ثبت شرکت نسبی

ثبت شرکت نسبی

ثبت شرکت نسبی: شرکتی است که برای تشکیل و ثبت آن، حضور حداقل دو شریک لازم بوده و مسئولیت شرکا به نسبت سرمایه ای است که به شرکت آورده اند . در نحوه نام گذاری شرکت نسبی لازم است که عبارت (شرکت نسبی) و نام حداقل یک نفر از شرکا در نام شرکت نسبی قید گردد.

مسئولیت شرکا به نسبت سرمایه ای است که به شرکت آورده اند. بدین معنا که اگر ثبت شرکت نسبی منحل شده و دارایی شرکت برای پرداخت قروض شرکت کافی نباشد، مسئولیت هر کدام از شرکای شرکت به نسبت سرمایه آن ها در شرکت خواهد بود که به آن، مسئولیت نسبی گفته می شود.

به عنوان مثال فرض کنید ، سرمایه شرکت نسبی ای 10 میلیون تومان بوده و آورده یکی از شرکا به شرکت 5 میلیون تومان.

حال اگر شرکت نسبی منحل شده و دارایی شرکت برای پرداخت قروض شرکت که 20 میلیون تومان بوده کافی نباشد، شریک مزبور مسئول پرداخت 10 میلیون تومان از بدهی های شرکت خواهد بود.

ثبت شرکت نسبی همانند ثبت شرکت تضامنی در موسسه ثبت فرهنگ ” شرکت تضامنی از انواع شرکت های شخص هستند بدین معنا که در شرکت نسبی، شخصیت شرکا بسیار مهم است و در نتیجه اگر کسی بخواهد به شرکت وارد شود باید تمام شرکا شرکت راضی باشند و قواعد خاص دیگری نیز برای تشکیل، اداره و انحلال این شرکت در قانون تجارت در مواد 183 تا 189 مقرر شده که بدون رعایت آن قواعد، تشکیل و ثبت شرکت نسبی امکان پذیر نبوده یا با مشکلات جدی مواجه می گردد.

خانم عابد مشاور ثبت شرکت نسبی

انتخاب نام ثبت شرکت نسبی

بنابراین مطابق ماده 184 قانون تجارت، نحوه نام گذاری شرکت نسبی، مطابق اصول زیر می باشد:

  • در نام این شرکت تجاری، لزوما باید عبارت (شرکت نسبی) قید شود.
  • نام شرکت نسبی باید دربردارنده نام حداقل یکی از شرکا شرکت باشد.
  • چنانچه تعداد شرکای شرکت زیاد بوده یا به هر دلیل دیگری، نام تمام شرکا در نام شرکت قید نشود، بعد از اسم شریکی که در نام شرکت آمده، عباراتی نظیر (شرکا) و یا (برادران) باید قید گردد تا نشان دهنده آن باشد که در این شرکت، بیش از یک شریک وجود دارد.

علاوه بر شرایط ماده 184 قانون تجارت، در نحوه نام گذاری شرکت نسبی، باید به این نکته نیز توجه نمود که به طور کلی، نام شرکت نسبی باید مطابق با شرایط اعلام شده توسط مرجع ثبت شرکت ها باشد. به عنوان مثال، نام شرکت نسبی نباید لاتین باشد.

کارشناسان موسسه ثبت فرهنگ نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره تلفنی به سوالات شما عزیزان در پیرامون شرکت نسبی و نحوه نام گذاری آن اطلاعات کافی را بدهند. ثبت خوب فرهنگ است .

انتخاب نام ثبت شرکت نسبی

مدارک ثبت شرکت نسبی

  • ارائه دو رونوشت از شرکتنامه ، تقاضانامه ، اساسنامه شرکت ها
  • تکمیل فرم مربوط به نام انتخابی برای شرکت
  • ارائه تمامی مجوزهای اخذ شده از مراکز ذی صلاح برای فعالیت
  • مدارک برابر اصل شده مدیران و احراز هویت مدیران و شرکا در شرکت
  • دو رونوشت از صورت جلسات هیئت مدیره در شرکت
  • در صورت اخذ وکیل برای انجام امور ثبتی شرکت ها تنها کافی است حکم و گواهی وکالت وی ارائه شود

خانم عابد مشاور ثبت شرکت نسبی

5/5 - (4 امتیاز)
آنچه در این مقاله می‌خوانید

4 پاسخ

  1. بهترین مطلب در رابطه با ثبت شرکت نسبی. ممنون از زحماتتون

    1. سلام و درود.

      ممنون از زمانیکه برای مطالعه مقاله گذاشتید و نظر مثبتتون.

  2. سلام، آیا برای ثبت شرکت نسبی هم باید از سامانه ثبت شرکتها اقدام کنیم؟

    1. سلام و درود.
      برای ثبت هر نوع شرکت،احتیاج هست که بخشی از روند کاری از طریق سامانه اداره ثبت شرکتها یا به اصطلاح ورود اطلاعات انجام بشه و در نهایت حضور فیزیکی یکی از اعضا مشخص شده و یا وکیلی که در سامانه انتخاب شده در مرجع ثبت شرکتهای استان مربوطه لازم هست.مد نظر داشته باشید برای ثبت هر نوع شرکت،بحث ورود اطلاعات یا سامانه متفاوت هست که باید با دقت لازم و تخصص در این کار انجام بشه که این موضوع بستگی به یک نیروی خبره داره.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس