تغییر مدیر عامل شرکت

تغییر مدیر عامل شرکت

تغییر مدیر عامل شرکت (بروزرسانی اسفند 1402) : زمانی که شما شرکت تجاری تان را ثبت میکنید موضوعات متفاوتی برای شما رخ میدهد که یکی از این موضوعات تغییر مدیر عامل شرکت است. برای عوض کردن مدیر عامل شرکت باید تا انتهای این مقاله را به دقت بخوانید، حتی در صورتی که هنوز شرکت تجاری تان را ثبت نکرده اید، خواندن این مقاله به شما بسیار پیشنهاد میشود زیرا هرچه اطلاعات بیشتری داشته باشید در نتیجه شرکت موفق تری هم خواهید داشت.

وقتی که شما با هزاران امید و آرزو شرکت خود را ثبت میکنید باید آمادگی مقابله با هر اتفاقی را داشته باشید زیرا یک شرکت موفق شرکتی است که در برابر مشکلات ایستادگی کند.

البته که مدیر عامل برای شرکت نقش بسیار اساسی و مهمی دارد اما بر خلاف تصور عموم جامعه مدیر عامل همه کاره شرکت شما نیست بلکه فقط دارای یک نقش ویژه در کسب و کار و شرکت شما میباشد.

در هر صورت این شما و سایر شرکای شرکت هستید که عمده تصمیمات مربوط به شرکت را اتخاذ میکنید، بنابراین باید در انتخاب و یا تغییر مدیر عامل شرکت هوشمندانه عمل کنید.

یکی از حقوق مدیر عامل در شرکت، حق امضا اشت به طوری که در شرکت تجاری علاوه بر شرکا تنها میر عامل میتوند حق امضا داشته باشد. یکی از رفتارهای بسیار رایج در رابطه با انتخاب مدیر عامل برای شرکت، انتخاب مدیر عامل از بین سهامدارن شرکت است. حتی در صورتی که یکی از شرکای شرکت برای مدیر عامل انتخاب شود و بعد تصمیم به تغییر مدیر عامل گرفته شود باز هم پس از تغییر شریک، وی هنوز در شرکت به عنوان شریک میتواند فعالیت کند.

اگر شما قصد دارید تا مدیر عامل شرکت خود را عوض کنید میتوانید همین حالا با موسسه ثبت شرکت فرهنگ تماس بگیرید تا با شرایط و نحوه تغییر مدیر عامل شرکت آشنا شوید.

اگر شما میخواهید تا مدیر عامل شرکت خود را عوض کنید باید مراحل قانونی آن را پشت سر بگذرانید. اگر برای سریعتر راه افتادن کار خود عجله دارید همین حالا با موسسه ثبت شرکت فرهنگ تماس بگیرید.

به هر ترتیب مدیر عامل شرکت، نماینده رسمی شرکت به شمار میرود و از این حیث دارای بیشترین اهمیت بعد از خود شرکا میباشد، البته متوجه شدیم که حتی یکی از شرکا میتواند به عنوان مدیر عامل انتخاب شود.

بسیاری از اوقات تغییر مدیر عامل شرکت به این دلیل است که مدیر عامل پیشین نتوانسته است در چارچوبی که توسط هیئت مدیره برای او تعیین شده است، رفتار کند به همین دلیل شرکا و هیئت مدیره تصمیم به تغییر دادن مدیر عامل شرکت گرفته اند.

بسیاری از اوقات مدیر عامل برای به انجام رسیدن وظایفی به کار گرفته میشود که در صورت انجام این وظایف و یا ناتوانی در انجام آن ها به کار خود به عنوان مدیر عامل در شرکت پایان میدهد.

ممکن است حتی یک مدیر عامل به دلیل توافق قبلی که با هیئت مدیره داشته است، تصمیم به عهده گرفتن میر عاملی شرکت را در زمان موقت گرفته باشد.

در هر صورت برای تغییر مدیر عامل شرکت شما به خواندن این مقاله نیاز دارید. اکنون که به صورت خلاصه با دلایل تغییر مدیر عامل اشنا شدید، حالا به سراغ توضیحات تکمیلی آن میرویم.

خانم عابد مشاور تغییر مدیر عامل شرکت

نقش هیئت مدیره و مدیر عامل در شرکت

زمانی که شما به عنوان یکی از شرکای شرکت تجاری تصمیم به ثبت شرکت تجاری میگیرید یکی از کارهایی که باید هر چه سریعتر آن را انجام دهید، تعیین هیئت مدیره و مدیر عامل برای شرکت است.

به صورت کلی هیئت مدیره و مدیر عامل نقش بسیار مهمی در شرکت دارند که حتی با تغییر مدیر عامل شرکت اهمیت این نقش کاهش پیدا نمیکند.

هیئت مدیره و مدیر عامل شرکت ستون پایه و اصلی هر شرکت تجاری هستند زیرا هیئت مدیره شرکت را اداره میکند و بیشترین نقش را در تصمیم گیری برای انجام فعالیت های شرکت تجاری دارد.
<
یکی از اموراتی که هیئت مدیره به آن رسیدگی میکند، انتخاب و یا تغییر مدیر عامل شرکت است. مدیر عامل شرکت میتواند از میان شرکا، اعضای هیئت مدیره و یا حتی فردی خارج از این دو گروه انجام شود.

در نتیجه هیئت مدیره و مدیر عامل شرکت موتور محرک شرکت تجاری میباشند و شما اگر قصد دارید مدیر عامل شرکت را تغییر دهید و به این موتور انرژی جدیدی ببخشید همین حالا با موسسه ثبت شرکت فرهنگ تماس بگیرید.

نقش هیئت مدیره و مدیر عامل در شرکت

نقش هیئت مدیره در تغییر مدیر عامل شرکت

بعد از اینکه در شرکت تجاری سرمایه مشخص شد و تمامی کارها برای ثبت شرکت به انجام رسید اکنون باید هیئت مدیره و در ادامه مدیر عامل برای شرکت انتخاب شود.

برای تغییر مدیر عامل شرکت، هیئت مدیره باید اقدامات و تصمیماتی که برای این کار لازم است را شخصا انجام دهد. از جمله این کارها دعوت برای مجامع عمومی به صورت عادی و فوق العاده از سمت هیئت مدیره است.

برای اینکه هیئت مدیره توانایی تغییر مدیر عامل را داشته باشد باید شرایط مقرر در قانون را نیز دارا باشد، برای مثال هیئت مدیره شرکت سهامی خاص باید حداقل 3 نفر باشند تا توانایی تصمیم گیری امورات شرکت را داشته باشند.

تشکیل جلسات هیئت مدیره برای انتخاب و یا حتی تغییر مدیر عامل شرکت باید مطابق با اساسنامه شرکت انجام بپذیرد. در مجموع تغییر اعضا هیئت مدیره نقش اصلی برای تغییر و یا انتخاب مدیر عامل شرکت را دارد.

نقش هیئت مدیره در تغییر مدیر عامل شرکت

مراحل تغییر مدیر عامل شرکت

همانطور که اشاره کردیم از جمله اختیارات و وظایف هیئت مدیره شرکت، تغییر مدیر عامل میباشد. هیئت مدیره دارای قدرت بسیار بالایی است تا بتواند تمامی تصمیماتی که برای شرکت لازم است را اتخاذ کند.

از لحاظ قانونی و حتی منطقی مدیر عامل به عنوان نماینده هیئت مدیره فعالیت میکند و وظیفه دارد تصمیماتی که هیئت مدیره میگیرد را اجرا کند. حق امضا مدیر عامل شرکت از سوی تک تک اعضای هیئت مدیره به او داده میشود.

بنابراین منشا قدرتی که مدیر عامل شرکت دارد از سوی هیئت مدیره است و مدیر عامل به خود خود دارای قدرت نمیباشد و هر قدرتی که دارد از سوی هیئت مدیره و اعضای آن به او داده میشود.

با تغییر مدیر عامل شرکت نیز این قدرت و حق امضا از بین میرود به مدیر عامل جدید داده میشود. برای تغییر دادن مدیر عامل شرکت ابتدا باید یک تنظیم صورتجلسه از سوی هیئت مدیره تنظیم شود.

در گام بعد صورت جلسه باید به تصویب اعضای هیئت مدیره برسد تا قابلیت اجرا داشته باشد. پس از تصویب اعضای هیئت مدیره باید آخرین تغییرات شرکت از جمله تغییر مدیر عامل به آگهی یک روزنامه کثیرالانتشار برسد تا تغییر مدیر عامل شرکت رسمیت پیدا کند.

همانطور که متوجه شدید برای این کار هیئت مدیره باید در ابتدا یک صورت جلسه تنظیم کند که در ادامه مقاله قرار است با این صورت جلسه و نحوه تنظیم آن آشنا شوید.

مراحل تغییر مدیر عامل شرکت

تنظیم صورتجلسه تغییر مدیر عامل شرکت

اگر هر زمان شرکای شرکت و یا هیئت مدیره تصمیم بگیرند تا مدیر عامل فعلی شرکت را تغییر دهند باید در اولین گام یک صورت جلسه بدین منظور تنظیم کنند.

این صورت جلسه باید از طریق مجمع عمومی برای تغییر مدیر عامل صورت بپذیرد و شخص دیگری نیز برای جایگزینی مدیر عامل پیشین انتخاب شود. به صورت کلی هیئت مدیره مجمع عمومی را تشکیل میدهد و بحث تغییر مدیر عامل در آن مطرح میشود و تصمیمات لازم برای این امر توسط مجمع عمومی گرفته میشود. در پایان مجمع عمومی صورت جلسه تغییر مدیر عامل را تنظیم میکند.

برای تنظیم صورت جلسه تغییر مدیر عامل شما میتوانید با موسسه ثبت شرکت فرهنگ تماس بگیرید. اگر میخواهید که یک صورت جلسه حرفه ای داشته باشید و فرایند تغییر مدیر عامل شرکت تان سریعا انجام شود شعار یک ثبت خوب فرهنگ است را فراموش نکنید.

هر کاری را برای موفقیت باید به متخصص آن سپرد و در موسسه ثبت شرکت فرهنگ ماهرترین متخصصان امور شرکتی آماده میباشند تا به شما برای اداره امور شرکت تان کمک کنند.

اگر شرکت تجاری دارید و نمیدانید که چگونه به موفقیت برسید همین حالا با موسسه ثبت شرکت فرهنگ تماس بگیرید زیرا موفقیت شرکت های تجاری فقط از طریق موسسه ثبت شرکت فرهنگ امکان پذیر است.

تنظیم صورتجلسه تغییر مدیر عامل شرکت

مدارک تغییر مدیر عامل شرکت

  • امروزه هر کاری که بخواهید انجام بدهید باید مدارک مورد نیاز آن را فراهم کنید. برای تغییر مدیر عامل شرکت به مدارک زیر نیاز دارید:
  • ارائه صورت جلسه که اصلی ترین مدرک برای تغییر مدیر عامل است.
  • کپی برابر اصل مدارک شناسایی اعضای هیئت مدیره
  • کپی برابر اصل مدارک شناساسی مدیر عامل جدید
  • ارئه گواهی حق امضای مدیر عامل جدید
  • پرداخت و دریافت آگهی روزنامه رسمی تاسیس شرکت

مدارک تغییر مدیر عامل شرکت

نحوه تغییر مدیر عامل شرکت

  • انتخاب مدیر عامل جدید
  • تشکیل مجمع عمومی از سوی هیئت مدیره
  • ثبت درخواست به صورت اینترنتی
  • ارائه مدارک لازم به اداره ثبت
  • بررسی درخواست توسط کارشناس
  • در صورت عدم تایید کارشناس، درخواست دوباره و تصحیح درخواست قبلی
  • تایید اداره ثبت و ثبت آگهی در روزنامه
  • به رسمیت شناخته شدن مدیر عامل جدید شرکت

نحوه تغییر مدیر عامل شرکت

جمع بندی

همانطور که متوجه شدید تغییر مدیر عامل شرکت به این سادگی ها هم نیست و شما باید مراحل مختلفی را بدین منظور پشت سر بگذارید همین حالا با موسسه ثبت شرکت فرهنگ تماس بگیرید و رسما استارت تغییر دادن مدیر عامل شرکت تان را آغاز کنید. اکنون که با مراحل و روند تغییر مدیر عامل آشنا هستید، وقت را تلف نکنید و همین حالا از طریق موسسه ثبت شرکت فرهنگ اقدام کنید.

خانم عابد مشاور تغییر مدیر عامل شرکت

4.6/5 - (10 امتیاز)
آنچه در این مقاله می‌خوانید

20 پاسخ

  1. آیا میتوان با تنها یک صورتجلسه هم برای تغییر مدیر عامل شرکت اقدام کرد و هم سهامش را انتقال داد؟

    1. سلام و درود.

      خیر،برای این نوع از تغییراتی که شما مدنظر دارید میبایست با توجه به نوع شرکت دو یا سه صورتجلسه تنظیم شود در غیر اینصورت با تنظیم تنها یک صورتجلسه امکان تغییرات مدنظر وجود ندارد.

  2. آیا مدیرعامل شرکت با مسئولیت محدود می‌تواند با تشکیل مجمع از سوی شرکا و بدون حضور و اطلاع اعضای هیئت مدیره برکنار شود؟

    1. سلام و درود.

      در صورتی که اعضای حاضر در جلسه به حد نصاب آگهی دعوت برسند،میتونید با تنظیم آگهی دعوت در روزنامه کثیرالانتشار شرکت سمت مدیرعالی را به شخص دیگر منتقل نمایید.این نکته رو مدنظر داشته باشید که حتی با آگهی دعوت نمیتونید سهم هیچ یک از اعضا را کم کنید.

  3. سلام و عرض ادب
    اگر در اساسنامه شرکت با مسئولیت محدود دارای دو نفر شریک، یکی از آنها مدیر عامل به مدت نامحدود تعیین شده باشد نحوه تغییر وی چطور خواهد بود؟

    1. سلام و درود.

      برای هرگونه تغییراتی در شرکتها از جمله تغییر مورد نظر شما که ورود شخص مدیر عامل جدید هست باید از طریق تشکیل مجمع مورد نظر و تنظیم صورتجلسات مربوطه اقدام به ثبت تغییرات نمایید.در خصوص هرگونه تغییراتی که مدنظر دارید میتونید با مشاوران و یا کارشناسان ثبت فرهنگ در تماس باشید که در کوتاهترین زمان ممکن تغییرات مدنظر را در اداره ثبت شرکتها به ثبت برسانند.

      1. آیا مدیرعامل شرکت با مسئولیت محدود می‌تواند با تشکیل مجمع از سوی شرکا و بدون حضور و اطلاع اعضای هیئت مدیره برکنار شود؟

        1. سلام و درود.

          در صورتی که افراد حاضر در جلسه به حد نصاب لازم برای تشکیل مجمع را داشته باشند میتونید با توجه به درج آگهی دعوت در روزنامه کثیرالانتشار شرکت،اقدام به تعیین سمت اعضا نمایید.

  4. میخواهم یک صورتجلسه برای تغییر مدیر عامل شرکت تنظیم کنم، سوالی که دارم این است که آیا میتوانم مدیر عامل را از یکی از بازرسین انتخاب کنم؟

    1. سلام و درود.

      در صورتی میتونید این کار رو انجام دهید که پس از انتخاب ایشون به عنوان مدیر عامل،شخص دیگری رو برای سمت بازرس معرفی کنید در غیر اینصورت یک شخص نمیتواند در شرکت دو سمت مدیرعاملی و بازرس شرکت را داشته باشد.

  5. مدیر عامل شرکت ما فوت شده است آیا باید قبل از تغییر مدیر عامل شرکت انحصار وراثت انجام شود؟

    1. سلام و درود.

      در مواردی که یکی از اعضای شرکت فوت شده باشد پیش از هر گونه تصمیم و تغییراتی برای شرکت میبایست پروسه انحصار وراثت و پرداخت مالیات بر ارث که حتما نام شرکت و میزان سهم متوفی باید در آن ذکر شده باشد ضروری است.برای اطلاعات کافی و انجام پروسه انتقال قهری با مشاوران و کارشناسان ثبت فرهنگ در تماس باشید.

  6. اگر مدیر عامل از دنیا رفته باشد؟ چگونه جهت تغییر مدیر عامل شرکت باید اقدام کنیم؟

    1. سلام و درود.

      در مواردی که یکی از اعضای شرکت فوت شده باشد باید پس از امور انحصار وراثت و پرداخت مالیات بر ارث،صورتجلسه انتقال قهری صورت گیرد و پس از ورود وراث متوفی،اقدامات و تصمیمات بعدی را برای شرکت پیش برد.

  7. آیا با تغییر مدیرعامل شرکت، اساسنامه هم باید تغییر کند؟

    1. سلام و درود.

      خیر،در هرگونه تغییرات شرکت مثل تغییر مدیرعامل،تغییر موضوع فعالیت و … که شامل انواع تصمیمات جدید در شرکت میباشد،اساسنامه جدید صادر نمیشود و تنها تغییرات انجام شده با توجه به صورتجلسات ارسالی توسط اداره ثبت شرکتها تایید و آگهی میشود و در نهایت در روزنامه رسمی کشور به چاپ میرسد که این موضوع در تمامی شرکتها یکسان میباشد و با یکدیگر تفاوتی ندارد.

  8. سلام و درود، آیا اگر بزرگنرین سهامدار شرکت مدیرعامل آن باشد، با تغییر مدیر عامل شرکت چه اتفاقی برای سهامش می افتد؟

    1. سلام و درود.

      در شرکتهای سهامی خاص برای خروج هر سهامدار و ورود سهامدار جدید با هر سمتی که در شرکت داشته باشند(مدیر عامل،رئیس هیئت مدیره،نائب رئیس هیئت مدیره،عضو هیئت مدیره،سهامدار و …) یا به زبان دیگر نقل و انتقال سهام در شرکتهای سهامی خاص میبایست حتما مبلغ مالیات نقل و انتقال سهام توسط شخص فروشنده(مدیرعامل قدیم که قصد خروج از شرکت دارد) در اداره مالیات پرداخت شود و پس از واریزی مبلغ که برابر با ۴% ارزش سهامی میباشد که در حال نقل و انتقال است و دریافت رسید نقل و انتقال از اداره مالیات و امضای صورتجلسات مربوطه در مورد نقل و انتقال سهام و تعیین سمت فرد جدید و حق امضا،سهام جابجا شده به نام مدیر عامل جدید ثبت میشود.

      لازمه این موضوع رو بدونید که برای هرگونه تغییرات در شرکتهای سهامی خاص،ارائه لیست دقیق سهامداران و ارسال به اداره ثبت شرکتها الزامی است.

  9. سلام، آیا بدون حضور هیئت مدیره میتوان صورتجلسه تغییر مدیرعامل شرکت را تنظیم کرد؟

    1. سلام و درود.

      خیر صوتجلسه مورد نظر باید توسط جلسه هیئت مدیره انجام شود و در این جلسه،حضور اعضای هیئت مدیره ضروی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *