تفاوت ثبت برند و ثبت شرکت

تفاوت ثبت برند و ثبت شرکت

تفاوت ثبت برند و ثبت شرکت (بروزرسانی دی 1402) : یکی از سوالات و چالش‌های مهم و پرتکراری که از مجموعه ما می‌شود در مورد تفاوت ثبت برند و ثبت شرکت است. ممکن است بعضی از افراد این دو موضوع را یکی بدانند و یا فکر می‌کنند اگر یکی از این دو موضوع را انجام دهند کافیست، در صورتی که هر کدام از موضوعات تفاوت ثبت برند و علامت تجاری و ثبت شرکت تجاری کاربردهای متفاوتی دارند و به صورت جداگانه انجام می‌شوند.

برای اینکه این تفاوت ثبت برند و ثبت شرکت را به صورت کامل درک کنید در ابتدا به تعریف ثبت شرکت و ثبت برند می‌پردازیم.

خانم محمدی مشاور ثبت شرکت و برند

تعریف شرکت

شرکت به مجموعه‌ای از اشخاص حقیقی و حقوقی گفته می‌شود که با هدف انجام فعالیت‌های اقتصادی و تجاری و در جهت کسب سود بیشتر اجماع می‌کنند. برای تاسیس شرکت تجاری باید در ابتدا آن را به صورت رسمی و قانونی به ثبت برسانید.

در گذشته ثبت شرکت یک فرآیند پیچیده، سخت و زمان‌بر بوده است اما در حال حاضر این کار نسبت به گذشته آسان‌تر شده است زیرا مراحل زیادی از آن را می‌توان به صورت آنلاین انجام داد. در صورتی که به هر دلیلی امکان ثبت شرکت ندارید می‌توانید صفر تا صد این فرآیند قانونی را به ما بسپارید.

تعریف شرکت

تعریف برند

ثبت برند نیز یکی از اقدامات قانونی و رسمی است که در جهت نشان دادن مزیت رقابتی و تفاوت یک کسب و کار نسبت به سایر کسب و کارهای مشابه باید انجام شود. در واقع برند یک علامت تجاری اختصاصی است که باعث می‌شود کسب و کار شما با استفاده از آن نسبت به سایر بیزینس‌های مشابه متمایز شود.

مردم از طریق برند، کسب و کار شما را به یاد خواهند آورد، این فرایند نیز یک فرایند کاملا قانونی و رسمی است که بعد از ثبت شرکت باید در راستای دریافت آن اقدام کرد.

به زبان ساده ثبت شرکت برای قانونی و رسمی شدن تمامی فعالیت‌های تجاری و اقتصادی است که یک موضوع الزامی برای افرادی که فعالیت‌های تجاری دارند است. شما در ایران می‌توانید ۷ نوع شرکت از جمله شرکت سهامی عام و شرکت سهامی خاص، شرکت با مسئولیت محدود، شرکت تعاونی، شرکت تضامنی، شرکت نسبی، شرکت مختلط سهامی، شرکت مختلط غیر سهامی را به ثبت برسانید.

اما ثبت برند یک موضوعی است که برای تمامی شرکت‌ها الزامی نیست اما اگر قصد دارید از دیگران متمایز باشید و در بین مردم شناخته شده باشید و مردم به راحتی بتوانند بیزینس شما را به یاد بیاورند باید فرایند انتخاب برند و ثبت برند را به صورت قانونی و رسمی انجام دهید.

تعریف برند

مهمترین تفاوت ثبت برند و ثبت شرکت

یکی از مهمترین تفاوت‌های این دو موضوع ارگان‌هایی است که برای تفاوت ثبت برند و ثبت شرکت باید به آن مراجعه شود. در واقع فرایند ثبت شرکت را اداره کل ثبت شرکت‌ها و موسسات غیرتجاری انجام می‌دهد در صورتی که ثبت برند را ارگان مرکز مالکیت معنوی انجام می‌دهد. هرچند که هر دوی این ارگان‌ها زیر نظر سازمان ثبت اسناد ایران هستند که خود این سازمان زیر نظر قوه قضاییه مشغول به فعالیت است.

یکی دیگر از تفاوت‌ ثبت برند و ثبت شرکت این است که در زمان ثبت شرکت و پس از آن تنها می‌توانید یک اسم را برای شرکت خود انتخاب کنید و تغییر نام آن دردسرها و مشکلات زیادی دارد اما به صورت همزمان می‌توانید دو اسم را برای شرکت یا مجموعه خود در نظر بگیرید.

اما شما به عنوان یک شرکت تجاری در ایران می‌توانید برندهای مختلفی را تحت پوشش داشته باشید یعنی شما می‌توانید ارائه دهنده محصولات یا خدمات از چند برند باشید که این برندها می‌توانند با هم متفاوت باشند.

دیگر تفاوت ثبت برند و ثبت شرکت این موضوع است که شما در زمان ثبت شرکت نیاز به سرمایه اولیه دارید، در صورتی که برای ثبت برند هیچ سرمایه اولیه‌ای نیاز نیست. همچنین شرکت‌های تجاری بعد از ثبت ملزم به پرداخت مالیات به صورت سالانه هستند در حالی که در ایران نیاز به پرداخت مالیات یا عوارضی برای برندهای تجاری وجود ندارد.

طبق قوانین تجارت در ایران شما نمی‌توانید اسم‌های انتخاب شده شرکت و یا اشخاص حقوقی را به دیگر افراد انتقال بدهید اما شما به عنوان مالک برند می‌توانید آن را به صورت کاملاً قانونی به دیگری انتقال دهید و هیچ منع قانونی در این زمینه وجود ندارد.

به این موضوع توجه کنید که اعتبار و امتیاز شرکت‌های تجاری معمولاً به صورت نامحدود در نظر گرفته می‌شود مگر این که در اساسنامه شرکت زمانی برای آن تعیین شود. اما برند و علائم تجاری را به صورت قانونی باید هر ده سال یکبار تمدید کرد. در صورتی که تمدید ثبت برند انجام نشود، برند مورد نظر ابطال شده و از مالکیت فرد مورد نظر خارج می‌شود.

در مورد هزینه تفاوت ثبت برند و ثبت شرکت باید گفت که به صورت کلی هزینه ثبت شرکت کمتر از هزینه ثبت برند است اما به این موضوع توجه کنید که برای ثبت شرکت نیاز به یک سرمایه اولیه وجود دارد در حالی که برای ثبت برند نیاز به هیچ سرمایه اولیه‌ای نیست در نتیجه هزینه ثبت شرکت بیشتر از هزینه ثبت برند می‌شود.

در مورد مدارک و اسناد مورد نیاز برای تفاوت ثبت برند و ثبت شرکت باید گفت که اصولاً ثبت شرکت فرآیند پیچیده‌تر و سخت‌تری نسبت به ثبت برند است و به همان نسبت مدارک مورد نیاز برای ثبت آن نیز بیشتر است.

مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت از مجوز فعالیت، اظهارنامه شرکت، مدارک هویتی متقاضی یا متقاضیان، اساسنامه شرکت، ارائه صورت‌جلسه‌های مورد نیاز و… تشکیل می‌شود در حالی که برای ثبت برند فقط نیاز به اطلاعات هویتی متقاضی که می‌تواند یک شخص حقیقی یا حقوقی باشد به همراه اظهارنامه و مجوز فعالیت است.

برای اینکه ثبت شرکت شما به صورت قانونی و رسمی انجام شود باید آگهی آن را در روزنامه کثیرالانتشار کشور منتشر کنید در صورتی که این آگهی برای ثبت برند نیازی نیست. البته توجه کنید که ثبت برند به صورت قانونی نیاز به دو آگهی در روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران دارد که شرکت‌ها فقط باید یک آگهی را در این روزنامه به چاپ برسانند.

اما در مورد زمان تفاوت ثبت برند و ثبت شرکت، تفاوت‌های زیادی وجود دارد از جمله این که برای ثبت شرکت فقط نیاز به دو هفته کاری است در صورتی که برای ثبت برند تجاری به سه ماه زمان نیاز است. در واقع برای ثبت برند بعد از اینکه آگهی منتشر می‌شود اگر هر نوع تعارض یا ارتباطی با دیگر برندها و علائم و نشانه‌های تجاری وجود داشته باشد باید اعلام و اصلاح شود.

اما یکی دیگر از تفاوت‌ ثبت برند و ثبت شرکت این است که شما بعد از به ثبت رساندن شرکت می‌توانید از تسهیلات و یا وام‌های دولتی استفاده کنید در صورتی که ثبت برند دریافت هیچکدام از این تسهیلات را به دنبال نخواهد داشت.

به این موضوع توجه کنید که اعتبار برند به مدت ۱۰ سال است و بعد از گذشت ۱۰ سال در صورتی که برند مورد نظر تمدید نشود از مالکیت فرد مورد نظر خارج شده و بعد از آن هر فرد می‌تواند آن را به مالکیت خود در بیاورد در صورتی‌ که در مورد ثبت شرکت این موضوع صادق نیست و حتی بعد از انحلال شرکت هیچکس نمی‌تواند از اسم شرکت برای مجموعه خود استفاده کند حتی اگر آن افراد از موسسین قبلی شرکت باشد.

بعد از تاسیس شرکت شما می‌توانید در هر مزایده و مناقصه‌ای شرکت کنید در صورتی که ثبت برند هیچ کدام از این مزایا را به دنبال نخواهد داشت.

در نهایت باید به یک شباهت مهم در مورد ثبت شرکت و ثبت برند اشاره کنیم در واقع شما می‌توانید ثبت شرکت یا برند را به صورت آنلاین و اینترنتی با استفاده از سامانه‌های هوشمندی که برای این کار طراحی شده‌اند استفاده کنید. اگر برای هر کدام از این ثبت‌ها نیاز به مشاوره یا کمک دارید می‌توانید از خدمات مجموعه ثبت شرکت فرهنگ استفاده کنید.

مهمترین تفاوت ثبت برند و ثبت شرکت

جمع بندی

در واقع در این مطلب تلاش کردیم که به تفاوت‌ ثبت برند و ثبت شرکت بپردازیم زیرا تعداد زیادی از افراد و مخاطبان ما این دو موضوع را گاهی با هم اشتباه می‌گیرند و یا فکر می‌کنند که ثبت یکی از این دو به تنهایی کافی است. در صورتی که اگر شما بخواهید که یک سری فعالیت‌های تجاری و اقتصادی را به صورت قانونی و رسمی انجام دهید که این فعالیت‌ها از دیگر بیزینس‌های موجود متفاوت و متمایز باشد باید برند اختصاصی خود را به ثبت برسانید.

این موضوع باعث می‌شود تا کسب و کار شما به راحتی در بین مردم شناخته شود و همچنین دیگران نتوانند از اعتبار و معروفیت شما به نفع خود استفاده کنند.

در نهایت اگر نیاز به هر نوع خدمات و یا مشاوره‌ای در زمینه تفاوت ثبت برند یا ثبت شرکت دارید می‌توانید از تخصص کارشناسان و مشاورین مجموعه ما در این زمینه استفاده کنید. برای دریافت این خدمات و مشاوره کافی است با مشاورین ما تماس بگیرید.

خانم محمدی مشاور ثبت شرکت و برند

 

5/5 - (3 امتیاز)
آنچه در این مقاله می‌خوانید

10 پاسخ

  1. ممنون از مطلب خوبتون در رابطه با تفاوت ثبت برند و ثبت شرکت. بسیار آموزنده بود

    1. سلام و درود.

      ممنون از نظر مثبتتون و زمان ارزشمندی که برای مطالعه مقاله گذاشتید.

  2. سلام، آیا در تفاوت ثبت برند و ثبت شرکت هزینه هم متفاوت است؟

    1. سلام و درود.
      بله هزینه ها بر اساس مبلغ واریزیهای دولتی و روزنامه رسمی و هزینه وکیل و‌دستمزد مجموعه محاسبه میشود که به دلیل تفاوت در مبالغ واریزی ثبت شرکت و ثبت برند،هزینه نهایی نیز متفاوت است.

  3. سلام، آیا برای پرداخت مالیات هم تفاوت ثبت برند و ثبت شرکت وجود دارد؟

    1. سلام و درود.
      شرکتی که فعالیت داره و سود داشته باشه مشمول پرداخت مالیات میباشد ،برند یا همون علامت تجاری مالیات نداره یعنی شخص یا شرکتی که برند داره به صرف داشتن برند مشمول پرداخت مالیات نیست.

  4. سلام، تفاوت ثبت برند و ثبت شرکت برای اخذ کارت بازرگانی چیست؟

    1. سلام و درود.
      در صورتی که نوع کارت بازرگانی مورد درخواست بصورت حقوقی باشد،ثبت شرکت ضروری است یعنی در اینصورت وجود مدارک شرکت و کد اقتصادی شرکت علاوه بر مدارک مدیرعامل ضرورت دارد در صورتی که برای دریافت کارت بازرگانی حقیقی،نیازی به ثبت شرکت و مدارک شرکت نمیباشد و فقط با ارائه مدارک متقاضی میتونید برای دریافت کارت بازرگانی حقیقی اقدام کنید.
      ثبت برند و داشتن مدرک مرتبط با برند،به موضوع دریافت کارت بازرگانی هیچ ارتباطی ندارد و در اینباره،ثبت برند به هیچ عنوان مورد نیاز نیست.

  5. سلام،ببخشید یک سوالی دارم ک در مقاله تون به اون اشاره ای نکردید؛ تفاوت ثبت برند و ثبت شرکت در کد اقتصادی چیست؟

    1. سلام و درود.
      طبق قوانین،تا به امروز ثبت برند یا ثبت لوگو هیچ ارتباطی با کد اقتصادی یا پرداخت مالیات ندارد به این معنی که فعالیت شما با ثبت برند درگیر مالیات نمیشود در صورتی که پس از ثبت شرکت و اخذ روزنامه رسمی تأسیس،شرکت ثبت شده حتماً باید تشکیل پرونده مالیاتی داده و با توجه به کارکرد خود،اظهارنامه مالیاتی یا عدم فعالیت به اداره مالیات ارائه شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس