مدت اعتبار اعضا و بازرسین در شرکت سهامی خاص

مدت اعتبار اعضا و بازرسین در شرکت سهامی خاص

اعضا و بازرسین در شرکت سهامی خاص : همانطور که می‌دانید ثبت شرکت سهامی خاص یکی از پرطرفدارترین شرکت‌های ثبتی در ایران هستند.

اما بعد از ثبت شرکت تجاری، سمت هر کدام از اعضا با تشکیل مجمع عمومی مشخص می‌شود. یکی از چالش‌هایی که ممکن است به وجود بیاید این است که هر عضو تا چه مدت در سمت مشخص شده حضور دارد و آیا امکان اینکه زودتر از مدت تعیین شده سمت اعضا از آن‌ها سلب شود وجود دارد یا خیر.

اگر تمایل دارید در این مورد اطلاع کسب کنید، پیشنهاد ما به شما این است که تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

خانم عابد مشاور اعضا و بازرسین در شرکت سهامی خاص

تعیین سمت اعضا و بازرسین در شرکت سهامی خاص

قبل از اینکه بخواهیم در مورد مدت اعتبار سمت اعضا و بازرسین در شرکت سهامی خاص صحبت کنیم باید بدانیم که در این نوع شرکتها، چه سمت‌ها و مسئولیت‌هایی وجود دارد.

همانطور که می‌دانید برای ثبت شرکت سهامی حداقل به 3 سهامدار و 2 بازرس نیاز است. از این 2 بازرس، یک بازرس اصلی و یک بازرس علی البدل است.

هیئت مدیره شرکت سهامی خاص باید حداقل از 3 نفر تشکیل شود. بازرسین و اعضا هیئت مدیره نباید هیچ نوع نسبت فامیلی با هم داشته باشند. هم اعضا هیئت مدیره و هم بازرسین شرکت سهامی خاص باید بالای 18 سال سن داشته باشند.

همچنین یکی از شروط مهم برای اعضا هیئت مدیره این است که باید حداقل یک سهم در شرکت داشته باشند.

تعیین سمت اعضا و بازرسین در شرکت سهامی خاص

مدیر عامل در شرکت سهامی خاص

در شرکت سهامی عام و یا خاص، تعیین مدیر عامل یک فرآیند ضروری است. مدیر عاملی یکی از سمت‌های مهم در شرکت‌های سهامی خاص است که نماینده شرکت محسوب می‌شود. مدیر عامل به وسیله هیئت مدیره مشخص می‌شود. مطابق با قانون، تغییر اعضا هیئت مدیره با رای اکثریت اعضا و بازرسین در شرکت سهامی خاص تصویب می‌شود.

اما می‌توان در اساسنامه شرکت، حداقل میزان رای برای تعیین مدیر عامل را مشخص کرد.

همچنین در مورد اختیارات و حد و مرزهای مشخص شده، باید به او ابلاغ ‌شود. به این نکته توجه کنید که رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل شرکت نمی‌تواند یک نفر باشد به غیر از زمانی که سه چهارم اعضا در مجمع عمومی به این موضوع رای داده باشند.

با توجه به ماده 124، هیئت مدیره می‌تواند بیش از یک نفر را به عنوان مدیر عامل تعیین کند. در این موارد لازم است که اختیارات هر کدام را به صورت دقیق مشخص کند.

بعد از اینکه مدیر عامل مشخص شد، هیئت مدیره باید قرارداد استخدامی را به صورت رسمی با شخص مورد نظر منعقد کند و مشخصات و اختیارات آن را همراه با صورتجلسه مربوطه به مرجع ثبت ارائه کرده تا ثبت آگهی روزنامه برای آن انجام شود.

هیئت مدیره این توانایی را دارد که که هر زمان که تشخیص دهد، سمت مدیر عامل از فرد مشخص شده عزل شود.

مدیر عامل در شرکت سهامی خاص

بازرسین در شرکت سهامی خاص

همانطور که در بالا نیز به آن اشاره کردیم تعیین اعضا و بازرسین در شرکت سهامی خاص ، یکی از الزامات مهم است که در صورت عدم تعیین آن، شرکت سهامی ثبت قانونی نخواهد شد.

در سایر شرکت‌ها تعیین بازرس واجب و ضروری نیست اما باز هم توصیه می‌شود که از بازرس استفاده کنند.

همانطور که از اسم بازرسین مشخص است از آن‌ها در جهت نظارت بر امور فعالیت مدیران شرکت و بررسی حساب و کتاب‌های شرکت در راستای حفظ حقوق سهامداران استفاده می‌شود.

بعضی از مهم‌ترین شرایطی که اعضا و بازرسین در شرکت سهامی خاص باید دارا باشند به این شرح است.

  • بازرسین هم می‌توانند حقیقی باشند و هم حقوقی
  • برخلاف اعضا هئیت مدیره، بازرسی شرکت می‌توانند هم از سهامداران شرکت باشند و هم خارج از آن
  • در اولین مرحله برای تعیین بازرسین باید از طریق مجمع موسسین و در ادامه باید توسط مجمع عادی تعیین شود
  • مجمع عمومی عادی می‌تواند هر زمان که تشخیص دهد بازرس یا بازرسین را عزل کند
  • عزل بازرس شرکت باید رای و تصویب اکثریت باشد
  • هر سال یک بار باید فعالیت‌ها و عملکرد بازرسین شرکت بررسی شود تا در صورت رضایت تمدید دوره انجام شود، در غیر این صورت باید رای به عزل آن‌ها داده شود

بازرسین در شرکت سهامی خاص

اعتبار اعضا و بازرسین در شرکت سهامی خاص

مطابق با ماده 109 لایحه، حداکثر مدت زمانی که برای مدیریت مدیران در شرکت سهامی خاص تعیین شده، 2 سال است. این موضوع را نیز به یاد داشته باشید که انتخاب یک مدیره برای بیشتر از  یک دوره، هیچ مانعی ندارد.

بعد از اتمام زمان مدیریت و تنظیم جلسه و تعیین مدیران جدید، ممکن است یک بازه زمانی به وجود بیاید. براساس قانون شرکت هیچ گاه نمی‌تواند بدون مدیر بماند به همین دلیل در این بازه‌ی زمانی، مدیران سابق همچنان دارای مسئولیت و تعهد هستند.

با توجه به این ماده قانونی، مدیران شرکت‌ها با گذشت مدت زمان از اتمام تصدی مدیریت، اقدامی در جهت برگزاری مجمع نمی‌کنند، به همین دلیل هر ذی النفع می‌تواند در جهت تشکیل مجمع عمومی و تعیین مدیران جدید اقدام کند.

زمان دقیق شروع به کار مدیران از زمان انتخاب در جلسه مجمع و تنظیم صورتجلسه محسوب می‌شود. هرچند در هیئت مدیره محوریت اشخاص هستند. یعنی اعضا هیئت مدیره اجازه ندارد سمت‌های خود را به دیگری انتقال دهند و یا اینکه برای انجام امور خودشان نماینده یا وکیل تعیین کنند.

این امر تنها در زمانی قابل اجرا است که عضوی از هیئت مدیره حقوقی باشد که برای انجام امور باید از یک شخص حقیقی استفاده کند.

اعتبار اعضا و بازرسین در شرکت سهامی خاص

مدت اعتبار بازرسین در شرکت سهامی خاص

همانطور که در بالا نیز به آن اشاره شده، وجود 2 بازرس در شرکت سهامی خاص الزامی است. انتخاب بازرس بیشتر در اختیار اعضا هیئت مدیره است که معمولا در زمانی که شرکت بزرگ و امور بازرسی زیاد باشد، چندین بازرس را تعیین می‌کنند.

در شرکت سهامی خاص حداقل یک بازرس اصلی و یک بازرس علی البدل تعیین می‌شود تا بنا به هر دلیلی از جمله استعفا، فوت اعضا شرکت ، عزل و … بازرس اصلی، بازرس علی البدل مسئولیت‌های آن را بر عهده بگیرد.

انتخاب اعضا و بازرسین در شرکت سهامی خاص بر عهده سهامداران شرکت است که برای تعیین آن باید جلسه‌ای تشکیل شود و همه اعضا آن را تصویب و امضا کنند. در دوره‌های بعدی انتخاب اعضا و بازرسین در شرکت سهامی خاص بر عهده مجمع عمومی عادی است.

اما در مورد مدت اعتبار اعضا و بازرسین در شرکت سهامی خاص ، باید گفت که بازرس تا یک سال پس از انتخاب در این سمت، بازرس شرکت محسوب می‌شود. منظور از این یک سال، سال مالی است که ربطی به اول و آخر سال شمسی ندارد.

بعد از گذشت یک سال، مجمع عادی تشکیل می‌شود که در آن بازرس جدید انتخاب شده و یا بازرس سابق ابقا می‌شود.

با توجه به سمت مهم و نظارتی بازرس و اینکه بررسی عملکرد مدیران و دیگر اعضا فرآیند زمانبری است، پیشنهاد می‌شود که بازرس را به صورت سالیانه تعویض نکنید زیرا مسلط شدن به امور مسئولیتی بازرسی نیاز به زمان زیادی دارد.

این موضوع را نیز به یاد داشته باشید که در مورد سقف تعداد اعضا و بازرسین در شرکت سهامی خاص هیچ محدودیتی وجود ندارد اما معمولا تعداد بازرسین متناسب با فعالیت‌های که برای نظارت وجود دارد مشخص می‌شود.

در مورد حقوق و دستمزد اعضا و بازرسین در شرکت سهامی خاص، در جلسه مجمع عمومی سالیانه، توافق انجام می‌شود. بازرس نمی‌تواند در هیچکدام از معاملاتی که در شرکت انجام می‌شود به صورت مستقیم یا غیر مستقیم ذی النفع باشد.

اعضا و بازرسین در شرکت سهامی خاص می‌توانند هر زمانی که نیاز داشته باشند هر فرد یا سندی را مورد بررسی قرار دهند. البته در این موارد نظارتی می‌توانند از مشاوره کارشناسان نیز استفاده کنند به شرطی که این کارشناسان را از قبل به هئیت مدیره معرفی کرده باشند.

این نکته مهم را در مورد مدت اعتبار اعضا و بازرسین در شرکت سهامی خاص را به خاطر داشته باشید که، مجمع عمومی هر زمانی که بخواهد می‌تواند برای عزل بازرسین جلسه تشکیل داده و بعد از تصویب، عزل را انجام دهد.

همچنین بازرس می‌تواند هر زمان که بخواهد در جهت استعفا خود اقدام کند. پذیرش یا عدم پذیرش استعفا بازرس بر عهده مجمع عمومی است. می‌دانید که هر نوع تغییری در شرکت از جمله تغییر بازرس، باید برای آن ثبت قانونی انجام شود.

مدت اعتبار بازرسین در شرکت سهامی خاص

نکات مدت اعتبار اعضا و بازرسین در شرکت سهامی خاص

نکته1: دوره تصدی مدیرعاملی می‌تواند به صورت نامحدود باشد، که برای این موضوع باید به شکل صریح در اساسنامه قید شود.

نکته2: اگر مجمع عمومی تصمیم بر عزل مدیر داشته باشد، باید در همان جلسه‌ای که عزل انجام می‌شود، شخص جایگزین مدیریت نیز تعیین شود تا شرکت بدون مدیر نباشد.

نکته3: اگر مدیری اقدام به انجام جرایمی مثل سرقت، کلاهبرداری، خیانت و …. کند از سمت مدیریت برکنار خواهد شد.

نکات مدت اعتبار اعضا و بازرسین در شرکت سهامی خاص

جمع بندی

در مطلب اعضا و بازرسین در شرکت سهامی خاص تلاش کردیم تا همه جزئیات را در مورد اعضا شرکت از قبیل مدیران و بازرسین با شما در میان بگذاریم.

وظایف، اختیارات، مدت اعتبار، شرایط استعفا و … از دیگر مواردی بود که به آن پرداختیم. اما باز هم اگر شما در مورد هر کدام از این موضوعات نیاز به مشاوره و کمک دارید می‌توانید از خدمات مشاوره‌ای ما استفاده کنید. این موضوع را به یاد داشته باشید که امور و فعالیت‌های ثبتی، گاهی بسیار پیچیده و دشوار می‌شوند که با وجود تبصره‌ها و استثنائاتی که در این زمینه وجود دارد، سختی کار دو چندان می‌شود.

به همین دلیل است که پیشنهاد می‌کنیم برای این امور از افراد متخصص و کارشناس استفاده کنید که هم این فعالیت‌ها در کمترین زمان انجام شوند و هم در آینده دچار مشکلات حقوقی و قضایی نشوید.

خانم عابد مشاور اعضا و بازرسین در شرکت سهامی خاص

5/5 - (6 امتیاز)
آنچه در این مقاله می‌خوانید

30 پاسخ

  1. سلام – اگر یکی از اعضای هیات مدیره قبل از پایان دوره ی تصدی خود انصراف دهد و مجمع فوق العاده شخص جایگزین دیگری را انتخاب نماید ، مدت دوره تصدی شخص جدید به چه صورت خواهد بود؟ (باقی اعضا یکسال از دوره تصدی شان گذشته ، میخوام بدونم شخص جدید برای یکسال بصورت جایگزین انتخاب میشود ؟ )

    1. سلام و درود.

      شما میتونید اعضای هیئت مدیره شرکت رو برای الباقی مدت تصدی یا از روز تشکیل مجمع تا دو سال بعد تمدید نمایید.

  2. آیا میتوان اعتبار اعضا و بازرسین در شرکت سهامی خاص را افزایش داد؟

    1. سلام و درود.

      خیر،طبق قانون تجارت و اساسنامه صادر شده برای شرکتهای سهامی خاص،مدت اعتبار اعضا در شرکتهای سهامی خاص 2 سال شمسی و مدت اعتبار بازرسین در این شرکتها،یک سال مالی میباشد و این مدت زمان قابلیت تغییر ندارد.

  3. سلام ، در شرکت سهامی خاص به جز ۳ نفر که الزامی هست و هرکدام حداقل یک سهم دارند ، میتوان فردی را که سهمی در شرکت ندارد به عنوان نفر چهارم عضو هیات مدیره کرد

    1. سلام و درود.

      خیر،در شرکتهای سهامی خاص فقط مدیرعامل شرکت میتواند خارج از سهامداران باشد و هر شخصی که بخواهد به عنوان اعضای هیئت مدیره باشد باید حداقل دارای یک سهم باشد در غیر اینصورت نمیتواند وارد شرکت شود.

  4. با سلام و درود و سپاس از مطالب مفیدتان
    اگر مجمع عمومی سنوات گذشته از سال 98 تا 1401 برای تصویب صورتهای مالی برگزار نشود و همچنین بازرس هم انتخاب نشود هئیت مدیره جدید می تواند بازرس برای سالهای مربوطه انتخاب و صورتهای مالی مربوطه را تصویب نماید ؟ با تشکر

    1. سلام و درود.

      اگر در این مدت زمانی که فرمودید اعضای هیئت مدیره شرکت تغییر نکرده باشد و در این بازه زمانی آگهی تغییراتی در اینباره نداده باشید میتوان تاریخ صورتجلسه را برای سالهای قبل مدنظر مشخص کرد و اقدام به تعیین بازرس و تصویب تراز سالهای مالی نمود.

  5. باسلام سپاس از مطالب مفیدتون
    ممنون میشم راهنمای بفرماید،در یکشرکت بمدت یکسال بعنوان بازرس اصلی فعالیت داشتم وبعد از سال مالی در این شرکت هیچ گونە فعالیتی نداشتە ام و از بیمە بیکاری استفاده کردە ام ، این شرکت اگهی تغیرات ندادە است ،ایا بیمە میتواند بدلیل اینکە شرکت اگهی جدید ندادە بیمە من را قطع کند

    1. سلام، لطفا با مشاورین ما در تماس باشید
      02188472277

  6. دورد ، سپاس از مطلب مفیدتون.
    اگر مجمع به صورت فوق العاده شرکت سهامی خاص در تاریخ 1402/051/15 برگزار شود ، مدت تصدی بازرسان به صورت محدود و از تاریخ 1402/05/15 تا 1402/12/29 خواهد بود؟

    1. سلام و درود.

      بله مدت اعتبار بازرسین در شرکتهای سهامی خاص یک سال مالی هست که از زمانیکه شما درخواست خود را اعلام نمایید تا پایان سال مالی همان سال بازرسان شما اعتبارسنجی میشوند.

  7. با درود و سپاس از مطالب خوب شما،
    یک سوالی داشتم درباره مدت مسئولیت بازرسان شرکت سهامی خاص، از تاریخ مجمع عمومی عادی که برگزار می شود تا یک سال، یا تا پایان سال مالی که ۲۹ اسفندماه هست؟
    مثلا اگر مجمع در تیرماه برگزار می شود تا تیر سال بعد معتبر هست یا تا پایان اسفند همان سال ؟

    ممنون میشم🙏🏻

    1. سلام و درود.

      مدت زمان اعتبار بازرسین شرکت یک سال مالی هست و سال مالی تا پایان اسفند ماه است یعنی اعتبار بازرسان شرکت شما تا تیر ماه سال قبل نیست و تا آخرین روز اسفند ماه است

  8. با سلام و تشکر از مطالب مفیدتان. سوالی داشتم به شرح ذیل:
    آیا اگر شرکتی الان که سال 1402 است در مجمع صورتهای مالی سال 99 را به تصویب رسانده باشد و هنوز صورتهای مالی 1400 و 1401 را به تصویب نرسانده باشد بازرسی که انتخاب می کند باید برای سال مالی 1402 باشد یا سالهایی که هنوز صورتهای مالی را به تصویب نرسانده است؟
    با تشکر

    1. سلام و درود.

      برای اینکه بتونید تصویب تراز سود و زیان هر سال رو به ثبت برسونید باید در همان سالی که تصمیم به ثبت تصویب تراز دارید بازرسین شرکت دارای اعتبار باشند.

  9. آیا بازرس قانونا مشمول بیمه می شود؟ یکی از دوستان حقوقی گفتند که بازرس چون از اعضای پرسنل نیست شامل بیمه نمی شود. و اینکه اگر شخصی به عنوان بازرس در شرکت سهامی خاص باشد میتواند در جای دیگری هم مشغول به کار شود و از آن بیمه دریافت کند؟

    1. سلام و درود.

      اعضای هیئت مدیره و بازرسین در شرکت میتوانند از طرف کد کارگاهی شرکت بیمه نشوند و هیچ الزامی نیست که برای بازرسین از طرف شرکت بیمه رد شود.در مورد بخش دوم سوالتون بله بازرسین شرکت میتوانند در جای دیگر مشغول به کار شوند و از محل کار خود بیمه داشته باشند.

  10. سلام، آیا داشتن اعضا و بازرسین در شرکت سهامی خاص الزامی است؟

    1. سلام و درود.
      در شرکتهای سهامی خاص وجود حداقل ۳ نفر به عنوان اعضای هیئت مدیره و ۲ نفر به عنوان بازرسین شرکت(بازرس اصلی-بازرس علی البدل) ضروری است که خود اعضا و بازرسین در شرکتهای سهامی خاص دارای مدت اعتبار قانونی و شرایط خاص میباشند و باید تمامی این موارد در زمان ثبت شرکت سهامی خاص به درستی رعایت شوند.

  11. سلام، آیا این امکان وجود دارد تا اعضا و بازرسین شرکت سهامی خاص را به هیئت مدیره منصوب کنم؟

    1. سلام و درود.
      اعضای شرکت یا به تعریف ساده تر سهامداران شرکت را میتوانید به عنوان اعضای هیئت مدیره منصوب کنید ولی وجود بازرس اصلی و بازرس علی البدل در شرکتهای سهامی خاص ضروری است به این معنی که نمیتوان شخصی در شرکت سهامی خاص را هم به عنوان عضو هیئت مدیره شرکت و هم بازرس شرکت اعلام نمود.
      این موضوع رو مد نظر داشته باشید که امکان داشتن سهام برای بازرسین در شرکتهای سهامی خاص،ممکن است.

  12. سلام، چگونه میتوانم اعضا و بازرسین در شرکت سهامی خاص را عوض کنم؟

    1. سلام و درود.
      شیوه پرداخت در مجموعه ثبتی فرهنگ کاملاً توافقی است و مبلغ حق الوکاله در نهایت پس از اتمام کار دریافت میشود.
      معمولاً برای امور ثبتی،مبلغی به عنوان پیش پرداخت از طرف کارفرما واریز میشود و ما بقی مبلغ قرارداد طبق پیشرفت کار تسویه میگردد.

  13. سلام، آیا مدت اعتبار اعضا و بازرسین شرکت سهامی خاص قابل تمدید است؟

    1. سلام و درود.
      بله،اعتبار اعضاء هیئت مدیره و بازرسین در شرکتهای سهامی خاص قابل تمدید است و مدت اعتبار برای بازرسین،یک سال مالی و برای اعضاء هیئت مدیره به مدت دو سال شمسی میباشد.

  14. با عرض سلام و خسته نباشید، من در شرکت همسر سابقم جزو اعضا و بازرسین در شرکت سهامی خاص بوده ام، از چه طریق میتوانم نامم را از اعضا این شرکت خارج کنم؟

    1. سلام و درود.
      در شرکتهای سهامی خاص برای اینکه شما دیگه نمیخواهید اسمتون توی شرکت باشه و جزء اعضا باشید باید طط صورتجلسه نقل و انتقال فرد جایگزین معرفی کنید و بعد از پرداخت مالیات نقل و انتقال و ارسال صورتجلسه به اداره از شرکت خارج میشوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *