دریافت جواز تاسیس

دریافت جواز تاسیس

دریافت جواز تاسیس، مجوزی است که افراد حقوقی و حقیقی، می توانند برای تاسیس و راه اندازی یک واحد تولیدی، از وزارت صنعت، معدن و تجارت آن را دریافت کنند. لازم به ذکر است که موضوعی که شما قصد دریافت جواز تاسیس آن را دارید باید با نوع و موضوع فعالیت شرکت شما مرتبط باشد.

اولین گام برای تاسیس یک کارخانه و یا یک واحد تولیدی گرفتن جواز تاسیس می باشد. برای دریافت این جواز باید مشخص کنید که جواز تاسیس برای یک فرد حقوقی است و یا یک شرکت خاص؟

هنگامی که فرد جواز تاسیس را از وزارت صنعت، معدن و تجارت دریافت می کند می تواند در یکی از شهرک های صنعتی شهر خود که در متن جواز تاسیس نیز ذکر شده است،کالاهای مشخص شده را شروع به تولید کند.

اما چگونه می توان این جواز را دریافت کرد و مراحل اخذ آن چیست را با ما در ادامه این مقاله مطالعه کنید. دریافت جواز تاسیس یکی از پر متقاضی ترین مجوزهای کسب و کار است که در کشور ما صادر می گردد. به همین دلیل برای دریافت و اخذ راحت تر جواز تاسیس می توانید از طریق مجموعه ما اقدام کنید.

خانم محمدی مشاور دریافت جواز تاسیس

دریافت جواز تاسیس چیست؟

جواز تاسیس صنایع به مجوزی گفته می شود که فرد حقیقی و یا حقوقی جهت انجام یک فعالیت تولیدی و یا اقتصادی آن را دریافت می نماید. در این جواز شما به عنوان شخص می توانید در شهرک های صنعتی که در جواز ذکر شده است کار خود را شروع کنید و دست به تولید بزنید.

جواز صنایع باید متناسب به نوع محصول های شما از ارگان های مختلف مانند وزارت صنعت معدن تجارت، وزارت جهاد کشاورزی و یا سایر ارگان ها اخذ شود. به همین دلیل باید جهت دریافت محصول شما کاملا مشخص باشد. نکته دیگر در دریافت جواز تاسیس است که شما باید محصولاتی که می خواهید به تولید برسانید با یکدیگر دارای سنخیت باشند.

برای مثال فردی که برای محصولات مواد غذایی درخواست جواز می دهد نمی تواند در آن جواز نیز بگوید من می خواهم در کنار مواد غذایی لوازم الکترونیکی نیز تولید کنم.

لازم به ذکر است جهت دریافت برخی کالای پزشکی مانند سرنگ، نخ های جراحی و یا تاسیس کارخانه های دارویی قبل از گرفتن جواز تاسیس، ابتدا باید مجوز وزارت بهداشت دریافت شود.

دریافت جواز تاسیس چیست؟

 مزایای دریافت جواز تاسیس

  • افرادی که جواز تاسیس دریافت می کنند، زمین صنعتی به نرخ مصوب دولتی داده می شود. به این صورت که هنگام تحویل 30 درصد هزینه را نقد پرداخت می کنند و مابقی را به صورت اقساط 36 ماه پرداخت می کنند. پرداخت اقساط به صورت هر سه ماه به سه ماه می باشد.
  • ثبت برند فارسی شرکت های دارای جواز تاسیس، در اداره ثبت علامت تجاری به انجام می رسد.
  • این شرکت ها، می توانند در نمایشگاه های تجاری داخلی و خارجی شرکت کنند.
  • به شرکت های دارای جواز، وام و تسهیلات دولتی با سود تولیدی و تنفس یک الی دو ساله با بازپرداخت بلند مدت تعلق می گیرد.
  • در دسترس بودن پیش طرح توجیهی تاییده شده توسط کارشناس مرجع صادر کنند، جهت ارائه و جذب سرمایه گذاری

 مزایای دریافت جواز تاسیس

زمان دریافت جواز تاسیس

مدت زمان اخذ جواز تاسیس، بر اساس سازمان و مرجع صادر کننده جواز متغییر است. مدت زمانی که جهت دریافت مجوز تاسیس از وزارت صنعت و معدن و تجارت طول می کشد برابر با 2 الی 15 روز می باشد.

اما این زمان برای دریافت مجوز از وزارت جهاد کشاورزی متفاوت است و بین 15 روز تا 1 ماه به طول می انجامد. همین زمان برای گرفتن مجوز از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری برابر با 1 الی 2 ماه می باشد.

زمان دریافت جواز تاسیس

مدارک دریافت جواز تاسیس

دریافت جواز تاسیس برای اشخاص حقیقی با اشخاص حقوقی کمی متفاوت است. مدارک مورد نیاز جهت اخذ جواز تاسیس برای هر یک را به صورت جداگانه در زیر بیان کرده ایم:

مدارک دریافت جواز تاسیس

مدارک دریافت جواز تاسیس حقیقی

  • کپی شناسنامه فرد متقاضی دریافت جواز
  • کپی کارت ملی شخص متقاضی دریافت جواز
  • در صورت اینکه فرد متقاضی مرد است، بودن کارت پایان خدمت فرد متقاضی الزامی است.
  • اخذ مجوز در صورت نیاز

مدارک دریافت جواز تاسیس حقیقی

مدارک دریافت جواز تاسیس حقوقی

مدارک دریافت جواز تاسیس حقوقی

هزینه دریافت جواز تاسیس

بسیاری همیشه در ذهن خود این سوال را دارند که هزینه دریافت جواز تاسیس به چه صورت است؟ در پاسخ به این سوال باید گفت، هزینه جواز بنابر نوع طرح، مرجع صادر کننده و زمان صرف شده متفاوت خواهد بود.

جهت دریافت جواز علاوه بر هزینه جواز، هزینه حق الزحمه دریافتی برای اخذ جواز تاسیس نیز وجود دارد که آن هم بسته به عوامل بالا بازهم متفاوت خواهد بود. برای اطلاعات دقیق در این صورت خصوص می توانید با ما تماس بگیرید.

هزینه دریافت جواز تاسیس

اعتبار جواز تاسیس

برای بسیاری از افراد سوال این جاست که پس از دریافت جواز تاسیس این جواز چه مدت اعتبار دارد؟ در پاسخ باید گفت جواز تاسیس از تاریخ صدور، یک سال اعتبار دارد. پس از یک سال جهت تمدید آن باید اقدام نمایید. مدت تمدید در سال بعد، بستگی به نظر کارشناسان و پیشرفت کار شما دارد.

اگر برای تمدید، پس از یک سال اقدام نکنید، جواز تاسیس شما خود به خود باطل می شود و ادامه کار بدون جواز، تخلف است.

اعتبار جواز تاسیس

دریافت جواز تاسیس به نام چه کسی صادر می‌شود؟

هنگامی شما برای گرفتن جواز اقدام می کنید، در ابتدا باید مشخص نمایید که این طرح قرار است برای یک شرکت راه اندازی شود و یا یک فرد؟

در صورتی که طرح اجرایی برای یک شرکت خاص باشد، جواز تاسیس حقوقی و به نام شرکت و یا موسسه را دریافت خواهید کرد. در غیر این صورت اگر فرد باشد به نام شخص تقاضا کننده، جواز تاسیس صادر می شود.

دریافت جواز تاسیس به نام چه کسی صادر می‌شود؟

جمع بندی

جهت دریافت هر یک از جوازهای تاسیس حقوقی و حقیقی می توانید از موسسه ثبت فرهنگ کمک بگیرید. جهت دریافت پاسخ سوالات خود می توانید با ما در تماس باشید.

خانم محمدی مشاور دریافت جواز تاسیس

4.7/5 - (14 امتیاز)
آنچه در این مقاله می‌خوانید

18 پاسخ

  1. آیا حتما اعضای هیئت مدیره شرکت باید برای دریافت جواز تاسیس شرکت اقدام کنند؟

    1. سلام و درود.

      در صورتی که تصمیم به تولید یک محصول توسط شرکت داشته باشید مسلماٌ باید از وزارت صمت مجوز فعالیت دریافت شود و مجوزی که از طرف صمت با توجه به نوع فعالیت و انتخاب شهرک صنعتی مناسب به نام شرکت صادر میشود،جواز تاسیس میباشد.

  2. دریافت جواز تاسیس در چند روز کاری انجام پذیر است؟

    1. سلام و درود.

      در صورتی که مدارک موردنیاز کامل باشد حدود 20 الی 30 روز کاری زمان میبرد.

  3. سلام، آیا برای دریافت جواز تاسیس حتما باید کد اقتصادی داشت؟

    1. سلام و درود.
      با توجه به قوانین روز مرجع صدور جواز تأسیس(وزارت صنعت و معدن و تجارت) برای دریافت جواز تأسیس حقیقی و حقوقی لزومی به داشتن کد اقتصادی نیست که البته در طی این مدت،قوانین این مرجع دستخوش تغییرات زیادی است ولی تا به امروز این قانون،حتمی نشده.
      این موضوع رو باید بدونید که برای دریافت جواز تأسیس حقوقی میبایست در موضوع فعالیت شرکت،کلمه تولید و‌ بسته بندی محصول مربوطه ذکر شده باشه در غیر از اینصورت صدور جواز تأسیس در اکثر استانها با اخطار مواجه میشود.

  4. سلام، برای جواز تاسیس یک شرکت تولیدی مواد غذایی چه مراحلی را باید طی کنم؟

    1. سلام و درود.
      برای اخذ جواز تأسیس در هر استان و تولید و بسته بندی هر نوع محصول میبایست از طریق وزارت صنایع و معادن استان مورد نظر با توجه به دارا بودن ظرفیت خالی شهرک صنعتی مورد درخواست،اقدام نمائید که در رابطه با این موضوع در مرحله اول میبایست از طریق سایت بهین یاب تمامی موارد و مدارک مورنیاز بارگذاری شده و در این مرحله دقیقاً کالای مورد نیاز با توجه به کد آیتیک مشخص شده در سامانه صنعت و معدن انتخاب شده و بعد از تأیید سیستمی وزارت صنعت و معدن با مراجعه حضوری شخص یا وکیل مشخص شده اقدام به پیگیری و اخذ جواز تأسیس نمایید.

  5. سلام، من سال گدشته برای دریافت جواز تاسیس شخصی اقدام کردم، آیا می توانم جواز تاسیس را به شرکتی تبدیل کنم؟

    1. سلام و درود.
      همانطور که مطلع هستید مدت اعتبار جواز تاسیس از تاریخ صدور جواز به مدت یکسال میباشد که بعد از این تاریخ،میبایست از ابتدا اقدام به دریافت جواز تاسیس نمایید و باتوجه به ظرفیت خالی شهرک صنعتی مورد نظر و نوع فعالیت تولیدی شما و ظرفیتی که مورد درخواست شما باشد از نظر متراژ و نیروی کار و …،جواز جدید صادر شود.
      مدنظر داشته باشید که جواز تأسیس قابلیت انتقال به غیر را ندارد و برای این امر باید جواز تأسیس جداگانه درخواست و پیگیری نمایید.

  6. سلام من یک شرکت طراحی سایت و خدمات دیجیتال مارکتینگ دارم، منتها بنا به دلایلی شرکتم را ثبت نکردم، به تازگی از من شکایت شده است، و به اولین موردی که اخطار دادند جواز کسب است، آیا می توانم یک جواز کسب شخصی بگیرم به طوری که مالیات زیادی پرداخت نکنم؟

    1. سلام و درود.
      در صورت واجد شرایط بودن برای اخذ جواز کسب و ارائه تمامی مدارک مورد نیاز در این زمینه شما میتونید یک جواز شخصی دریافت نمایید و بسته به نوع فعالیتتون و مالیات بر اساس علی الرأس در بحث مالیات شخصی،نرخ مالیات شما محاسبه میشود.
      شما میتونید برای نوع کسب و کاری که دارید یک شرکت به ثبت برسونید و بصورت قانونی فعالیت خودتون رو ارائه بدید.
      لازم به ذکر هست که محاسبه نرخ مالیات برای شرکتها و اشخاص حقیقی متفاوت هستش و طبیعتاً شما در قالب شرکت میتونید مالیات کمتری رو پرداخت کنید.

  7. سلام، برای اخذ جواز تاسیس نانوایی از کجا باید اقدام کنم؟

    1. سلام و درود.
      شغل نانوایی جزو مشاغل فنی و تخصصی است و طبق قوانین مرتبط در رابطه با این موضوع،صدور پروانه کسب برای مشاغل تخصصی میبایست از مراجع ذیربط باشد.
      بنابراین جهت اخذ پروانه کسب نانوایی،شخص متقاضی میبایست آموزشها و مهارتهای موازی با نوع کسب و کارش رو در مراکز اعلامی اتحادیه نانوایی که به تأیید سازمان صنعت و معدن و تجارت برای اخذ مهارتهای لازم رسیده،گرفته و با داشتن مدرک نهایی و مابقی مدارک و دستورالعملهای مورد نیاز از اتحادیه نانوایان اقدام به اخذ جواز یا پروانه کسب کند.

  8. سلام و روز بخیر، می‌خوام کارگاه آجر پزی راه اندازی کنم و زمین را هم از منابع طبیعی بگیرم از کجا باید اقدام کنم؟ ممنون

    1. سلام و درود.
      قدم اول برای فعالیت در هر کاری گرفتن جواز مربوطه از ارگان مخصوص به خودش هست.
      اگر بحث فروش رو مدنظر داشته باشید قاعدتاً باید از اتحادیه مربط به کارتون اقدام به اخذ جواز کنید و اگر به عنوان تولید کننده بخواید فعالیت داشته باشید باید از وزارت صمت یا صنعت و معدن و تجارت استان خودتون اقدام به اینکار کنید.معمولا جوازهایی که از این ارگان صادر میشه با عنوانهای جواز تولید یا جواز تاسیس یا پروانه تولید و پروانه بهره برداری و … هست که با توجه به شرایط متقاضی اقدام به صدور هر کدوم میشه.البته چیزی که هست شما باید قبل از هر موضوعی این رو بدونید که با توجه به نوع فعالیت شما،وزارت صمت برای فعالیتتون محل مشخصی تایین میکنه و هر نوع فعالیتی رو شما نمیتونید در هر شهرک صنعتی یا مکان دیگه داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس