ثبت شرکت معماری

ثبت شرکت معماری

ثبت شرکت معماری یکی از دغدغه‌ها و چالش‌های مهم افرادی است که در حوزه معماری فعالیت می‌کنند. مثل همیشه پیشنهاد ما این است که در هر حوزه و زمینه‌ای که مشغول به فعالیت هستید بهتر است که در ابتدا برای آن ثبت شرکت تجاری انجام بدهید تا تمامی مراحل و فعالیت‌های آن به صورت کاملا قانونی و قابل پیگیری انجام شود.

به همین دلیل در این مطلب قصد داریم در مورد ثبت شرکت معماری با شما صحبت کنیم. اگر شما هم سوالاتی در این حوزه دارید حتماً تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

شرکت‌های معماری برخلاف تصور عموم که فکر می‌کنند این شرکت‌ها فقط می‌توانند در یک شاخه فعالیت کنند به لحاظ قانونی دارای دسته بندی‌های مختلفی هستند که با توجه به نوع فعالیت‌هایی که دارند تقسیم بندی می‌شوند.

خانم دهقان مشاور ثبت شرکت معماری

فعالیت‌های مجاز ثبت شرکت معماری

طراحی و اجرا سازه‌های شهری مثل؛ پارک و میادین و طراحی معماری ساختمان‌های کوچک از کوچکترین اقدامات مدیریت طراحی و اجرای پروژه‌های معماری هستند.

  • اجرای طرح‌های مربوط به دکوراسیون داخلی در مقیاس کوچک و یا بزرگ
  • انجام انواع فعالیت‌های پژوهشی و آموزشی در حوزه معماری
  • تحلیل و بررسی زمین و یا سازه‌های مختلف برای ساخت و ساز

فعالیت‌های مجاز ثبت شرکت معماری

موضوع شرکت‌های معماری

شاید با خودتان فکر کنید که همه شرکت‌های معماری ثبت شده موضوعات مختلفی دارند. در پاسخ باید گفت که بله شرکت‌های معماری مختلف می‌توانند موضوعات مختلفی نیز داشته باشند و در ابتدا و در زمان ثبت باید این موضوع به صورت صریح و دقیق مشخص شود.

مثلاً در صورتی که عبارت واردات و صادرات در زمان ثبت شرکت قید نشود شرکت مورد نظر نمی‌تواند هیچ گونه فعالیتی مرتبط با واردات و صادرات انجام بدهد. برای اینکه با این مسئله بیشتر آشنا شوید در ادامه نمونه موضوع شرکت معماری را با هم بررسی می‌کنیم.

حالت اول برای موضوع شرکت معماری این است که انجام کلیه اقدامات معماری و عمرانی را برای موضوع آن انتخاب کنیم. این یک حالت بسیار خوب و ایده‌آل است زیرا با استفاده از آن می‌توان تمامی فعالیت‌هایی که زیرمجموعه معماری هستند را انجام داد.

حالت دوم نیز در مورد موضوع شرکت معماری، این است که جزئیات اقدامات و فعالیت‌هایی که قرار است در شرکت مورد نظر انجام شود به صراحت بیان شود.

این جزئیات و عناوین شامل عناوین طرح‌، محاسبه، نظارت، اجرای پروژه عمرانی انبوه سازی، ساخت راه و باند اجرای سازه های زیرزمینی، دریایی، نیروگاهی، معماری شهرسازی، انبوه سازی مسکن، خرید و فروش مصالح ساختمانی، طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی و اجرای کلیه امور مهندسی و غرفه آرایی شرکت در نمایشگاه‌های داخلی یا بین المللی، بازسازی بافت‌های فرسوده، خرید و فروش مصالح ساختمانی، ساخت و ساز انواع دکوراسیون داخلی ارگان‌های دولتی و خصوصی، تهیه متریال نیاز و سفارش مشتری، تامین مصالح و متریال اجرای سازه‌های نیروگاهی و …

شرکت‌های معماری را معمولاً از دو نوع ثبت شرکت سهامی خاص یا ثبت شرکت با مسئولیت محدود انتخاب می‌کنند که واضح است که ثبت هر کدام از این شرکت‌ها با دیگری متفاوت است و برای ثبت آن باید الزامات و اقدامات اولیه را بررسی کنید.

موضوع شرکت‌های معماری

شرایط و مدارک ثبت شرکت معماری سهامی خاص

  • در شرکت‌های سهامی خاص برای ثبت حداقل به سه نفر اعضا نیاز داریم.
  • حداقل سرمایه شرکت برای تاسیس 100 هزار تومان است.
  • ارائه اوراق هویتی و شناسایی اعضا و سهامداران شرکت شامل شناسنامه و کارت ملی الزامی است.
  • ارائه دو نسخه از ابلاغیه تایید نام شرکت
  • ارائه دو نسخه از اوراق مهم شرکت با امضای سهامداران، این اوراق شامل اساسنامه، اظهارنامه، صورتجلسه جلسه مجمع موسس
  • ارائه رسید و یا فیش بانکی که نشان دهنده واریز ۳۵ درصد سرمایه اولیه به حساب جاری شرکت باشد
  • در صورت داشتن وکیل، ارائه وکالت نامه معتبر
  • ارائه مدارک و اطلاعات مورد نیاز در مورد مکان و فضای شرکت مثل آدرس و کد پستی

شرایط و مدارک ثبت شرکت معماری سهامی خاص

شرایط و مدارک ثبت شرکت معماری با مسئولیت محدود

همانطور که در بالاتر نیز به آن اشاره کردیم شرکت‌های تخصصی از جمله شرکت معماری را از دو شرکت سهامی خاص و شرکت با مسئولیت محدود انتخاب می‌کنند. این دو شرکت نسبت به سایر شرکت‌های قابل ثبت در ایران مزایا و ویژگی‌های بسیار بیشتر و مهم تری دارند. برای ثبت شرکت معماری با مسئولیت محدود نیز شما ملزم به ارائه یک سری اسناد و مدارکی هستید که در ادامه این اسناد و مدارک و شرایط را با هم بررسی می‌کنیم.

  • ارائه اوراق و مدارک شناسایی هویتی مثل کارت ملی، شناسنامه
  • برای ثبت شرکت با مسئولیت محدود حداقل به دو شریک نیاز است. حداقل سرمایه اولیه برای ثبت شرکت با مسئولیت محدود ۱۰۰ هزار تومان است.
  • ارائه دو نسخه از ابلاغیه تاییدیه انتخاب اسم شرکت
  • ارائه تاییدیه پستی نشانی شرکت یعنی مکان فیزیکی شرکت
  • ارائه دو نسخه از اوراق مهم شرکت که شرکای شرکت آن را امضا کرده باشند
  • در صورت استفاده از وکیل ارائه وکالت نامه قانونی دادگستری

شرایط و مدارک ثبت شرکت معماری با مسئولیت محدود

نکات ثبت شرکت معماری

یکی از سوالات مهمی که در مورد ثبت شرکت معماری از ما پرسیده می‌شود این است که آیا برای ثبت و تاسیس شرکت معماری نیاز به مدرک تحصیلی معماری است یا خیر؟ در پاسخ باید گفت که برای ثبت و تاسیس شرکت معماری به هیچ مدرک تحصیلی رشته معماری و مدارکی که مربوط به آن شود نیازی نیست.

سوال دیگری که در مورد ثبت شرکت معماری از کارشناسان ما می‌شود این است که آیا برای ثبت شرکت معماری نیاز به کارت پایان خدمت یا معافیت از سربازی است یا خیر؟

به صورت کلی با بررسی مدارک ثبت شرکت در ایران، متوجه می‌شوید که کارت پایان خدمت سربازی و معافیت از خدمت سربازی جزو مدارک مورد نیاز این شرکت‌ها نیست. پس برای ثبت شرکت معماری نیاز به کارت پایان خدمت یا معافیت از سربازی نیست.

آیا برای ثبت شرکت معماری نیاز به مجوز یا مجوزهای خاصی است یا نه؟ مطابق با قانون در حال حاضر برای ثبت شرکت‌های معماری به مجوز یا مجوزهای خاص نیاز نیست. اما ارائه مدارک و مستنداتی که نشان دهنده تخصص و تجربه در این زمینه باشد نیاز است.

نکات ثبت شرکت معماری

مراحل ثبت شرکت معماری

بعد از اینکه با فرایند ثبت شرکت معماری آشنا شدید باید مراحل آن را به صورت مرحله به مرحله پشت سر بگذارید تا این ثبت انجام شود. همانطور که در بالا اشاره کردیم ثبت شرکت معماری مشابه سایر شرکت‌ها است.

  • برای این ثبت در ابتدا باید به سامانه اداره ثبت شرکت‌ها مراجعه کنید. در گام اول بهتر است که فرم اطلاعات شرکت را با توجه به نوع شرکت خود مثلاً سهامی خاص، مسئولیت محدود و یا هر چیز دیگری انتخاب کرده و تکمیل کنید.
  • در مرحله بعدی نیز باید اطلاعات فرد متقاضی ثبت شرکت معماری را به دقت و صحت وارد کنید. اطلاعات شامل اطلاعات هویتی، نشانی، آدرس و…. است.
  • سپس باید نام‌های پیشنهادی که برای شرکت خود انتخاب کرده‌اید را درج کنید، تا با یکی از این نام‌ها موافقت شود.
  • در مرحله بعدی نیز باید موضوع فعالیت شرکت به صورت کامل و دقیق مشخص شود. مثلاً فعالیت در زمینه طراحی دکوراسیون داخلی، آموزش و پژوهش، اجرای پروژه‌های معماری.
  • مرحله بعدی مربوط به میزان سرمایه شرکت است که حداقل باید صد هزار تومان باشد، البته در شرکت‌های سهامی خاص یا با مسئولیت محدود.
  • در گام بعدی باید نام و اطلاعات هویتی موسسین شرکت مثل اسم، کد ملی، نشانی و…. به صورت دقیق مشخص شود.
  • در مرحله بعدی نیز در صورت داشتن شعبه باید اسم و اطلاعات شعبات قید شود.
  • سپس باید روزنامه کثیرالانتشاری که قرار است آگهی‌های شرکت در آن به چاپ برسند انتخاب شوند.
  • مرحله بعدی مربوط به ثبت اظهارنامه شرکت معماری مورد نظر است.
  • گام بعدی نیز مربوط به ثبت دقیق اساسنامه و شرکتنامه شرکت است.
  • سپس باید تمامی مدارک و اسناد درخواست شده در سامانه و سایت اداره ثبت شرکت‌ها آپلود شود و مدارک مورد نیاز از طریق پست به اداره ثبت شرکت‌ها ارسال شود.
  • گام بعدی مربوط به دریافت تاییدیه نهایی ثبت شرکت از اداره ثبت شرکت‌هاست.
  • در آخرین مرحله نیز باید پرداخت و دریافت آگهی روزنامه رسمی انجام شود.

مراحل ثبت شرکت معماری

مزایای ثبت شرکت معماری

شاید یک سوال برای شما پیش آمده باشد که در حال حاضر مشغول به فعالیت در حوزه معماری و انجام پروژه‌های آن هستید پس نیازی به ثبت شرکت آن ندارید. اما به این موضوع دقت کنید که ثبت شرکت معماری مزایای زیادی دارد که از جمله آن می‌توان به جلب اعتماد بیشتر مشتریان، دریافت تسهیلات و وام‌های بانکی و دولتی، شرکت در مناقصات و مزایده‌ها، امکان پیگیری تمامی قراردادها و معاملات انجام شده در شرکت، استفاده از مزایای حقوق مالکیت فکری، دریافت پروژه‌های بزرگ دولتی امکان جذب سرمایه و…. اشاره کرد.

مزایای ثبت شرکت معماری

جمع بندی

در این مطلب تلاش کردیم تا اطلاعات زیادی در مورد ثبت شرکت معماری و جزئیات مربوط به آن را با شما در میان بگذاریم. ثبت شرکت معماری یک ثبت شرکت تخصصی است و مثل ثبت دیگر شرکت‌های تخصصی نیاز به یک سری مراحل جداگانه دارد که در بعضی از موارد برای افراد بسیار پیچیده و سخت است. به همین دلیل است که درخواست برای ثبت شرکت‌های اختصاصی در مجموعه‌ها و سایت های ثبتی بسیار زیاد است.

اگر شما هم در این زمینه دچار مشکل و مسئله هستید می‌توانید صفر تا صد ثبت شرکت معماری خود را به مجموعه ما بسپارید تا در کمترین زمان ممکن و با بهترین کیفیت این ثبت شرکت را برای شما انجام دهیم. چرا که ثبت خوب فرهنگ است . همچنین می‌توانید از خدمات مشاوره مجموعه ما نیز استفاده کنید. کافیست درخواست خودتان را برای ما در سایت به ثبت برسانید.

خانم دهقان مشاور ثبت شرکت معماری

4.4/5 - (7 امتیاز)
آنچه در این مقاله می‌خوانید

8 پاسخ

  1. آیا برای ثبت شرکت معماری نیاز است تا مدرک تحصیلی مرتبط داشته باشیم؟

    1. سلام و درود.

      صرفاٌ در زمان تاسیس شرکت نیاز به ارائه مدرک مرتبط با موضوع کاری مد نظر نیست ولی اگر بخواهید پس از ثبت شرکت از سازمان نظام مهندسی،مجوز دریافت کنید ارایه مدارک مورد نظر اعضای هیئت مدیره از جمله مدرک مرتبط ضروری است.

  2. سلام، آیا میشود نوع شرکت معماری را از مسئولیت محدود به سهامی خاص تغییر داد؟

    1. سلام و درود.
      بله،در تبدیل شرکتها که میتونه تبدیل شرکت با مسئولیت محدود به سهامی خاص یا تبدیل شرکت سهامی خاص به مسئولیت محدود باشه نوع فعالیت شرکت که بازرگانی باشد یا معماری باشد یا پزشکی و یا هر موضوع دیگر اهمیتی ندارد و تنها با رعایت اصول مورد نیاز میتونید تبدیل شرکت مورد نظر را داشته باشید.

  3. سلام، آیا ثبت شرکت معماری نیاز به مدرک دانشگاهی مرتبط دارد؟

    1. سلام و درود.
      خیر برای ثبت شرکت معماری نیاز به ارائه مدرک تحصیلی مرتبط نمیباشد ولی در صورتی که موضوع فعالیت رو بصورتی انتخاب کنید که نیاز به مجوز باشد،باید از سازمان مربوطه مجوزات لازم دریافت و ارائه شود.

  4. با کدام ثبت شرکت معماری میتوانم در مناقصات دولتی حضور داشته باشم؟

    1. سلام، لطفا با مشاورین ما در تماس باشید
      02188472277

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس