ثبت تغییرات شرکت با غایب

ثبت تغییرات شرکت با غایب

،ثبت تغییرات شرکت با غایب (بروزرسانی اسفند 1402) یکی از موضوعاتی است که بعد از ثبت شرکت تجاری باید به آن توجه کنید. ثبت تغییرات شرکت با غایب اما یکی دیگر از موضوعات مهمی است که باید به آن توجه ویژه کنید. یعنی چطور می‌توان ثبت تغییرات شرکت را بدون حضور تمامی اعضای شرکت انجام داد. بهتر است که در ابتدا با تغییرات شرکت به صورت کلی آشنا شویم و سپس این مورد ویژه را هم بررسی کنیم.

خانم ولی زاده مشاور ثبت تغییرات شرکت با غایب

تغییرات شرکت چیست؟

بعد از اینکه شرکت خود را از بین ۷ شرکت قابل ثبت در ایران انتخاب کرده و به ثبت رساندید، باید این موضوع را بدانید که کار شما با اداره ثبت شرکت‌ها تمام نشده است.

انجام هر نوع تغییر نام شرکت، تغییر سمت اعضا شرکت، تغییر آدرس شرکت، تغییر موضوع فعالیت شرکت و … همگی باید به ثبت قانونی برسد در غیر این صورت هر تغییری در شرکت خلاف قوانین بوده و در صورت مشاهده جرایم مختلفی برای آن در نظر گرفته خواهد شد.

تغییرات شرکت چیست؟

انواع ثبت تغییرات شرکت با غایب

برای اینکه به صورت کامل با ثبت تغییرات شرکت با غایب آشنا شوید و بدانید برای هر تغییراتی چه فرایندها و اقداماتی را باید انجام دهید بهتر است با انواع تغییرات قابل انجام در شرکت‌ها آشنا شوید.

از مهم‌ترین تغییرات شرکت‌ها می‌توان به تغییر اسم شرکت، تغییر آدرس شرکت، تغییر موضوع شرکت، تغییر سرمایه شرکت، ثبت شعبه شرکت، تغییر حق امضا شرکت، نقل انتقال سهام، انحلال شرکت، تغییر و اصلاح اساسنامه شرکت، تعیین یا تمدید بازرسین شرکت، تعیین یا تمدید هیئت مدیره شرکت و … اشاره کرد.

شما با توجه به هر نوع تغییری که دارید باید صورت جلسه‌ای مبنی بر آن به صورت شفاف و دقیق در مورد تغییرات تنظیم کنید و سپس آن را به اداره ثبت شرکت‌ها ارائه کنید.

انواع ثبت تغییرات شرکت با غایب

صورتجلسه ثبت تغییرات شرکت با غایب

همانطور که در بالاتر در مورد آن صحبت کردیم  برای انجام هر نوع تغییراتی در شرکت باید حتماً آن را به ثبت قانونی رساند. این ثبت قانونی با استفاده از تنظیم صورتجلسه و ارائه آن به اداره ثبت شرکت‌ها انجام می‌پذیرد. مراحل این ثبت تغییرات به شرح زیر است:

  1. در اولین مرحله باید مدارک شناسایی اعضا شرکت، آگهی تاسیس شرکت، آخرین آگهی مربوط به تغییرات شرکت به کارشناسان ثبتی اداره ثبت شرکت‌ها ارائه شود.
  2. در مرحله بعدی باید صورتجلسه‌ای مبنی بر تغییرات شرکت به صورت جزئی دقیق و شفاف تنظیم شود.
  3. صورت جلسه مورد نظر باید به امضا تمامی اعضای هیئت مدیره و بازرسی شرکت برسد و حتماً باید مهر مخصوص شرکت در تمامی صفحات این صورت جلسه درج شود (در هر شرکتی با توجه به قواعد و قوانین آن باید اعضا شرکت یعنی سهامدار یا شرکا حضور داشته باشند).
  4. اگر تمامی شرکا در جلسه و مجامع حضور نداشته باشند و تصمیم گیری با غایب انجام شود باید مطابق با قوانین هر نوع شرکتی و مجمع تشکیل دهنده آن اقدام شود. در واقع آگهی دعوت از اعضای شرکت باید با توجه به نوع شرکت صورت گیرد، یعنی با چاپ کردن آگهی دعوت در روزنامه کثیرالانتشار معین و در یک مدت زمان مشخص انجام شود.

به صورت کلی می‌توان تغییرات شرکت‌ها را در سه دسته مختلف تقسیم بندی کرد. تغییرات شرکت می‌توانند در مجمع عمومی عادی، مجمع عمومی فوق العاده و هیئت مدیره تنظیم و انجام شوند.

تغییراتی که مربوط به خط مشی شرکت و تصمیمات کلی در مورد امور شرکت باشد توسط مجمع عمومی عادی انجام می‌شود. از دیگر تغییراتی که توسط این مجمع انجام می‌شود حساب سود و زیان سال مالی، رسیدگی به ترازنامه، انتخاب مدیران و بازرسی شرکت، تعیین روزنامه کثیرالانتشاری که باید آگهی‌ها و یا اطلاعیه‌های شرکت در آن منتشر شود تقسیم سود شرکت بین سهامداران شرکت

اما تغییراتی که در مجمع عمومی فوق العاده انجام می‌شود عبارتند از: تغییرات مربوط به سرمایه شرکت (کاهش یا افزایش آن)، انحلال شرکت، اصلاح ماده اساسنامه شرکت ( این تغییرات می‌توانند تغییر اسم شرکت، موضوع شرکت، محل شرکت و … باشند)، تغییر مدیران و بازرسین شرکت و تغییراتی که مربوط به انحلال شرکت است در این مجمع انجام می‌شود.

اما وظایف مجمع هیئت مدیره برای تغییرات شرکت مربوط به تصمیم‌گیری در مورد قراردادها و معاملات شرکت، تغییر یا تعیین سمت‌های مختلف شرکت مثل رئیس، مدیر عامل و نائب رئیس است، همچنین انتخاب مدیران بخش‌های داخلی شرکت و تصمیم در مورد درآمدها و بدهی‌های شرکت است.

صورتجلسه ثبت تغییرات شرکت با غایب

مدارک ثبت تغییرات شرکت با غایب

حتماً می‌دانید که برای انجام هر اقدام ثبتی باید مدارکی متناسب با آن اقدام به اداره ثبت شرکت‌ها ارائه کنید. از جمله مهم‌ترین مدارک مورد نیاز برای ثبت تغییرات شرکت با غایب می‌توان به:

  • ارائه یک نسخه فتوکپی اساسنامه شرکت
  • ارائه نسخه کپی برابر اصل شده همه اوراق و مدارک شناسایی اعضای شرکت
  • ارائه یک نسخه فتوکپی از روزنامه آخرین تغییرات شرکت و هیئت مدیره
  • ارائه لیست شرکا همراه با میزان سهام هر کدام،
  • حضور الزامی همه اعضای شرکت و مدیر در صورت انحلال شرکت اشاره کرد.

مدارک ثبت تغییرات شرکت با غایب

مراحل ثبت تغییرات شرکت با غایب

برای اینکه بتوان ثبت تغییرات شرکت با غائب را به صورت قانونی و رسمی انجام داد در ابتدا باید یک صورت جلسه متناسب با نوع تغییر در مجمع مورد نظر تنظیم شود که تمامی صفحات این صورت جلسه به وسیله شرکا امضا شود.

در گام بعدی باید به سامانه اداره ثبت شرکت‌ها به آدرس https://sherkat.ssaa.ir/  مراجعه شود و مدارک مورد نیاز همراه با اطلاعات مورد نیاز در سامانه ذکر شود.

در مرحله بعدی باید مدارک مورد نیاز این تغییرات به صورت فیزیکی و با استفاده از باجه‌های پستی به اداره ثبت شرکت‌ها ارسال شود. مرحله بعدی مربوط به مراجعه حضوری به اداره ثبت شرکت‌ها و پرداخت هزینه‌های مربوط به تغییرات شرکت است. در گام بعدی هم باید هزینه روزنامه رسمی پرداخت شده و آگهی این تغییرات منتشر شود.

مراحل ثبت تغییرات شرکت با غایب

مراحل ثبت صورتجلسه تنظیم شده ثبت تغییرات شرکت با غایب

در این قسمت قصد داریم که به صورت گام به گام مراحل ثبت تغییرات شرکت با غایب را برای شما بازگو کنیم.

  1. در اولین مرحله باید اطلاعات شناسایی و هویتی شرکت را در سامانه ثبت کرد. این اطلاعات شامل شناسه ملی و شماره ثبت شرکت است.
  2. در گام بعدی باید اطلاعات جلسه برای انجام تغییرات ذکر شود. مشخصات شناسایی متقاضی، تعیین سمت فرد متقاضی  (خود متقاضی یا وکیل آن)، زمان و تاریخ برگزاری جلسه تغییرات (در صورتی که چند جلسه برگزار شده باشد باید تاریخ همه آن‌ها درج شود). از دیگر مواردی که باید در این مرحله وارد کنید این است که اگر تعدادی از اعضا در جلسه حاضر بوده‌اند باید حد نصاب تعیین شده در جلسه حضور پیدا کرده باشند.
  3. مرحله سوم و بعدی مربوط به درج تصمیمات جلسه است.
  4. در مرحله بعدی نیز باید مشخصات اشخاص و اعضای حاضر در جلسه مورد نظر را در سامانه وارد کنید. به این نکته توجه کنید که اطلاعات حاضرین در جلسه باید متناسب با سمتی که دارند در سامانه درج شوند. همچنین باید حتماً وکیل یا اصل بودن فرد مشخص شود.
  5. در مراحل بعدی باید مدارک و اسناد مورد نیاز برای انجام ثبت تغییرات شرکت با غایب در سامانه بارگذاری و درج شود. به این نکته توجه کنید که این مدارک باید به صورت کامل و صحیح باشد در غیر این صورت تایید نخواهد شد.
  6. در مرحله آخر نیز باید تمامی متن صورتجلسه را در سامانه تایپ کنید. البته یک سری متون از پیش تعیین شده در سایت قرار دارند که می‌توانید آن‌ها را انتخاب کنید.
  7. پذیرش نهایی اطلاعات و مدارک را در سامانه ثبت کنید.
  8. در نهایت نیز باید مدارک مورد نیاز را بعد از کپی برابر اصل نمودن از باجه‌های پستی به اداره ثبت شرکت‌ها ارسال کنید.
  9. بعد از اینکه این فرم را در سامانه ثبت کردید فقط سه روز کاری برای ارسال مدارک به صورت فیزیکی فرصت دارید.

مراحل ثبت صورتجلسه تنظیم شده ثبت تغییرات شرکت با غایب

انواع ثبت تغییرات شرکت با غایب و حضور اعضا

حضور اعضا برای هر شرکتی و برای هر تغییراتی با دیگری متفاوت است که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

انواع ثبت تغییرات شرکت با غایب و حضور اعضا

تغییر اسم شرکت سهامی خاص

برای این تغییر در شرکت باید لیستی از سهامداران حاضر در جلسه که صورت جلسه توسط آنها امضا شده به اداره ثبت شرکت‌ها ارائه شود.

تغییر اسم شرکت سهامی خاص

تغییر اسم شرکت با مسئولیت محدود

برای تنظیم صورت جلسه تغییرات در این نوع شرکت‌ها باید امضای همه شرکای شرکت همراه با میزان سهم الشرکه که در شرکت دارند ذکر شود. در صورتی که تعداد شرکا بیشتر از ۱۲ نفر باشند می‌توان هیئت نظاری را تعیین کرد که این افراد صورتجلسه را تایید و امضا کنند.

تغییر اسم شرکت با مسئولیت محدود

تغییر آدرس شرکت سهامی خاص

تنظیم صورتجلسه تغییر آدرس در مجمع عمومی فوق العاده با امضا هیئت رئیسه شرکت صورت می‌پذیرد.

تغییر آدرس شرکت سهامی خاص

تغییر آدرس شرکت با مسئولیت محدود

در این تغیرات در شرکت با مسئولیت محدود بعد از تشکیل مجمع عمومی فوق العاده صورت جلسه‌ای مبنی بر تغییر آدرس تنظیم می‌شود که همه شرکای شرکت با درج میزان سهام خود در شرکت آن را امضا می‌کنند.

تغییر آدرس شرکت با مسئولیت محدود

تغییر موضوع شرکت سهامی خاص

در این تغییر شرکت بعد از تشکیل مجمع عمومی فوق العاده صورت جلسه‌ای مبنی بر این موضوع تنظیم می‌شود که به امضا اعضای هیئت رئیسه شرکت می‌رسد.

تغییر موضوع شرکت سهامی خاص

تغییر موضوع شرکت با مسئولیت محدود

در این شرکت نیز برای تغییر موضوع شرکت بعد از تشکیل مجمع عمومی فوق العاده صورت جلسه‌ای مبنی بر همین موضوع تنظیم شده که این صورت جلسه باید توسط شرکا شرکت همراه با قید میزان سهام امضا شود.

تغییر موضوع شرکت با مسئولیت محدود

جمع بندی

در این مطلب تلاش کردیم تا همه اطلاعات مورد نیاز شما در مورد ثبت تغییرات شرکت در انواع مختلف از جمله ثبت تغییرات شرکت با غایب را بررسی کنیم.

به این موضوع توجه کنید که ثبت تغییرات شرکت با غایب و اصولا فرآیندهای ثبتی دارای پیچیدگی‌ها و تبصره‌های زیادی است که برای انجام آن‌ها باید به صورت کامل به این موضوع اشراف داشته باشید.

برای انجام این فرآیندها می‌توانید از شرکت‌های خدمات ثبتی با سابقه و با تجربه مثل ثبت شرکت فرهنگ کمک بگیرید. همچنین می‌توانید از انواع مشاوره‌های خدمات ثبتی کارشناسان مجموعه ما نیز در همه حوزه‌های ثبتی استفاده کنید.

خانم ولی زاده مشاور ثبت تغییرات شرکت با غایب

5/5 - (1 امتیاز)
آنچه در این مطلب می‌خوانید

4 پاسخ

  1. سلام یه شرکت سهامی خاص داریم میخواهیم نثل انتقال سهام بدیم یعنی یکی از اعضا راخارج کنیم ولی دست رسی نداریم واصلا حاضر نیست ایا میشه بدون حضورش قانونی بقیه اعضا وی را خارج کنند ویک درصد سهامش بدیم به کس دیگری ممنون

    1. سلام و درود.

      در هیچ صورت شما نمیتونید سهم هیچ یک از اعضا رو بدون حضور خود شخص جابجا کنید فقط در صورت دارا بودن شرایط کافی برای آگهی دعوت،میتونید سمت اعضا رو تغییر دهید و یا با رعایت اصول لازم یعنی آگهی دعوت و آگهی حق تقدم در شرکتهای سهامی خاص اقدام به افزایش سرمایه بین اعضای مدنظر نمایید.

    1. سلام و درود.

      ممنون از نظر مثبتتون و زمانیکه برای مطالعه مقاله گذاشتید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *