دریافت بارکد محصول

دریافت بارکد محصول

دریافت بارکد محصول (بروزرسانی دی 1402) یکی از موضوعات مهمی است که هر تولید کننده‌ای تا به حال به آن فکر کرده است. اما اینکه دریافت بارکد محصول چه لزومی دارد و چه ویژگی‌ها و امکاناتی دارد مربوط به جزئیات بسیار زیادی است که به دلیل اهمیت بالای آن قصد داریم که در این مطلب به آن بپردازیم.

خانم عابد مشاور دریافت بارکد محصول

دریافت بارکد محصول چیست؟

قبل از اینکه بخواهیم نحوه دریافت بارکد محصول را برای شما بیان کنیم باید بگوییم که بارکد محصول چیست.

به زبان ساده بارکد محصول یک نمایشی از اطلاعات محصول از جمله قیمت آن است که به صورت خطوط عمودی سیاه و سفید روی کالا قرار می‌گیرد که به آن شناسه میله‌ای هم می‌گویند. بارکدها توسط انسان قابل شناسایی نیست بلکه فقط توسط دستگاه اسکنر یا بارکد خوان و کامپیوترها قابل شناسایی می‌باشند.

بعد از اینکه بارکد کالا روی آن قرار گرفت برای ثبت آن در سیستم کامپیوتری نیازی نیست که مشخصات محصول مثل اسم و قیمت را وارد سیستم کرد. دستگاه اسکنر یا همان بارکدخوان با استفاده از اسکن بارکد اطلاعات محصول را وارد سیستم کامپیوتری می‌کند.

این کار باعث می‌شود تا ثبت فاکتور خرید و فروش محصولات با سرعت بالا انجام ‌شود.

دریافت بارکد محصول چیست؟

لزوم دریافت بارکد محصول

بعد از اینکه با مفهوم کلی بارکد محصول آشنا شدید حالا بهتر است بدانیم که چرا دریافت بارکد محصول مهم است.

اکثریت فروشگاه‌ها و هایپر مارکت‌ها دارای فرد یا افرادی هستند که فرایند صندوقداری یعنی ثبت فاکتور خرید و فروش را انجام می‌دهند. این افراد قادر هستند تا جزئیات تمامی محصولات خریداری شده و فروخته شده را همراه با جزئیات آن‌ها در سیستم حسابداری مورد نظر به ثبت برسانند. اما این فرایند اگر به صورت سنتی انجام شود بسیار زمانبر است تا حدی که نارضایتی مشتری را در پی خواهد داشت.

برای رفع این مشکل دریافت بارکد محصول پیشنهاد شده است. در این حالت یک دستگاه  بارکدخوان با قرار گرفتن بر روی بارکد محصول اطلاعات آن را اسکن می‌کند. بعد از اسکن بارکد تمامی اطلاعات و جزئیات مربوط به محصول به صورت خودکار وارد سیستم می‌شود و صندوقدار نیازی نیست هیچ اطلاعات دیگری را وارد کند.

در نهایت فرد مسئول یا همان صندوقدار بعد از بررسی فاکتور مورد نظر آن را تایید و به ثبت می‌رساند.

کار با بارکد و اسکن آن فرایندی بسیار سریع است و باعث می‌شود که ثبت فاکتور خرید و فروش در کمترین زمان ممکن انجام شود. دریافت بارکد محصول علاوه بر اینکه سرعت ثبت محصول را به حداقل می‌رساند خطاهای انسانی را از بین می‌برد.

اگر قرار باشد یک فرد به صورت دستی و سنتی اطلاعات محصولات را وارد سیستم حسابداری کند احتمال خطا و اشتباه وجود دارد. در حالی که اگر این کار به صورت سیستمی انجام شود چون یک بار درگذشته به صورت کامل اطلاعات هر محصول به ثبت رسیده امکان اشتباه در ثبت محصولات وجود ندارد.

همچنین دریافت بارکد محصول فرایندهای مربوط به انبارداری از جمله استعلام موجودی محصول را بسیار تسهیل کرده است.

لزوم دریافت بارکد محصول

مدارک دریافت بارکد محصول

برای دریافت بارکد محصول مثل هر فرایند ثبتی دیگری نیاز به ارائه یک سری مدارک است این مدارک شامل تصاویر مدارک شناسایی مالک محصول است. اگر مالک محصول یک شخص حقیقی باشد باید تصویر کارت ملی و اگر مالک محصول یک شخص حقوقی باشد باید کارت ملی مدیرعامل همراه با تصویر آگهی تاسیس و آخرین تغییرات مربوط به سمت اعضای هیئت مدیره و مدیرعامل ارائه شود.

ارائه اسناد مربوط به فعالیت، ارائه کارت بازرگانی مالک یا تعهدنامه، ارائه پروانه تولید یا تعهدنامه، ارائه آگهی تاسیس شرکت.  اگر دریافت بارکد محصول برای شخص حقوقی است ارائه آگهی ثبت تغییرات شرکت هیئت مدیره هم باید ارائه شود. ارائه گواهی ثبت برند و علامت تجاری در صورت وجود اگر علامت تجاری به ثبت نرسیده باشد عبارت “فاقد نام تجاری” درج می‌شود.

مدارک دریافت بارکد محصول

مراحل دریافت بارکد محصول

بعد از اینکه با ماهیت دریافت بارکد محصول و اهمیت دریافت آن آشنا شدید حالا نوبت به آن رسیده است که با مراحل دریافت بارکد محصول نیز آشنا شوید.

  1. در اولین مرحله باید یک پیش شماره شرکتی GSI دریافت شود. این کار بعد از مراجعه به یکی از نمایندگی‌های مرکز ملی فهرست ایران انجام خواهد شد. بعد از مراجعه باید یک پیش شماره شرکتی GS1 دریافت شود.
  2. مرحله دوم مربوط به اختصاص شماره به هر نوع کالا است. در این مرحله نمایندگی‌های مرکز ملی وظیفه دارند یک شماره ۱۳ رقمی منحصر به فرد (GTIN) را به هر کدام از محصولات شما اختصاص دهند.
  3. مرحله سوم مربوط به انتخاب روش چاپ بارکد است. در این روش شما به عنوان مالک محصول باید روش چاپ بارکد را انتخاب کنید. (ممکن است بعضی از روش‌های چاپ قدیمی در اسکنرها ناخوانا باشند.)
  4. مرحله بعدی مربوط به تعیین محیط اسکن و خواندن بارکدها می‌باشد در این مرحله باید محیطی مشخص شود تا بارکد تخصیص داده شده اسکن شود.
  5. اما مرحله بعدی دریافت بارکد محصول تعیین اندازه و انتخاب موقعیت بارکد در بسته‌بندی محصول مورد نظر است. یک بار کد استاندارد ارتفاع ۲۲ میلی‌متر و عرض ۳۸ میلیمتر دارد. اندازه مجازی که برای بارکد می‌توان در نظر گرفت حداقل ۸۰ و حداکثر ۲۰۰ درصد اعداد تعیین شده است.
  6. تعیین قالب و فرمت شماره‌های زیر بارکد مرحله بعدی است که باید به درستی سپری شود. حتماً شما هم اعدادی را در زیر بارکدها مشاهده کردید این اعداد باید حتماً با فونت انگلیسی و به صورت کاملاً خوانا درج شوند.
  7. گام بعدی مربوط به تعیین رنگ بارکد و زمینه رنگی آن است. رایج‌ترین رنگ بارکد رنگ مشکی و رایج‌ترین رنگ پس زمینه بارکد رنگ سفید است. اما این به این معنی نیست که نمی‌توان از دیگر رنگ‌ها برای تعیین بارکد کالا استفاده کرد. به این نکته مهم توجه کنید که برای تعیین این رنگ‌ها باید این نکته در نظر گرفته شود که در زمان چاپ بارکد باید از یک مخزن رنگ و در یک مرحله چاپ انجام شود.
  8. در ادامه باید محل و نحوه قرار گرفتن بارکد کالا روی بسته‌بندی تعیین شود. معمولاً رایج‌ترین محلی که بارکد کالا روی بسته‌بندی قرار می‌گیرد در قسمت پشت محصول و سمت راست در قسمت پایینی بسته‌بندی است. این موضوع را به خاطر داشته باشید که بارکد کالا نباید نزدیک به لبه‌های بسته‌بندی و به هیچ عنوان نباید روی درز بسته‌بندی باشند. (بسته‌بندی کالا نباید به شکلی باشد که تمام یا قسمتی از بارکد را بپوشاند.)
  9. اما آخرین مرحله برای دریافت بارکد محصول کنترل مستمر بارکدها و نظارت بر حفظ کیفیت چاپ آن‌ها است. به این مرحله بسیار توجه کنید زیرا بعد از چاپ انبوه و زیاد بارکد در صورتی که بارکد دچار مشکلی باشد با ضرر مالی زیادی روبرو خواهید شد. به همین دلیل قبل از چاپ انبوه باید چندین بار به صورت تستی بارکد چاپ و بررسی شود. البته ارزیابی و سنجش بارکد مورد نظر توسط مرکز ملی شماره گذاری کالا بررسی می‌شود.

مراحل دریافت بارکد محصول

سوالات متداول دریافت بارکد محصول

  • استاندارد بارکد به چه صورت است؟
    • حتماً می‌دانید که بارکدها از یک استاندارد بین‌المللی و جهانی پیروی می‌کنند. استاندارد بین المللی بارکد  ISO8000 است. برای اینکه بتوان راحت‌تر محصولات را به صورت بین‌المللی تبادل کرد باید از یک بارکد استاندارد پیروی کنید. اگر شما از این استاندارد پیروی کنید با خیال راحت و بدون هیچ نگرانی می‌توانید محصول خود را در هر فروشگاه مغازه و حتی هر کشوری به فروش برسانید.
  • آیا نیازی است که برای تمامی محصولات بارکد اختصاصی دریافت کنیم؟
    •  می‌توان بارکد را به دسته‌ای از محصولات مشابه اختصاص داد؛ لزومی برای این موضوع وجود ندارد. اما اگر به دنبال فروش بیشتر محصولات خود هستید بهتر است که برای تمامی محصولات بارکد مخصوص به آن را دریافت کنید. به طور مثال زمانی که شما محصولات خود را به فروشگاه‌های مختلفی عرضه می‌کنید در صورتی که تعداد زیادی از محصولات دارای بارکد یکسانی باشند صاحب فروشگاه نمی‌تواند اطلاعات درستی در مورد موجودی کالاها داشته باشد. در صورتی که اگر یک دسته از محصولات شما موجودی کمی داشته باشد آن را سفارش نخواهد داد؛ بلکه صاحب فروشگاه منتظر می‌ماند تا با توجه به بارکد موجودی کاهش پیدا کند سپس اقدام به سفارش می‌کند. این در صورتی است که اگر برای هر دسته محصول بارکد اختصاصی مربوط به آن را داشته باشید به محض کم شدن موجودی هر کدام از این دسته‌ها، صاحب فروشگاه اقدام به سفارش کالای مورد نظر خواهد می‌کند. از طرفی امروزه اهمیت استفاده از دریافت بارکد محصول بسیار زیاد شده است. زیرا امروزه افراد زیادی اقدام به خریدهای آنلاین و اینترنتی می‌کنند که در این خریدها تمایل دارند از طریق بارکد محصول اطلاعات دقیق و زیادی را در مورد محصول مورد نظر کسب کنند. در صورتی که این اطلاعات دقیق و شفاف نباشد فروش محصول کاهش پیدا خواهد کرد.
  • آیا همه بارکدها به صورت درستی درج شده‌اند یا خیر؟
    • یکی از راه‌های بسیار راحت و در دسترس برای تعیین صحت بارکد محصول استفاده از نرم‌افزارهای اسکنر گوشی موبایل است. اگر بارکد محصول توسط نرم‌افزارهای اسکنر بارکد موبایل قابل شناسایی بود یعنی بارکد به درستی درج شده است. یکی دیگر از راه حل‌ها استفاده از دستگاه‌های اسکنر و بارکد خوان فروشگاه‌های مختلف است. کافی است که بارکد محصول مورد نظر را توسط دستگاه‌های اسکنر، اسکن کنید. در صورتی که بارکد مورد نظر قابل تشخیص بود یعنی بارکد به درستی درج شده است.

سوالات متداول دریافت بارکد محصول

جمع بندی

در این مطلب تلاش کردیم تا جزئیات زیادی را در مورد ماهیت بارکد محصول و اهمیت و نحوه دریافت بارکد محصول را برای شما بازگو کنیم.

دریافت این بارکد فرایندی بسیار مهم و اساسی است که نیاز به سپری کردن یک سری مراحل و اقدامات دارد. اگر شما مالک محصولی هستید و قصد دارید که بارکد برای آن دریافت کنید اما در دریافت این بارکد دچار مشکل هستید یا زمان کافی برای دریافت آن ندارید بهتر است که صفر تا صد این اقدامات را به یک مجموعه معتبر ثبتی مثل مجموعه ثبت فرهنگ بسپارید تا در کمترین زمان ممکن و بدون نگرانی این فرایند را برای شما انجام دهند.

خانم عابد مشاور دریافت بارکد محصول

5/5 - (1 امتیاز)
آنچه در این مقاله می‌خوانید

2 پاسخ

    1. سلام و درود.

      ممنون از نظر مثبتتون و زمان گرانبهایی که بابت مطالعه مقاله گذاشتید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *