کد مالیاتی چیست

کد مالیاتی چیست؟

کد مالیاتی چیست: احتمالاً تا به حال نام کد مالیاتی را شنیده‌اید. بسیاری از افراد تا تصمیم به راه‌اندازی کسب و کار اینترنتی می‌گیرند با کد مالیاتی چیست روبرو می‌شوند.

کد مالیاتی تا زمانی که به فکر کسب و کار آنلاین نباشید معنایی نخواهد داشت اما هنگامی که شما تصمیم به فکر راه‌اندازی فروشگاه آنلاین می‌گیرید تا کد مالیاتی دریافت نکنید نمی‌توانید درگاه پرداخت اینترنتی برای انجام تراکنش‌های خود بگیرید.

دریافت این کد کار پیچیده‌ای نیست و شما جهت دریافت آن نیازی به صرف هزینه چندانی نخواهید داشت ما در این مقاله قصد داریم شما را با مفهوم کد مالیاتی چیست و چگونگی دریافت آن آشنا کنیم.

خانم شهبازی مشاور کد مالیاتی

رهگیری کد مالیاتی چیست؟

همان‌گونه که در بالا هم گفته شد، کد مالیاتی برای داشتن یک درگاه بانکی امری حیاتی است. کد رهگیری مالیاتی، در حقیقت یک کد 10 رقمی است. برای دریافت آن کافیست مراحل ثبت‌نام را انجام دهید. پس از این کار کد رهگیری مالیاتی به فرد متقاضی داده می‌شود.

کد رهگیری مالیاتی جهت ورود به سامانه مالیاتی کاربردی است. سازمان امور مالیاتی و بانک مرکزی کشور، همه افرادی که قصد دریافت شبکه پرداخت را دارند موظف می‌کنند تا کد مالیاتی چیست دریافت نمایند.

رهگیری کد مالیاتی چیست؟

چه کسانی باید کد مالیاتی دریافت کنند؟

برای بسیاری از افراد این سوال همیشه وجود دارد که چه کسانی موظف به دریافت کد رهگیری مالیاتی هستند؟ آیا باید همه افرادی که قصد راه‌اندازی یک کسب و کار را دارند کد مالیاتی چیست دریافت کنند؟ جهت پاسخ باید بگوییم سه دسته افراد موظف به دریافت کد رهگیری مالیاتی هستند. این سه دسته عبارتند از:

  • کلیه اشخاص حقیقی
  • کلیه اشخاص حقوقی
  • صاحبان مشاغل

چه کسانی باید کد مالیاتی دریافت کنند؟

آیا کد اقتصادی همان کد مالیاتی است؟

یکی از سوالات رایج برای همه افراد این است که آیا دریافت کد اقتصادی اشخاص حقیقی یا دریافت کد اقتصادی اشخاص حقوقی همان کد مالیاتی است؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم خیر. کد اقتصادی با کد مالیاتی کاملاً تفاوت دارد. اما تفاوت بین دریافت کد اقتصادی و کد مالیاتی چیست ؟

کد اقتصادی در واقع همان‌گونه که از نامش پیداست برای تمامی اشخاص و شرکت‌هایی که است فعالیت‌های اقتصادی انجام می‌دهند. اما کد مالیاتی همانگونه از نامش مشخص است زمانی کاربرد دارد که فرد قصد پرداخت مالیات دارد.

به عبارت دیگر می‌توان گفت کد مالیاتی مختص آن دسته از افرادی است که دارای درآمد هستند و باید مالیات پرداخت کنند. برای مثال اگر شما قصد داشته باشید از بانک دستگاه الکترونیکی دریافت کنید باید قبل از دریافت دستگاه کد مالیاتی خود را اخذ کنید.

آیا کد اقتصادی همان کد مالیاتی است؟

هدف از دریافت کد مالیاتی چیست؟

هدف سازمان امور مالیاتی از تصویب قانون دریافت کد مالیاتی این است که:

  • با کد مالیاتی چیست فرد هرگز نمی‌تواند از پرداخت مالیات فرار کند.
  • مبارزه با پولشویی
  • این کد باعث جلوگیری از بروز تخلفات می‌شود.
  • بالا بردن درآمد و تامین هزینه‌های عمومی جامعه
  • جهت دریافت دستگاه کارتخوان بانکی و درگاه پرداخت اینترنتی
  • جهت پر کردن اظهارنامه مالیاتی به کد رهگیری مالیاتی نیاز دارید.

هدف از دریافت کد مالیاتی چیست؟

سامانه ثبت نام دریافت کد مالیاتی چیست؟

جهت دریافت کد مالیاتی چیست شما باید به سامانه www.tax.gov.ir مراجعه نمایید و سپس ثبت‌ نام اولیه خود را انجام دهید.

سامانه ثبت نام دریافت کد مالیاتی چیست؟

مراحل دریافت کد مالیاتی چیست؟

جهت دریافت کد مالیاتی شما باید مراحلی را قدم به قدم طی کنید تا بتوانید کد مالیاتی خود را به راحتی دریافت کنید. ما در ادامه این مقاله مراحل دریافت کد مالیاتی چیست را برای شما شرح داده‌ایم.
اولین گام: در اولین گام شما باید در سامانه امور مالیاتی به آدرس www.tax.gov.ir مراجعه کنید و سپس پیش ثبت‌نامی را در این سامانه جهت ورود باید انجام دهید. پس از اینکه به سامانه وارد شدید می‌توانید پرونده مالیاتی خود را تشکیل دهید.

نکته مهمی که در اینجا وجود دارد این است که شما به هیچ عنوان نیاز به حضور فیزیکی در اداره مالیات نخواهید داشت و با ورود به سامانه به صورت آنلاین می‌توانید اقدام به دریافت کد کنید.

دومین قدم: در قدم بعدی شما باید نوع کسب و کار خود را معین کنید. چه نوع کسب و کاری دارید؟

  • اگر شما دارنده یک کسب و کار شخصی هستید و دارای شرکت نیستید نیازی نیست گزینه حقوقی را انتخاب کنید و شما باید گزینه حقیقی را بزنید.
  • توجه کنید که اگر تابع ایران نیستید، حتماً باید گزینه تبعه خارجی را انتخاب کنید.
  • اگر دارنده یک شرکت رسمی است باید گزینه حقوقی را انتخاب کنید.
  • در صورتی که شما یک سازمان مردمی یا NGO هستید باید برروی گزینه تشکل قانونی را انتخاب کنید.

سومین قدم: در این گام شما باید شماره ملی، شناسه ملی یا کد فراگیر را وارد کنید. (توجه: منظور از شماره ملی همان کد ملی است.) در صورتی که شما تابع ایران هستید و جز اشخاص حقوقی هستید باید شماره ملی خود را وارد کنید در غیر این صورت اگر تابع خارج هستید باید حتماً کد فراگیر داشته باشید.

چهارمین قدم: در این قدم فرد باید اطلاعات مربوط به کسب و کار خودش را در سامانه وارد کند. در صورتی که قبلاً شما با این اطلاعات ثبت‌ نام کرده باشید کلیه اطلاعات مربوط به کسب و کارتان به شما نمایش داده خواهد شد.

اگر قبلاً هیچ اطلاعاتی از شما موجود نباشد صفحه جدیدی به عنوان پیش ثبت نام به شما نشان داده خواهد شد که باید در این صفحه همه اطلاعات خواسته شده را وارد کنید. پس از اینکه اطلاعات را وارد کردید و به صفحه کاربری خود دسترسی پیدا کردید می‌توانید پرونده‌تان را کامل کنید. در صورتی که کلیه اطلاعات را تکمیل کردید و از صحت اطلاعات خود مطمئن بودید می‌توانید برروی دکمه تایید اطلاعات کلیک کنید و منتظر دریافت پیامک کد فعالسازی باشید.

پنجمین قدم: پس از این که از اداره امور مالیاتی پیامک را دریافت کردید به حساب کاربری خود وارد شوید.

ششمین قدم: پس از اینکه اطلاعاتتان را استعلام نمودید می‌توانید، بخش‌هایی را که قبلاً پر کردید را ببینید. با این کار می‌توانید مراحلی را که از قبل از ناقص بوده مجدد تکمیل کنید.

مراحل دریافت کد مالیاتی چیست؟

اینتا کد مالیاتی چیست؟

با وجود اینکه امروزه تمامی بخش‌های مختلف هوشمند شده است، نظام مالیاتی نیز از این قاعده مستثنی نبوده و دچار تغییر و تحول شده است. به همین دلیل فعالیت‌های مختلف اقتصادی را برای اینکه هوشمندسازی کند، طبقه‌بندی نموده است.

امروزه جهت طبقه‌بندی، جلوگیری از بروز مشکلات از یک شناسه یکتا یا اینتا کد بهره می‌برند. یکی دیگر از کاربردهای اینتا کد این است که با استفاده از می‌توانند ضرایب مالیاتی را محاسبه کنند. در حقیقت اینتا کد یک کد داخلی سازمان است که با استفاده از آن نوع فعالیت فرد شناسایی می‌شود.

این کد گذاری مختص سامانه سازمان مالیاتی است و در هیچ سامانه دیگر نمی‌توانید استفاده کنید.

اینتا کد مالیاتی چیست؟

نحوه گرفتن دستگاه کارتخوان برای کد مالیاتی چیست؟

دستگاه کارتخوان یا POS یک رایانه‌ی کوچک است که برروی نرم‌افزارهای حسابداری فروشگاه‌ها با توجه به نوع صنف نصب می‌شود. از این طریق فرد می‌تواند کلیه اطلاعات خرید و فروش روزانه خود را محاسبه نماید و همچنین می‌تواند موجودی کالا و محاسبه سود و زیان را نیز بر عهده دارد.

با توجه به اعلامیه سازمان مالیاتی، همه افرادی که فعالیت اقتصادی مالیاتی می‌کنند و دارای دستگاه کارتخوان یا دستگاه POS یا درگاه پرداخت اینترنتی هستند باید در سامانه سازمان امور مالیاتی ثبت نام کنند و به دریافت کد مالیاتی چیست اقدام نمایند.

داشتن کد مالیاتی چیست برای اینکه شما اولین ثبت درگاه پرداخت یا دستگاه پوز خود را انجام دهید الزامی است.

برخی از افراد با تصور اینکه ما فعالیت اقتصادی کمی داریم و به دستگاه کارت‌خوان نیازی نداریم اقدام به دریافت کد مالیاتی نمی‌کنند. اما سازمان امور مالیاتی کشور بیان کرده هر کد ملی یک شماره اقتصادی است و با بررسی حساب بانکی فعالان اقتصادی به راحتی آن‌ها را پیدا خواهد کرد.

به همین دلیل اگر فردی فعال اقتصادی داشته باشد و کد مالیاتی نگیرد قطعاً مشمول جرائم سنگینی می‌شود. افرادی که قبلاً جهت دستگاه خود کد مالیاتی دریافت کردند جهت راه‌اندازی درگاه پرداخت نیازی به دریافت مجدد کد مالیاتی ندارند.

نحوه گرفتن دستگاه کارتخوان برای کد مالیاتی چیست؟

نحوه بازیابی کد مالیاتی چیست؟

اگر روزی نام کاربری یا رمز خود را فراموش کردید باید با دست داشتن کد ملی یا شناسه ملی به همراه کد رهگیری به سامانه اداره سازمان مالیاتی مراجعه کنید و سپس کد مالیاتی خود را بازیابی کنید.

نحوه بازیابی کد مالیاتی چیست؟

مدارک دریافت کد مالیاتی چیست؟

اگر شما هم نیاز به کد مالیاتی دارید و تصمیم به دریافت آن دارید مدارک زیر را باید حتماً داشته باشید.

  • باید از واحد اطلاعات و خدمات اداره دارایی دفترچه مخصوص را دریافت کنید و سپس آن را کامل کنید.
  • دریافت فرم‌های لازم
  • کپی شناسنامه و کارت ملی همه اعضای هیئت مدیره
  • تصویر آگهی تاسیس شرکت (اگر تغییرات داشتید باید تمام تغییرات ثبتی شرکت را نیز در دو نسخه ارائه دهید.)
  • کپی اساسنامه و اظهارنامه سازمان
  • ارائه تصویر پرداخت و دریافت آگهی روزنامه رسمی به همراه آخرین ثبت تغییرات شرکت
  • ارائه تصویر پروانه بهره‌برداری و مجوز تاسیس (نکته: مجوز تاسیس در صورت وجود، الزامی است.)
  • ارائه کپی سند شرکت، چنانچه ملک استیجاری باشد باید کپی اجاره‌نامه به تایید اداره مالیات در بیاید.
  • نامه تاریخ شروع فعالیت شرکت
  • پرداخت مبلغ مالیات حق تمبر به اداره دارایی و ارائه رسید پرداخت

مدارک دریافت کد مالیاتی چیست؟

جمع بندی

ما در این مقاله سعی کردیم شما را کلیه مراحل دریافت کد مالیاتی آشنا کنیم. شما جهت دریافت دستگاه کارتخوان یا درگاه پرداخت اینترنتی به این کد نیاز دارید. به طور کلی هر فعال اقتصادی که موظف به پرداخت مالیات به اداره مالیات است باید این کد را دریافت نماید. در غیر این صورت مشمول جریمه سنگینی خواهد شد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر و همچنین مشاوره جهت دریافت کد مالیاتی شرکت خود کافیست با موسسه ثبت فرهنگ تماس بگیرید . چراکه ثبت خوب فرهنگ است.

خانم شهبازی مشاور کد مالیاتی

5/5 - (4 امتیاز)
آنچه در این مقاله می‌خوانید

6 پاسخ

    1. سلام، لطفا با مشاورین ما در تماس باشید
      02188472277

  1. سلام، آیا کد مالیاتی همان کد اقتصادی است؟ یا با هم تفاوت دارند؟

    1. سلام و درود.
      بله،کد مالیاتی و کد اقتصادی یکی است که این کد از سمت حوزه مربوطه سازمان امور مالیاتی برای شخص حقیقی یا شخص حقوقی صادر میشود که برای این منظور نیاز به پیش ثبتنام کد اقتصادی در سامانه اداره امور مالیاتی و تشکیل پرونده در این سازمان میباشد.

  2. سلام، من دانشجوی خارج از کشور هستم، و قصد راه اندازی یک سایت فروشگاهی در داخل ایران را دارم، منتها برای اخذ اینماد و درگاه پرداخت حتما باید کد مالیاتی شخصی داشته باشم، آیا امکان دریافت کد مالیاتی از خارج از کشور را دارم؟

    1. سلام و درود.
      برای اخذ کد اقتصادی نیاز به حضور شخص یا وکیل قانونی شخص در اداره مالیات مربوطه لازم هست.
      شما میتونید با تنظیم یک وکالتنامه دارای اعتبار زمانی به شخص مورد نظر و اشاره به حضور در اداره امورمالیاتی هر بخش و استان،به این موضوع رسیدگی کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *