ثبت شعار تبلیغاتی

ثبت شعار تبلیغاتی

ثبت شعار تبلیغاتی: بعد از اینکه برای کسب و کار خودتان اسم و ثبت برند و علامت تجاری انجام دادید، حالا نوبت به ثبت شعار تبلیغاتی می‌رسد. شعار تبلیغاتی یک عبارت خاص و منحصر به فرد است که پشت آن مفهوم و معنای برند شما قرار دارد.

برای اینکه شعار تبلیغاتی شما به صورت رسمی منتشر شود باید ثبت قانونی آن در اداره ثبت مالکیت انجام شود تا هم بتوان به صورت قانونی از آن استفاده کرد و هم دیگران نتوانند آن را کپی و یا از آن سوء استفاده کنند.

خانم ولیزاده مشاور ثبت شعار تبلیغاتی

تاریخچه ثبت شعار تبلیغاتی

در تاریخ بازاریابی ردپای ثبت شعار تبلیغاتی را می‌توان از ۱۰۰ سال قبل تاکنون پیدا کرد. انتخاب شعار تبلیغاتی باید بر اساس یک سری اصول و فنون باشد تا بتواند ماندگار و تاثیرگذار باشد و باید به شکلی باشد که ذهن مخاطب با شنیدن آن شعار، کسب و کار شما را به یاد بیاورد.

برای انتخاب و ثبت شعار تبلیغاتی باید تحقیق و بررسی زیادی انجام دهید و این کار نیاز به زمان دارد. پس اگر به دنبال شعار تبلیغاتی هستید اولین عبارت یا شعاری که به ذهنتان می‌رسد را به عنوان شعار تبلیغاتی برند خود انتخاب نکنید.

قبل از آن باید با چند مشاور و کارشناس این حوزه مشورت کنید و از چند نفر افراد آدمی که هیچ ذهنیت و غرضی از کسب و کار شما ندارند بخواهید که نظرشان را در مورد این شعار تبلیغاتی به شما بگویند تا بتوانید بهترین و مناسب ترین شعار را برای خودتان انتخاب کنید.

میزان حساسیت برای انتخاب شعار تبلیغاتی از این جهت بالا است که در صورت اشتباه انتخاب کردن به این راحتی نمی‌توانید آن را تغییر دهید و تغییر آن هزینه‌های مادی و معنوی زیادی را برای شما خواهد داشت.

تاریخچه ثبت شعار تبلیغاتی

ثبت شعار تبلیغاتی چیست؟

این روزها با زیاد شدن شبکه و رسانه‌های اجتماعی با حجم زیادی از انواع شعار و پیام های تبلیغاتی رو به رو هستیم این حجم زیاد شعارها باعث می‌شود که حساسیت در انتخاب شعار مناسب بیشتر شود زیرا ثبت شعار تبلیغاتی شما باید به شکلی باشد که از میان این همه شعار در ذهن و یاد افراد ماندگار شود.

به این موضوع توجه کنید که در انتخاب و ثبت شعار تبلیغاتی باید به موضوعات و نکاتی بپردازید که مشکل یا ضعف مردم در آن است و شما در شعار تبلیغاتی راه حلی را برای آن در نظر گرفته‌اید.

برای اینکه بتوان یک شعار تبلیغاتی خاص و تاثیرگذار داشت باید به اصول انتخاب آن توجه کرد. مثلاً یک شعار تبلیغاتی نباید طولانی باشد اندازه آن باید طوری باشد تا به راحتی در ذهن مخاطب حفظ و یاد آوری شود.

در بسیاری از شعارهای تبلیغاتی سعی می‌شود که اسم برند تکرار نشود ولی به شکلی نوع محصول و یا خدمتی که قرار است به مشتری یا مخاطب ارائه شود را به شکل مستقیم یا غیر مستقیم درج میکنند. در بسیاری از موارد نیز مزیت رقابتی کسب و کار را در شعار تبلیغاتی استفاده می‌کنند.

آمار نشان می‌دهد که افراد روزانه با حجم زیادی از شعارهای تبلیغاتی روبرو می‌شوند. این عدد بین ۳ تا ۵۰۰۰ پیام تبلیغاتی را شامل می‌شود.

ثبت شعار تبلیغاتی چیست؟

نکات ثبت شعار تبلیغاتی

برای اینکه شعار تبلیغاتی شما ماندگار و تاثیر گذار باشد باید یکسری اصول در آن حفظ شود مثلاً سادگی یکی از موضوعات مهم در انواع شعارهای تبلیغاتی در حوزه‌های مختلف است.

در بسیاری از موارد افراد فکر می‌کنند که هرچقدر شعار تبلیغاتی آن‌ها عجیب و غریب‌تر و پیچیده‌تر باشد بیزینس آ‌ن‌ها از سایر رقبا بهتر دیده خواهد شد این در حالی است که سخت و پیچیده بودن شعار باعث می‌شود که در ذهن افراد ماندگار نشود. گاهی هم شعار تبلیغاتی پیچیده و دارای کنایه است که فرد آن را به یاد می‌آورد اما نمی‌داند این شعار برای چه کسب و کاری و با چه هدفی طراحی شده است.

به همین دلیل است که پیشنهاد می‌شود به صورت غیرمستقیم اسم برند در آن جای داشته باشد.

یکی دیگر از عناصر مهم در انتخاب ثبت شعار تبلیغاتی کوتاه و مختصر بودن آن است واضح است که هر چقدر یک شعار تبلیغاتی کوتاه‌تر باشد زودتر به حافظه سپرده می‌شود معمولاً شعارهای تبلیغاتی را بیشتر از پنج یا شش کلمه انتخاب نمی‌کنند.

یکی دیگر از ویژگی‌های مهم یک شعار تبلیغاتی خوب این است که قابل فهم و آسان باشد برای انتخاب شعار تبلیغاتی باید ساعت‌ها و روزها تحقیق و بررسی انجام داد و قطعاً باید فکر و مفهوم عمیقی پشت آن باشد. اما در نهایت خود شعار باید قابل فهم باشد به شکلی که هر فرد با هر میزان تحصیلات و طبقه اجتماعی به راحتی آن را متوجه شود.

اما یکی از ویژگی‌های مهم دیگر ثبت شعار تبلیغاتی این است که بتواند با کلمات احساسات افراد را درگیر کند این درگیر کردن احساسات یکی از مهمترین ویژگی‌هایی است که در مورد شعار تبلیغاتی تاثیر گذار باید رعایت شود به این موضوع توجه کنید که شعارهای تبلیغاتی نباید کلیشه‌ای و دم دستی باشد اما در عین حال باید خاص و تاثیر گذار باشد.

درست است که در مورد ثبت شعار تبلیغاتی گفتیم که به صورت مستقیم اسم برند ذکر نشود اما بهتر است که شعار مورد نظر به شکلی و یا از طریقی به صورت غیر مستقیم اسم برند اشاره داشته باشه تا با یادآوری آن اسم برند نیز برای مخاطب تداعی شود.

نکات ثبت شعار تبلیغاتی

اهمیت ثبت شعار تبلیغاتی

اما در مورد ثبت شعار تبلیغاتی باید گفت که شعار تبلیغاتی مثل برند، علامت تجاری و لوگو قابل ثبت قانونی است. بعد از ثبت آن، این شعار در انحصار کسب و کار مورد نظر قرار می‌گیرد و دیگران نمی‌توانند از آن سو استفاده کنند و یا آن را به شکلی کپی کنند.

اهمیت ثبت شعار تبلیغاتی

کلام آخر

ما تلاش کردم تا همه چیز را در مورد ثبت شعار تبلیغاتی و نکاتی که باید برای ایجاد آن رعایت کرد را با شما در میان بگذاریم. شعار تبلیغاتی یک موضوعی است که باید مدت زیادی روی آن تحقیق و بررسی شود و برای آن از مشاورین و کارشناسان استفاده شود.

مشاورین ثبت فرهنگ آماده کمک به شما برای ثبت یک شعار تبلیغاتی هستند، چراکه ثبت خوب فرهنگ است . همچنین بهتر است بعد از انتخاب شعار برای تست آن از چند نفر از افرادی که هیچ ارتباطی با کسب و کار شما ندارند و پیش زمینه نیز نسبت به آن ندارند بخواهید که نظرشان را در موردش بازگو کنند.

این موضوع را نیز به یاد داشته باشید که شعارهای تبلیغاتی را مثل لوگو و برند به ثبت می‌رسانند تا نتوان از آن سوء استفاده کرد.

خانم ولیزاده مشاور ثبت شعار تبلیغاتی

5/5 - (12 امتیاز)
آنچه در این مقاله می‌خوانید

28 پاسخ

  1. آیا بعد از ثبت شعار تبلیغاتی برای آن گواهی صادر میشود؟

    1. سلام و درود.
      بله،ثبت شعار تبلیغاتی مانند ثبت برند پس از سپری شدن روند لازم بابت ثبت(ثبت اظهار نامه و تشکیل کارتابل-تأیید مدارک بارگذاری شده توسط دفترخانه-تأییدیه چهار دوره کارشناسی اداره مالکیت معنوی-صدور آگهی تقاضا-پرداخت روزنامه تقاضا و گذشت مدت قانونی-پرداخت حق الثبت و گذشت مدت قانونی-پرداخت روزنامه ثبت)گواهی ده ساله صادر میشود که طی روند جدید اداره مالکیت معنوی،این گواهی بصورت فایل PDF در اختیار مالک برند یا شعار تبلیغاتی قرار میگیرد.

  2. آیا برای ثبت شعار تبلیغاتی حتما باید کد مالیاتی داشته باشیم؟

    1. سلام و درود.
      خیر،ثبت شعار تبلیغاتی نیز مانند ثبت برند و طرح صنعتی نیاز به دریافت و یا ارسال کد اقتصادی ندارد و تنها با ارائه مدارک شناسایی شخص یا شرکت و جواز مربوط به کالا یا خدمات امکانپذیر است.

  3. سلام، آیا میتوان در کنار برندی که قبلا ثبت کرده ام یک ثبت شعار تبلیغاتی هم انجام دهم؟

    1. سلام و درود.
      برای اینکه شما بخواهید یک شعار تبلیغاتی رو به نام شخص یا شرکت به ثبت برسونید میبایست در قالب یک اظهار جدید اقدام به این فرایند نمایید و نمیتونید این شعار تبلیغاتی رو به برندی که پیش از این به ثبت رسوندید اضافه کنید.لازمه بدونید برای انجام این موضوع،میبایست تمامی مراحل از ابتدا انجام شود و در انتها آگهی تقاضا،آگهی رسمی و تصدیق ده ساله شعار تبلیغاتی دریافت شود.

  4. سلام، آیا میتوانم برای یک کسب و کار بیش از یک ثبت شعار تبلیغاتی انجام دهم؟

    1. سلام و درود.
      طبق قوانین روز اداره مالکیت معنوی،با ارائه جواز کسب یا جواز تأسیس دارای پیشرفت فیزیکی،یک برند و شعار تبلیغاتی و لوگو میتوانید به ثبت برسانید و در صورتی که شخص متقاضی یا شرکت متقاضی دارای پروانه بهره برداری باشد میتواند بیش از یک شعار تبلیغاتی به ثبت برساند.

    1. سلام و درود.
      هزینه ثبت شعار تبلیغاتی با توجه به تعداد کالاهای انتخابی و طبقات ثبتی و هزینه های آگهی تقاضا و حق الثبت و آگهی رسمی و وکیل پرونده متغیر است که میبایست با توجه به موارد مورد درخواست کارفرما بررسی و تعیین قیمت شود.
      شما میتونید برای اطلاع دقیق از مبلغ در نظر گرفته شده برای اینکار با توجه به موارد مورد نظرتون و دستمزد موسسه برای پیگیری و به سرانجام رساندن پرونده،با مشاوران و یا کارشناسان ثبت فرهنگ تماس داشته باشید که مبلغ نهایی را بدون اضافه شدن هیچگونه مبلغ اضافه به شما اعلام کنند.

  5. سلام، آیا ثبت شعار تبلیغاتی هم مانند برند دارای اعتبار 10 ساله است؟ یا میتوان از آن مادام العمر استفاده کرد؟

    1. سلام و درود.
      اعتبار شعار تبلیغاتی همانند برند به مدت ۱۰ سال میباشد و قبل از اتمام تاریخ میبایست برای تمدید آن اقدام نمایید در غیر اینصورت شخص دیگر میتواند شعار تبلیغاتی شما را بنام خود ثبت نماید.

  6. آیا میتوان برای اشخاص حقیقی هم ثبت شعار تبلیغاتی انجام داد؟

    1. سلام و درود.
      قوانین مرتبط با ثبت شعار تبلیغاتی،دقیقاً مشابه با ثبت برند و یا ثبت لوگو میباشد که مشابه با موارد ذکر شده،امکان ثبت شعار تبلیغاتی برای اشخاص حقیقی و یا اشخاص حقوقی ممکن است و در مورد هر یک از این موارد باید با توجه به مدارک شخص و یا شرکت درخواست دهنده(مدارک هویتی-جواز مرتبط دارای اعتبار-ارائه کارت بازرگانی دارای اعتبار در صورت غیر ایرانی بودن کلمات داخل شعار و …) اقدام به ثبت شعار تبلیغاتی نمایید.

  7. سلام، آیا برای ثبت شعار تبلیغاتی حتما باید برند ثبت شره داشته باشیم؟ یا میتوانیم شعار را در قالب برند ثبت کنیم؟

    1. سلام و درود.
      خیر،میتوان تنها شعار تبلیغاتی را بدون نیاز به ثبت برند یا ثبت لوگو به ثبت رساند و بابت این‌ موضوع باید درخواست اظهار ثبت شعار تبلیغاتی را مانند برند و‌لوگو‌ از اداره مالکیت معنوی درخواست و پیگیری نمود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس