استعلام طرح صنعتی

استعلام طرح صنعتی

استعلام طرح صنعتی (بروزرسانی اسفند 1402): اگر قصد دارید تا طرح صنعتی خود را به ثبت برسانید باید قبل از اینکه اقدامی انجام دهید، طرح صنعتی را استعلام کنید. در این مقاله با نحوه استعلام طرح صنعتی آشنا میشوید و در ادامه به شما هرآنچیزی که برای استعلام کردن طرح صنعتی و نکات مربوط به آن لازم است را میگوییم. پس اگر قصد دارید تا طرح صنعتی تان را ثبت کنید، خواندن این مقاله را به هیچ عنوان از دست ندهید زیرا شاید خواندن این مقاله باعث شود تا دید شما و مسیری که در آن حرکت میکردید به کل عوض شود!

فرض کنید که قبل از ثبت طرح صنعتی، آن را استعلام نگرفته باشید آیا میدانید چه اتفاقی خواهد افتاد؟ اگر پیش از ثبت طرح صنعتی ان را استعلام نکنید شما وقت و پول خود را به کل از دست میدهید و انگار که وقت و سرمایه تان را صرف هیچ کرده اید.

در نتیجه منطقی است که قبل از هر اقدام برای ثبت طرح صنعتی آن را استعلام کنید تا مدتی بعد متوجه اشتباه تان نشوید و حسرت گذشته را نخورید. در این مقاله با نحوه استعلام طرح صنعتی آشنا میشوید تا دیگر هیچوقت این تجربه بد به سراغ شما نیاید.

هدف از نوشتن این مقاله این است که تا شما نحوه استعلام طرح صنعتی پیش از ثبت آن آشنا شوید ولی قبل از اینکه به سراغ موضوع اصلی مقاله برویم بهتر است تا کمی بیشتر با طرح صنعتی و لزوم استعلام آن آشنا شوید.

خانم شهبازی مشاور استعلام طرح صنعتی

ضرورت استعلام طرح صنعتی

تصور کنید که شما فکر و ایده ای در ذهن خود دارید و میخواهید که هرچه سریعتر آن را عملی کنید تا بتوانید از طریق آن به اهداف مالی یا غیر مالی که دارید، برسید.

بسیاری از ایده هایی که به ذهن همگی ما خطور میکند قبل از اینکه مهمان ذهن ما شود به ذهن بسیاری دیگر از افراد خطور کرده است پس اینکه شما یک ایده و یا یک طرح صنعتی ناب در ذهنتان دارید به این معنا نیست که ایده و طرح شما خاص و یونیک میباشد زیرا ممکن است قبل از شما این ایده به ذهن افراد دیگری خطور کرده باشد و یا حتی ثبت شده باشد.

پس لطفا هیچوقت این ریسک را انجام ندهید و اگر طرح یا ایده ای به ذهنتان خطور کرد پس از مشورت با کارشناسان ماهر در این زمینه، طرح صنعتی تان را استعلام کنید.

استعلام طرح صنعتی روش های گوناگونی دارد که در این مقاله قصد داریم تا بهترین روش و کارآمد ترین آن ها را به شما توضیح میدهیم تا هرچیزی که برای موفقیت نیاز است را بدانید.

اولین قدمی که پیش از ثبت یک طرح صنعتی باید بردارید، استعلام آن است. استعلام سابقه ثبت طرح صنعتی از اهمیت بسیار بالایی برخورد دار است و شما باید قبل از هر اقدام طرح صنعتی تان را استعلام کنید.

برای استعلام طرح صنعتی در تمامی کشور ها مکانیزم و پایگاه اطلاعاتی وجود دارد که تمامی داده ها در آن ذخیره میشود تا از طریق جستجو در آن بتوان طرح صنعتی را استعلام نمود.

شخصی که قصد دارد تا طرح صنعتی جدیدی را به ثبت برساند باید در ابتدا به سراغ این پایگاه اطلاعات برود و طرح صنعتی خود را استعلام کند تا مطمئن شود که طرح صنعتی اش سابقه ثبت نداشته باشد.

اگر ایده ای در ذهنتان دارید قبل از اینکه پول و وقت خود را صرف  آن کنید ابتدا با مشاورین ماهر و آگاه در زمینه طرح صنعتی مشورت کنید و از آن ها بخواهید تا طرح شما را استعلام کنند.

در صورتی که بدون استعلام طرح صنعتی اقدام به ثبت آن کنید ممکن است که در آینده دچار عذاب وجدان سختی بشوید زیرا اگر طرح صنعتی شما سابقا به ثبت رسیده باشد شما پول و وقت خود را عملا صرف هیچ کرده اید!

ضرورت استعلام طرح صنعتی

مزایای استعلام طرح صنعتی

اگر شما طرح صنعتی تان را  به ثبت برسانید، برای شما در اداره مالکیت پرونده ای صادر میشود و عملا شما تبدیل به مالک آن طرح میشوید و حتی سند مالکیت به شما تعلق خواهد گرفت.

مالکیت طرح صنعتی عملا با انواع دیگر مالکیت هیچ تفاوتی ندارد و طبق قانون سال 1386 ثبت طرح های صنعتی شامل حمایت قانونی و مالکیت ان ها میشود درست به مانند مالکیتی که بر خانه یا ماشین خود دارید، مالکیت طرح صنعتی هم به همین گونه است.

وقتی که شما یک طرح و ایده نو دارید و میخواهید که مالک آن شوید باید با استعلام طرح صنعتی از نداشتن سابقه ثبتی آن در پایگاه اطلاعات مطمئن شوید تا پول و وقت خود را صرف هیچ و پوچ نکرده باشید.

برای اینکه طرح صنعتی تان را ثبت کنید باید ابتدا با مشاورین آگاه و ماهر در زمینه ثبت طرح صنعتی مشورت کنید و تمامی فرایند ثبت طرح و ایده خود را به کارشناسان ماهر و خبره بسپارید.

استعلام طرح صنعتی مهم ترین گام قبل از ثبت آن میباشد و باید به خوبی و با دقت استعلام از پایگاه اطلاعات طرح های صنعتی انجام شود.

اگر ثبت طرح صنعتی تان را به موسسه ثبت شرکت فرهنگ بسپارید دیگر هیچ مشکلی شما را برای ثبت طرح صنعتی تان تهدید نمیکند زیرا مشاورین و کارشناسان موسسه ثبت شرکت فرهنگ هر کاری که برای ثبت طرح شما لازم است را انجام میدهند و در اولین گام فورا طرح صنعتی شما را استعلام میکنند.

یک ثبت خوب فرهنگ است که منجر به استعلام طرح صنعتی شما شود!

طرح صنعتی را به چند روش میشود استعلام کرد؟

برای اینکه طرح صنعتی را استعلام کنید راه و روش های مختلفی وجود دارد که در ادامه با انواع این روش ها آشنا میشویم و در نهایت به شما بهترین راه استعلام طرح صنعتی را خواهیم گفت.

اگر شما ساکن تهران باشید یا شهرستان نحوه استعلام و ثبت طرح صنعتی شما متفاوت میباشد زیرا اداره مالکیت معنوی در تهران قرار دارد و به همین دلیل بخشی از فرایند استعلام به صورت حضوری انجام میشود.

به علاوه اگر شما در شهرستان باشید استعلام طرح صنعتی بهتر است به دست گروه مشاورین و وکلای ثبت طرح صنعتی در تهران انجام شود تا هرچه سریعتر فرایند استعلام وثبت طرح صنعتی شما انجام شود.

شما از دو طریق میتوانید طرح صنعتی را استعلام کنید:

  1. روزنامه رسمی کشور
  2. سامانه اداره مالکیت معنوی

برای اینکه طرح صنعتی را استعلام کنید شما باید هر دو این روش ها را انجام دهید تا از نبود سابقه ثبتی طرح خود مطمئن شوید بنابراین انواع راه های استعلام طرح صنعتی به این معنا نیست که شما تنها از یک روش برای استعلام استفاده کنید بلکه باید تا حدی که ممکن است از نبود سابقه ثبتی طرح صنعتی تان اطمینان حاصل کنید.

در روش اول شما باید به سامانه پرداخت و دریافت آگهی روزنامه رسمی وارد شوید و در آن لیست موارد منتشر شده را چک کنید تا از نبود سابقه ثبت طرح صنعتی مطمئن شوید.

در روش دوم باید به سامانه اداره مالکیت معنوی مراجعه کنید و طبق دستور العمل زیر رفتار کنید:

  • به قسمت جستجوی پرونده های صنعتی بروید.
  • عنوان مورد نظر خود را وارد کنید.
  • شما میتوانید به 3 شکل طرح صنعتی خود را استعلام کنید:
  • عنوان طرح تان را تماما یکسان وارد کنید.
  • یکی از کلمات عنوان شما یکسان باشد.
  • در عنوان طرح شما عبارت مشابه و یکسان وجود داشته باشد.

توصیه مشاورین و کارشناسان ماهر در زمینه ثبت طرح صنعتی، استعلام طرح صنعتی از طریق شکل و نوع سوم میباشد.

اکیدا توصیه میشود که استعلام و ثبت طرح صنعتی خود را به کارشناسان و وکلای آگاه در زمینه ثبت طرح صنعتی بسپارید تا در طول فرایند ثبت طرح صنعتی شما مشکلی رخ ندهد و هر چه سریعتر بتوانید طرح خود را به ثبت برسانید.

به علاوه آیا میدانستید که شما میتوانید طرح های صنعتی ثبت شده خارج از ایران را نیز استعلام کنید؟ اگر قصد دارید تا طرح صنعتی خود را به صورت بین المللی ثبت کنید از استعلام طرح صنعتی به هیچ عنوان غافل نشوید.

اگر بخواهید طرح صنعتی تان را به صورت بین المللی به ثبت برسانید برای استعلام آن سایت ها و و سامانه های بسیار زیادی وجود دارد که میتوانید برای استعلام به آن ها مراجعه کنید.

البته به تازگی شرکت گوگل این قابلیت را مهیا کرده است تا به صورت رایگان به جستجو و استعلام طرح های صنعتی در تمامی دنیا بپردازید.

مزایای استعلام طرح صنعتی

روش استعلام طرح صنعتی

در این مقاله با مزایا و انواع راه های استعلام و ثبت طرح صنعتی آشنا شدید اما سوال اصلی این است که کدام یک از این راه ها بهترین راه موجود است؟

استعلام سابقه ثبت طرح های صنعتی در تمامی روش های بالا به صورت 100 % مطمئن نمیباشد به همین دلیل شما در زمان استعلام و ثبت طرح صنعتی خود باید بسیار هوشمندانه عمل کنید.

روش استعلام طرح صنعتی

چمع بندی

اگر برای ثبت طرح صنعتی خود جدی هستید بهتر است همین حالا با موسسه ثبت شرکت فرهنگ تماس بگیرید  تا وکلا و کارشناسان ماهر در زمینه ثبت طرح صنعتی تمامی فرایند ثبت طرح و ایده شما را از جمله استعلام طرح صنعتی را به عهده بگیرند. پس وقت را تلف نکنید و همین حالا با مشاورین موسسه ثبت شرکت فرهنگ تماس حاص کنید.

خانم شهبازی مشاور استعلام طرح صنعتی

5/5 - (8 امتیاز)
آنچه در این مقاله می‌خوانید

14 پاسخ

  1. استعلام طرح صنعتی از کدام سایت انجام می‌گیرد؟

    1. سلام و درود.

      تمامی استعلامات لازم برای ثبت طرح صنعتی،ثبت برند و یا اختراع از اداره مالکیت معنوی انجام میشود.

  2. آیا استعلام طرح صنعتی شامل قرارداد ثبت طرح صنعتی با موسسه شما هم هست یا دو قرارداد جدا باید نوشته شود؟

    1. سلام و درود.

      خیر شامل قرارداد جداگانه نیست و همزمان با تنظیم قرارداد ثبت طرح صنعتی،استعلامات لازم نیز انجام میشود.

  3. ممنون از مقاله خوبتون در رابطه با استعلام طرح صنعتی

    1. سلام و درود.

      ممنونم از زمانی که برای مطالعه مقاله طرح صنعتی گذاشتید و نظر خوبتون.

  4. سلام، برای استعلام طرح صنعتی که در ذهنم است که قابلیت ثبت دارد یا خیر با چه شماره ای تماس بگیرم؟

    1. سلام و درود.

      برای کلیه امور ثبتی از جمله استعلامات لازم در مورد طرح صنعتی میتونید از طریق شماره ۸۸۴۷۲۲۷۷-۰۲۱ با مشاوران ثبت فرهنگ در تماس باشید.

  5. برای استعلام طرح صنعتی، محصولمان را باید به شما بسپاریم؟

    1. سلام و درود.

      خیر،برای استعلام طرح صنعتی میتونید عکس محصول رو از زوایای مختلف برای کارشناسان ثبت فرهنگ ارسال نمایید و در این حالت نیاز به سپردن محصول نمیباشد.

  6. مطلب بسیار مفیدی بود، فقط یک سوال داشتم ممنون میشوم پاسخ دهید، آیا برای استعلام طرح صنعتی، طرحمان باید ساخته و آماده شده باشد، یا با طرح قبل از ساخت هم میتوان استعلام گرفت؟

    1. سلام و درود.

      برای ثبت طرح صنعتی در صورتی که طرح نهایی آماده نشده باشد میتونید با ارائه عکس های 3d محصول که تمامی زوایای طرح صنعتی را شامل باشد اقدام به ثبت طرح صنعتی نمایید.

  7. برای استعلام طرح صنعتی پیش از ثبت آن از کجا باید اقدام کنیم؟ ممنون

    1. سلام و درود.

      تمامی امور در مورد طرح صنعتی مانند ثبت برند وثبت لوگو و ثبت اختراع توسط سازمان مالکیت معنوی صورت میگیرد که در مورد استعلامات قبل از ثبت طرح صنعتی باید از طریق سایت اداره مالکیت معنوی اقدام نمایید.

      در اینباره باید از بخش مخصوص به طرح صنعتی و معرفی عنوان دقیق طرح،اقدام به استعلامات لازم طرح صنعتی نمایید و نمونه های پیشتر ثبت شده را مشاهده نمایید و در صورت ثبت نبودن طرح قابل ارائه اقدام به درخواست ثبت طرح صنعتی نمائید.در مورد تمامی روند طرح صنعتی از صفر تا صد که شامل استعلام طرح صنعتی،ثبت اظهار به همراه توصیفات لازم و … تا ثبت نهایی میباشد میتوانید با مشاوران ثبت فرهنگ در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *