ثبت شرکت در ترکیه

ثبت شرکت در ترکیه

ثبت شرکت در ترکیه (بروزرسانی بهمن 1402) یکی از موضوعاتی است که امروزه طرفداران بسیاری پیدا کرده است. همانطور که می‌دانید ثبت شرکت تجاری در کشورهای مختلف یکی از روش‌های دریافت اقامت است. این روزها مهاجرت به ترکیه برای ایرانی‌ها به دلایل زیادی از جمله نداشتن ویزا، هم مرز بودن، تشابه فرهنگی و … بسیار جذاب و پر طرفدار است.

برای مهاجرت نیاز به داشتن یک سری شرایط و ملزومات است که ثبت شرکت می‌تواند یکی از آن راه‌های مهاجرت به کشور ترکیه باشد.

خانم ولی زاده مشاور ثبت شرکت در ترکیه

چرا ثبت شرکت در ترکیه؟

همانطور که می‌دانید کشور ترکیه نسبت به دیگر کشورهای اروپایی هزینه‌های پایین‌تری دارد و ثبت شرکت در ترکیه نیز هزینه نسبتا پایین دارد. تمامی روند تاسیس شرکت در این کشور در زمان کوتاهی انجام می‌شود که این زمان حدود یک هفته است.

مالیات در این کشور نسبت به دیگر کشورهای اروپایی بسیار کمتر است. نداشتن محدودیت برای ثبت شرکت برای ایرانیان، دریافت تسهیلات دولتی برای تاسیس شرکت و … از دلایل مهمی هستند که افراد زیادی تمایل دارند در کشور ترکیه شرکت ثبت کنند.

همچنین از آنجا که کشور ایران دچار تحریم‌های زیادی است به همین دلیل نمی‌توان مبادلات و تجارت‌های بین المللی مختلفی را در ایران انجام داد. در صورتی که این کار در کشور ترکیه بسیار راحت انجام می‌شود.

با استفاده از از یک حساب بانکی در ترکیه می‌توانید با تمامی دنیا مبادلات و نقل و انتقالات مالی داشته باشید. البته به شرطی که در اساسنامه شرکت قید کرده باشید که با کشور ایران هیچ نوع رابطه مالی ندارید. همچنین با استفاده از ثبت شرکت در ترکیه می‌توانید اقامت موقت بگیرید، بعد از گذشت ۵ سال این اقامت به اقامت دائم تبدیل می‌شود.

چرا ثبت شرکت در ترکیه؟

شرکت‌های قابل ثبت در ترکیه

به این موضوع توجه کنید که انواع شرکت قابل ثبت در ایران و ترکیه با هم متفاوت است و هم مراحل ثبت آن‌ها نیز با هم متفاوت است. ثبت شرکت در ترکیه نیز در هفت نوع شرکت انجام می‌شود اما دو مورد از پرطرفدارترین شرکت‌های قابل ثبت، شرکت‌های شخصی و شرکت‌های limited هستند که در واقع این شرکت‌ها تقریبا همان شرکت‌های با مسئولیت محدود در ایران هستند.

شرکت‌های قابل ثبت در ترکیه

ثبت شرکت شخصی در ترکیه

اگر قصد دارید که یک کسب و کار برای خودتان داشته باشید و فعالیت گسترده‌ای در حوزه تجارت نداشته باشید این نوع شرکت می‌تواند برای شما بسیار مناسب باشد. زیرا هم هزینه کم و هم پیچیدگی‌های ثبت شرکتی را به دنبال نخواهد داشت.

برای ثبت این شرکت باید اجازه درخواست کار بگیرید. همچنین برای ثبت و فعالیت این شرکت فقط به یک نفر عضو احتیاج است. اما در این شرکت فقط در مورد موضوع خاصی که در زمان ثبت مشخص کردید می توانید فعالیت کنید و در بقیه زمینه‌ها نمی‌توانید فعالیت داشته باشید. در کل هزینه تاسیس و نگهداری این ثبت شرکت کم و پایین است و برای افرادی که قصد دارند اقامت بگیرند بسیار مناسب است.

ثبت شرکت شخصی در ترکیه

ثبت شرکت در ترکیه با مسئولیت محدود

برای ثبت شرکت با مسئولیت محدود در کشور ترکیه نیاز به سرمایه اولیه و شرایط و ملزومات خاصی هستید که در ادامه این شرایط را با هم بررسی می‌کنیم.

  • شرکت با مسئولیت محدود را می‌توان حداقل با بیش از یک نفر به ثبت رساند.
  • سرمایه اولیه برای ثبت شرکت در ترکیه حداقل ۵۰۰۰ لیر است.
  • همچنین برای ثبت شرکت در ترکیه به 5 تا 7 هزار لیر پول نیاز است.
  • تعداد شرکا در این شرکت می‌تواند بیش از یک نفر باشد و فعالیت این شرکت می‌تواند گسترده باشد.

آمار نشان می‌دهد ثبت شرکت با مسئولیت محدود از پرطرفدار ترین شرکت‌های ثبت شده در کشور ترکیه هستند.

ثبت شرکت در ترکیه با مسئولیت محدود

ثبت شرکت سهامی در ترکیه

ثبت شرکت سهامی در ترکیه مربوط به زمانی است که افراد قصد انجام فعالیت و سرمایه گذاری بزرگی را داشته باشند. تعداد سهامداران شرکت بین ۵ تا ۲۵۰ نفر است. برای ثبت شرکت حداقل به یک سهامدار و یک نفر عضو هیئت مدیره نیاز است.

ثبت شرکت سهامی در ترکیه

مدارک ثبت شرکت در ترکیه

کشور ترکیه نیز مثل تمام کشورها برای ثبت شرکت‌های مختلف نیاز به دریافت یک سری اسناد و مدارک دارد. این اسناد و مدارک به شرح زیر است:

  • ارائه اساسنامه شرکت
  • ارائه مشخصات و اسامی مدیر یا مدیران شرکت
  • ارائه دو قطعه عکس با پس زمینه روشن
  • ارائه پاسپورتی که حداقل ۶ ماه اعتبار داشته باشد
  • ارائه مدرکی که در آن سهام هر سهامدار به طور دقیق مشخص شده باشد
  • اگر از چند شریک برای ثبت شرکت استفاده می‌شود باید مدارک هویتی مثل پاسپورت، عکس و مدارک آن‌ها نیز ارائه شود.

مدارک ثبت شرکت در ترکیه

ثبت شرکت در مناطق آزاد و تجاری ترکیه

همانطور که می‌دانید کشور ترکیه نیز مثل دیگر کشورها دارای مناطق آزاد تجاری است. این مناطق آزاد تجاری نسبت به دیگر مناطق کشور امکانات و تسهیلات مخصوص به خود دارند که افراد زیادی تمایل دارند در این مناطق تجارت انجام بدهند.

از جمله امکانات این مناطق می‌توان به معافیت‌های مالیاتی، بیمه، صادرات و واردات راحت‌تر و … اشاره کرد. همچنین با تأسیس شرکت در این مناطق می‌توانید از دولت ترکیه نیز تسهیلات و امکانات مختلفی دریافت کنید.

ثبت شرکت در مناطق آزاد و تجاری ترکیه

مراحل ثبت شرکت در ترکیه

واضح است که برای ثبت شرکت در ترکیه نیاز به انجام یک سری مراحل و اقدامات دارید که در ادامه این مراحل را به ترتیب با هم بررسی می‌کنیم.

در مرحله اول بهتر است که زمان ثبت شرکت بعد از حضور در ترکیه را بدانید. شما فقط ۶ روز کاری از زمان حضور در این کشور فرصت دارید تا در جهت ثبت شرکت در ترکیه  اقدام کنید.

برای این کار باید در ابتدا اجاره نامه‌ای به اسم شرکت را ارائه کنید. مطابق با قانون از سال ۲۰۱۲ محدودیتی در تعداد سهامداران برای ثبت شرکت وجود ندارد و با یک نفر می‌توان شرکت را به ثبت رساند. همچنین بر خلاف گذشته نیازی به داشتن شریک ترک نیست.

برای ثبت شرکت در ترکیه در ابتدا باید یک چهارم سرمایه یک شرکت را به بانک در حساب شرکت واریز کنید. این سرمایه به مدت چند روز در حساب مسدود خواهد شد. برای انجام کارهای ثبت شرکت یکی از سهامداران که همان مدیرعامل محسوب شود باید حضور داشته باشد در واقع فقط به حضور یکی از صاحبان امضا نیاز است که حضور داشته باشد.

شرکت‌های ترکی ملزم به داشتن حسابدار هستند و شما نیز باید برای شرکت خود حسابدار تعیین کنید.

در این مرحله مدارکی که برای ثبت شرکت در ترکیه تهیه کرده‌اید را باید ارائه کنید. این مدارک شامل اصل پاسپورت، عکس متقاضی، حداقل سرمایه شرکت، ارائه وکالتنامه در صورت داشتن وکیل و … است. همچنین باید به مراحلی مثل تعیین اسم شرکت و ارائه اسم‌های انتخابی جهت تایید نیز توجه کنید.

مشخص کردن سهام هر کدام از شرکا، مشخص کردن مدیر عامل شرکت و … نیز به صورت دقیق باید تعیین شود. بعد از اینکه ثبت شرکت مورد نظر خودتان را انجام دادید برای اینکه اجازه کار داشته باشید باید در سال اول یک کارمند ترک استخدام کنید و از سال دوم به بعد نیاز به استخدام ۵ کارمند ترک است.

برای ثبت شرکت با مسئولیت محدود در کشور ترکیه به حداقل هزار لیر نیاز دارید در صورتی که مکان فیزیکی شرکت اجاره باشد باید علاوه بر اجاره، ۲۵ درصد مالیات آن را نیز پرداخت کنید.

برای دریافت دفاتر پلمپ و پلمپ دفاتر تجاری نیز باید به صورت سالیانه ۴۰۰ دلار پرداخت کنید. مالیات کلی یعنی مالیات بر درآمد ۱۸ درصد از سود خالص شرکت است. بعد از گذشت ۵ سال فعالیت و نداشتن هیچ نوع فعالیت خلاف قانون، می‌توانید اقامت دائم ترکیه را به دست بیاورید. اما به این نکته توجه کنید که شرکت باید در 5 سال فعال بوده باشد.

نکته: به این نکته مهم توجه کنید که شما در کشور ترکیه برای راه اندازی هر کسب و کاری اعم از رستوران، فست فود، سوپرمارکت و … باید یک ثبت شرکت انجام بدهید.

نکته: یکی از اقدامات مهم برای ثبت شرکت در ترکیه تاسیس حساب بانکی است. برای اینکه یک حساب بانکی برای شرکت خودتان افتتاح کنید باید یک سری مدارک را نیز به بانک‌های ترکی ارائه کنید. این مدارک عبارتند از پاسپورت معتبر فرد متقاضی به همراه یک فتوکپی از آن، شماره شناسایی مالیاتی ترکیه و ارائه مدارکی مربوط به محل آدرس سکونت یا ارائه قبوض آن مکان در سه ماه گذشته

(برای دریافت شماره شناسایی مالیاتی ترکیه باید به اداره مالیات شهر مراجعه کنید و بعد از ارائه گذرنامه و فتوکپی گذرنامه این شماره شناسایی مالیاتی را دریافت کنید).

نکته: در این قسمت قصد داریم در مورد همه کسب و کارها و صنایعی که در کشور ترکیه موفق هستند و در واقع پتانسیل کاری دارند با شما صحبت کنیم.از بهترین صنایع برای ایجاد کسب و کار در کشور ترکیه می‌توان به شرکت‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات، ساخت و ساز املاک، لباس و پوشاک، محیط زیست و بازیافت انرژی و منابع طبیعی و … اشاره کرد.

مراحل ثبت شرکت در ترکیه

جمع بندی

در این مطلب تلاش کردیم تا صفر تا صد ثبت شرکت در ترکیه و مدارک و مراحل که باید برای تاسیس آن را انجام دهید را با شما در میان بگذاریم. از آنجایی که ثبت این شرکت با دیگر ثبت شرکت‌های رایج  داخل کشور متفاوت است ممکن است که برای انجام آن دچار مشکل و مسئله شوید. پیشنهاد ما این است که صفر تا صد این فرآیند را به یک مجموعه با سابقه بسپارید.

مجموعه ما یکی از شرکت‌های ثبتی با سابقه در این زمینه است و می‌توانید با خیال راحت و بدون هیچ نگرانی ثبت شرکت در ترکیه را از ما بخواهید.

خانم ولی زاده مشاور ثبت شرکت در ترکیه

5/5 - (5 امتیاز)
آنچه در این مقاله می‌خوانید

8 پاسخ

  1. سلام برای ثبت شرکت در استانبول به چه مقدار سرمایه اولیه نیاز داریم؟

    1. سلام، لطفا با مشاورین ما در تماس باشید
      02188472277

  2. من قصد ثبت شرکت در ترکیه را دارم، آیا شما در تهران هم دفتر دارید؟

    1. سلام و درود.

      برای انجام امور ثبت شرکت در ترکیه میتونید با مشاوران و کارشناسان مجموعه ثبت فرهنگ در تماس باشید و یا اینکه به آدرس تهران مجموعه ثبت فرهنگ که در سایت اعلام شده مراجعه نمائید.

  3. سلام، آیا قوانین ثبت شرکت در ترکیه در شهرهای مختلف آن متفاوت است؟

    1. سلام و درود.
      خیر،قوانین ثبت شرکت برای امور ثبتی در تمامی شهرهای کشور ترکیه یکسان میباشد.

  4. سلام آیا برای پسرم که 14 سال سن دارد میتوانم ثبت شرکت در ترکیه انجام دهم؟

    1. سلام، لطفا با مشاورین ما در تماس باشید
      02188472277

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *