ثبت شرکت حمل و نقل

ثبت شرکت حمل و نقل

ثبت شرکت حمل و نقل یکی از آن ثبت شرکت‌هایی است که امروزه افراد زیادی تمایل به انجام آن دارند. ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که دلیل درخواست‌های بسیار زیاد برای این ثبت چیست. پاسخ این سوال را نمی‌توان به این راحتی جواب داد اما به صورت کلی حیاتی بودن موضوع حمل و نقل در انواع تجارت‌های مختلف و پرسود بودن این حوزه نام برد.

به دلیل درخواست بسیار زیاد در مورد ثبت این شرکت در این مطلب قصد داریم در مورد ثبت این شرکت‌ها و جزئیات و شرایط مربوط به آن با شما صحبت کنیم. اگر دوست دارید در این زمینه اطلاعات بیشتری داشته باشید تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

حمل و نقل یکی از مهمترین و حیاتی‌ترین ارگان‌های تجارت است. در واقع بدون صنعت حمل و نقل هیچ تجارتی انجام نخواهد شد. صنعت حمل و نقل از زیر مجموعه‌های کشتیرانی، هواپیمایی، راه آهن، اتوبوسرانی و … تشکیل شده است. به همین دلیل است که صنعت حمل و نقل یکی از صنایع بسیار ضروری و کاربردی در دنیای تجارت امروز است.

شما در صورتی که قصد تجارت هر نوع کالا را داشته باشید باید حتماً از صنعت حمل و نقل از استفاده کنید و این موضوع باعث می‌شود که همیشه این صنعت دارای تقاضا و نیاز باشد. به همین دلیل است که امروز افراد و مجموعه‌های زیادی تمایل دارند که شرکت حمل و نقل و باربری به ثبت برسانند تا از این این پتانسیل بسیار زیاده فضای حمل و نقل به خوبی استفاده کنند.

خانم شهبازی مشاور ثبت شرکت حمل و نقل

شرایط ثبت شرکت حمل و نقل

همانطور که می‌دانید شرکت‌هایی از قبیل شرکت حمل و نقل و باربری شرکت تخصصی محسوب می‌شوند و برای تأسیس آن باید یک سری اطلاعات و تخصص در مورد آن به دست آورد. برای ثبت و تاسیس این نوع از شرکت‌ها باید شرایط خاصی برقرار باشد. اول از همه باید گستره و حوزه این شرکت حمل و نقل مشخص شود. یعنی اینکه آیا این شرکت قصد حمل و نقل و باربری در سطح درون شهری، بین شهری یا بین المللی را دارد.

مشخص کردن این گستره در ابتدای امر بسیار واجب و ضروری است. اگر قرار باشد شرکت شما حمل و نقل درون شهری انجام بدهد انجام بدهد ثبت شرکت تجاری بسیار راحت‌تر و بدون مجوز خاصی انجام می‌شود.

این موضوع به این دلیل است که اداره ثبت شرکت‌ها در جهت اشتغال زایی بیشتر تلاش می‌کند و از ثبت این شرکت‌ها به شدت استقبال می‌کند. موضوع بعدی که باید به آن توجه کنید این است که فعالیت‌هایی که قرار است این نوع از شرکت‌ها انجام دهند باید با تایید و تصمیم گیری اداره ثبت شرکت‌ها انجام شود.

این نوع از شرکت‌ها هم حق اعتراض و رفتار مخالف با تصمیم اداره ثبت شرکت‌ها ندارند. شرکت‌های حمل و نقل و باربری داخل شهری معمولاً در قالب ثبت شرکت سهامی خاص و شرکت با مسئولیت محدود تاسیس می‌شوند.

شرایط ثبت شرکت حمل و نقل

شرایط ثبت شرکت حمل و نقل سهامی خاص

همانطور که می‌دانید شرکت‌های سهامی خاص برای ثبت و تاسیس نیازمند داشتن شرایط و ملزومات خاصی هستند که این موضوع در مورد شرکت‌های حمل و نقل با مسئولیت محدود نیز صادق است. در ادامه مهمترین این ویژگی‌ها را با هم بررسی می‌کنیم.

  • برای تاسیس این شرکت‌ها به حداقل ۳ نفر اعضا نیاز است.
  • سهام این شرکت‌ها را نمی‌توان در اختیار عموم قرار داد و یا انتشار داد.
  • این شرکت‌ها دارای مجمع عمومی نیستند.
  • سهام آن‌ها در بازار بورس قابل خرید و فروش و معامله نیست.
  • برای این نوع از شرکت‌ها اعلام پذیره نویسی انجام نمی‌شود.
  • در زمان تاسیس شرکت باید حداقل ۳۵ درصد از سرمایه اولیه شرکت در حساب مشخص شده شرکت موجود باشد.
  • تمامی بودجه این شرکت‌ها توسط موسسین تامین می‌شود.

شرایط ثبت شرکت حمل و نقل سهامی خاص

شرایط ثبت شرکت حمل و نقل با مسئولیت محدود

برای ثبت شرکت حمل و نقل و باربری با مسئولیت محدود نیز باید شرایط خاصی را رعایت کنید که برای راحتی کار شما این شرایط را برای شما در ادامه ذکر کرده‌ایم.

  • سهام این شرکت‌ها برخلاف شرکت‌های سهامی خاص به تعداد سهام تقسیم می‌شوند.
  • حداقل تعداد اعضا بر ثبت این شرکت‌ها دو نفر است.
  • حداقل سرمایه اولیه برای ثبت این شرکت‌ها صد هزار تومان است.
  • برای اینکه سهام شرکت انتقال پیدا کند به سند رسمی نیاز است.
  • تصمیم‌گیری برای هر فعالیتی در این شرکت‌ها نیازمند موافقت اکثریت شرکا است.
  • در شرکت‌های با مسئولیت محدود مدیران اختیاراتی دارند که با توجه به آن می‌توانند وضعیت تصمیم گیری‌ها را مشخص کنند.
  • به صورت کلی مدیریت شرکت حمل و نقل با مسئولیت محدود از طریق یک یا چند مدیر انجام می‌شود که این مدیر یا مدیران می‌توانند خارج از اعضای شرکت باشند.

شرایط ثبت شرکت حمل و نقل با مسئولیت محدود

مجوزهای ثبت شرکت حمل و نقل

همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم شرکت‌های حمل و نقل شرکت‌های تخصصی محسوب می‌شوند. برای ثبت آن‌ها نیاز به دریافت بعضی از مجوزها است. این مجوزها برای شرکت‌های باربری بین شهری و بین المللی است و شرکت‌های حمل و نقل درون شهری نیاز به دریافت مجوز ندارند. در اولین مرحله باید به سایت و سامانه مورد نظر مراجعه کنید و اطلاعات و مدارک خودتان را ارسال کنید.

از سامانه تاییدیه را دریافت کنید. سپس باید اساسنامه شرکت را ارائه کنید. همچنین باید دیگر مدارک و اطلاعات مورد نیاز را نیز ارسال کنید. شرکت‌های حمل و نقل و باربری در قالب شرکت‌های سهامی خاص و یا با مسئولیت محدود به ثبت می‌رسند. مدارک مورد نیاز برای هر کدام از این شرکت‌ها متفاوت است. به همین دلیل این مدارک مورد نیاز را به صورت جداگانه بررسی می‌کنیم.

مجوزهای ثبت شرکت حمل و نقل

مدارک ثبت شرکت حمل و نقل سهامی خاص

  • ارائه یک نسخه از مدارک هویتی و شناسایی مثل کارت ملی و شناسنامه و یک نسخه فتوکپی از آن
  • ارائه گواهی عدم سوء پیشینه همه اعضای هیئت مدیره شرکت
  • ارائه رسید و یا فیش بانکی که نشان دهنده واریز ۳۵ درصد از سرمایه اولیه به حساب بانکی شرکت باشد
  • ارائه مجوزهای لازم برای شرکت‌های حمل و نقل و باربری بین شهری و بین المللی

مدارک ثبت شرکت حمل و نقل سهامی خاص

مدارک ثبت شرکت حمل و نقل با مسئولیت محدود

  • ارائه مدرک هویتی و شناسایی اعضای هیئت مدیره مثل شناسنامه و کارت ملی و یک نسخه فتوکپی از آن
  • ارائه گواهی عدم سوء پیشینه همه اعضای هیئت مدیره
  • ارائه مجوزهای دریافت شده برای ثبت شرکت‌های حمل و نقل و باربری بین شهری و بین المللی

مدارک ثبت شرکت حمل و نقل با مسئولیت محدود

آزمون ثبت شرکت حمل و نقل و باربری

برای تاسیس و ثبت شرکت حمل و نقل و باربری می‌توان از روش شرکت در آزمون ثبت شرکت حمل و نقل نیز اقدام کرد. البته شرکت در این آزمون شرایطی دارد که این شرایط به شرح زیر است:

  • داشتن تابعیت کشور ایران
  • داشتن حداقل مدرک تحصیلی دیپلم
  • داشتن برگه پایان خدمت سربازی یا گواهی معافیت از سربازی
  • داشتن حداقل ۲۵ سال سن
  • عدم اعتیاد به مواد مخدر
  • گواهی عدم سوء پیشینه
  • داشتن تجربه و اطلاعات حداقلی از حمل و نقل بین شهری و بین المللی

همانطور که در بالا به آن اشاره شد برای ثبت شرکت حمل و نقل و باربری در سطح بین شهری و یا بین المللی نیاز به داشتن تجربه و سابقه کاری هستید. برای اثبات این کار باید تاییدیه از وزارت خانه و یا سازمان یا ارگان مربوطه ارائه کنید.

پرداخت و دریافت آگهی روزنامه رسمی که نشان دهنده این باشد که متقاضی ثبت شرکت در گذشته از اعضای اصلی هیئت مدیره شرکت‌های حمل و نقلی و یا مدیر عامل شرکت حمل و نقل بوده است. ارائه تاییدیه‌ای که نشان‌دهنده تجربه و مهارت فرد متقاضی در حوزه حمل و نقل بین المللی از سازمان تامین اجتماعی باشد.

همچنین افرادی که در آزمون ثبت شرکت حمل و نقل قبول شده‌اند باید مدارک مورد نیاز مثل اساسنامه شرکت، سند رسمی مالکیت، لیست اسامی هیئت مدیره و … را به این سازمان ارائه کنند. همچنین مکان و محل شرکت باید به شکلی باشد که مورد تایید سازمان قرار بگیرد.

نکته مهمی که باید به آن توجه کنید این است که بعد از اینکه گواهی ثبت شرکت حمل و نقل و باربری صادر شد فرد متقاضی فقط ۶ ماه زمان دارد که با استفاده از گواهی ثبت شرکت، تاسیس شرکت حمل و نقل خود را انجام بدهد در این ۶ ماه باید یک نسخه از همه مدارک مورد نیاز را همراه با آگهی تاسیس شرکت که تاییدیه داشته باشد را ارائه کند. در صورتی که در این ۶ ماه شرکت مورد نظر تاسیس نشود مجوزهای مربوط به آن لغو می‌شود.

همچنین در مورد اعتبار پروانه این شرکت باید گفت که دارای اعتبار سه سال است و بعد از گذشت ۳ سال باید در جهت تمدید آن اقدام کرد. این پروانه فقط در صورتی تمدید می‌شود که هیچ نوع تخلفی توسط این شرکت از قبیل قاچاق انجام نشده باشد. تمامی فعالیت‌ها و عملکردهای شرکت از سازمان صنایع معادن و بازرگانی تایید شود. شرکت در دوره‌های کوتاه مدت آموزشی و همایش‌ها و سمینارهای مرتبط حضور پیدا کرده و تجربه کافی پیدا کرده باشد.

آزمون ثبت شرکت حمل و نقل و باربری

جمع بندی

در این مطلب تلاش کردیم تا همه جزئیات در مورد ثبت شرکت حمل و نقل را با شما در میان بگذاریم. این یک ثبت شرکت تخصصی محسوب می‌شود. باید به شرایط و جزئیات آن توجه ویژه شود. در صورتی که برای این ثبت شرکت‌ها به مشاوره و کمک نیاز دارید می‌توانید از خدمات مجموعه ما در این زمینه استفاده کنید.

خانم شهبازی مشاور ثبت شرکت حمل و نقل

5/5 - (5 امتیاز)
آنچه در این مقاله می‌خوانید

10 پاسخ

    1. سلام و درود.

      بله برای ثبت شرکت با موضوع فعالیت حمل و نقل برون شهری حتماٌ میبایست پیش از تاسیس شرکت اقدام به دریافت مجوزهای لازم از سازمان حمل و نقل و راهداری نمایید.این در صورتی است که شما میتونید فقط موضوع حمل و نقل درون شهری را بدون ارائه مجوز در اداره ثبت شرکتها به ثبت برسانید.

  1. ممنون از مطلب خوبتون در رابطه با ثبت شرکت حمل و نقل

    1. سلام و درود.

      ممنون از نظر مثبتتون و زمانیکه برای مطالعه مقاله گذاشتید.

  2. سال گذشته به همراه همسرم ثبت شرکت حمل و نقل انجام دادیم، و طبیعتا کد اقتصادی هم گرفتیم، ولی هیچوقت این شرکت به مرحله تجاری نرسید، خواستم بدانم که ایا با این وجود که هیچ فعالیت اقتصادی انجام نداده ایم، باز هم مشمول مالیات میشویم؟

    1. سلام و درود.
      در صورتی که با حساب شرکت کار نکرده باشید و فاکتور رسمی به اسم شرکت صادر نشده باشد میتوانید تیر ماه هر سال،اقدام به اظهارنامه عدم فعالیت شرکت نمایید.

  3. سلام، به نظرتون کدام نوع شرکت برای ثبت شرکت حمل و نقل مناسبتر است؟

    1. سلام و درود.
      برای موضوع فعالیت حمل و نقل درون شهری و برون شهری(پس از اخذ مجوزات لازم از سازمان مربوطه) عموماً ثبت شرکت با مسئولیت محدود و ثبت شرکت سهامی خاص مناسبترین نوع شرکت میباشند و در هر دو قالب میتوانید فعالیت داشته باشید،ولی طبق آمار ثبتی برای این چنین شرکتهایی (شرکتهای با موضوع فعالیت حمل و نقل) و رسمی تر بودن شرکت و اعتبارات بالاتر در مناقصات و بانکها و … شرکتهای سهامی خاص انتخاب مناسبتری بین این دو نوع شرکت میباشد.

  4. آیا با ثبت شرکت حمل و نقل میتوانیم در مناقصات هم شرکت کنیم؟

    1. سلام و درود.
      عموماً مناقصات دارای یک موضوع و هدف خاص میباشند و شرکتهایی در مناقصات مذکور میتوانند شرکت کنند که موضوع فعالیتی هم راستا با مناقصه مورد نظر داشته باشند،به این معنی که شما با شرکت حمل و نقل نمیتوانید در مناقصه ای شرکت کنید که هدف اجرای پروژه سد سازی را داشته باشد.بنابراین در موضوع مناقصاتی که به حمل و نقل ارتباط داشته باشد،شرکت شما میتواند به عنوان یکی از شرکت کننده های این مناقصه باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس