سامانه ثبت شرکتها

سامانه ثبت شرکتها

یکی از اقدامات مهم برای ثبت شرکت به‌ صورت رسمی مراجعه به سامانه ثبت شرکتها است. دیگر حالت مراجعه حضوری و رفتن به اداره ثبت شرکت امکان‌پذیر نخواهد بود مگر آنکه این سامانه استان مورد نظر شما را پشتیبانی نفرماید. در صورتی که قصد دارید تا به روند کلی ثبت شرکت در این سامانه آشنا شوید، ما را همراهی کنید.

خانم عابد مشاور سامانه ثبت شرکتها

معرفی سامانه ثبت شرکتها

اداره ثبت شرکت به منظور کاهش مراجعه حضوری و همچنین تسریع در کارها، سامانه ثبت شرکتها را ایجاد نمود. به این ترتیب، شما می‌توانید در شرکت، اداره یا حتی منزل خود به این سامانه دسترسی داشته و اطلاعات لازم را ثبت نمایید.

این سامانه چندی است که از آغاز فعالیتش می‌گذرد. با اینجا چگونگی ثبت و بخش‌های مختلف آن ممکن است برای برخی سوالاتی را به همراه داشته باشد. ما را همراهی کنید تا نحوه ثبت درخواست، تغییر و … را بررسی نماییم.

معرفی سامانه ثبت شرکتها

سامانه ثبت شرکتها چیست؟

همان‌طور که اشاره کردیم، این سامانه اینترنتی ایجاد شده تا شرکت‌ها و مؤسسات غیرتجاری بتوانند به‌طور رسمی شرکت خود را ثبت نمایند.  طبق ماده 195 قانون تجارت « ثبت کلیه شرکت‌های مذکور در این قانون الزامی و تابع جمیع مقررات قانون ثبت شرکت‌ها است ».

به جای مراجعه حضوری، از این پس باید به آدرس سایت سامانه ثبت شرکت‌ها مراجعه نمایید: irsherkat.ssaa.ir

پس از تکمیل نمودن فرم‌های درون این سایت باید مدارک خود را از طریق پست ارسال نمایید. مدارک در هر مرحله می‌تواند متفاوت باشد که به برخی از آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

سامانه ثبت شرکتها چیست؟

فعالیت‌های موجود در سامانه ثبت شرکتها

هنگامی که وارد سایت ثبت شرکتها شوید، با چند تب رو به رو خواهید شد. تب‌های موجود شامل:

در هر تب می‌توانید اطلاعات را ارسال یا دریافت نمایید. در ادامه به معرفی هر تب خواهیم پرداخت. در ابتدا به نحوه ثبت شرکت تجاری در این سامانه خواهیم پرداخت.

فعالیت‌های موجود در سامانه ثبت شرکتها

مراحل ثبت شرکت در سامانه ثبت شرکتها

اولین تب موجود در سامانه ثبت شرکتها، « تاسیس شخصیت حقوقی » است. هنگامی که روی آن کلیک کنید با فرمی‌رو به رو خواهید شد. اگر دقت کرده باشید اکنون در زیر تب‌ها لیست و روند فرم‌هایی که پر خواهید کرد آورده شده است.

در ابتدا باید « اطلاعات متقاضی » را پر نمایید.
اطلاعات متقاضی شامل: اداره استان، واحد ثبتی، خوشه، گروه، تابعیت متقاضی و … می‌شود. همچنین، این فرم و روند را وکیل قانونی شما می‌تواند به عهده گیرد.

در مرحله دوم « نام‌ های درخواستی» باید حداقل 5 اسم را از قبل برای شرکت خود آماده کرده باشید. باید دقت کنید نام انتخابی شما از قبل توسط شخص حقوقی یا حقیقی دیگری انتخاب نشده باشد. می‌توانید از سامانه مربوطه استعلام بگیرید و سپس نام‌ها را وارد کنید.

در مرحله سوم « مدت و موضوع فعالیت » همان‌طور که از نامش پیداست، باید نام شرکت و نوع فعالیتش مشخص گردد. همچنین باید مدت فعالیت را براساس اینکه محدود یا نامحدود است مشخص نمایید.

سپس به «اطلاعات مرکز اصلی» می‌رسید، که باید آدرس، کد پستی، شماره تلفن را وارد نمایید. در صورت وجود می‌توانید شماره دورنگار، نشانی تارنما و پست الکترونیکی را نیز وارد کنید.

« سرمایه شخص حقوقی » نوع سرمایه خود را مشخص کنید:

  • سرمایه نقدی
  • غیر نقدی
  • سهام با نام
  • سهام بی نام

ارزش ریالی هر سهم باید مشخص شود.

گام بعدی « اشخاص » است. در این صفحه باید اطلاعات افرادی که در شرکت یا مؤسسه سمتی دارند به‌صورت حقیقی یا حقوقی وارد گردد. پس از آن اطلاعات مربوط به سرمایه و سمت اشخاص را پر نمایید. باید تاریخ اعتبار سمت و مدت تصدی همراه با حق امضای اشخاص وارد گردد.

مرحله «شعب» برای شرکت‌هایی که نیاز به تاسیس شعبه داشته باشند، پر خواهد گردید. در این بخش باید سمت اشخاص در شعب مشخص گردد. همچنین در بخش روزنامه روز و ماه شروع سال مالی باید مشخص گردد.

هنگامی که روی گام بعدی کلیک کنید وارد صفحه «اظهارنامه» می‌شود. متن اظهارنامه‌ای که از پیش آماده کرده‌اید را وارد نمایید. هم می‌توانید از نمونه متن‌های موجود در سامانه ثبت شرکتها استفاده کنید. در مرحله بعد «اساسنامه» شرکت را ارائه دهید. باید کپی برابر اصل اساسنامه شرکت را در سایت بارگزاری نمایید.

در صفحه «مدارک» نسبت به نوع فعالیت، مدارکی که باید توسط پست ارسال شوند، مشخص شده است. همچنین، باید متن صورتجلسه را طبق آنچه که در سایت ارائه می‌شود تکمیل کرده و همراه مدارک ارسال کنید. دقت کنید مدارک باید به صورت پست سفارشی ارسال گردد و از مراجعه حضوری خودداری نمایید.

در پایان که اطلاعات خود را تایید و نهایی کردید، یک کد رهگیری به شما تعلق خواهد گرفت. با این کد همواره می‌توانید اطلاعات خود را در سایت پیگیری کرده و از آخرین وضعیت آن مطلع شوید.

مدارک مورد نیاز برای ثبت هر نوع شرکت متفاوت است. برای مثال، ثبت شرکت با مسئولیت محدود نیاز به مدارک زیر خواهد داشت:

دو برگ تقاضانامه، شرکتنامه، اساسنامه (همگی امضا شده باشند) همراه با اصل مجوز صادره، دو نسخه تنظیم صورتجلسه مجمع عمومی و هیئت مدیره و اگر وکیل قانونی شما این کار را انجام می‌دهد، به اصل وکالتنامه نیز احتیاج خواهد بود. برای ثبت شرکت سهامی خاص، علاوه بر مدارک گفته شده نیاز به اصل فیس بانکی و اصل گواهی بانک نیز خواهید داشت.

خانم عابد مشاور سامانه ثبت شرکتها

5/5 - (5 امتیاز)
آنچه در این مقاله می‌خوانید

8 پاسخ

  1. سلام، آیا برای تاسیس موسسه هم باید از سامانه ثبت شرکتها استفاده کرد یا باید به دیگر سامانه ها مراجعه کرد؟ ممنون از کمکتون

    1. سلام و درود.

      برای ثبت شرکت مسئولیت محدود و سهامی خاص و هرگونه از انواع شرکتها یا ثبت موسسات غیر تجاری میبایست تنها از سامانه اداره ثبت شرکتها اقدام به انجام و پیگیری روند اقدام کرد و سامانه جداگانه ای برای ثبت موسسات غیر تجاری وجود ندارد.

  2. درود وقت بخیر.دو سال از ثبت شرکتم می گذره.بهم گفتن باید اطلاعات رو اپدیت کنم و دوباره صورت جلسه بنویسم.امکانش هست راهنمایی کنید ازدکدوم سایت میتونم اینکارو انجام بدم

    1. سلام، لطفا با مشاورین ما در تماس باشید
      02188472277

  3. سلام، آیا برای تاسیس شرکت حتما باید از طریق سایت سامانه ثبت شرکت ها اقدام کنیم؟ یا حضورا هم میتونیم مراحل ر پیش ببریم؟

    1. سلام و درود.
      بله حتماً باید از طریق سایت اداره ثبت شرکتها اقدام به ثبت شرکت نمود و تمامی مراحل رو از طریق سامانه پیگیری کرد و تنها دو نوبت مراجعه حضوری در طی روند کار مورد نیاز است که یک مرحله باید مدارک رو از طریق پست،به اداره ثبت شرکتها ارسال نمایید و مرحله بعد باید در انتهای کار ثبت شرکت و صدور پیشنویس آگهی به اداره ثبت شرکتها مراجعه نمایید.مجموعه ثبت فرهنگ کلیه پروسه ثبت شرکت شما را بدون نیاز به هیچ مراجعه ای از سمت شما و پیگیریهای دیگر در سریعترین زمان انجام میدهد.

  4. سلام، برای ثبت شرکت باید از چه سایتی اقدام کنم؟

    1. سلام و درود.
      سایت اداره ثبت شرکتها بابت ثبت شرکت و یا تغییرات شرکتها
      irsherkat.ssaa.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس