دریافت کد اقتصادی

دریافت کد اقتصادی جدید

در خصوص دریافت کد اقتصادی جدید از اداره مالیات در حال حاضر دیگر از کد اقتصادی 12 رقمی قدیمی استفاده نمی شود. در مورد اشخاص حقیقی و همچنین اشخاص حقوقی.
در قدیم کد مالیاتی که یک کد 12 رقمی بود و با شناسه ملی کاملاً متفاوت بود و آن کد مالیاتی در اصل کد فرد یا شرکت در وزارت دارایی تلقی می گردید و تا زمانیکه آن کد را دریافت نمی کردید نمیتوانستید از آن استفاده کنید اما در حال حاضر پس از اقدام به ثبت شرکت تجاری یک شناسه ملی و یک شماره ثبت به شما تخصیص داده میشود.

شناسه ملی شرکت ثبت شده همان کد مالیاتی شما می باشد. این کار باعث شده تا خیلی از مراحل اداری و وقت گیر در مورد مباحث ثبت شرکتها و دریافت کد اقتصادی جدید و امور مربوط به دارایی و مالیات کاهش پیدا کند.

خانوم شهبازی مشاور دریافت کد اقتصادی

این کد به منزله دریافت کد اقتصادی جدید محسوب می شود ولی نباید به همین موضوع اکتفا کنید باید نسبت به فعالسازی آن اقدام کنید تا پرونده شما از نظر اداری به حالت فعال یا فیزیکی در بیاید و کد مالیاتی شما در جریان و اقدام قرار بگیرد.

برای انجام این مراحل یکسری مدارک لازم است که باید اول آنها را آماده کنید

اول پیش ثبت نام ، نام کاربری و رمز عبور اداره مالیاتی را دریافت نمایید برای این کار از طریق سامانه اداره مالیاتی باید اقدام کنید.

(موسسه ثبت فرهنگ آماده انجام کلیه مراحل  دریافت کد اقتصادی جدید میباشد زیرا ثبت خوب فرهنگ است )

در اینجا بعد از تایید مدارک برای شما کلاسه پرونده تشکیل شده و در کنار آن سر ممیز شما و همچنین داده مالیاتی شما مشخص می گردد.

 

در رابطه با اشخاص حقیقی هم همینطور می باشد یعنی کد ملی شخص کد اقتصادی می شود و همچون مراحل دریافت کد اقتصادی حقوقی باید برای کد اقتصادی حقیقی نیز اقدام نمود. در ذیل شرح مدارک مورد نیاز برای گرفتن کد اقتصادی به همراه یک نمونه از برگه های کد اقتصادی برای اشخاص حقیقی نیز نشان داده شده است .

مدارک مورد نیاز جهت تشکیل پرونده دریافت کد اقتصادی جدید موسسات و شرکتها

  • تصویر آگهی تاسیس ثبتی و پرداخت و دریافت آگهی روزنامه رسمی (2 نسخه)
  • تصویر آگهی تغییرات شرکت ( در صورت وجود)
  • تصویر شرکتنامه و تقاضا نامه(مسئولیت محدود و تضامنی)
  • تصویر اظهارنامه ثبت شرکت (سهامی خاص وموسسات )
  • تصویر اساسنامه شرکت
  • تصویر شناسنامه (تمامی صفحات) و کارت ملی (مدیر عامل و اعضای هیت مدیره )
  • اصل و تصویر اجاره نامه به نام شرکت یا موسسه به همراه قبض تلفن یا تادیه کد پستی
  • اصل گواهی امضا صاحبان امضای مجاز تایید شده در دفترخانه
  • تکمیل دفترچه ثبت نام اشخاص حقوقی
  • در صورت مراجعه وکیل: اصل و کپی وکالت نامه و مدارک شناسایی (2 نسخه)

 

 

4.9/5 - (22 امتیاز)
آنچه در این مقاله می‌خوانید

16 پاسخ

  1. سلام، به چه صورت میتوان پرونده کد اقتصادیمان را غیر فعال کنیم؟

  2. سلام
    روزتون بخیر
    جسارتا هنوز هم شرکت هایی که از قدیم کد اقتصادی داشتند تو فاکتورهاشون باید کد اقتصادی 12 رقمی قدیمشون رو بنویسن یا همه اونها تبدیل به شناسه ملی شده؟چون دیدم یکی از دوستان چند ماه پیش این رو پرسیدند و فرمودید چیزی ابلاغ نشده. من تو سایت my.tax که میرم تو پرونده درآمد کد اقتصادیمون شده شناسه ملی ولی تو پرونده ارزش افزودمون همون قبلیه هست. یکی از ارباب رجوع هامون میگفتن باید از اول مهر همه فاکتورهای رسمی رو عوض کنیم.ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.

  3. سلام، بعد از دریافت کد اقتصادی، باید هر سال اظهارنامه ارسال کنیم؟ حتی اگر با این کد فعالیت تجاری نداشته باشیم؟

    1. سلام و درود.
      تمامی شرکتها پس از تاسیس میبایست در سامانه اداره امور مالیاتی ثبت نام نموده و پس از ثبتنام نهایی و رساندن پرونده به گام چهار مالیاتی میبایست تشکیل پرونده های لازم در حوزه مالیاتی مربوطه انجام شود.
      پس از تکمیل فرایند لازمه که به اختصار توضیح داده شد شرکت شما دارای کلاسه پرونده مالیاتی میشود و باید هر سال در تیر ماه که زمان ارسال اظهارنامه های اشخاص حقوقی است اظهارنامه عملکرد یا عدم فعالیت شرکت خود را به اداره مالیات ارسال نمایید.
      به این معنی که حتی در زمانی که شرکت شما فاقد فعالیت نیز باشد ارایه اظهارنامه مالیاتی مبنی بر عدم فعالیت شرکت باید ارسال گردد.

  4. ببخشید برای دریافت کد اقتصادی حضور متقاضی اجباری است؟

    1. سلام و درود.
      در صورتی که توسط مجموعه ثبت فرهنگ دریافت کداقتصادی انجام شود هیچ نیازی به مراجعه شخص به اداره مالیات وجود ندارد.

  5. سلام، آیا برای دریافت کد اقتصادی حتما باید حضورا به اداره دارایی مراجعه کنم یا امکان گرفتن کد اقتصادی اینترنتی هم وجود دارد؟

    1. سلام و درود.
      دریافت کد اقتصادی به دو دسته اشخاص حقیقی و اشخاص حقوقی تقسیم میشود که در هر دو‌صورت،روند دریافت کد اقتصادی از طریق سیستمی و حضوری انجام‌میشود.
      در مرحله اول میبایست با توجه به نام کاربری و رمز عبور دریافتی از اداره امورمالیاتی،پیش ثبتنام کد اقتصادی را از طریق سامانه اداره امورمالیاتی انجام دهیم و تا گام ۴۴ یا گام ۴ پیش ببریم و بعد از این مرحله،با همراه داشتن مدارک موردنیاز اقدام به تشکیل پرونده مالیاتی نماییم و در نهایت کلاسه پرونده را دریافت نماییم و کا را نهایی کنیم.

  6. سلام، من به واسطه فعالیتم از سالها پیش کد اقتصادی شرکتی داشتم که 12 رقمی بود، حال که مطابق متن فوق میفرمایی کد اقتصادی 12 رقمی دیگر منسوخ شده است، آیا باید یک کد جدید بگیرم یا به صورت اتوماتیک کدهای قدیمی به جدید تبدیل می شوند؟

    1. سلام و درود.
      همانطور که در مقاله دریافت کد‌اقتصادی اشخاص حقوقی بیان کردیم،کد اقتصادی 12 رقمی قدیم منسوخ شده ولی طرح این موضوع به این معنی نیست که شرکتهایی که از قبل‌،کداقتصادی 12رقمی گرفته بودند،کد اقتصادیحقوقی آنها دیگر دارای اعتبار نیست.
      شرکتهای تازه تأسیس یا شرکتهایی که در حال حاضر اقدام به اخذ کد اقتصادی اشخاص حقوقی مینمایند در حال حاضر بعد از اخذ کداقتصادی حقوقی و تشکیل پرونده فیزیکی،شماره کد اقتصادی شرکت همان شناسه ملی شرکت میباشد مانند کد ملی برای کد اقتصادی اشخاص حقیقی.
      در مورد شرکتهای قدیم هنوز بخشنامه ای برای بروز کردن شماره کد اقتصادی حقوقی،اعلام نشده.

  7. سلام، من یک ملکی رو اجاره کردم و الان می خواهم برای پروانه کسب اقدام کنم.
    ولی متاسفانه صاحب ملک برای اخذ کد اقتصادی با من همکاری نمی کند و می گوید اگر بخواهی کد اقتصادی روی ملک مذکور را دریافت کنی مبلغی را به اجاره بها اضافه می کنم. قرارداد اجاره هم به صورت دست نویس است و هیچ گونه رسمیتی ندارد.
    آیا راهی وجود دارد که من بدون نیاز به صاحب ملک این فرایند را طی کنم؟

    1. سلام و درود.
      یکی از مدارک مورد نیاز بابت تشکیل پرونده مالیاتی و در نهایت اخذ کد اقتصادی،معرفی یک ملک هست که باید مد نظر باشه که حتماً نوع کاربری ملک موردنظر میبایست اداری یا برای کد اقتصادی شخصی،کاربری تجاری یا اداری باشه در غیر اینصورت پروسه اخذ کد اقتصادی با مشکل مواجه میشه.
      برای تشکیل پرونده مالیاتی حتماً باید سند اداری بنام شخص یا شرکت و یا اجاره نامه کدرهگیری دار بنام شخص یا شرکت داشته باشید و حتماً باید در رابطه با این موضوع با مالک خودتون صحبت کنید.برای اطلاعات بیشتر میتونید تماس بگیرید

  8. سلام، من به تازگی یک شرکت ثبت کرده‌ام و در حال فراهم کردن مقدمات برای تولید لباس زیر هستم. اما بنا به شرایطی تا فعالیت اقتصادیم شروع بشه و به اصطلاح اولین دشتم رو بکنم زمانی حدود 7 یا 8 ماه نیاز هست. بنابراین توی این مدت هیچ فعالیت مالی و اقتصادی نخواهم داشت. در حال حاضر هنوز محل فعالیت تولیدی هم مشخص نشده. آیا در چنین شرایطی نیاز هست که برای اخذ کد اقتصادی اقدام کنم؟ و اینکه آیا جریمه ای برای دیرکرد باید پرداخت کنم یا خیر؟

    1. سلام و درود.
      شما از زمانی که شرکتی رو به ثبت میرسونید یعنی تاریخی که در آگهی تاسیس شرکت به عنوان تاریخ ثبت شرکت ذکر شده حداکثر دو ماه زمان دارید که اقدام به دریافت کد اقتصادی برای شرکتتون کنید و اگر از این تاریخ دو ماه گذشته باشه و تشکیل پرونده مالیاتی انجام نشده باشه و کلاسه پروند دریافت نکرده باشید شامل جریمه از طرف اداره امور مالیاتی میشید که سه برابر پرداختی قانونی به اداره مالیات هستش و طبیعتاً اگر مدت زیادی از تاریخ ثبت شرکت گذشته باشه و شما همچنان اقدام به گرفتن کد اقتصادی نکنید از طرف اداره امور مالیاتی وارد بحث تبصره ۴ ماده ۱۸۶ یا اصطلاحاً قفل مالیاتی میشید که دیگه هیچ نوع فعالیت و تغییرات و تصمیمی تا تایین تکلیف نکردن این موضوع نمیتونید داشته باشید و برای اینکار حتما احتیاج به حضور فیزیکی مدیرعامل شرکت در اداره مالیات هستش(باید دید که تصمیم سرممیز مالیاتی برای رفع این قفل مالیاتی چه هستش).
      اصول کار به این صورت هست که شما بعد از ثبت شرکتتون اقدام به تشکیل پرونده مالیاتی یا گرفتن کداقتصادی کنید که برای اینکار،هم احتیاج به اقدامات اولیه از طریق سامانه مالیاتی و هم حضور فیزیکی و تکمیل پرونده میباشد.اگر بعد از گرفتن کد اقتصادی هیچ نوع فعالیت اقتصادی و قرارداد رسمی و واریزی به حساب شرکت نداشتید در تیرماه سال بعد اظهارنامه عدم فعالیت به اداره مالیات ارسال کنید که از سمت اداره مالیات بررسی میشه و مالیاتی برای شما درنظر گرفته نمیشه.یا اگر فکر میکنید که مدت زمانی که بخواید تا فعالیتتون رو شروع کنید خیلی طولانی هست حتما درخواست کتبی بابت عدم فعالیت تو حوزه مالیاتی خودتون رد کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس