهمترین فاکتورهایی که یک شرکت برای دریافت گرید در خرید شرکت و فروش شرکت باید داشته باشد شاغل نبودن مدیران شرکت در مناصب دولتی است.

همچنین نداشتن سوء پیشینه از جمله استانداردهای مهم برای دریافت رتبه شرکت است. رزومه و سوابق کاری معتبر و با کیفیت از دیگر موضوعاتی هستند که رتبه شرکت را بالا می‌برند.

همچنین مدارک تحصیلی اعضای شرکت و مدیران آن در این موضوع نیز تاثیر گذار خواهند بود. پس میتوانیم نتیجه بگیریم که یکی از عوامل اصلی در محاسبه قیمت و ارزش در خرید شرکت و فروش شرکت معیار رتبه بندی شرکت ها است.

رتبه‌بندی شرکت‌ها در خرید شرکت و فروش شرکت

جمع بندی

در این مطلب تلاش کردیم تا همه چیز را در مورد خرید شرکت و فروش شرکت با شما در میان بگذاریم. به این موضوع توجه کنید خرید شرکت و فروش شرکت فرآیند ساده‌ای است که در عین حال بسیار حساس و مهم نیز است.

به همین دلیل قبل از خرید یا فروش باید به موضوعات زیاد و مهمی توجه کرد تا در آینده مشکلی در این خرید و فروش به وجود نیاید. پیشنهاد ما به شما قبل از خرید شرکت این است که از یک مجموعه یا افراد مطلع در این زمینه مشورت بگیرید تا بتوانید بدون مشکل این خرید یا فروش را انجام دهید.

در خرید شرکت و فروش شرکت اگر قصد و غرض در کار نباشد با یک فرایند برنده برنده رو به رو خواهیم بود که در آن هم فروشنده و هم خریدار سود خواهند کرد.

خانم یعقوبی مشاور خرید شرکت و فروش شرکت

5/5 - (11 امتیاز)
آنچه در این مقاله می‌خوانید

18 پاسخ

  1. سلام، آیا فروش شرکت که قفل مالیاتی است مشکلی وجود دارد؟

    1. سلام و درود.

      شرکتهایی که از طرف اداره مالیات قفل هستند یا به اصطلاح قفل مالیاتی شده اند تا زمان رفع این موضوع قادر به انجام هیچگونه تغییراتی در شرکت نیستند و افراد قدیم و جدید نمیتوانند از شرکت خارج و وارد شرکت شوند.

      در کل برای اینچنین شرکتهایی که قفل مالیاتی هستند زمانی که شناسه ملی شرکت در سامانه ثبت شرکتها وارد شود سریعا اخطار قفل مالیاتی بودن مانع ادامه روند ورود اطلاعات میشود و پس از رفع مشکل در اداره مالیات میتوانید پروسه تغییرات شرکت را پیش ببرید.

  2. آیا شرکتی که قفل مالیاتی شده است میتواند جهت فروش و یا خرید شرکت آماده اقدام کند؟

    1. سلام و درود.

      خیر،در صورتی که شرکت از طرف اداره مالیات قفل شده باشد هیچگونه تغییراتی در شرکت نمیتوان انجام داد و برای فروش شرکت نیز شما نیاز به خروج افراد قدیم و ورود افراد جدید دارید که در صورت قفل مالیاتی بودن شرکت نمیتوانید این تغییرات را اعمال نمایید.همچنین در خصوص فروش شرکت نیاز به این موضوع هست که خلاصه وضعیت مالیاتی و مفاصاحساب مالیات به شخص خریدار ارائه شود.

  3. سلام، آیا با اگر یک شرکت بدهی مالیاتی داشته باشد، میتواند آن را بفروش برساند؟

    1. سلام و درود.
      خیر،تمامی شرکتهایی که به اداره مالیات بدهکار باشند یا اصطلاحاً بدهی مالیاتی داشته باشند از طرف این اداره قفل مالیاتی میشوند و تا زمانی که این قفل مالیاتی از شرکت برداشته نشود به هیچ عنوان هیچگونه خرید و فروش و تغییرات و تصمیمی برای شرکت مورد نظر قابل اجرا نیست.این نکته نیز لازم به ذکر است که در شرکتهایی که بدهی مالیاتی وجود داشته باشد،اعضای شرکت نیز از سمت این اداره قفل میشوند و هیچگونه فعالیت اقتصادی نمیتوانند داشته باشند.

  4. درود، یک سوال داشتم از خدمتتون، آیا اتباع هم میتوانند نسبت به خرید شرکت آماده اقدام کنند؟

    1. سلام و درود.
      بله خرید و فروش شرکت برای اتباع خارجی در صورتی که اتباع دارای پاسپورت و کد فراگیر باشند امکانپذیر است و هیچ تفاوتی با افراد ایرانی ندارد.

  5. روز بخیر، اگر شرکتمان بدهی مالیاتی داشته باشد میتوان همچنان اقدام به فروش شرکت کرد؟

    1. سلام و درود.
      خیر،در صورتی که شرکت دارای بدهی مالیاتی باشد و از طرف سازمان امور مالیاتی قفل شده باشد تا زمان تسویه حساب مالیاتی و برداشته شدن بلاک،امکان هیچ تغییرات و فروشی برای شرکت وجود ندارد.

  6. سلام، ببخشید یک سوال داشتم:
    آیا بعد از خرید یک شرکت آماده، برند و نماد تجاری آن شرکت نیز به ما واگذار می‌شود؟

    1. سلام و درود.
      معمولاً در این موارد تمامی دارایی های شرکت که نام تجاری نیز جزو اموال شرکت هستند نیز قیمتگذاری میشوند و در توافق بین خریدار و فروشنده محاسبه میگردد.

  7. آیا برای خرید شرکت و فروش شرکت آماده میتوانیم مبالغ را قسطی پرداخت کنیم؟

    1. سلام و درود.
      پرداختی در مورد خرید شرکت و یا فروش شرکت بصورت کاملاً توافقی میباشد که در رابطه با این موضوع میتونید با توجه به مراحل انجام کار و تکمیل مراحل کاری،طی چند مرحله با توجه به توافق طرفین اقدام به تسویه مبلغ نهایی نمایید.
      زمان نقل و انتقال شرکت با توجه به تکمیل مدارک لازم از طرف خریدار و فروشنده تقریباً ۱۰ الی ۱۴ روز کاری میباشد که در این بازه زمانی امکان پرداخت و تسویه مبلغ از جانب خریدار،ممکن است.

  8. سلام، من چندی پیش برای خرید شرکت افدام کردم، منتها بعد از انتقال شرکت متوجه زیان انباشته آن شدیم، آیا راهی وجود دارد تا از مجراهای قانونی نسبت به ضررهای شرکت از صاحب قبلی آن شکایت کنیم؟

    1. سلام، لطفا با مشاورین ما در تماس باشید
      02188472277

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس