دریافت کد آیسیک ISIC

دریافت کد آیسیک ISIC

دریافت کد آیسیک (بروزرسانی دی 1402) یکی ازموضوعات مهم در حوزه امور مالیاتی و اداره مالیات است. شما اگر دارای کسب و کار اقتصادی هستید حتما باید این کد را دریافت کنید. قبل از اینکه بخواهیم در مورد دریافت کد آیسیک ISIC با شما صحبت کنیم بهتر است که یک تعریف کوتاه و مختصر از کد آیسیک و ماهیت آن داشته باشیم.

خانم ولی زاده مشاور دریافت کد آیسیک

دریافت کد آیسیک ISIC چیست؟

کد آیسیک از سال ۱۹۴۸ میلادی در بیشتر کشورهای دنیا با عنوان طبقه بندی فعالیت‌های ملی ایجاد شد. این کد بعدها تبدیل به ابزاری در جهت مقایسه داده‌های آماری مربوط به امور و فعالیت‌های مالی و اقتصادی شد.

کد آیسیک یا  ISIC مخفف عبارت International Standard Industrial Classification به معنای سیستم بین المللی طبقه‌بندی استاندارد صنایع است.

همانطور که از اسم آن مشخص است این کد برای دسته‌بندی و طبقه بندی فعالیت‌های اقتصادی و بازرگانی در اصناف و مشاغل مختلف است. در واقع اداره مالیات کشور دسته فعالیت شما را با توجه با این کد می‌شناسد. از جمله اصناف و مشاغل طبقه‌بندی شده می‌توان به مواد غذایی، کشاورزی، بیمه، خرده فروشی، پوشاک، کشتار طیور و … اشاره کرد.

دریافت کد آیسیک ISIC چیست؟

لزوم دریافت کد آیسیک ISIC

شاید این سوال برای شما هم پیش آمده باشد که اصولاً چه ضرورت و اهمیتی برای دریافت کد آیسیک ISIC وجود دارد؟

در پاسخ باید گفت که امروزه شما برای اخذ جواز کسب یا تمدید آن و حتی ثبت نام مالیاتی نیاز به کد آیسیک دارید.

در واقع برای اینکه اداره مالیات بتواند مالیات را به شکلی صحیح و شفاف تعیین کند باید مشاغل و اصناف را به دسته‌های مختلفی طبقه بندی و تقسیم‌بندی کند. این موضوع به این دلیل است که مالیات هر دسته از اصناف و مشاغل مالیات مختلفی دارد.

لزوم دریافت کد آیسیک ISIC

نحوه دریافت کد آیسیک ISIC

حالا که با کد آیسیک ISIC  آشنا شدید و اهمیت آن را دانستید باید با نحوه‌ی دریافت کد آیسیک ISIC نیز آشنا شوید.

  • در اولین مرحله بهتر است که به سایت اداره مالیات به آدرس my.tax.gov.ir مراجعه کنید.
  • در صفحه اول سایت اداره مالیات در قسمت فهرست پرونده‌های مالیاتی، دکمه پرونده عملکرد و ارزش افزوده را انتخاب کنید.
  • در مرحله بعد باید پرونده مالیاتی مربوط به شغل خود را انتخاب کنید. جزئیات پرونده را انتخاب کرده و دکمه بروزرسانی و تکمیل را کلیک کنید.
  • حال به صفحه جدیدی به آدرس register.tax.gov.ir  ارجاع داده می‌شوید که باید گزینه ویرایش اطلاعات ثبت نام را انتخاب کنید.
  • انتخاب تب فعالیت‌ها و لیست فعالیت‌ها و در ادامه افزودن فعالیت جدید را انجام دهید.
  • حال نوبت به آن رسیده تا نوع فعالیت خودتان را انتخاب کنید.
  • در گام آخر نیز باید در بخش ISIC، کد آیسیک مربوطه را انتخاب کنید.

اگر کسب و کار شما به شکلی است که چند حوزه را شامل می‌شود باید برای هر کدام از آن‌ها کد آیسیک متفاوتی دریافت کنید. مثلاً اگر هم در حوزه فروش لوازم برقی و هم در حوزه تعمیر لوازم برقی فعالیت دارید باید برای هر کدام از این فعالیت‌ها کد ISIC متفاوتی دریافت کنید.

نحوه دریافت کد آیسیک ISIC

دریافت کد آیسیک ISIC مشاغل مختلف

برای اینکه با دریافت کد آیسیک ISIC بیشتر آشنا شوید در ادامه کد آیسیک چند تا از مشاغل پر درخواست را برای شما بیان می‌کنیم.

دریافت کد آیسیک ISIC مشاغل مختلف

دریافت کد آیسیک ISIC فروشگاه اینترنتی

یکی از پر درخواست‌ترین و تکرار شونده‌ترین سوالاتی که از کارشناسان مجموعه ما می‌شود در مورد امور مالیاتی و دریافت کد آیسیک ISIC فروشگاه‌های اینترنتی است.

همانطور که می‌دانید امروزه افراد و مجموعه‌های زیادی اقدام به ایجاد فروشگاه‌های اینترنتی کرده‌اند. در ابتدا این موضوع را بدانید که اگر هر سوال یا مشکلی در مورد امور مالیاتی فروشگاه‌های اینترنتی دارید می‌توانید از مشاوره کارشناسان مجموعه ثبت فرهنگ در این حوزه استفاده کنید.

حتماً می‌دانید که بی‌توجهی به امور مالیاتی و عدم پرداخت آن می‌تواند عواقب و مشکلات زیادی را برای کسب و کار شما به دنبال داشته باشد.

برای اینکه بتوانید برای فروشگاه اینترنتی خود کد آیسیک دریافت کنید بعد از انجام دادن مراحل بالا برای دریافت کد آیسیک ISIC باید در بخش نوع فعالیت دکمه خدمات و سرمایه‌گذاری را انتخاب کرده و بعد در قسمت آیسیک دکمه G عمده فروشی و خرده فروشی را انتخاب کنید.

در مراحل بعدی نیز باید نوع آنلاین شاپ خود را با توجه به طبقه‌بندی‌های موجود در سایت مالیات انتخاب کنید.

دریافت کد آیسیک ISIC فروشگاه اینترنتی

دریافت کد آیسیک ISIC نظام مهندسی

اما یکی دیگر از پر درخواست‌ترین حوزه‌هایی که در مورد امور مالیاتی و دریافت کد آیسیک ISIC از وجود دارد مربوط به دریافت کد آیسیک ISIC نظام مهندسی است.

برای دریافت کد آیسیک ISIC نظام مهندسی بعد از اینکه مراحل اولیه‌ای که در بالا ذکر شد را سپری کردید، باید در بخش نوع فعالیت دکمه خدمات و سرمایه‌گذاری را انتخاب کرده و در بخش آیسیک دکمه K مستغلات اجاره و فعالیت‌های کسب و کار را کلیک کنید.

در گام بعدی یک سری زیر مجموعه‌هایی برای شما قابل رویت است که باید با توجه به شماره نظام مهندسی خود آن را انتخاب کنید.

مثلاً زیر مجموعه‌ی K742 مربوط به فعالیت‌های معماری و مهندسی و سایر فعالیت‌های فنی، K74 مربوط به سایر فعالیت‌های کسب و کار و … است.

در ادامه نیز باید در قسمت شرح فعالیت عنوان دقیق پروانه اشتغال خود در حرفه مهندسی را ذکر کنید. در قسمت درصد فعالیت نیز باید عدد میزان درصدی که درآمد فرد را تامین می‌کند ذکر شود.

دریافت کد آیسیک ISIC نظام مهندسی

دریافت کد آیسیک ISIC کارشناس رسمی دادگستری

حوزه دیگری که قصد بررسی دریافت کد آیسیک ISIC آن را داریم مربوط به کارشناس رسمی دادگستری است. برای دریافت کد آیسیک ISIC  کارشناس رسمی دادگستری نیز باید بعد از سپری کردن مراحل اولیه در سایت اداره مالیات، در قسمت نوع فعالیت دکمه خدمات آن که مانند قسمت نظام مهندسی دارای زیر مجموعه‌هایی است را انتخاب کنید.

مثلاً زیر مجموعه‌ی K741 مربوط به فعالیت‌های حقوقی، حسابداری، دفترداری و حسابرسی است و کد K7411 مربوط به فعالیت‌های خدمات حقوقی و کد K7411015 مربوط به کارشناس رسمی دادگستری است.

در مرحله بعدی نیز باید در قسمت کادر شرح فعالیت عنوان شغل خود را به صورت دقیق و شفاف بیان کنید. در ادامه نیز درصد فعالیت را با توجه به مقدار درصدی که درآمد فرد تامین می‌شود ذکر کنید.

دریافت کد آیسیک ISIC کارشناس رسمی دادگستری

شناسایی کد آیسیک ISIC

برای اینکه بدانید چطور می‌توان کد آیسیک مشاغل مختلف را شناسایی کرد باید بدانید که دو رقم اول این کد نشان دهنده صنعت آن کد است. عدد سوم نشان دهنده گروه صنعتی و عدد چهارم نشان دهنده عنوان اختصاصی رسته مورد نظر است. در واقع با استفاده از این کد می‌توان تمامی فعالیت‌های اقتصادی را در یک عدد چهار رقمی دسته‌بندی کرد.

به این نکته مهم توجه کنید که اگر بخواهید در روابط بین‌المللی از کد آیسیک استفاده کنید به این نکته توجه کنید که این کد برای فعالیت‌های اقتصادی اختصاص داده می‌شود و مربوط به کالا و خدمات نیست.

شناسایی کد آیسیک ISIC

مزایای دریافت کد آیسیک ISIC

همانطور که در مطالب بالا در مورد آن صحبت کردیم دریافت کد آیسیک ISIC برای اداره مالیات یک اقدام اجباری و ضروری است و اگر شما قصد پرداخت مالیات خود را داشته باشید باید حتماً این کد را دریافت کنید. در واقع باید تعیین کنید که کسب و کار اقتصادی شما در کدام یک از طبقه بندی‌ها قرار می‌گیرد.

اما علاوه بر این موضوع می‌توان مزایا و فواید دیگری را برای دریافت کد آیسیک ISIC در نظر گرفت.

در واقع شما با استفاده از دریافت کد آیسیک ISIC می‌توانید به صورت بین‌المللی و جهانی در فعالیت‌های اقتصادی و بازرگانی فعالیت داشته باشید. کسب و کار شما می‌تواند با استفاده از این کد در دسته‌بندی‌های تعیین شده بین المللی و جهانی قرار بگیرد.

به این موضوع مهم توجه کنید که در حال حاضر ۹۸ کشور در قاره‌های مختلف از طبقه‌بندی آیسیک بهره می‌برند. کمیسیون آمار سازمان ملل متحد به تمامی کشورهای عضو توصیه و تاکید می‌کند که حتماً از طبقه‌بندی آیسیک در حوزه فعالیت‌های اقتصادی و بازرگانی استفاده کنند.

از طرفی شما با استفاده از این طبقه‌بندی و کد از پیش تعیین شده می‌توانید فعالیت‌های مختلف را در سطح بین الملل و جهانی بررسی و مقایسه کنید و می‌توانید بفهمید که کسب و کار شما چه آماری در سطح بین المللی و جهانی دارد.

مزایای دریافت کد آیسیک ISIC

سوالات متداول دریافت کد آیسیک ISIC

  • کاربرد دریافت کد آیسیک ISIC چیست؟
    • کد آیسیک برای طبقه‌بندی اصناف و مشاغل مختلف ایجاد شده است. در واقع اداره مالیات هر کسب و کاری را در یکی از طبقه بندی‌های موجود از قبل مشخص شده قرار می‌دهد. میزان مالیات با توجه به معیارهای مختلفی از جمله همین کد آیسیک تعیین می‌‌شود.
  • اهمیت دریافت کد آیسیک ISIC چیست؟
    • کد آیسیک برای اخذ جواز کسب یا تمدید آن، ثبت نام مالیاتی صاحبان مشاغل و … کاربرد دارد.
  • آیا می‌توان چند کد آیسیک دریافت کرد؟
    • بله محدودیتی در این حوزه وجود ندارد و اگر کسب و کار شما به شکلی است که در چند حوزه مختلف فعالیت می‌کنید باید برای هر کدام از آن‌ها یک کد آیسیک جدا دریافت کنید. زیرا مالیات هر کدام از آن‌ها با دیگری متفاوت است.

سوالات متداول دریافت کد آیسیک ISIC

جمع بندی

در این مطلب تلاش کردیم تا به صورت واضح و شفاف در مورد دریافت کد آیسیک ISIC و نحوه دریافت آن با شما صحبت کنیم.

همانطور که در بالاتر نیز در مورد آن صحبت شد دریافت کد آیسیک ISIC کار سخت و پیچیده‌ای نیست اما اگر به هر دلیلی نتوانستید این کد را دریافت کنید و یا اینکه زمان انجام این کار را ندارید می‌توانید صفر تا صد این کار را به کارشناسان مجموعه ثبت فرهنگ بسپارید تا در کمترین زمان ممکن این کد را برای شما دریافت کنند.

خانم ولی زاده مشاور دریافت کد آیسیک

5/5 - (2 امتیاز)
آنچه در این مقاله می‌خوانید

2 پاسخ

  1. برای دریافت کد آیسیک از کدام سایت باید اقدام کنم؟

    1. سلام، لطفا با مشاورین ما در تماس باشید
      02188472277

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس