تمدید کارت بازرگانی حقوقی

تمدید کارت بازرگانی حقوقی : همانطور که می‌دانید کارت‌های بازرگانی را می‌توان هم به صورت حقیقی و هم به صورت حقوقی دریافت کرد که هر کدام از این کارت‌ها ویژگی‌ها و خصوصیات مربوط به خود را دارند و برای کاربردهای متفاوتی به وجود آمده‌اند.

اما در هر دوی این کارت‌های بازرگانی نیاز به تمدید کارت، بعد از تمام شدن اعتبار آن دارند که این کار یک فرایند ضروری و واجب است. به همین دلیل در این مطلب قصد داریم در مورد تمدید کارت بازرگانی حقوقی با شما صحبت کنیم و در مقاله‌ای دیگر به موضوع تمدید کارت بازرگانی حقیقی پرداخته‌ایم.

خانم محمدی مشاور تمدید کارت بازرگانی حقوقی

تمدید کارت بازرگانی حقوقی چیست؟

قبل از اینکه بخواهیم در مورد تمدید کارت بازرگانی حقوقی با شما صحبت کنیم بهتر است که در ابتدا با معنا و مفهوم کلی کارت بازرگان با شما صحبت کنیم. به زبان ساده کارت بازرگانی کارتی است که با استفاده از آن می‌توان فرایندهای مربوط به واردات و صادرات کالا را انجام داد.

در واقع تمامی تجارت‌های برون مرزی و بین المللی در ایران منوط به داشتن کارت بازرگانی است و بدون داشتن کارت بازرگانی نمی‌توان هیچ نوع فعالیتی در زمینه صادرات و واردات کالا انجام داد. دریافت کارت بازرگانی حقوقی علاوه بر صادرات و واردات کالا کاربردها و مزایای بسیار زیاد دیگری نیز دارد که از جمله آن می‌توان به ثبت برند لاتین، ارتباط با سایر تجار بین المللی، افزایش اعتبار شرکت و برند، عضویت در اتاق بازرگانی و … اشاره کرد.

به زبان ساده کارت بازرگانی حقوقی برای شرکت‌ها و موسسات یا اتحادیه‌ها صادر می‌شود که استفاده از این کارت باید در جهت فعالیت‌های تجاری این شرکت‌ها و موسسات باشد.

کارتهای بازرگانی در ایران دارای انواع مختلفی هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به کارت بازرگانی اشخاص حقیقی، کارت بازرگانی اشخاص حقوقی، کارت بازرگانی خدماتی، کارت بازرگانی تولیدی و صنعتی، کارت بازرگانی تجاری و کارت بازرگانی موردی اشاره کرد. اما در این مطلب فقط در مورد تمدید کارت بازرگانی حقوقی و با شما صحبت می‌کنیم.

تمدید کارت بازرگانی حقوقی چیست؟

مهلت تمدید کارت بازرگانی حقوقی

یکی از سوالاتی که در زمینه تمدید کارت‌ بازرگانی حقوقی و حقیقی ممکن است برای شما به وجود آمده باشد این است که کارت‌های بازرگانی چه مدت زمانی اعتبار دارد و آیا می‌توان اعتبار آن‌ها را به صورت دائمی دریافت کرد یا خیر؟ در پاسخ باید گفت که کارت‌های بازرگانی حقیقی و حقوقی اگر برای اولین بار دریافت شوند اعتبار یک ساله دارند. بعد از گذشت یکسال باید در جهت تمدید این کارت اقدام کرد.

تمدید این کارت‌ها می‌تواند به صورت یک ساله، سه ساله یا پنج ساله باشد. در زمان تمدید این کارت‌ها بهتر است که تمایل خود به استفاده از هر کدام از این زمان‌های اعتباری را اعلام کنید. اما به این موضوع توجه کنید که تمدید اعتبار به مدت سه ساله و پنج ساله منوط به داشتن شرایط خاصی است. مثلاً اینکه کارت بازرگانی در سال گذشته فعال بوده باشد و به یک میزان حداقلی فرایندهای صادرات و واردات را انجام داده باشد.

همچنین یکی دیگر از شرایط تمدید سه یا پنج ساله نداشتن هیچ نوع بدهی مالیاتی کارت بازرگانی حقوقی است. و یکی دیگر از این شرایط نیز ثبت نشدن هیچ نوع عمل خلاف قانون و یا جرمی با استفاده از کارت بازرگانی حقوقی مورد نظر است.

مهلت تمدید کارت بازرگانی حقوقی

تفاوت کارت بازرگانی حقوقی و حقیقی

کارت‌های بازرگانی حقیقی و حقوقی کاربردها و مزایای بسیار زیادی دارند که در دیگر مقالات به کار بردهای این کارت‌ها پرداخته‌ایم. اما در این قسمت قصد داریم در مورد تفاوت‌های کارت بازرگانی حقیقی و حقوقی و تشابهات آن صحبت کنیم. در واقع اکثر کاربردهای این دو کارت مشابه یکدیگر است اما یکی از تفاوت‌های بسیار مهم کارت بازرگانی حقیقی و حقوقی در پرداخت مالیات مربوط به آن است.

به این نکته توجه کنید که صرفاً دریافت کارت بازرگانی هیچ نوع مالیاتی برای دارنده کارت ندارد و مالیات این کارت‌ها مربوط به میزان درآمد آن‌ها است. برای کارت‌های بازرگانی حقیقی این مالیات می تواند متفاوت باشد اما مالیات برای کارت بازرگانی حقوقی 25 درصد از درآمد آن‌ها است.

تفاوت کارت بازرگانی حقوقی و حقیقی

مدارک تمدید کارت بازرگانی حقوقی

همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم، تمدید کارت بازرگانی حقوقی باید حتما قبل از اتمام اعتبار آن انجام شود. برای تمدید این کارت بازرگانی، باید مدارکی را برای تایید هویت شخص حقوقی ارائه کنید که این مدارک به شرح زیر است:

  • پرداخت و دریافت آگهی روزنامه رسمی که آخرین ثبت تغییرات شرکت در آن قید شده باشد
  • ارائه اصل کارت ملی
  • ارائه گواهی که نشان دهنده عدم سوء پیشینه باشد و تاریخ آن از ۶ ماه بیشتر نباشد
  • ارائه عکس تمام رخ، ساده، رنگی با پشت زمینه سفید
  • ارائه مفاصا حساب تامین اجتماعی
  • ارائه کارت پایان خدمت و یا معافیت سربازی برای آقایان ( در صورتی که بالای ۵۰ سال باشند ارائه کارت پایان خدمت نیاز نیست)
  • ارائه مدرک تحصیلی حداقلی یعنی دیپلم
  • ارائه سند مالکیت مکان شرکت و یا ارائه اجاره نامه محضری از محل شرکت
  • ارائه اجاره نامه بنگاه املاک همراه با کد رهگیری
  • ارائه فرم دال دریافت شده از وبسایت که به مهر و امضای متقاضی رسیده باشد

نکته: در صورتی که مدیرعامل شرکت تغییر کرده باشد فرم دال باید به گواهی امضای دفترخانه اسناد رسمی رسیده باشد.

مدارک تمدید کارت بازرگانی حقوقی

تمدید کارت بازرگانی حقوقی اگر آدرس تغییر کرده باشد

در صورتی که آدرس مکان شرکت تغییر پیدا کرده باشد مدارکی علاوه بر دیگر مدارک ذکر شده باید ارائه شوند. از جمله این مدارک می‌توان به سند شش دانگ ملک جدید شرکت و یا اجاره نامه محضری آن اشاره کرد.

تمدید کارت بازرگانی حقوقی اگر آدرس تغییر کرده باشد

تمدید کارت بازرگانی حقوقی اگر مدیر عامل تغییر کرده باشد

در تمدید کارت بازرگانی حقوقی اگر مدیر عامل تغییر کرده باشد نیز باید مدارکی علاوه بر مدارک ذکر شده ارائه شود که به شرح زیر است:

  • ارائه اصل اوراق هویتی و شناسایی مثل کارت ملی و شناسنامه مدیر عامل به همراه یک نسخه برابر با اصل شده آن
  • ارائه گواهی عدم سوء پیشینه مدیرعامل جدید که بیشتر از شش ماه از تاریخ آن نگذشته باشد
  • ارائه کارت پایان خدمت یا معافیت مدیرعامل جدید همراه با یک کپی برابر اصل شده از آن ( البته در صورتی که فرد بالای ۵۰ سال باشد به این کار نیازی نیست)
  • ارائه یک نسخه از اصل مدرک تحصیلی به همراه یک نسخه از کپی آن

تمدید کارت بازرگانی حقوقی اگر مدیر عامل تغییر کرده باشد

شرایط تمدید کارت بازرگانی حقوقی

برای تمدید کارت بازرگانی حقوقی نیاز به داشتن یکسری شرایط و مقدمات است. که این شرایط را در ادامه برای شما بیان کرده‌ایم.

  • داشتن حداقل سن ۲۳ سال
  • داشتن حداقل مدرک تحصیلی دیپلم و یا ۳ سال سابقه کاری تجاری مرتبط
  • ارائه سندهای مالیاتی
  • ارائه گواهی پیروی از سیاست‌های تجاری و اقتصادی دولت
  • ارائه تعهد نامه کتبی که در آن دارنده کارت بازرگانی متعهد شود هیچ فرآیند خلاف قانونی با کارت انجام نخواهد داد.
  • ارائه عبارت صادرات و واردات در اساسنامه شرکت
  • نداشتن ورشکستگی مالی
  • نداشتن سوء سابقه

شرایط تمدید کارت بازرگانی حقوقی

سوالات متداول تمدید کارت بازرگانی حقوقی

مطابق با قانون حداقل مدرک تحصیلی برای دریافت کارت بازرگانی حقیقی و حقوقی دیپلم است. در صورت نداشتن دیپلم باید ۳ سال سابقه فعالیت مرتبط ثابت شود.

  • چه زمانی باید در جهت تمدید کارت بازرگانی حقوقی اقدام کرد؟

برای تمدید کارت بازرگانی حقوقی باید قبل از به پایان رسیدن اعتبار آن اقدام کرد. زیرا ممکن است تا زمانی که تمدید کارت بازرگانی انجام شود، یک بازه زمانی بدون کارت بازرگانی بگذرانید.

  • برای تمدید کارت بازرگانی حقوقی در صورتی که نوع شرکت تغییر کرده باشد چه کاری باید انجام داد؟

در صورتی که نوع شرکت تغییر کرده باشد باید روزنامه رسمی که تغییر شرکت در آن آگهی شده است به همراه اظهارنامه فعلی شرکت تحویل داده شود.

  • بعد از اینکه کارت بازرگانی حقوقی دریافت شد آیا می‌توان هر نوع وارداتی را انجام داد؟

خیر. به این موضوع زمانی باید دقت کنید که در حال تکمیل اطلاعات ثبت نام کارت بازرگانی هستید. زیرا واردات کالای شما فقط می‌تواند در چارچوب موضوعاتی که انتخاب کرده‌اید باشد و شما نمی‌توانید هر کالایی را که بخواهید وارد کنید.

  • آیا می‌توان اعتبار دائمی و مادام العمر برای کارت بازرگانی دریافت کرد؟

خیر. مطابق با قانون حداکثر می‌توان یک اعتبار 5 ساله برای کارت بازرگانی دریافت کرد.

سوالات متداول تمدید کارت بازرگانی حقوقی

جمع بندی

تمدید کارت بازرگانی حقوقی یکی از از فرایندهای مهمی است که بعد از دریافت کارت بازرگانی حقوقی باید به آن توجه ویژه کنید. سعی کنید که همیشه قبل از اتمام اعتبار کارت بازرگانی حقوقی در جهت تمدید آن اقدام کنید زیرا ممکن است که این فرآیند زمانبر باشد و یک بازه زمانی شما بدون کارت بازرگانی بمانید و نتوانید از کاربردهای آن استفاده کنید.

اگر هر سوال یا مشکلی در زمینه تمدید کارت بازرگانی حقوقی داشتید می‌توانید آن را با کارشناسان مجموعه ما در میان بگذارید تا در اولین فرصت و بهترین کیفیت به سوالات شما پاسخ داده شود. چراکه ثبت خوب فرهنگ است .

خانم محمدی مشاور تمدید کارت بازرگانی حقوقی

4.1/5 - (7 امتیاز)
آنچه در این مقاله می‌خوانید

4 پاسخ

  1. سلام، من با کارتم کار نکردم، آیا برای تمدید کارت بازرگانی حقوقی به مشکل خواهم خورد؟

    1. سلام و درود.

      خیر،تمدید کارت بازرگانی هیچ ارتباطی به این موضوع ندارد که آیا شما در سال جاری با کارت خود کار کرده اید یا خیر.

      برای تمدید کارت بازرگانی شرکت میتونید با مشاوران ثبت فرهنگ در تماس باشید که در اولین فرصت،روند کاری شما را در اتاق بازرگانی به جریان بندازید.

  2. سلام، بعد از چند وقت که کارت بازرگانیمو دریافت کردم باید برای تمدید کارت بازرگانی حقوقی اقدام کنم؟

    1. سلام و درود.
      اعتبار کارت بازرگانی زمان صدور،بر روی کارت بازرگانی درج میشود که مدت زمان اعتبار این کارت یک ساله است مگر در شرایطی که شخص یا شرکت دارای پروانه بهره برداری باشد که این مدت زمان در صورت تایید اتاق بازرگانی،پنج ساله میباشد و در تمامی موارد باید یک ماه الی چهل روز قبل از اتمام دوره کارت بازرگانی حقوقی،اقدام به تمدید کارت بازرگانی حقوقی نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس