اظهارنامه عدم فعالیت شرکت

اظهارنامه عدم فعالیت شرکت

اظهارنامه عدم فعالیت شرکت (بروزرسانی آذر 1402): غیرفعال بودن شرکت باید از طریق اظهارنامه عدم فعالیت شرکت اعلام شود. در صورتی که شرکت عدم فعالیت خود را اعلام نکند عواقب قانونی زیادی را به دنبال خواهد داشت و همچنین ملزم به پرداخت مالیات است.

همچنین پیشنهاد ما به شما این است که حتما این موضوع را به اداره ثبت شرکت‌ها اعلام کنید. برای اینکه بدانید چه وضعیتی نشان دهنده غیرفعال بودن شرکت است و برای اعلام آن چه اقداماتی باید انجام دهید در ادامه با ما همراه باشید تا این جزئیات را با شما در میان بگذاریم.

خانم دهقان مشاور اظهارنامه عدم فعالیت شرکت

اظهارنامه عدم فعالیت شرکت چیست؟

بعد از اینکه شرکت مورد نظر خودتان را از بین 7 نوع شرکت قابل ثبت در ایران به ثبت رسانید باید فعالیت خودتان را شروع کنید. ممکن است از ابتدا یا بعد از گذشت مدت زمانی، شرکت به دلایل مختلفی عدم فعالیت داشته باشد.

بر طبق قانون این اظهارنامه عدم فعالیت شرکت باید به صورت رسمی اعلام شود. حالا سوالی که ممکن است برای شما پیش بیاید این است که چه شرکت‌هایی مشمول این عدم فعالیت می‌شوند.

بر طبق قوانین تجارت کشور، شرکت‌های که در مدت یک سال هیچ گونه گردش مالی اعم از معامله، خرید و فروش تجهیزات و اثاثیه و … نداشته باشند در زمره‌ی این شرکت‌ها قرار می‌گیرند.

اظهارنامه عدم فعالیت شرکت چیست؟

دلایل تنظیم اظهارنامه عدم فعالیت شرکت

ممکن است با خودتان فکر کنید که یک شرکت چرا باید یک سال هیچ گردش مالی نداشته باشد. در پاسخ باید گفت که این موضوع دلایل اختیاری و اجباری زیادی دارد. بعضی از این دلایل به شرح زیر است:

  • ثبت شرکت تجاری با هدف دیگری غیر از منفعت مالی
  • نداشتن توانایی در رسیدن به اهداف
  • نداشتن محاسبات مالی دقیق در مورد بازار
  • اختلاف بین اعضا، عدم مشارکت و …
  • بروز اتفاقات و حوادث ناگهانی غیر قابل پیش‌بینی (افزایش تورم، بیماری کرونا و … )

دلایل تنظیم اظهارنامه عدم فعالیت شرکت

ارائه اظهارنامه عدم فعالیت شرکت

همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم برای پرداخت نکردن مالیات باید اظهارنامه عدم فعالیت شرکت به اداره سازمان امور مالیاتی گزارش شود. حالا باید به چه شکلی این فرآیند انجام شود؟ در ادامه با ما همراه باشید تا این مراحل را با هم بررسی کنیم.

اول از همه باید این موضوع را بدانید که درخواست نامه عدم فعالیت شرکت شما باید برای سال مالی گذشته باشد و شما برای سال آینده نمی‌توانید این درخواست را داشته باشید. نامه عدم فعالیت باید همراه با مهر و امضای مدیرعامل شرکت و سربرگ رسمی شرکت باشد.

در مورد زمان درخواست برای این نامه نیز باید گفت که شما پس از گذشت سال مالی، 4 ماه زمان دارید تا در جهت دریافت آن اقدام کنید. برای این کار باید اظهارنامه عدم فعالیت شرکت را با پیوست دفاتر قانونی که سفید مانده و استفاده نشده‌اند و درخواستی که برای نامه عدم فعالیت شرکت دارید را به سازمان امور مالیاتی تحویل دهید. در صورتی که تمامی اصول و نکات را رعایت نکنید ممکن است که درخواست شما رد شود.

ارائه اظهارنامه عدم فعالیت شرکت

تشخیص شرکت بدون فعالیت

یکی از فرآیندهایی که در این زمینه باید انجام شود، تشخیص اینکه شرکت بدون فعالیت است. برای این تشخیص باید استعلام عدم فعالیت شرکت توسط کارشناس مربوطه انجام شود.
ممکن است شما با خودتان فکر کنید در صورتی که چند ماه شرکت شما فعالیت نداشته باشد شامل موضوع عدم فعالیت شرکت هستید و نیازی به پرداخت مالیات ندارید در صورتی که این مورد شامل حال شما نمی‌شود.

  • هیچ نوع معامله و خرید و فروشی در شرکت نباید انجام شود.
  • هیچ ثبت حسابداری در دفتر قانونی شرکت نباید صورت گیرد و دفاتر باید به صورت سفید تحویل داده شوند.
  • هیچ تراکنشی در حساب‌های بانکی که متعلق به شرکت است، انجام نشده باشد.
  • هیچ نوع فاکتور یا اطلاعات مالی که نشان‌ دهنده‌ی هر نوع خرید و فروش و معامله‌ای باشد وجود نداشته باشد.

این موضوع را به یاد داشته باشید که در صورت وجود هر کدام از موارد بالا، رد نامه عدم فعالیت شرکت را در پی خواهد داشت. کارشناس مربوطه برای تایید عدم فعالیت شرکت، تمامی دفاتر مالی و حساب‌های شرکت را به صورت دقیق و مفصل بررسی می‌کند.

در صورتی که کارشناس با کوچکترین اسناد و مدارکی در حوزه‌ی هر نوع فعالیت شرکت رو به رو شود، مشکلات و جریمه‌های زیادی را در پی خواهد داشت.

تشخیص شرکت بدون فعالیت

نمونه اظهارنامه عدم فعالیت شرکت

اول از همه باید این موضوع را بدانید که نامه عدم فعالیت فقط برای سال قبل است و شما نمی‌توانید برای سال آینده این اقدام را انجام دهید. اظهارنامه عدم فعالیت شرکت باید در برگه‌ی استاندارد همراه با سربرگ رسمی شرکت تدوین شده باشد. برای قانونی بودن، این نامه باید شامل مهر شرکت و همچنین امضا مدیرعامل شرکت نیز باشد.

پیشنهاد می‌شود که در متن نامه به صورت خلاصه اما شفاف و دقیق علت عدم فعالیت شرکت را بیان کنید. همچنین این نامه باید برای ریاست امور مالیاتی کشور نگارش و تدوین شود. در ادامه یک نمونه از این نامه را برای شما قرار داده‌ایم تا با مشاهده‌ی آن راحت‌تر بتوانید این نامه را بنویسید.

نمونه اظهارنامه عدم فعالیت شرکت

عواقب آماده نکردن اظهارنامه عدم فعالیت شرکت

بر طبق قانون باید در 4 ماه اول سال مالی، غیر فعال بودن شرکت در سال گذشته اعلام شود در غیر این صورت شرکت مشمول جریمه علی الراس شدن مالیات خواهد شد.

این موضوع را به یاد داشته باشید که مالیات فقط متناسب با درآمد شما دریافت خواهد شد در صورتی که سود کمی کسب کرده باشید نیازی به پرداخت مالیات سنگین نیست. اما اگر تا زمانی که مهلت دارید اعلام عدم فعالیت نکنید ملزم به پرداخت جریمه سنگین خواهید شد.

عواقب آماده نکردن اظهارنامه عدم فعالیت شرکت

اظهارنامه عدم فعالیت شرکت یا انحلال شرکت؟

سوالی که برای اکثر افراد ممکن است پیش بیاید این است که شرکت‌هایی که فعالیت ندارند چرا به جای اعلام عدم فعالیت و درگیر شدن در مراحل قانونی آن، اقدام به انحلال شرکت خودشان نمی‌کنند؟

این موضوع به چشم انداز شما در مورد شرکت خودتان بستگی دارد. مثلا در صورتی که به صورت موقت و بنا به دلایلی، شرکت شما فعالیتی انجام نمی‌دهد اما قرار است که در آینده فعالیت خود را از سر بگیرد بهتر است که فقط عدم فعالیت خود را اعلام کند.

اما در صورتی که تصمیمی برای ادامه دادن فعالیت شرکت ندارید بهتر است که به جای اعلام هرساله‌ی اظهارنامه عدم فعالیت شرکت و طی کردن مراحل قانونی آن، انحلال شرکت را انجام دهید.
این مسئله یک انتخاب کاملا شخصی است که به اهداف و تصمیمات شما برای آینده بستگی دارد.

اظهارنامه عدم فعالیت شرکت یا انحلال شرکت؟

نکات اظهارنامه عدم فعالیت شرکت

نکته1: در صورتی که برای شرکت مورد نظر پرونده‌ی مالیاتی تشکیل نشده باشد نمی‌توان نامه‌ی عدم فعالیت شرکت را ارائه کرد.

نکته2: در صورتی که سال‌های زیادی این عدم فعالیت شرکت ادامه داشته باشد، شرکت مربوطه منحل خواهد شد.

نکته3: تنها در صورتی که از اظهارنامه عدم فعالیت شرکت مطمئن هستید برای آن نامه‌ی عدم فعالیت شرکت تهیه کنید زیرا اگر خلاف آن ثابت شود جرایم زیادی را متحمل خواهید شد.

نکته4: در صورتی که چند سال شرکت مورد نظر فعالیت نداشته باشد، باید هر سال به صورت جداگانه برای آن اقدام کند.

نکات اظهارنامه عدم فعالیت شرکت

سوالات متداول اظهارنامه عدم فعالیت شرکت

رایج‌ترین و پرتکرارترین سوالاتی که در زمینه‌ی اعلام اظهارنامه عدم فعالیت شرکت از کاشناسان و متخصصین ما شده است را در ادامه برای شما درج کرده‌ایم تا در صورتی که سوال شما هم باشد به آن پاسخ داده باشیم.

  • پلمپ دفاتر قانونی برای شرکت‌های غیرفعال ضروری است یا خیر؟
    • به لحاظ قانونی تمامی شرکت‌ها ثبت شده در ایران قبل از انحلال ملزم به دریافت دفاتر پلمپ و پلمپ دفاتر تجاری هستند. شرکت‌هایی که غیرفعال هستند باید این دفاتر را به صورت سفید و دست نخورده تحویل دهند تا پلمپ شود.
  • در صورتی که شرکت چند سال عدم فعالیت داشته باشد چه کاری باید انجام دهد؟
    • مطابق با قوانین تجارت ایران، اعلام غیرفعال بودن شرکت به صورت سالیانه انجام می‌گیرد. در صورتی که شرکتی چند سال غیرفعال باشد باید هر سال این درخواست را اعلام کند.
  • آیا شرکت‌های غیرفعال نیز باید مالیات پرداخت کنند؟
    • برای اینکه خیال شما بابت پرداخت مالیات راحت شود باید به شما بگوییم که مالیات فقط در مقابل درآمد شرکت پرداخت می‌شود. در شرایطی که شرکت مورد نظر درآمدی نداشته باشد، مالیاتی هم به آن تعلق نخواهد گرفت، این موضوع برای شرکت‌هایی که عدم فعالیت دارند صادق است.
  • آیا تنظیم اظهارنامه عدم فعالیت شرکت‌های خصوصی با شرکت‌های دانش بنیان متفاوت است یا خیر؟
    • برای اینکه خیال شما را از این بابت راحت کنیم باید بگوییم که به لحاظ قانونی اعلام عدم فعالیت تمامی شرکت‌ها مشابه هم است و تفاوتی با هم ندارد.

سوالات متداول اظهارنامه عدم فعالیت شرکت

جمع بندی

در این مطلب تلاش کردیم تا همه‌ی جزئیات را در مورد اظهارنامه و درخواست اظهارنامه عدم فعالیت شرکت را برای شما شرح دهیم. مهلت این درخواست و مراحلی که باید برای آن انجام دهید را نیز با هم بررسی کردیم.

همانطور که در بخش‌های بالا به آن اشاره کردیم اعلام نکردن این موضوع مساوی است با پرداخت جریمه‌های سنگین. در صورتی که به هر دلیلی نمی‌توانید برای این موضوع اقدام کنید بهتر است از مجموعه‌های معتبر و با سابقه در این زمینه استفاده کنید.

مجموعه‌ی ما سال‌هاست که تمامی خدمات مربوط به ثبت شرکت از جمله اظهارنامه عدم فعالیت شرکت را در کمترین زمان ممکن انجام می‌دهد. ثبت خوب فرهنگ است . در صورت نیاز به هر نوع مشاوره و خدمات در این زمینه می‌توانید از کارشناسان ما کمک بگیرید.

خانم دهقان مشاور اظهارنامه عدم فعالیت شرکت

5/5 - (8 امتیاز)
آنچه در این مقاله می‌خوانید

14 پاسخ

  1. سلام، آیا اگر اظهارنامه عدم فعالیت شرکت را ارائه دهیم، دیگر به دفاتر پلمپ نیاز نخواهیم داشت؟

    1. سلام و درود.

      خیر،هر شخصیت حقوقی یا هر نوع شرکتی که ثبت شده باشد باید هر ساله دفاتر پلمپ سال مالی جدید را دریافت کند و این موضوع هیچگونه ارتباطی به فعالیت داشتن یا نداشتن شرکت ندارد.شما باید هر سال دفاتر پلمپ سال مالی جدید را دریافت نمایید و در صورتی که هیچگونه فعالیتی نداشتید باید این دفاتر را بدون اینکه پر شده باشد هر زمان که ممیز از شما بخواهد تحویل دهید در غیر اینصورت،شرکت شما شامل جریمه مالیاتی بابت عدم ارائه دفاتر خواهد شد.

  2. آیا برای ارائه اظهارنامه عدم فعالیت شرکت باید حضوری به اداره مراجعه کنیم یا اینکه میتوان اینترنتی هم اقدام کرد؟

    1. سلام و درود.

      ارسال اظهارنامه به اداره مالیات که میتونه این اظهارنامه عملکرد یا عدم فعالیت باشه از طریق سامانه اداره مالیات انجام میشه و در این مرحله نیاز به حضور فیزیکی در اداره مالیات نیست.در صورتی که اداره مالیات شما رو برای رسیدگی مالیاتی سالهای گذشته خواست باید حضوراٌ به اداره مالیات مراجعه داشته باشید و اگر به عدد تعیین شده از طرف اداره مالیات برای نرخ مالیات خود اعتراضی داشته باشید میتونید اعتراض خودتون رو هم بصورت اینترنتی به اداره مالیات ارسال کنید.

  3. حدودا دو سال است که شرکتم هیچ فعالیت تجاری نداشته است. آیا اینکه اظهارنامه عدم فعالیت شرکت را رد نکرده ام، به مشکل خواهم خورد؟

    1. سلام و درود.

      طبق عملکرد شرکت میبایست هر سال در زمان مورد نظر،اظهار نامه مالیاتی به اداره مالیات ارسال شود که این اظهارنامه در شرایطی که شرکت هیچگونه فعالیتی نداشته باشد در قالب اظهارنامه عدم فعالیت و در زمانی که فعالیت انجام شده باشد اظهارنامه عملکرد ارسال میشود و در صورتی که در زمان در نظر گرفته شده تسلیم اظهارنامه صورت نگیرد شرکت موردنظر از سمت اداره مالیات شامل جریمه میشود.

  4. سلام آیا برای ارائه اظهارنامه عدم فعالیت شرکت باید به اداره ثبت شرکتها مراجعه کرد؟

    1. سلام و درود.

      خیر برای ارائه اظهار نامه عدم فعالیت یا اظهارنامه عملکرد شرکت نیازی به حضور در اداره ثبت شرکتها نیست و میتوانید از طریق ورود به کارتابل مالیاتی اقدام به تسلیم اظهارنامه در زمان مقرر نمایید.زمان تسلیم اظهارنامه اشخاص حقوقی به اداره مالیات در تیر ماه هر سال میباشد که باید در این بازه 30روزه اقدامات لازم را انجام دهید.

  5. سلام، آیا برای یک شخص مبتدی امکان ارائه اظهارنامه عدم فعالیت شرکت وجود دارد یا باید حتما به شخص متخصصی بسپارم؟

    1. سلام و درود.
      با توجه به این موضوع که روند سازمان اداره امور مالیاتی کاملاً احتیاج به تخصص و تبهر دارد،در صورتی که به موضوعاتی اینچنین اشراف کامل نداشته باشید امکان خطا در انجام روند کاری بسیار بالاست و درنهایت در زمان بررسی سازمان،اظهارنامه ارسالی از طرف اداره امور مالیاتی تأیید نمیشود.

  6. درود، آیا در صورت ارسال اظهارنامه عدم فعالیت شرکت هم باید مالیات پرداخت کرد؟

    1. سلام و درود.
      در صورت تأیید از سمت اداره امور مالیاتی بر اساس مستندات لازم در مورد عدم فعالیت شرکت مانند پرینت حساب بانکی و رد نشدن فاکتور بنام شرکت و … مالیات برای شرکت در نظر گرفته نمیشود.

  7. سلام و روز بخیر، آخرین مهلت برای ارسال اظهارنامه عدم فعالیت شرکت چه تاریخی است؟ و آیای تمدید میشود؟

    1. سلام و درود.
      زمان تسلیم اظهار نامه مالیاتی برای شرکتها(اظهارنامه کارکرد یا اظهارنامه عدم فعالیت)در تیر ماه هر سال هست که شما میبایست در تیر ماه امسال،اظهار نامه سال قبلتون رو با توجه به عملکرد شرکت به اداره مالیات رد کنید،به عنوان مثال در تیر ماه ۱۴۰۱ شما باید اظهارنامه عدم فعالیت یا اظهار نامه کارکرد سال ۱۴۰۰ رو رد کنید.
      طبق روند اداره امورمالیاتی میشه گفت که معمولاً زمان تسلیم اظهارنامه مالیاتی از سمت اداره امور مالیاتی تا ۱۵ روز تمدید میشود که در اکثر مواقع تا ۱۵ مرداد این زمان تمدید میشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس