ثبت شرکت بازرگانی

ثبت شرکت بازرگانی

ثبت شرکت بازرگانی (بروزرسانی آذر 1402): در این مطلب قصد داریم به تمامی نکات و شرایط مورد نیاز برای ثبت شرکت بازرگانی از جمله ماهیت شرکت بازرگانی، شرایط و مدارک لازم برای ثبت چنین شرکت‌هایی و هزینه ثبت شرکت بازرگانی بپردازیم.

خانم دهقان مشاور ثبت شرکت بازرگانی

ثبت شرکت بازرگانی چیست؟

رشد صنعت با تجارت گره خورده است و شرکت‌های بازرگانی با حیطه‌های فعالیتی گوناگون مطابق قانون تجارت شرکت ها و به شکل رسمی در این زمینه فعالیت دارند. شرکت بازرگانی یک شرکت سهامی خاص یا شرکت با مسئولیت محدود است که با اهداف تجاری تاسیس شده باشد.

مهمترین فعالیت شرکت‌های بازرگانی شامل انجام فعالیت‌هایی چون: خرید، فروش، توزیع، صادرات و واردات انواع کالاها، اخذ و اعطای نمایندگی، ترخیص کالا از گمرکات داخلی و خارجی، گشایش ال‌سی و اعتبارات نزد بانک‌ها، شرکت در نمایشگاه‌های داخلی و بین المللی، اخذ وام و تسهیلات از بانک‌ها و موسسات مالی و …. خواهد بود.

ثبت شرکت بازرگانی یک امر لازم‌الاجرا است چرا که طبق ماده 220 قانون تجارت، هر شرکتی که به ثبت نرسد یک شرکت تضامنی محسوب شده و باید مبلغی را به عنوان جریمه به خزانه دولت واریز کند. مطابق با ماده 195 قانون تجارت به ثبت رساندن شرکت بازرگانی الزامی است و فعالیت این دست شرکت‌ها در هر اندازه‌ای که باشد تخلف قانونی و مشمول مجازات خواهد بود.

ثبت شرکت بازرگانی چیست؟

انواع ثبت شرکت بازرگانی

برای این که با مراحل ثبت شرکت بازرگانی آشنا شوید باید انواع شرکت‌های بازرگانی را بشناسید. انواع شرکت بازرگانی مطابق با میزان مسئولیت شرکاء که دارند به شرح زیر است:

  • شرکت‌های سرمایه‌ای : مسئولیت شرکاء در این نوع شرکت‌های بازرگانی محدود به میزان سرمایه آنها است و این شرکت‌ها اغلب با مسئولیت محدود هستند.
  • شرکت‌های شخصی : در شرکت شخصی مسئولیت شرکاء نامحدود است و در نتیجه تعهدات مالی شرکت به همه دارایی و اموال شرکاء سرایت می کند مانند شرکت‌های تضامنی و نسبی
  • شرکت‌های مختلط : در این شرکت‌ها برخی از شرکاء مسئولیت محدود و برخی نامحدود دارند. که شرکاء دسته اول را شرکای عادی و شرکاء دسته دوم را شرکای ضامن می‌نامند.
  • شرکت‌های کمیتی : این نوع شرکت‌ها با رفاه اعضا تشکیل می‌شود، تعداد شرکاء زیاد بوده و هیچ مسئولیتی نیز ندارند مانند شرکت‌های تعاونی تولید، مصرف، اعتبار، وام و روستایی.

انواع ثبت شرکت بازرگانی

مدارک ثبت شرکت بازرگانی

مدارک ثبت شرکت بازرگانی با توجه به نوع فعالیت شرکت کمی متفاوت است که در ادامه به آن می‌پردازیم ، همانطور که گفته شد برای تاسیس شرکت بازرگانی می توانید از دو نوع ثبت شرکت سهامی خاص و یا ثبت شرکت با مسئولیت محدود استفاده کنید.

مدارک ثبت شرکت بازرگانی

مدارک ثبت شرکت بازرگانی سهامی خاص

  1. دو برگ اظهارنامه شرکت سهامی خاص و تکمیل آن و امضا ذیل اظهارنامه توسط کلیه سهام‌داران
  2. دو جلد اساسنامه شرکت سهامی خاص و امضا ذیل تمام صفحات آن توسط کلیه سهامداران .
  3. دو نسخه تنظیم صورتجلسه مجمع عمومی موسسین که به امضا سهام‌داران و بازرسین رسیده باشد.
  4. دو نسخه صورت جلسه تغییر اعضا هیئت مدیره که به امضای مدیران منتخب مجمع رسیده باشد.
  5. فتوکپی شناسنامه و کارت ملی برابر اصل شده کلیه سهامداران و در صورتی که مدیر عامل خارج از اعضای هیئت مدیره باشد که در دفاتر اسناد رسمی قابل تهیه است.
  6. معرفی نامه نمایندگان، در صورتی که سهامداران و اعضای هیئت مدیره از بین اشخاص حقوقی باشند و ارائه تصویر پرداخت و دریافت آگهی روزنامه رسمی، آگهی تاسیس یا آخرین ثبت تغییرات شرکت.
  7. تاییدیه هیئت مدیره اشخاص حقوقی سهامدار ، مبنی بر غیردولتی بودن آن
  8. گواهی پرداخت حداقل 35% سرمایه شرکت از بانکی که حساب شرکت در شرف تاسیس در آن جا افتتاح شده
  9. اخذ مجوز در صورت نیاز بنا به تشخیص کارشناس اداره معلومه

مدارک ثبت شرکت بازرگانی سهامی خاص

مدارک ثبت شرکت بازرگانی با مسئولیت محدود

در حال حاضر برای ثبت شرکت با مسئولیت محدود در اداره مربوطه مدارکی که باید از طرف متقاضی تهیه شود و تحویل اداره شود به این شرح است:

  1. دو برگ تقاضانامه شرکت با مسئولیت محدود و تکمیل آن و امضا ذیل تقاضانامه توسط کلیه سهام‌داران
  2. دو برگ شرکت نامه شرکت با مسئولیت محدود و تکمیل آن و امضا ذیل شرکت نامه توسط کلیه سهام‌داران
  3. دو جلد اساسنامه شرکت با مسئولیت محدود و امضا ذیل تمام صفحات آن توسط کلیه سهامداران
  4. دو نسخه صورت جلسه مجمع عمومی موسسین و هیئت مدیره که به امضای سهامداران و بازرسین رسیده باشد.
  5. دو نسخه صورت جلسه هیئت مدیره که به امضای مدیران منتخب مجمع رسیده باشد.
  6. فتوکپی شناسنامه و صورت جلسه هیئت مدیره
  7. کارت ملی برابر اصل شده کلیه سهامداران و در صورتی که مدیرعامل خارج از اعضای هیئت مدیره باشد.
  8. فتوکپی شناسنامه و کارت ملی بازرسین
  9. معرفی نامه نمایندگان، در صورتی که سهام‌داران و اعضای هیئت مدیره از بین اشخاص حقوقی باشند ارائه تصویر روزنامه رسمی آگهی تاسیس یا آخرین تغییرات آن .
  10. تاییدیه هیئت مدیره اشخاص حقوقی سهامدار ، مبنی بر غیردولتی بودن آن
  11. اخذ مجوز در صورت نیاز بنا به تشخیص کارشناس مربوطه

مدارک ثبت شرکت بازرگانی با مسئولیت محدود

مراحل ثبت شرکت بازرگانی

حال که با انواع شرکت‌های بازرگانی آشنا شدید نوبت به آشنایی با مراحل ثبت این شرکت‌ ها می‌رسد. مراحل ثبت شرکت بازرگانی کاملا ساده اما نیازمند رعایت قوانین و استانداردهایی است که در این بخش به آنها می‌پردازیم.

مراحل ثبت شرکت بازرگانی

انتخاب نام شرکت بازرگانی

برای این که یک شرکت بازرگانی را ثبت کنید ابتدا باید برای آن نامی انتخاب کنید. نام شرکت بازرگانی باید با نوع فعالیت و اهداف اساسی فعالیت شرکت هماهنگی داشته باشد. انتخاب نام شرکت در زمان ثبت آن از قوانین و استانداردهایی برخوردار است که شامل موارد زیر می‌شود:

  • دارای ریشه فارسی داشته باشد.
  • لاتین نباشد.
  • با شئونات انقلاب اسلامی ایران منافات نداشته باشد .
  • دارای معنا و مفهوم باشد .
  • سابقه ثبت نداشته باشد.
  • نام شرکت باید سه سیلاب داشته باشد که نوع فعالیت آن اعم از بازرگانی، تجاری، تولیدی، حقوقی و … در شمارش سیلاب ها محسوب نمی‌شوند.

انتخاب نام شرکت بازرگانی

تعیین قالب شرکت بازرگانی

برای تاسیس یک شرکت بازرگانی قالب‌های مختلفی وجود دارد که با توجه به تعداد اعضا و نوع فعالیت باید قالب ثبتی مشخص شود. شرکت های بازرگانی معمولا به صورت شرکت هایی با مسئولیت محدود و یا سهامی خاص ثبت می شوند. در بخش قبلی با انواع قالب‌های شرکت‌های بازرگانی آشنا شدید.

تعیین قالب شرکت بازرگانی

ارائه مدارک ثبت شرکت بازرگانی

بعد از این که نام و قالب فعالیت شرکت مشخص شد باید مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت تجاری را آماده کنید. در بخش بعدی به صورت کلی در مورد مدارک مورد نیاز ثبت شرکت بازرگانی صحبت خواهیم کرد.

ارائه مدارک ثبت شرکت بازرگانی

بارگذاری اطلاعات و مدارک در سامانه ثبت شرکت بازرگانی

برای ثبت شرکت‌ها و تکمیل اطلاعات مربوطه آنها باید به سازمان ثبت اسناد و املا‌ك كشور مراجعه کرده و اطلاعات مربوطه را در فیلدهای  مشخص شده وارد کنید و در انتها مدارک مورد نیاز را بارگزاری کنید.

بارگذاری اطلاعات و مدارک در سامانه ثبت شرکت بازرگانی

بررسی اطلاعات و مدارک ثبت شرکت بازرگانی

بعد از این که تمامی اطلاعات خواسته شده را در سامانه ثبت اسناد به ثبت رساندید، باید منتظر کارشناسی مدارک و تعیین نتیجه آن بمانید.

بررسی اطلاعات و مدارک ثبت شرکت بازرگانی

مراجعه حضوری به اداره ثبت شرکت‌ها

بعد از تایید اسناد و مدارک توسط کارشناس باید به صورت حضوری به اداره ثبت شرکت ها برای امضاء ذیل دفتر و ارائه اصل مدارک جهت تطبیق مراجعه کنید.

مراجعه حضوری به اداره ثبت شرکت‌ها

پرداخت آگهی روزنامه رسمی شرکت بازرگانی

در این بخش با توجه به اطلاعات متقاضی و شرکت مورد نظر ، درون سامانه روزنامه رسمی کشور باید وارد شوید و با پرداخت مبلغی اقدام به ثبت اطلاعات شرکت در روزنامه رسمی شوید.

پرداخت آگهی روزنامه رسمی شرکت بازرگانی

تحویل یک نسخه از مدارک ثبت شرکت بازرگانی به متقاضی

در انتها یک نسخه از مدارک و اطلاعات ثبت شرکت به متقاضی تحویل داده می شود و یک نسخه در آرشیو اداره ثبت شرکت ها قرار می گیرد.

تحویل یک نسخه از مدارک ثبت شرکت بازرگانی به متقاضی

مراحل ثبت شرکت بازرگانی صادرات و واردات

برای ثبت شرکت بازرگانی صادرات و واردات کالا ، در کنار مدارک و مراحلی که برای انواع شرکت های بازرگانی برشمردیم، حداقل یکی از شرکاء نیازمند دریافت کارت بازرگانی است.

مراحل ثبت شرکت بازرگانی صادرات و واردات

هزینه ثبت شرکت بازرگانی

هزینه ثبت شرکت بستگی به مراحل فرآیند ثبت و نوع شرکت خواهد داشت.  در مورد شرکت‌های بازرگانی این هزینه در حال حاضر به صورت میانگین مبلیغی بین 1.700.000 تا 2.000.000 تومان است. همچنین در صورت نیاز به مشاوره میتوانید با مشاورین خبره موسسه ثبت فرهنگ در تماس باشید چراکه ثبت خوب فرهنگ است .

خانم دهقان مشاور ثبت شرکت بازرگانی

5/5 - (5 امتیاز)
آنچه در این مقاله می‌خوانید

10 پاسخ

  1. آیا می‌توان بعد از ثبت شرکت بازرگانی آن را به دیگران منتقل کرد؟

    1. سلام و درود.

      بله،هر شخصیت حقوقی یا همان شرکت های ثبت شده در ایران با هر موضوع فعالیتی از جمله شرکت بازرگانی یا هر موضوع فعالیتی میتواند پس از ثبت شدن به اشخاص دیگر منتقل شود و این موضوع در شرکتهای مسئولیت محدود از طریق ورود و خروج اعضا و در شرکتهای سهامی خاص از طریق نقل و انتقال سهام بین فروشنده و خریدار انجام میشود.

  2. سلام، آیا برای ثبت شرکت بازرگانی حتما نیاز به عضویت در اتاق بازرگانی را دارم؟

    1. سلام و درود.

      خیر،در مرحله اول یعنی زمان ثبت شرکت بازرگانی نیاز به عضو اتاق بازرگانی بودن اعضای شرکت نیست و شما میتونید با تعیین موضوع فعالیت کامل بازرگانی اقدام به ثبت شرکت بازرگانی نمایید ولی در صورتی که در نظر داشته باشید پس از ثبت شرکت اقدام به فعالیت بازرگانی بنام شرکت نمایید باید با ارائه مدارک شرکت و مدیر عامل و مابقی مدارک مورد نیاز مانند دسته چک شرکت و سند یا اجاره نامه کد رهگیری دار و … اقدام به دریافت کارت بازرگانی نمایید.در صورتی که آدرس شرکت شما در شهر تهران باشد در حال حاضر یکی از مدارک مورد نیاز عضو بودن یا همان دریافت کارت عضویت اتاق بازرگانی میباشد.

  3. سلام، برای ثبت شرکت بازرگانی به چه جوازی نیاز دارم؟

    1. سلام و درود.
      ثبت شرکت بازرگانی نیاز به ارائه جواز ندارد.

  4. سلام، من قصد واردات لباس از ترکیه را به صورت قانونی دارم، آیا تنها با ثبت شرکت بازرگانی میتوانم این کار را انجام دهم؟

    1. سلام و درود.
      بله با ثبت یک شرکت بازرگانی و تعیین موضوع فعالیت مناسب با نوع فعالیت کاریتون میتونید از طریق ثبت شرکت بازرگانی اقدام به واردات محصول مورد نظر نمایید.
      این موضوع رو هم مدنظر داشته باشید که لازمه اینکار دریافت کارت بازرگانی بنام شرکت میباشد که باید بعد از ثبت شرکت اقدام به دریافت کارت بازرگانی نمایید.

  5. سلام، من قصد ثبت شرکت بازرگانی جهت صادرتان زعفران را دارم، به نظر شما کدام نوع شرکت برای این فعالیت مناسب تر است؟

    1. سلام و درود.
      شرکتهای با موضوع فعالیت بازرگانی یکی از انواع شرکتهایی هستند که آمار ثبتی بسیار بالایی دارند و برای این موضوع،تأسیس شرکت با مسئولیت محدود یا شرکت سهامی خاص گزینه مناسبی هستند که از این بین به علت اینکه این نوع شرکتها نیاز به حضور در مناقصات و اخذ رتبه و … را ندارند،شرکتهای با مسئولیت محدود دارای آمار ثبتی بالاتری هستند.
      اگر مدنظر شما دریافت وام و تسهیلات از طریق شرکت از بانکها و موسسات مالی هست بهتره که شرکت سهامی خاص به ثبت برسونید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس