ثبت نمایندگی شرکت خارجی

ثبت نمایندگی شرکت خارجی

ثبت نمایندگی شرکت خارجی (بروزرسانی دی 1402) یکی از موضوعاتی است که این روزها افراد زیادی به دنبال آن هستند. در واقع نمایندگی شرکت خارجی نکات و مسئولیت‌های مهم و بسیار زیادی دارد که در این مطلب قصد داریم در مورد آن‌ها به صورت جزئی با شما صحبت کنیم. اگر شما هم قصد دریافت نمایندگی شرکت خارجی را دارید بهتر است تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

گاهی بعضی از افراد ثبت نمایندگی شرکت خارجی را به اشتباه همان ثبت شرکت تجاری می‌دانند در صورتی که این دو موضوع با هم به صورت ماهیتی متفاوت است. در ثبت نمایندگی شرکت خارجی فقط نیاز به یک شخص حقیقی یا حقوقی دارید که نمایندگی را به نام آن ثبت کنید.

خانم دهقان مشاور ثبت نمایندگی شرکت خارجی

راهنمای ثبت نمایندگی شرکت خارجی

یکی از مهمترین کارهایی که برای ثبت نمایندگی شرکت خارجی در ایران باید انجام دهید این است که بتوانیم آن شرکت را متقاعد کنیم که در ایران نیاز به نمایندگی دارد. قبل از اینکه بخواهیم در مورد این موضوع با شرکت مورد نظر صحبت کنید می‌توانید از مشاوره کارشناسان متخصص استفاده کنید تا راحت‌تر آن شرکت را متقاعد به ثبت نمایندگی در ایران بکنید. در واقع ثبت نمایندگی شرکت در ایران باید برای شرکت مادر توجیه اقتصادی و مالی داشته باشد.

اگر بخواهیم در مورد شرایط دریافت نمایندگی برای شرکت‌های خارجی در ایران با شما صحبت کنیم باید بگوییم که این کار اصلا کار ساده‌ای نیست. با توجه به موقعیت استراتژیک اقتصادی و سیاسی ایران شما با مشکلات زیادی روبرو خواهید بود.

مثلاً یکی از این مشکلات که محدودیت‌های اقتصادی را به شما تحمیل می‌کند وجود تحریم‌های بسیار زیاد است. در واقع ثبت نمایندگی یک شرکت اقتصادی باید برای شما بسیار سودآور و دارای منفعت باشد تا بتوانید تمام این سختی‌ها را به جان بخرید.

یکی از دلایل مهمی که بسیاری از شرکت‌ها تمایلی به ثبت نمایندگی در کشور ایران ندارند سخت بودن پروسه ثبت نمایندگی است. در واقع پروپوزال و طرحی که شما برای ثبت نمایندگی شرکت مورد نظر دارید باید هم برای شما و هم شرکت مادر توجیه اقتصادی و تجاری زیادی داشته باشد.

راهنمای ثبت نمایندگی شرکت خارجی

چرا ثبت نمایندگی شرکت خارجی

شاید با خودتان فکر کنید که چه لزومی به ثبت نمایندگی شرکت خارجی وجود دارد در حالی که می‌توان شرکت‌های زیادی را به راحتی به ثبت رساند. در واقع یکی از دلایل مهمی که افراد تمایل دارند که نمایندگی شرکت دیگری را دریافت کنند این است که لازم نیست که کسب و کار خودشان را از صفر شروع کنند، بلکه از اعتبار اسم یک شرکت دیگر که به احتمال زیاد این شرکت دارای نام و اعتبار بسیار بزرگی است استفاده می‌کنند.

در واقع شما زمان صرف شده برای دریافت اعتبار و معروفیت را از شرکت مادر به ارث می‌برید.

چرا ثبت نمایندگی شرکت خارجی

قوانین ثبت نمایندگی شرکت خارجی

اما در این قسمت قصد داریم در مورد قوانینی که نمایندگی شرکت‌های خارجی ملزم به رعایت آن هستند را برای شما بیان کنیم که با رعایت آن، درگیر مشکلات حقوقی و قضایی نشوید. درست است که نمایندگی یک شرکت دارای شخصیت مستقل حقوقی از شرکت مادر است اما از آنجایی که نام و اعتبار شرکت مادر را یدک می‌کشد نمی‌تواند هر اقدام یا فعالیتی را انجام دهد.

معمولاً شرکت مادر برای نمایندگی‌ها وظایف و قوانینی را وضع می‌کند که این نمایندگی‌ها ملزم به رعایت آن هستند. قانون مهم دیگری که در مورد این نمایندگی‌ها وجود دارد این است که نمایندگی مورد نظر باید خارج از کشور شرکت مادر باشد.

البته هر شرکت می‌تواند نمایندگی‌هایی را در داخل کشور خود داشته باشد که ثبت آن‌ها با این نمایندگی‌ها متفاوت است. به این موضوع توجه کنید که نمایندگی شرکت خارجی می‌‌تواند فعالیت‌های زیادی را به صورت مستقل انجام دهد اما قراردادی که بین شرکت مادر و نمایندگی منعقد می‌شود باید این مسائل در آن ذکر شود و توافق نامه‌ای در مورد آن به ثبت برسد.

نکته دیگری که در مورد ثبت نمایندگی شرکت خارج وجود دارد این است که این فرایند باید از طریق اداره ثبت پیگیری و انجام شود و ربطی به وزارت بازرگانی ندارد.

احتمالا شما هم با شرکت‌های روبرو شده اید که نقش واسط را برای یک شرکت دیگر بازی می‌کنند این شرکت‌ها به صورت مستقیم کالا یا خدمات یک شرکت را خریداری نمی‌کنند بلکه با بازاریابی محصول یا خدمت مورد نظر برای شرکت اولیه مشتری جذب می‌کنند و سپس مشتری را به این شرکت ارتباط می‌دهند.

این روش مزایا و ویژگی‌های بسیار زیادی دارد که از جمله آن می‌توان به ضمانت فروش کالا یا ارائه خدمت اشاره کرد. البته این نوع فعالیت شرکت با ثبت نمایندگی شرکت متفاوت است که اگر باز هم سوالی در این زمینه دارید می‌توانید از کارشناسان و مشاوران مجموعه ما مشاوره و کمک بگیرید.

قوانین ثبت نمایندگی شرکت خارجی

مدارک ثبت نمایندگی شرکت خارجی

به این موضوع توجه کنید که این مدارک برای شخص حقوقی و یا حقیقی دارای تفاوت‌های اندکی است که بهتر است در ابتدا متناسب با نوع شخصیت شرکت اقدام به جمع آوری مدارک مورد نیاز کنید.

مدارک ثبت نمایندگی شرکت خارجی

مدارک ثبت نمایندگی شرکت خارجی اشخاص حقوقی

  • ارائه اساسنامه شرکت
  • ارائه مدارکی که نشان دهنده ثبت شرکت باشد از جمله شماره ثبت
  • ارائه معرفی‌نامه شرکت مورد نظر
  • ارائه توافق نامه یا قراردادهای منعقد شده
  • ارائه نام انتخاب شده برای نمایندگی شرکت
  • ارائه روزنامه تاسیس شرکت
  • ارائه گواهی که نشان دهنده آخرین ثبت تغییرات شرکت باشد
  • ارائه گزارشی از فعالیت‌های سابق و گذشته شرکت مورد نظر
  • ارائه گزارشات مالی شرکت مورد نظر
  • ارائه اظهارنامه تکمیل شده
  • ارائه رسید یا گواهی که نشان دهنده پرداخت هزینه ثبت نمایندگی باشد

مدارک ثبت نمایندگی شرکت خارجی اشخاص حقوقی

مدارک ثبت نمایندگی شرکت خارجی اشخاص حقیقی

  • مشخصات اقامتی مثل آدرس سکونت
  • ارائه اوراق هویتی مثل کارت ملی و شناسنامه
  • ارائه معرفی نامه از سازمان‌های مربوطه در صورت نیاز
  • ارائه سند که در آن ضرورت و ملزومات دریافتی نمایندگی در آن ذکر شده باشد
  • ارائه اظهارنامه تکمیل شده
  • ارائه رزومه و سابقه فعالیت‌های شخصی که قصد دریافت نمایندگی را دارد
  • ارائه تمامی توافق نامه ها و قراردادهای امضا شده بین شرکت مادر و نماینده مورد نظر
  • ارائه فرم تکمیل شده در مورد ثبت نمایندگی شرکت
  • ارائه فیش و گواهی واریزی که نشان دهنده پرداخت هزینه‌های مربوط به ثبت نمایندگی باشد

مدارک ثبت نمایندگی شرکت خارجی اشخاص حقیقی

مراحل ثبت نمایندگی شرکت خارجی

اگر شما با توجه به تمام سختی‌ها و مشکلاتی که در مورد ثبت نمایندگی شرکت خارجی وجود دارد باز هم قصد دارید که ثبت نمایندگی برای شرکت‌های خارجی را انجام دهید در این قسمت با ما همراه باشید زیرا قصد داریم در مورد این مراحل با شما صحبت کنیم.

واضح است که در اولین مرحله باید تمام مدارکی که در قسمت بالا به آن اشاره شد را به صورت کامل و صحیح گردآوری کنید.

در مرحله بعدی با در دست داشتن مدارک به اداره ثبت مراجعه کنید و هر هزینه‌ای که برای ثبت نمایندگی نیاز است را پرداخت کنید.

سپس باید مدارک مورد نیاز را با فیش و رسیدی که نشان دهنده پرداخت هزینه است به اداره ثبت ارائه دهید.

در مرحله بعدی باید کارشناس مربوطه در اداره ثبت مدارک و اطلاعات شما را بررسی کند. در این مرحله یا درخواست شما که مربوط به ثبت نمایندگی شرکت خارجی است یا رد و یا قبول می‌شود. در صورتی که این درخواست رد شود باید به دنبال رفع نقص‌ها و ایراداتی که منجر به رد این درخواست شده است، باشید.

اما در صورتی که درخواست شما تایید شود باید به مرحله بعدی یعنی انتشار آگهی ثبت نمایندگی شرکت در روزنامه بروید.

بعد از اینکه آگهی خود را در روزنامه کثیرالانتشار منتشر کردید ثبت نمایندگی شما به صورت قانونی انجام شده است و می‌توانید فعالیت نمایندگی را استارت بزنید.

مراحل ثبت نمایندگی شرکت خارجی

هزینه ثبت نمایندگی شرکت خارجی

هزینه ثبت نمایندگی شرکت خارجی یکی از موضوعات مهمی است که در زمینه ثبت نمایندگی برای شرکت خارجی به آن پرداخته می‌شود. افراد زیادی فکر می‌کنند که هزینه ثبت نمایندگی شرکت خارجی زیاد است و به همین دلیل در جهت دریافت آن اقدام نمی‌کنند.

در این قسمت نمی‌توانیم عدد ثابتی را برای این ثبت به شما بگویم اما به صورت کلی این هزینه آنقدر زیاد نیست که توان پرداخت آن را نداشته باشید. عدد دقیق این هزینه به فاکتورهای زیادی بستگی دارد که با توجه به آن‌ها تغییر می‌کند.

اگر می‌خواهید این هزینه را به صورت دقیق بدانید اطلاعات کامل خود و شرکتی که قرار است نمایندگی آن را به ثبت برسانید را به کارشناسان مجموعه ما اطلاع دهید تا هزینه دقیق آن را برای شما تخمین بزنند. در واقع این هزینه از فاکتورهایی از قبیل کسب مجوز، ترجمه مدارک، هزینه مربوط به اداره ثبت، هزینه سفر به کشور مورد نظر و … تشکیل می‌شود.

یکی از موضوعات مهمی که در مورد ثبت نمایندگی شرکت خارجی وجود دارد این است که این نمایندگی دارای شخصیت حقوقی مستقل است یعنی در صورتی که هر فعالیتی انجام دهد مسئولیت آن برعهده شرکت نمایندگی است و نه شرکت مادر.

هزینه ثبت نمایندگی شرکت خارجی

تفاوت نمایندگی و شعبه شرکت

یک تصور اشتباهی که در این زمینه وجود دارد این است که اکثریت فکر می‌کنند نمایندگی شرکت همان شعبه شرکت است در صورتی که این دو موضوع ماهیتا با هم متفاوت هستند.

در واقع در نمایندگی شرکت همه مسئولیت‌ها و تعهد برعهده نمایندگی است و شرکت مادر مسئولیت قانونی در مقابل آن ندارد در صورتی که در شعبه شرکت همه چیز وابسته به شرکت مادر است و شعبه نمی‌تواند به صورت مستقل تصمیم‌گیری و اجرا انجام دهد.

تفاوت نمایندگی و شعبه شرکت

جمع بندی

در این مطلب تلاش کردیم تا جزئیات زیاد و مهمی در مورد ثبت نمایندگی شرکت خارجی را با شما در میان بگذاریم. همانطور که در بالا نیز به آن اشاره کردیم ثبت نمایندگی شرکت خارجی یک فرایند سخت و پیچیده است.

به همین دلیل اگر در زمینه امور ثبتی تجربه و تخصص ندارید پیشنهاد می‌کنیم که از مشاور و کارشناس متخصص استفاده کنید. خبر خوش این است که مجموعه ما برای تمامی این اقدامات مشاوره انجام می‌دهد و همچنین می‌تواند صفر تا صد این اقدامات را برای شما انجام دهد.

خانم دهقان مشاور ثبت نمایندگی شرکت خارجی

5/5 - (5 امتیاز)
آنچه در این مقاله می‌خوانید

12 پاسخ

  1. آیا برای دریافت نمایندگی شرکت خارجی باید ختما شرکت تاسیس کرد؟

    1. سلام و درود.

      خیر برای ثبت نمایندگی یا شعبه شرکت خارجی نیاز به تاسیس شرکت جدید نیست و میتوان با معرفی آدرس شعبه و مدیر شعبه و مابقی موارد موردنیاز و دریافت مجوز های لازم اقدام به ثبت شعبه شرکت خارجی نمود.

  2. ممنون از مطلب خوبتون در رابطه با ثبت نمایندگی شرکت خارجی در ایران

    1. سلام و درود.

      ممنون از زمانی که برای مطالعه مقاله گذاشتید و نظر مثبتتون.

  3. من میخواهم با ثبت نمایندگی شرکت خارجی محصولاتش را در ایران بفروش برسانم، آیا نیاز به کارت بازرگانی دارم؟

    1. سلام و درود.

      بله برای امور بازرگانی شما نیاز به داشتن کارت بازرگانی دارای اعتبار دارید.

  4. آیا میتوان برا ثبت نمایندگی شرکت خارجی که با ایران مراوده اقتصادی نمیتواند داشته باشد را در ایران انجام دهیم؟

    1. سلام، لطفا با مشاورین ما در تماس باشید
      02188472277

  5. آیا برای ثبت نمایندگی شرکت خارجی حتما باید از قبل برای کد اقتصادی اقدام کرده باشیم؟

    1. سلام و درود.
      برای ثبت نمایندگی نیازی به ارائه مدارک مالیاتی شرکت مادر نیست و با توجه به مدارک مرتبط و صورتجلسات مورد نیاز اقدام به ثبت نمایندگی نمایید.
      همچنین میبایست بعد از ثبت نمایندگی در شهر مقصد،اقدام به تشکیل پرونده مالیاتی و گواهی ارزش افزوده نمایید.

  6. سلام، آیا برای ثبت نمایندگی شرکت خارجی حتما خودمان باید شرکت ثبت شده در داخل کشور داشته باشیم؟

    1. سلام و درود.
      خیر ضرورتی به این موضوع نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس