شرکت در مناقصات

شرکت در مناقصات

شرکت در مناقصات (بروزرسانی دی 1402) : برای انجام انواع معاملات دولتی باید مناقصات و مزایداتی انجام شود. این مزایده و مناقصه‌ها باید با توجه به قوانین و شرایط خاصی باشند در غیر این صورت اعتبار قانونی ندارد.

در این مطلب به صورت اختصاصی به شرایط برگزاری مناقصات و شرایط حضور در این مناقصات می‌پردازیم. به صورت کلی مناقصات دارای انواع مختلف و شرایط مختلفی نیز هستند که این شرایط قبل از برگزاری مراسم تعیین شده و به افرادی که قصد شرکت در عین مناقصات را دارند اطلاعرسانی می‌شود.

خانم محمدی مشاور شرکت در مناقصات

شرکت در مناقصات چیست؟

برای اینکه بدانیم شرایط شرکت در مناقصات چیست در ابتدا باید با معنا و مفهوم کلی و مناقصه آشنا شویم. به صورت کلی و به زبان ساده مناقصه فرایندی است که ارگان‌ها و سازمان‌های دولتی در جهت تامین منافع و کالاها و خدماتی که نیاز دارند برای پیدا کردن پایین‌ترین قیمت ممکن انجام می‌دهند.

در واقع ارگان‌های دولتی نمی‌توانند با هر مجموعه یا فردی به صورت مستقیم وارد معامله شوند. آن‌ها باید با برگزاری مناقصه بتوانند کمترین قیمت را برای انجام خدمات و دریافت کالا به دست بیاورند. به این موضوع توجه کنید که شرکت در مناقصات با داشتن شرایط و قوانین از پیش تعیین شده است که در صورت عدم رعایت این شرایط و الزامات مناقصه قانونی نخواهد بود.

برعکس این قضیه نیز صادق است به این صورت که ارگان‌ها و سازمان‌های دولتی می‌توانند کالا و خدمات خودشان را با بالاترین قیمت به فروش برسانند که به آن مزایده می‌گویند. قصد نداریم که در این مطلب به موضوع مزایده بپردازیم.

مناقصه‌ها را می‌توان از جهات مختلفی دسته‌بندی کرد. در تقسیم‌بندی اول، مناقصه‌ها، مناقصات دو مرحله‌ای یا تک مرحله ای هستند. همچنین می‌توان مناقصات را به دو دسته مناقصه عمومی و مناقصه محدود تقسیم کرد.

شرکت در مناقصات چیست؟

شرایط شرکت در مناقصات

همانطور که در بالا نیز به آن اشاره کردیم شرکت در مناقصات مستلزم داشتن شرایط و پذیرش بعضی از قوانین از پیش تعیین شده است که این شرایط و قوانین را در ادامه بررسی می‌کنیم.

  • اول از همه به این موضوع توجه کنید که برای شرکت در مناقصات در ابتدا باید شرکت شما به صورت رسمی به ثبت رسیده باشد و در صورتی که ثبت قانونی انجام نشده باشد شما به عنوان یک شرکت هویت قانونی ندارید. در صورتی که قصد ثبت شرکت تجاری را دارید بهتر است این فرآیند را به یک مجموعه باسابقه ثبتی بسپارید تا صفر تا صد این فرآیند را در کمترین زمان ممکن برای شما انجام دهد.
  • یکی از شرایط این است که باید قیمت پیشنهادی همراه با دیگر مدارک مورد نیاز در پاکت مهر شده مربوط به شرکت در مناقصات را به اداره امور حقوقی و قراردادها ارائه کرد.
  • یکی دیگر از شرایط مهم شرکت در مناقصات این است که شرکت کننده باید مبلغ دو میلیون تومان را به عنوان ضمانت نامه معتبر بانکی پرداخت کند.
    در صورتی برنده قصد انصراف از مناقصه را داشته باشد، تمامی مبلغی که سپرده است ضبط شده و نفر بعدی به عنوان برنده اعلام می‌شود.
  • از نظر قانونی شرکت در هر مناقصه‌ای یعنی پذیرفتن تمامی قوانین مربوط به آن.
  • درباره هزینه نیز باید گفت که تمامی هزینه‌های مربوط به درج آگهی بر عهده برنده مناقصه است.
  • همچنین این موضوع را به خاطر داشته باشید که بعضی از پروژه‌ها از جمله پروژه‌های خدماتی مستلزم داشتن شرایط خاصی هستند. مثلاً پروژه‌های خدماتی نظافتی و توسعه فضای سبز نیاز به حداقل زمان یک سال دارند.
  • تمامی شرکت کنندگان باید دو پاکت الف و ب را تحویل بدهند. که هر کدام را در ادامه بررسی می‌کنیم. مدارکی که در پاکت الف باید موجود باشند عبارتند از آگهی تاسیس شرکت، اساسنامه شرکت، برگ تایید صلاحیت، سوابق کاری شرکت، فیش واریزی نشان دهنده پرداخت ۲ میلیون تومان ضمانت‌نامه. در پاکت ب نیز باید قیمت پیشنهادی و فرم شرکت در مناقصه موجود باشد.
  • یکی از شروط مهم شرکت در مناقصات، کارمند و مستخدم دولت نبودن است.به شکلی که باید به صورت کتبی تعهد داده شود که شرکت کننده شغل دولتی ندارد.
  • همچنین مطابق با قانون، حقوق کارگران شرکت‌های خدماتی باید دقیقا مطابق با قانون کار پرداخت شود.
  • پیشنهاد قیمتی که داده می‌شود باید به دور از ابهام و شرط باشد در غیر این صورت نمی‌تواند در مناقصه شرکت کند. این موضوع در مورد نداشتن تضمین نیز صادق است.
  • همچنین پیمانکار باید ثابت کند که تا دو ماه آینده توانایی مالی پرداخت افرادی که در در این موضوع مشغول به کار هستند را دارد.
  • نماینده پیمانکار می‌تواند در هر ساعتی با کارفرما هماهنگی‌های مورد نیاز را انجام دهد.
  • یکی دیگر از شروط مهم این است که پیمانکار تعهد بدهد که بدون اطلاع کارفرما هیچ‌کدام از نیروهای فعال در این پروژه را تغییر ندهد.

شرایط شرکت در مناقصات

چطور برنده مناقصات شویم؟

یکی از موضوعاتی که برای برنده شدن در انواع مناقصه و مزایده باید رعایت کنید این است که اطلاعات کامل از تمام جزئیات مناقصه داشته باشید. همچنین بهتر است که تمامی مدارک و اطلاعات مورد نیاز را به دقت و صحت ارائه کنید.

همچنین باید تا حد ممکن اطلاعات کامل و کافی از سایر رقبای شرکت کننده در مناقصه به دست بیاورید. همچنین باید اطلاعات و مدارک را در زمان تعیین شده و به موقع ارسال کنید زیرا معمولاً این زمان قابل تمدید و تکرار نیست.

چطور برنده مناقصات شویم؟

جمع بندی

همانطور که با مطالعه مطالب بالا متوجه شدید شرکت در مناقصات و و برنده شدن در آن نیازمند داشتن اطلاعات و تجربه است. اگر بدون داشتن تجربه و اطلاعات برای شرکت در مناقصات اقدام کنید احتمال برنده شدن بسیار پایین است.

زیرا مجموعه‌های زیادی با داشتن تجربه و مهارت گوی سبقت را از شما می‌ربایند و به راحتی برنده مناقصه می‌شوند. اگر تمایل دارید در زمینه شرکت در مناقصات اطلاعات کسب کنید بهتر است که از یک مجموعه و یا افراد متخصص و کارشناس استفاده کنید. مجموعه ثبت فرهنگ دارای ید طولایی در حضور و برنده شدن در مناقصات مختلف است.

خانم محمدی مشاور شرکت در مناقصات

5/5 - (4 امتیاز)
آنچه در این مقاله می‌خوانید

12 پاسخ

  1. سلام، من میخوام با تاسیس یک شرکت در مناقصات حضور داشته باشم، چه نوع شرکتی برای من مناسبتر است؟

    1. سلام و درود.

      معمولاٌ شرکتهای سهامی خاص برای شرکت در مناقصات گزینه مناسبتری نسبت به شرکتهای مسئولیت محدود هستند و اعتبار بالاتری جهت حضور در مناقصات دارند.در راستای انتخاب نوع شرکت میبایست موضوع فعالیت کاری خود را با توجه به حیطه کاری خود مشخص نمایید.

  2. با سلام،میخوام شرکتی رو ثبت کنم،اما نمیدونم مسؤولیت محدود باشه یا سهامی خاص؟و میخوام در مناقصات دولتی شرکت کنم،و اینکه دلم هم نمیخواد هر دو سال بخوام توی هیئت مدیره شرکت تغییرات ایجاد کنم،چکار کنم؟

    1. سلام و درود.

      اگر قصد این رو دارید که با تاسیس شرکت در مناقصات مربوط به حوزه فعالیت خود حضور داشته باشید بهتره که شرکت سهامی خاص رو انتخاب کنید و در این شرکتها(شرکتهای سهامی خاص) باید حتماٌ این مورد رو رعایت کنید که هر دو سال اعضای شرکت رو تمدید کنید و هیچ راهکاری جز این نیست.

      این موضوع به این معنی نیست که شما حتماٌ لازم باشه که اعضای هیئت مدیره رو تغییر دهید و میتوانید پس از اتمام دوره مورد نظر،دقیقاٌ افراد قدیم را برای دو سال دیگر تمدید نمایید.

  3. سلام، ببخشید با هر نو شرکتی میتوان در مناقصات دولتی شرکت کرد؟

    1. سلام و درود.
      نوع شرکت برای حضور در مناقصات دولتی تفاوتی ندارد،تنها باید موضوع مناقصه هم راستا با موضوع فعالیت شرکت باشد.

  4. آیا راهی وجود دارد تا بدون ثبت شرکت در مناقصات حضور داشته باشیم؟

    1. سلام و درود.
      با توجه به قوانین شرکت در مناقصات،یکی از لازمه های شرکت در مناقصه،داشتن یک شرکت ثبت شده میباشد که میبایست شرکت مذکور دارای تشکیل پرونده مالیاتی نیز باشد.

    2. سلام بنده سال ۸۵ شرکت ثبت رسوندم سالها گذشت و بدون شرکتم کار انجام می‌دادم الان همه مدارک بروز کردن ولی خواستم مطمن بشم شرکت در مناقصه چه چیزی غیراز پرونده شرکت مالیاتی میخواد.

      1. سلام و درود.

        مدارک تاسیس شرکت و آخرین تغییرات به همراه مدارک هویتی مدیرعامل شرکت و …

  5. آیا برای شرکت در مناقصات شهرداری نوع شرکت هم اهمیت دارد؟

    1. سلام و درود.
      بطور معمول شرکتهایی که در مناقصات شرکت میکنند عموماً شرکتهای با مسئولیت محدود و شرکتهای سهامی خاص میباشند که از بین این دو شرکت،میتوان گفت که شرکتهای سهامی خاص در مناقصات دارای اعتبار بالاتری هستند.
      این موضوع رو مد نظر داشته باشید که برای شرکت در مناقصات میبایست موضوع فعالیت شرکت،هم راستا با موضوع مناقصه باشد بعنوان مثال برای موضوع مناقصات شهرداری که مدنظر شماست میبایست موضوع فعالیت شرکت شما در این زمینه نوشته شده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *