ثبت شرکت تضامنی

ثبت شرکت تضامنی

ثبت شرکت تضامنی یکی از انواع هفت گانه ثبت شرکت تجاری می باشد که همانند انواع این شرکت ها صرف نظر از نوع فعالیت، تجاری محسوب می شود. در مورد این شرکت، شخصیت و اعتبار شرکاء بسیار کلیدی و حائز اهمیت می باشد که در توضیحات متوجه اهمیت این امر خواهید شد.

خانم عابد مشاور ثبت شرکت تضامنی

طبق ماده 116 قانون تجارت ثبت شرکت تضامنی شرکتی است که در تحت اسم مخصوص برای امور تجارتی بین دو و یا چند نفر با مسئولیت تضامنی تشکیل می شود.

در صورت عدم کفایت و بروز مشکل اگر اموال شرکت برای پرداخت دیون شرکت کافی نباشد هر یک از شرکاء مسئول پرداخت تمام کلیه دیون و تعهدات شرکت می باشد و در صورتی که بین شرکاء قرار دادی غیر از این بسته شود از نظر قانون ارزشی نخواهد داشت.

در صورت وجود بدهی در شرکت، طلب کار می تواند طلب خود را از هر کدام از شرکاء مطالبه نماید و البته مطالبه طلب از یکی از شرکاء مانع پیگیری و درخواست طلب از دیگر شرکاء نمی باشد البته شریکی که در چنین موقعی طلب بستانکاران را پرداخته، می تواند به یکی از شرکاء خود مراجعه و سهم زیان آنها را به تناسب سرمایه ای که در شرکت داشته اند وصول نماید با توجه این شرایط این نوع از شرکت از نظر مشتریان درای اعتبار زیادی می باشد و از سویی در ابتدای تاسیس شرکت انتخاب شرکاء نیاز به اعتماد و دقت فراوان دارد.

ثبت شرکت تضامنی

شرایط ثبت شرکت تضامنی

ثبت شرکت تضامنی یکی از انواع شرکت‌ها است که در آن، دو یا چند شخص با هم تصمیم می‌گیرند تا به صورت مشترک و تضامنی در اجرای یک فعالیت تجاری شرکت کنند.

این نوع شرکت معمولاً در کسب و کارهای کوچک و متوسط به کار می‌رود و مزایای و معایب خاص خود را دارد. در ادامه، به بررسی شرایط ثبت شرکت تضامنی می‌پردازیم.

شرایط ثبت شرکت تضامنی

تعیین شرکای تضامنی

اولین شرط برای تشکیل یک شرکت تضامنی، وجود دو یا چند شریک است. شرکای تضامنی می‌توانند اشخاص حقیقی یا حقوقی باشند. شخصیت حقوقی شرکای تضامنی می‌تواند شرکت‌ها، سازمان‌ها، یا موسساتی باشد.

تعیین شرکای تضامنی

انتخاب نام شرکت تضامنی

نام شرکت تضامنی باید منحصر به فرد و قابل تمایز باشد. این نام باید به طور کامل در اداره ثبت شرکتها ثبت شود.

در انتخاب نام شرکت تضامنی حتما باید نام یکی از اعضا شرکت به همراه شرکا قید شود به عنوان مثال شرکت تضامنی ناصر عبداللهی و شرکا.

انتخاب نام شرکت تضامنی

تعیین سرمایه شرکت تضامنی

شرکت تضامنی نیاز به سرمایه اولیه دارد. این سرمایه می‌تواند به صورت پول نقد، اموال یا خدماتی که شرکای تضامنی در اختیار شرکت قرار می‌دهند، باشد.

میزان سرمایه تعیین شده برای شرکت تضامنی باید در اسناد تأسیس شرکت ذکر شود.

تعیین سرمایه شرکت تضامنی

تهیه اساسنامه شرکت تضامنی

اساسنامه شرکت تضامنی باید توسط شرکای تضامنی تهیه شود. این اساسنامه باید شرایط و ضوابط عملکرد شرکت را تعیین کند، مانند مسئولیت شرکای تضامنی، تقسیم سود و زیان، روش تصمیم‌گیری، و سایر موارد مربوط به عملکرد شرکت.

تهیه اساسنامه شرکت تضامنی

تاسیس شرکت تضامنی

پس از تهیه اساسنامه، شرکت تضامنی باید در مرجع ثبت شرکت‌ها ثبت شود. این شامل تهیه اسناد لازم، دریافت مجوزهای مربوطه از ارگان هایی مثل بانک مرکزی و … و پرداخت هزینه‌های ثبت و تحویل اسناد مربوطه به اداره ثبت شرکت ها است.

تاسیس شرکت تضامنی

مراحل ثبت شرکت تضامنی

ثبت شرکت تضامنی بعد از انجام این امور قابل تاسیس می باشد:

  • شرکتنامه مطابق قانون تنظیم شده باشد.
  • تمام سرمایه نقدی تأدیه و سهم الشرکه غیر نقدی تماماً تقویم و تحویل شده باشد.
  • معمولا ثبت شرکت تضامنی نیازی به اساسنامه ندارد اما در صورت وجود قراری بین شرکاء در صورت نیاز در اساسنامه قید می شود زیرا در اساسنامه شرکت تضامنی امور اساسی درج می شود مواردی مانند: نام شرکت
  • موضوع شرکت
  • مدت فعالیت شرکت
  • سرمایه نقدی و یا غیر نقدی هریک از شرکاء با درج نام شرکاء،
  • شرایط تقسیم سود و زیان
  • قوانین مربوط به فوت اعضا شرکت و یا انحلال شرکت به هر دلیل

مراحل ثبت شرکت تضامنی

نکات ثبت شرکت تضامنی

شرکت نامه از اهمیت ویژه ایی برخودار است و قابل تغییر نمی باشد مگر بنا به نظر تمامی شرکاء سرمایه اعم از نقدی یا غیر نقدی باید به طور کامل پرداخت شود و در رابطه با تقویم سهم الشرکه غیر نقدی ثبت شرکت تضامنی قانون مقررات خاصی وجور ندارد زیرا در این نوع شرکت خود شرکاء مسئول کمبود سرمایه هستند و اگر سرمایه غیر نقدی یکی از شرکاء کمتر از میزان واقعی آن اعلام شود در واقع سایر شرکاء به ضرر خود اقدام کرده اند.

ثبت شرکت تضامنی وقتی تشکیل می شود که تمام سرمایه نقدی تأدیه و سهم الشرکه غیر نقدی تقویم و تسلیم شده باشد.

از نکات حائز اهمیت دیگر در رابطه با نام ثبت شرکت تضامنی می باشد که لازم است نام شرکت تضامنی به همراه حداقل نام یکی از شرکاء و همچنین نام دیگر شرکاء با عنوانهایی مانند و شرکاء و یا برادران و… قید شود مانند نمونه هایی مثل: شرکت تضامنی احدی و برادران و یا شرکت تضامنی احدی و شرکاء البته اشاره به تضامنی بودن جدا از اینکه معرف شخصیت حقوقی شرکت می باشد و آن را از نام شرکائی که نام برده شد متمایز می نماید، به نفع شرکت می باشد و نشان دهنده اعتبار و معرف ضمانت شرکاء است.

در صورتی که شریکی که نام او در نام شرکت درج شده است از شرکت خارج شود و یا فوت نماید اسم او از نام شرکت خارج می شود و نام دیگری جایگزین آن می شود.

در رابطه با میزان سرمایه، سود و زیان شرکت تضامنی باید اشاره کرد که منفعت شرکاء به میزان سهم الشرکه آنهاست «در ثبت شرکت تضامنی منافع به نسبت سهم الشرکه بین شرکاء تقسیم می شود» (قسمت اول ماده119 ) «در روابط بین شرکاء مسئولیت هر یک از آنها در تأدیه قروض شرکت به نسبت سرمایه خواهد بود». (ماده 124)

نکات ثبت شرکت تضامنی

مدارک ثبت شرکت تضامنی

  • دو برگ تقاضانامه
  • دو برگ شرکت‌نامه
  • دو نسخه اساسنامه
  • فتوکپی شناسنامه‌ی شرکا
  • مجوز از مراجع ذیصلاح در صورت نیاز

مدارک ثبت شرکت تضامنی

شرکای ضامن چه کسانی هستند؟

افرادی که سرمایه آنها به شکل سهام نبوده و در قالب سهم الشرکه مسئول در بدهی های شرکت هستند . این افراد مسئول در پرداخت بدهی های مازاد می باشند . زمانی که شرکای امن تعدد داشته باشند بر طبق قوانین و ضوابط باید اقدام به فعالیت کنند .

خانم عابد مشاور ثبت شرکت تضامنی

5/5 - (11 امتیاز)
آنچه در این مقاله می‌خوانید

22 پاسخ

  1. سلام، آیا برای تاسیس یک صرافی ثبت شرکت تضامنی مناسب است؟

    1. سلام و درود.

      بله تمامی صرافی ها در قالب شرکتهای تضامنی ثبت میشوند.

    1. سلام، لطفا با مشاورین ما در تماس باشید
      02188472277

  2. سلام، من قصد دارم تا برای تاسیس یک صرافی شرکت تضامنی ثبت کنم؟ حداقل سرمایه در این نوع شرکت ها چقدر است؟

    1. سلام، لطفا با مشاورین ما در تماس باشید
      02188472277

  3. آیا میتوانم در هنگام ثبت شرکت تضامنی شریکم را از اقوام درجه یک انتخاب کنم؟

    1. سلام و درود.

      بله،امکان انتخاب اعضای خانواده برای شراکت در زمان تاسیس شرکت وجود دارد.

  4. سلام ببخشید یک سوال، جایی شنیدم که مالیات ثبت شرکت تضامنی از دیگر شرکتها بیشتر است، آیا حقیقت دارد؟

    1. سلام، لطفا با مشاورین ما در تماس باشید
      02188472277

  5. سلام، آیا برای تاسیس یک موسسه لیزینگ خودرو ثبت شرکت تضامنی مناسب است؟

    1. سلام، لطفا با مشاورین ما در تماس باشید
      02188472277

  6. سلام، میخواهم یک مغازه طلا فروشی باز کنم، آیا حتما باید ثبت شرکت تضامنی انجام دهم یا شرکتهای دیگر هم میتوانم به جای شرکت تضامنی ثبت کنم؟

    1. سلام و درود.
      شرکتهای تضامنی رو غالباً برای صرافی ها به ثبت میرسونند که شرایط و قوانین خودشون رو‌ دارند ولی برای موضوع کاری شما،میتونید شرکت بامسئولیت محدود یا سهامی خاص به ثبت برسونید.

  7. سلام، پروسه ثبت شرکت تضامنی به چه مقدار زمان نیاز دارد؟

    1. سلام و درود.
      اگر مدت زمان مورد نیاز برای اخذ مجوزهای لازم از بانک‌ مرکزی را در نظر نگیرید،تقریباً مدت زمان ۱۰ الی ۱۵ روز کاری را میبایست برای ثبت شرکت تضامنی در نظر داشته باشید.

  8. سلام روز بخیر، برای راه اندازی یک صرافی به چه مقدار سرمایه اولیه جهت ثبت شرکت نیاز داریم؟

    1. سلام و درود.
      با توجه به اینکه برای راه اندازی یک صرافی احتیاج به ثبت یک شرکت با عنوان تضامنی است در این راستا با توجه به قوانین برای ثبت و تغییرات در شرکتهای تضامنی حتماً باید مجوز مربوطه از سمت بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران صادر شود.
      با این وجود قوانین در بانک مرکزی جمهوری اسلامی روز به روز دستخوش تغییرات و به روز رسانی میشود تا این حد که تا مدتی قبل هیچگونه مدرکی از این نهاد برای ثبت شرکت تضامنی صادر نمیشد.با این وجود طبق دستورالعمل های فعلی بانک مرکزی،برای ثبت شرکت تضامنی در تهران میبایست مبلغ بیست میلیارد تومان معادل دویست میلیارد ریال از طرف اعضاء شرکت پرداخت شود و تا زمانیکه شرکت شما در حال فعالیت باشد این مبلغ میبایست در حساب موجود باشد.

  9. سوالی داشتم
    اگر در شرکتنامه شرکت تضامنی ذکر شود که شرکا امکان انتقال سهم الشرکه به دیگر سهامداران شرکت را دارند. چگونه میتوان این انتقال را انجام داد؟ مراحل به چه گونه است؟

    1. سلام و درود.
      با توجه به طرح سوال شما و ذکر این مسئله در شرکتنامه شما میتونید با تشکیل مجمع و تصمیمگیری در رابطه با این موضوع و موافقت تمامی اعضا در شرکت میتونید درخواست مورد نظر رو پیگیری کنید.
      این موضوع مدنظر باشه که باتوجه به قوانین ثبت شرکت تضامنی بابت پرداختی کامل تاییدیه و‌دیون مبلغ سرمایه بابت ثبت شرکت قبل از هر تصمیم با هماهنگی تمامی شرکا اقدام به اینکار کنید و در نهایت تاییدیه بانک مرکزی و ثبت آن در اداره ثبت شرکتها.

  10. سلام، ما 3 نفر هستیم که قصد تاسیس صرافی ارزهای دیجیتال را داریم، آیا باید شرکتمان تضامنی تاسیس شود؟

    1. سلام و درود
      طبق قوانین اداره ثبت شرکتها،صرافی ها میبایست در قالب شرکتهای تضامنی به ثبت برسند و برای اینکه شما بتونید این نوع شرکت رو به ثبت برسونید باید مجوزهای لازم رو از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران دریافت کنید.
      همچنین در مورد بحث ارزهای دیجیتال هم به همین صورت، یعنی باید مجوز بانک مرکزی رو برای اینکه بتونید این مبحث رو تو اساسنامه شرکت داشته باشید دریافت کنید اما طبق دستورالعملهای بانک مرکزی در حال حاضر هیچگونه مجوزی بابت ارزهای دیجیتال از طرف این نهاد صادر نمیشه. در نتیجه شما عیناً این موضوع رو در موضوع فعالیت شرکتتون نمیتونید داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *