ثبت شرکت برای اتباع خارجی

ثبت شرکت برای اتباع خارجی

ثبت شرکت برای اتباع خارجی (بروزرسانی دی 1402) یکی از سوالات مهمی که در زمینه ثبت شرکت تجاری ممکن است برای شما پیش بیاید، چگونگی ثبت شرکت برای اتباع خارجی است.

واضح است که اتباع و خارجی‌های زیادی در ایران زندگی می‌کنند، ممکن است تعدادی از آن‌ها تمایل به انجام فعالیت‌های تجاری و اقتصادی و ثبت شرکت داشته باشند. به همین دلیل است که در این مطلب قصد داریم همه جزئیات مربوط به ثبت شرکت برای اتباع و خارجی‌ها را با هم بررسی کنیم.

خانم ولی زاده مشاور ثبت شرکت برای اتباع خارجی

ثبت شرکت برای اتباع خارجی چیست؟

بر طبق قوانین تصویب شده در ایران، اتباع خارجی در ایران می‌توانند هم مالک و هم سهامدار یک شرکت باشند. در واقع بر اساس ماده 4 آیین نامه اجرایی افراد خارجی یا همان اتباع خارجی که در این موضوع آن‌ها را به عنوان سرمایه‌گذار خارجی می‌شناسیم به هر اندازه که بخواهد می‌تواند سهام یک شرکت را در اختیار داشته باشد و یا به صورت کلی یک شرکت را به ثبت رسانده و تاسیس کند.

مطابق با قانون 1 ثبت شرکت، هر شرکتی که در ایران به ثبت رسیده و تاسیس شود، ایرانی محسوب می‌شود. به همین دلیل است که پیشنهاد می‌شود اگر فرد خارجی قصد دارد شرکتی را در ایران به ثبت برساند بهتر است که یک شخص حقوقی را همراه خود داشته باشد.

ثبت شرکت برای اتباع خارجی چیست؟

مزایای ثبت شرکت برای اتباع خارجی

شاید با خودتان فکر کنید که اصولا امکان ثبت شرکت برای اتباع خارجی و اتباع چه لزومی دارد و یا چه مزیت‌هایی می‌تواند داشته باشد.

اول از همه این موضوع را بدانید که اصولا فرآیندهایی مثل ثبت شرکت در جهت کمک و توسعه تجارت و اقتصاد ایران هستند. همچنین اگر این فرآیند ثبت شرکت توسط افراد خارجی و اتباع انجام شود باعث می‌شود که این افراد در ایران اقدام به سرمایه‌گذاری کنند. از طرفی از طریق این شرکت‌ها می‌توان در جهت صادرات غیرنفتی ایران فعالیت کرد.

همچنین سایر شرکت‌ها از جمله شرکت‌های فنی و مهندسی و خدماتی می‌توانند برای انجام خدمات برای شرکت‌های ثالث فعالیت کنند.

تمامی این موارد می‌توانند در جهت کمک به اقتصاد و تجارت کشور باشند، به همین دلیل باید هم اداره ثبت شرکت‌ها و هم سایر افراد از این موضوع تا حد ممکن حمایت و استقبال کنند.

مزایای ثبت شرکت برای اتباع خارجی

مراحل ثبت شرکت برای اتباع خارجی

برای اینکه بتوانید فرآیند ثبت شرکت برای اتباع خارجی را انجام دهید باید یک سری مراحل را طی کنید. برای راحتی شما در ادامه این مراحل را با هم بررسی خواهیم کرد.

واضح است که در اولین مرحله باید تمامی اسناد و مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت را آماده کنید. در مرحله بعد باید برای افتتاح حساب مربوط به شرکت اقدام کنید. البته این موضوع را نیز به یاد داشته باشید که در صورتی که شرکت سهامی خاص باشد حداقل 35 درصد سرمایه اولیه شرکت در آن موجود باشد. مرحله سوم نیز مربوط به ارجاع سیستم است.

اما در مرحله چهارم باید مدارک مورد نیاز پرینت گرفته شود و به امضا سایر اعضا شرکت برسد. سپس باید مدارک درخواست شده از شما به وسیله اداره پست به اداره ثبت شرکت‌ها برسد. در مرحله بعدی نیز پیش آگهی از طریق سیستم از 5 تا 7 روز کاری در ثبت دفترنویسی انجام می‌شود. در آخر نیز باید از طریق سایت، پرداخت و دریافت آگهی روزنامه رسمی به ثبت برسد.

مراحل ثبت شرکت برای اتباع خارجی

مدارک ثبت شرکت برای اتباع خارجی

همانطور که می‌دانید برای ثبت شرکت برای اتباع خارجی‌ مثل ثبت سایر شرکت‌ها نیاز به ارائه یک سری اسناد و مدارک است که در ادامه این مدارک را با هم بررسی می‌کنیم.

  • ارائه اظهارنامه ثبت شرکت مرتبط با اتباع خارجی
  • ارائه یک گواهی از تاییدیه اساسنامه شرکت
  • ارائه گذرنامه ترجمه رسمی شده اتباع
  • اگر شرکت مورد نظر سهامی خاص باشد باید افتتاح حساب بانکی نیز برای شرکت انجام شود
  • ارائه یک گواهی از اختیارنامه نماینده عمده شرکت (اگر شرکت مورد نظر چند شعبه شرکت در ایران داشته باشد هر کدام از این شعبات باید یک نسخه از این گواهی‌ها داشته باشد)
  • ارائه مجوز از یکی از وزارتخانه‌ها یا سازمان ‌و نهادهای دولتی یا نهادهای انقلابی
  • مشخص کردن میزان سرمایه شرکت
  • بعد از اینکه مدارک مورد نیاز را آماده کردید باید آن را از طریق پست به اداره ثبت شرکت‌ها ارسال کنید. مراحل بعدی نیز مربوط به انتشار آگهی در روزنامه کثیرالانتشار و … است.

مدارک ثبت شرکت برای اتباع خارجی

اظهارنامه ثبت شرکت برای اتباع خارجی در ایران

بعد از اینکه مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت برای اتباع خارجی را به اداره ثبت شرکت‌ها ارائه کردید، اظهارنامه ارائه شده شما باید توسط کارشناسان این اداره بررسی شود. برای اینکه در این زمینه به مشکل برنخورید باید یک سری نکات و اصول را رعایت کنید.

بعضی از بخش‌هایی که اظهارنامه این شرکت‌ها باید دارا باشند به این شرح است: باید دارای نام، تابعیت، مشخص شدن نوع شرکت از میان 7 شرکت قابل ثبت، آدرس پستی دقیق شرکت، تاریخ انقضا شرکت، میزان سرمایه شرکت، تعیین و مشخص کردن شعبات شرکت در سراسر ایران و … باشد.

همچنین باید مشخص شود که شرکت مورد نظر در چه محل و در چه تاریخی مطابق با اصول و قوانین شرکت مورد نظر به ثبت رسیده است. اطلاعاتی از قبیل اسم، آدرس و … از شخص یا اشخاصی از اعضا شرکت که مقیم ایران هستند را برای دریافت انواع ابلاغیه باید به اطلاع اداره ثبت شرکت‌ها برسانید.

از دیگر اطلاعاتی که باید در اظهارنامه شرکت مشخص شود نوع فعالیت شرکت است (صنعتی، تجاری، مالی و …). مشخص شدن نماینده یا نمایندگان عمده شرکت در ایران از دیگر اطلاعات مهم در اظهارنامه است.

اظهارنامه ثبت شرکت برای اتباع خارجی در ایران

افتتاح حساب برای اشخاص حقوقی خارجی

افتتاح حساب یکی از ملزومات ثبت شرکت است. بر طبق قانون باز کردن حساب جاری برای شرکت‌های خارجی که در ایران ثبت و تاسیس شده باشند با ارائه مدارک مورد نیاز افتتاح حساب امکان‌پذیر است.

البته واضح است که تمامی مدارک و اوراق هویتی باید ترجمه رسمی شده باشند. این موضوع را نیز به یاد داشته باشید که گواهی ثبت شخص حقوقی حتما باید به تایید کنسولگری کشور مورد نظر برسد.

افتتاح حساب برای اشخاص حقوقی خارجی

هزینه ثبت شرکت برای اتباع خارجی

واضح است که ثبت شرکت برای اتباع خارجی نیازمند پرداخت هزینه است. این هزینه یک عدد ثابت نیست بلکه به عوامل مختلفی بستگی دارد. مثلا حقیقی و حقوقی بودن شرکت، میزان سرمایه اولیه شرکت و … در این هزینه تاثیرگزار هستند.

همچنین این هزینه از چند هزینه دیگر از جمله هزینه کارت بازرگانی، ثبت آگهی روزنامه، هزینه وکیل و … تشکیل می‌شود. اگر می‌خواهید این هزینه را به صورت دقیق بدانید باید با مشاوره کارشناسان ما ( که ثبت خوب فرهنگ است ) و مطلع کردن آن‌ها از مشخصات شرکت مورد نظر ، هزینه دقیق آن را به دست آورید.

برای اینکه راحتتر بتوان این شرکت‌ها را به ثبت رساند نیاز یک سرمایه اولیه است که در ادامه این سرمایه را با هم مقایسه خواهیم کرد.

سرمایه اولیه برای شرکت سهامی خاص 100 هزار تومان و برای شرکت سهامی عام برابر با 500 هزار تومان است. اما در مورد شرکت با مسئولیت محدود که یک شرکت پرطرفدار در این زمینه است هزینه ثبت شرکت برابر با 150 هزار تومان است. اما در مورد شرکت‌های تضامنی باید گفت که برای ثبت این شرکت‌ها نیازی به سرمایه اولیه نیست.

اما برای شرکت تعاونی عام نیاز به صدمیلیون ریال پول است در حالیکه برای شرکت تعاونی خاص فقط به 10 میلیون ریال هزینه نیاز است.

هزینه ثبت شرکت برای اتباع خارجی

نکات ثبت شرکت برای اتباع خارجی

نکته 1: برای اینکه یک شخصیت حقوقی خارجی در ایران بتواند ثبت شعبه شرکت انجام دهد باید در کشور خود یک شرکت قانونی داشته باشد در غیر این صورت با توجه به قوانین تجارت ایران، اعتباری نخواهد داشت.

نکته 2: مطابق با قوانین ایران، در صورتی که شرکتی در ایران به ثبت برسد و یا مرکزیت و نمایندگی اصلی آن در ایران باشد را یک شرکت ایرانی به حساب می‌آورند.

نکته 3: حتی اگر تمامی اعضا و سهامداران شرکت خارجی باشند، اسم شرکت باید حتما فارسی باشد.

نکته 4: اتباع خارجی برای ثبت شرکت ملزم به دریافت کد فراگیر اتباع خارجی هستند. (کد فراگیر برای اتباع خارجی کدی شبیه به کد ملی است که این کد را اداره دارایی برای اتباع صادر می‌کند)

نکته 5: از مهم‌ترین نکاتی که برای ثبت این نوع شرکت‌ها باید رعایت کنید این است که فعالیت این شرکت‌ها باید در کشور اصلی اتباع کاملا قانونی باشد. این استعلام به وسیله اداره ثبت انجام می‌شود.

نکات ثبت شرکت برای اتباع خارجی

جمع بندی

در این مطلب تلاش کردیم تا همه چیز را در مورد تاسیس و ثبت شرکت برای اتباع خارجی به شما بیان کنیم. اول از همه این موضوع را بدانید که ثبت شرکت برای خارجی‌ها نیازمند رعایت کردن یک سری اصول و قواعد است و در صورتی که این اصول را رعایت نکنید، شرکت موردنظر هیچ اعتبار قانونی نخواهد داشت.

از طرفی اداره ثبت شرکت‌ها تلاش می‌کند تا افراد خارجی زیادی را به ثبت شرکت تشویق کند، به همین دلیل تلاش می‌کند تا این فرآیند را تا حد ممکن تسهیل کند.

با وجود اطلاعات زیادی که در این زمینه در اختیار شما قرار دادیم اما اگر هنوز هم برای ثبت شرکت برای اتباع خارجی مشکل دارید، می‌توانید از کارشناسان و متخصصین ما استفاده کنید.

خانم ولی زاده مشاور ثبت شرکت برای اتباع خارجی

4.5/5 - (11 امتیاز)
آنچه در این مطلب می‌خوانید

18 پاسخ

  1. سلام، آیا کسانی که به صورت غیر قانونی اقامت دارند میتوانند برای ثبت شرکت اتباع اقدام کنند؟

    1. سلام و درود.

      برای ثبت شرکت اتباع حتماٌ نیاز به ارائه کد فراگیر و پاسپورت یا کارت آمایش میباشد در غیر اینصورت امکان ثبت شرکت برای اشخاص غیر قانونی وجود ندارد.

  2. آیا هنوز امکان ثبت شرکت برای اتباع وجود دارد؟ چراکه متوجه شدم مدتی است این امکان دیگر وجود ندارد

    1. سلام و درود.

      بله امکان ثبت شرکت برای اشخاص غیر ایرانی یا اتباع در کشور ایران امکانپذیر است و اشخاص غیر ایرانی عزیز میتونن با ارائه مدارک مورد نیاز از جمله عکس پاسپورت و کد فراگیر و … به مجموعه ثبت فرهنگ تمامی روند ثبت شرکت خود را به این مجموعه بسپارند.برای اطلاعات بیشتر در این زمینه میتونید با مشاوران و کارشناسان ثبت فرهنگ در تماس باشید.

  3. درود، من در حال حاضر در افغانستان زندگی میکنم، و تمایل دارم تا یک شرکت در ایران ثبت کنم، آیا برای ثبت شرکت برای اتباع خارجی، حتما باید در ایران باشم یا میتوانم کارهای اولیه را از همینجا پیگیر باشم؟

    1. سلام و درود.
      شما میتوانید در این خصوص از طریق وکلای ثبتی که در مجموعه ثبتی فرهنگ حضور دارند اقدام به ثبت شرکت نمایید و تنها با ارائه مدارک اولیه مورد نیاز از جمله تصویر پاسپورت اقدامات لازم را بدون نیاز به حضور شخص خودتون انجام دهید.

  4. سلام، من یک دوست تبعه دارم که میخواهد خانواده اش را به ایران بیاورد، آیا با ثبت شرکت برای اتباع خارجی میتواند آنها را قانونی به ایران بیاورد؟

    1. سلام و درود.
      برای اینکه اتباع بتوانند در ایران اقامت دریافت کنند میتوانید از طریق ثبت شرکت و امور تجاری در قالب شرکت ثبت شده،اقدام به دریافت اقامت نمایید.

  5. سلام، آیا مهاجرین غیر قانونی هم میتوانند برای ثبت شرکت برای اتباع خارجی اقدام کنند؟

    1. سلام و درود.
      بابت ثبت شرکت اتباع خارجی ارائه پاسپورت اشخاص درخواست کننده ثبت شرکت ضروری است و همچنین با ارائه این مورد باید شخص متقاضی دارای کد فراگیر باشد.در صورتی که برای جمع آوری این موارد،موردی نداشته باشید میتوان اقدام به ثبت شرکت برای اتباع خارجی در ایران نمود.

  6. سلام،آیا در ثبت شرکت برای اتباع خارجی حتما باید مقیم ایران بود؟ یا میتوان از خارج ایران هم نسبت به تاسیس شرکت اقدام کرد؟

    1. سلام و درود.
      ضرورتی به این موضوع که حتماً اشخاص،مقیم ایران باشند وجود ندارد و میتونید با مدارک اتباع یا اشخاص غیر ایرانی مانند پاسپورت و ترجمه رسمی مدارک شناسایی و … با توجه به دریافت کد فراگیر برای این افراد،اقدام به ثبت شرکت موردنظر نمود.

  7. سلام، همسر من تبعه است، برای ثبت شرکت برای اتباع خارجی، من میتوانم جزوی از اعضا هیئت مدیره باشم؟ یا تمامی اعضا شرکت باید خارجی باشند؟

    1. سلام و درود.
      اعضاء شرکت میتونن متشکل از اتباع و اشخاص ایرانی باشند و محدودیتی تو این موضوع وجود نداره که تمامی افراد از یک کشور باشند.
      تنها این موضوع رو لازمه بدونید که برای اشخاص غیر ایرانی حتماً باید کدفراگیر دریافت بشه و‌ علاوه بر مابقی مدارک لازم از این افراد،از طریق کد صادر شده اقدام به پیگیری روند ثبت شرکت یا هر موضوع دیگر کرد.

  8. سلام، من یک تبعه از پاکستان هستم، آیا به وسیله ثبت شرکت برای اتباع خارجی میتوانم اقامت دائو ایران را بگیرم؟

    1. سلام و درود.
      یکی از روشهایی که میتونید از طریق اون اقدام به اخذ اقامت کنید،ثبت شرکت در کشور مورد نظر میباشد.

    2. درود برشما آیا بعدازثبت شرکت این شرکتی که ثبت شده بایدفعالیت داشته باشه توهمون زمینه ای که ثبت شده؟

    3. سلام و درود.

      هر شرکتی بعد از تاسیس فقط باید در حیطه موضوع مشخص شده به عنوان موضوع فعالیت شرکت اقدام به فعالیت نماید و اگر بخواهد در موضوعی غیر از موضوع انتخاب شده برای شرکت فعالیت کند میبایست موضوع مورد نظر را به فعالیت خود اضافه نماید.ولی این صحبت به این معنی نیست که اگر شرکت پس از ثبت اقدام به فعالیت نکند،مشکلی شامل حال شرکت شود.این موضوع رو مدنظر داشته باشید که مهمتر از هر چیز پس از ثبت شرکت،تشکیل پرونده مالیاتی میباشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *