اخذ جواز کسب

اخذ جواز کسب : ثبت شرکت تجاری یکی از راه های بسیار پولساز میباشد اما تاسیس یک شرکت تجاری مشکلات و چالش های بسیار زیادی دارد، به علاوه بسیاری از افزاد به دنبال آن هستند که به تنهایی و بدون شریک، کسب و کار خود را راه اندازی کنند. اشخاص حقیقی که بدون ثبت شرکت تجاری قصد راه اندازی یک کسب و کار را دارند باید جواز کسب خود را دریافت کنند. در این مقاله از صفر تا صد و به زبان کاملا ساده با نحوه اخذ جواز کسب آشنا میشویم و هر آن اطلاعاتی که برای دریافت جواز کسب نیاز میباشد را به شما خواهیم گفت.

خانوم شهبازی مشاور اخذ جواز کسب

جواز کسب چیست؟

همانطور که در ابتدای مقاله اشاره شد، اشخاص حقیقی که بدون ثبت شرکت تجاری قصد راه اندازی یک کسب و کار پر سود و پر درآمد را دارند، میتوانند از طریق گرفتن جواز کسب بیزنس خود را راه اندازی کنند.

به طور کلی جواز کسب یک مجوز میباشد که از طریق آن اشخاص حقیقی میتوانند کسب و کار خود را به صورت قانونی ثبت کنند. تاسیس یک فروشگاه، یک مغازه و یا …. نیازمند به دریافت مجوز میباشد که از آن مجوز با نام جواز کسب یاد میشود.

بر اساس مقررات نظام صنفی اخذ جواز کسب برای افرادی که قصد شروع و یا ادامه یک کسب و کار را دارند، ضروری میباشد و باید فورا این افراد نسبت به دریافت جواز کسب اقدام کنند.

نداشتن جواز کسب باعث میشود تا فرد خاطی جریمه شود و همچنین ممکن است واحد صنفی کسب و کار او تا اطلاع زمانی و اخذ جواز کسب تعطیل شود. بنابراین گرفتن جواز کسب برای همه ی کسانی که  قصد شروع یک کسب و کار را دارند ضروری میباشد.

همه ی افرادی که قصد شروع یک کسب و کار را دارند باید جواز کسب دریافت کنند. گروه مشاغل آزاد مانند آرایشگران، خیاطان و نانوایان نیز باید برای شروع فعالیت خود جواز کسب داشته باشند زیرا در غیر این صورت مشمول جریمه میشوند و واحد صنفی آن ها تا اطلاع ثانوی بسته میشود.

لازم به ذکر است جواز کسب موقت تنها یکبار صادر میشود و مدت زمان اعتبار آن یکسال میشود. جواز کسب دائم نیز مدت زمان اعتبار پنج ساله دارد.

جواز کسب چیست؟

اکنون با چیستی جواز کسب به صورت کامل آشنا شدید و میدانید که اخذ جواز کسب برای تمامی افرادی که قصد شروع یک کسب و کار را دارند ضروری میباشد. توجه داشته باشید که دریافت جواز کسب تنها برای اشخاص حقیقی که قصد ثبت شرکت تجاری ندارند لازم میباشد.

مدارک لازم برای اخذ جواز کسب

برای شروع مراحل گرفتن جواز کسب ابتدا باید مدارک مورد نیاز برای دریافت جواز کسب را تهیه کنید تا بتوانید در سریع ترین زمان ممکن روند اخذ جواز کسب خود را آغاز کنید.

به صورت خلاصه شما با تهیه مدارک زیر میتوانید جواز کسب خود را دریافت کنید:

  • کپی برابر اصل مدارک شناسایی فرد متقاضی
  • کپی مدرک تحصیلی یا مدرکی اثبات بر سواد خواندن و نوشتن
  • 12 قطعه عکس پرسنلی
  • ارائه تعهد نامه تمام اصناف
  • فیش واریز حق عضویت اتحادیه
  • فیش واریز مبلغ مورد نیاز اخذ جواز کسب به خزانه کشور
  • ارائه کارت معاینه پزشکی
  • گواهی عدم اعتیاد به مواد مخدر
  • گواهی عدم سو پیشینه
  • ارائه گواهی موافق اداره نظارت بر اماکن
  • گواهی گذراندن دوره آموزش زیر نظر موسسه آموزشی دارای صلاحیت
  • ارائه گواهینامه مهارت فنی برای مشاغل مورد نیاز
  • دریافت کد اقتصادی
  • ارائه گواهی تشکیل پرونده متقاضی یا گواهی پرداخت اوراق مالیاتی

علاوه بر مدارک بالا برای مشخص شدن وضعیت نظام وظیفه متقاضیان آقا باید یکی از مدارک زیر را برای دریافت جواز کسب ارائه دهند.

  • کارت پایان خدمت
  • کارت معافیت دائم
  • گواهی اشتغال به تحصیل
  • گواهی معتبر معافیت پزشکی
  • دفترچه اعزام به خدمت

مدارک لازم برای دریافت جواز کسب

علاوه بر مدارک بالا ارائه یکی از مدارک زیر برای تعیین وضعیت ملکی واحد صنفی الزامی میباشد:

  • ارائه سند مالکیت به نام متقاضی
  • ارائه اجاره نامه رسمی به نام متقاضی
  • ارائه اجاره نامه عادی به نام متقاضی
  • ارائه مبایعه نامه
  • ارائه رسید پرداخت اجاره
  • ارائه الزام به تنظیم سند اجاره حکم دادگاه
  • ارائه قرارداد اجاره واحد صنفی با سایر ارگان های دولتی و یا غیر دولتی

برای اخذ جواز کسب باید هر چه سریعتر مدارک بالا را تهیه کنید تا روند گرفتن جواز کسب را هر چه سریعتر زیر نظر کارشناسان یک ثبت خوب فرهنگ است آغاز کنید.

برای تهیه مدارک مورد نیاز جهت گرفتن جواز کسب توجه به یک سری نکات بسیار ضروری میباشد زیرا روند دریافت جواز کسب میتواند برای هر کسی متفاوت باشد.

برای اخذ جواز کسب فرد باید دارای تابعیت ایران باشد اما سایر اتباع میتوانند با دریافت پروانه کار معتبر از وزارت کار و همچنین دریافت مجوز اقامت از وزارت کشور، جواز کسب دریافت کنند.

همانطور که در متن اشاره شد ارائه مدرک تحصیلی یکی از مدارک مورد نیاز برای گرفتن جواز کسب میباشد. لازم به توجه است طبق مقررات افراد بالای 50 سال میتوانند گواهی پایان تحصیلات ابتدایی خود و یک گواهی مبنی بر اثبات داشتن سواد خواندن و نوشتن را تحویل دهند.

به علاوه برای مشاغلی که مربوط به خوردنی، آشامیدنی و بهداشتی میباشند، باید صلاحیت بهداشتی این مشاغل تایید شود و گواهی تایید جهت اخذ جواز کسب ارائه شود.

همچنین باید بدانید که برای بعضی از مشاغل خاص نیاز میباشد تا یک سری گواهی و مدارک مبنی بر داشتن صلاحیت فرد متقاضی ارائه شود که نشان دهنده تخصص کافی در حوزه فعالیت او باشد.

اگر میخواهید فرایند دریافت جواز کسب خود را سریعا آغاز کنید، همین حالا با موسسه ثبت شرکت فرهنگ تماس بگیرید تا روند گرفتن جواز کسب شما زیر نظر بهترین و شاخص ترین کارشناسان انجام شود. موسسه ثبت شرکت فرهنگ از پر آوازه ترین موسسات ثبت شرکت و انجام خدمات تجاری در ایران میباشد و شما با خیال راحت میتوانید تمامی امور تجاری تان را کارشناسان موسسه ثبت شرکت فرهنگ واکذار کنید.

نحوه دریافت جواز کسب

برای دریافت جواز کسب نیاز است تا شما یک سری مراحل را به کمک کارشناس موسسه ثبت شرکت فرهنگ پشت سر بگذارید که در ادامه یک به یک این مراحل به صورت خلاصه و به زبان ساده برای شما شرح داده شده است:

  1. ارائه درخواست کتبی اخذ جواز کسب توسط فرد متقاضی
  2. در مرحله شما باید درخواست کتبی خود را ثبت کنید.
  3. پس از ثبت درخواست توسط مراجع ذی صلاح برای فرد متقاضی رسید دریافت جواز کسب صادر میشود.
  4. در این گام کمیسیون بازرسی اتحادیه از محل واحد صنفی دیدن میکند و گزارشات لازم جهت اخذ جواز کسب را ارائه میدهد.
  5. پس از طی کردن مراحل بالا، درخواست فرد متقاضی در جلسه هیئت مدیره بررسی میشود و نتیجه آن کتبا اعلام میشود.
  6. اگر با درخواست شما برای گرفتن جواز کسب موافقت شود، در این مرحله جواز کسب شما صادر میشود و میتوانید آن را دریافت کنید.

نحوه دریافت جواز کسب

به صورت خلاصه اگر قصد دارید تا جواز کسب خود را دریافت کنید باید در ابتدا مدارک مورد نیاز را تهیه و سپس روند بالا را به دقت طی کنید تا در سریعترین زمان ممکن برای شما جواز کسب صادر شود.

میزان اعتبار پروانه کسب و تمدید آن

در حال حاضر طبق مقررات شما میتوانید دو نوع جواز کسب دریافت کنید که هر کدام از آن ها مدت اعتبار و همچنین نحوه تمدید متفاوتی از یکدیگر دارند:

  • پروانه کسب موقت: جواز کسب موقت فقط یکبار صادر میشود و مدت زمان اعتبار آن یکسال میباشد و پس از آن شما نمیتوانید نسبت به تمدید دوباره آن اقدام کنید.
  • پروانه کسب دائم: مدت اعتبار جواز کسب دائم 5 سال میباشد و شما میتوانید پس از پایان مدت اعتبار آن، نسبت به تمدید و اخذ جواز کسب دائم اقدام کنید.

میزان اعتبار پروانه کسب و تمدید آن

هزینه گرفتن جواز کسب

به طور کلی برای هزینه گرفتن جواز کسب نمیتوان مبلغی را تعیین کرد زیرا هزینه دریافت جواز کسب بر اساس واحد صنفی که شما قصد فعالیت در آن را دارید، تعیین میشود. در نتیجه هزینه ای که اخذ جواز کسب برای هر کسی میتواند داشته باشد بر اساس نوع فعالیت فرد متقاضی متفاوت میباشد و نمیتوان هزینه ثابتی را مشخص نمود.

خانوم شهبازی مشاور اخذ جواز کسب

در این مقاله شما به صورت کامل با مدارک مورد نیاز و همچنین نحوه دریافت جواز کسب آشنا شدید و هر آن اطلاعاتی که برای گرفتن جواز کسب لازم بود را کسب کردید. اکنون شما میتوانید از طریق موسسه ثبت شرکت فرهنگ پروانه کسب خود را دریافت کنید و طی کردن روند اخذ جواز کسب را به کارشناسان موسسه ثبت شرکت فرهنگ واگذار کند. گذراندن مراحل گرفتن جواز کسب نیازمند دانش و تجربه بسیار بالایی میباشد که تنها کارشناسان موسسه ثبت شرکت فرهنگ قادر به انجام آن در سریعترین زمان ممکن میباشد، پس همین حالا تا دیر نشده با کارشناسان موسسه ثبت شرکت فرهنگ تماس بگیرید.

4.8/5 - (13 امتیاز)
آنچه در این مقاله می‌خوانید

22 پاسخ

  1. آیا کسب و کارهای شخصی هم نیاز به دریافت پروانه کسب دارند؟

    1. سلام و درود.

      بله هر کسب و کاری از جمله حقیقی و حقوقی نیاز به دریافت جواز کسب یا پروانه کسب یا جواز تاسیس و پروانه بهره برداری و … میباشد.

  2. آیا حواز کسب با پروانه کسب تفاوت دارد؟ یعنی اینکه برای کسب و کارمان باید هر دوی آنها را اخذ کنیم؟

    1. سلام و درود.

      مدت زمان لازم برای اخذ جواز کسب با توجه به اتحادیه های مختلف،متفاوت است.در این خصوص میتونید با مشاوران ثبت فرهنگ در تماس باشید.

  3. آیا کسب و کارهای اینترنتی هم باید برای دریافت جواز کسب اقدام کنند؟

  4. برای اخذ جواز کسب باید از کجا اقدام کنم؟

  5. آیا اخذ جواز کسب برای تمامی کسب و کارها اجباری است؟

    1. سلام و درود.

      بله برای فعالیت در هر موضوع کاری که دارای طیف بسیار گسترده ای میباشد،اخذ جواز کسب از سمت اتحادیه مورد نظر ضروریست.

  6. سلام، آیا برای آرایشگاه زنانه هم باید برای اخذ جواز کسب اقدام کنم؟

    1. سلام و درود.

      برای هر نوع فعالیتی میبایست اقدام به اخذ جواز مربوطه از صنف مورد نظر نمایید و این موضوع برای فعالیت شما که تاسیس یک آرایشگاه زنانه میباشد نیز صدق میکند.

  7. من حدود 2 ماه پیش برای اخذ جواز کسب اقدام کردم ولی هنوز آن را دریافت نکرده ام، به طور معمول چقدر طول میکشد تا این جواز را بگیرم و اینکه از کجا میتوانم پیگیری کنم که در چه مرحله است؟

  8. من میتونم بدون داشتن شرکت ثبت شده هم برای اخذ جواز کسب اقدام کنم؟

  9. سلام، ممنون از مطلب خیلی مفیدتون، من سال گذشته برای اخذ جواز کسب موقت اقدام کردم و آن را دریافت هم کردم، اما اکنون میخواهم آن را تمدید کنم، ولی گویا این امکان وجود ندارد، چه کار باید بکنم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *