ابطال کد اقتصادی

ابطال کد اقتصادی

ابطال کد اقتصادی (بروزرسانی دی 1402) : کد اقتصادی یکی از مهم‌ترین شناسه‌هایی است که اداره مالیات همه اشخاص حقیقی و حقوقی را از طریق آن می‌شناسد. دریافت کد اقتصادی نیاز به طی کردن یک سری مراحل و پروسه‌ها دارد.

اما بعد از دریافت کد اقتصادی ممکن است بنا به دلایل مختلفی با ابطال کد اقتصادی رو به رو شوید. اینکه ابطال شناسه اقتصادی چیست و در چه شرایطی اتفاق می‌افتد را در ادامه با هم بررسی می‌کنیم.

خانم دهقان مشاور ابطال کد اقتصادی

ابطال کد اقتصادی چیست؟

کد اقتصادی یک شناسه مهم است که سازمان امور مالیاتی افراد و شرکت‌ها را با استفاده از آن می‌شناسد. امروز برای افراد حقیقی، شماره ملی همان کد اقتصادی است. کد اقتصادی شرکت‌ها نیز همان شناسه ملی شرکت است.

دریافت کد اقتصادی مزایا و فواید بسیار زیادی دارد که از جمله آن می‌توان به دریافت کارت بازرگانی، شرکت در مناقصات و مزایده های مختلف، حضور در نمایشگاه‌های بین المللی متنوع و … اشاره کرد. اصولا دریافت کد اقتصادی به همه کسانی که مشغول به فعالیت تجاری و اقتصادی هستند پیشنهاد می‌شود.

همانطور که در بالا نیز به آن اشاره کردیم کد اقتصادی مزایای بسیار زیادی دارد و به همین دلیل باید از هر نوع موضوعی که باعث می‌شود این کد باطل شود جلوگیری کرد.

به این موضوع توجه کنید که اگر شخصی مشغول به فعالیت تجاری و اقتصادی باشد اما در جهت دریافت کد اقتصادی اقدامی نکند، در صورتی که سازمان امور مالیاتی از این موضوع مطلع شود، شخص مورد نظر را مورد جریمه‌های سنگین قرار می‌دهد.

در اولین جریمه، فرد باید دو برابر سود سالیانه را به اداره مالیات پرداخت کند. برای بار دوم مکان مورد نظر کسب و کار به مدت 3 ماه پلمپ خواهد شد. اما جریمه فرد مشمول برای بار سوم در زمینه عدم دریافت کد اقتصادی، محکومیت به حبس به مدت 3 تا 6 ماه است.

البته به این موضوع نیز توجه کنید که بدون دریافت کد اقتصادی نمی‌توانید کارت بازرگانی داشته باشید و یا در مناقصات، مزایده‌ها و نمایشگاه‌های بین المللی حضور پیدا کنید.

ابطال کد اقتصادی چیست؟

کارهایی که بدون کد اقتصادی نمی‌توان انجام داد

شاید با خودتان فکر کنید که در حال حاضر بدون کد اقتصادی مشغول به فعالیت در زمینه کسب و کار خودتان هستید و نیازی به دریافت آن ندارید، اما ما در این قسمت به شما می‌گوییم چرا باید این کد را دریافت کنید.

اول از همه به این موضوع فکر کنید که در صورتی که سازمان امور مالیاتی از این موضوع با خبر شود چه جرایم زیادی برای شما در نظر خواهد گرفت. همچنین دریافت این کد مزایای بسیار زیادی دارد که مهم‌ترین آن را در ادامه بررسی می‌کنیم.

اگر شما کد اقتصادی نداشته باشید نمی‌توانید برای شرکت و کسب و کار خود حساب بانکی افتتاح کنید. بدون این کد کسب و کار شما نمی‌تواند به صورت رسمی هیچ گریدی داشته باشد. قراردادها و معاملات رسمی فقط با کد اقتصادی انجام می‌شوند، بدون داشتن این کد قراردادهای شما رسمی و قانونی نیستند پس نمی‌توانید آن‌ها را به صورت قانونی پیگیری کنید.

یکی دیگر از موضوعاتی که شما را ملزم به دریافت کد اقتصادی می‌کند، کسورات بیمه است. یکی از مواردی مهم دیگری که بدون دریافت کد اقتصادی نمی‌توانید انجام بدهید، تکمیل اظهارنامه مالیاتی و پرداخت مالیات است که عدم پرداخت مالیات، کسب و کار شما را با جریمه‌های سنگین از سوی سازمان امور مالیاتی رو به رو می‌کند.

کارهایی که بدون کد اقتصادی نمی‌توان انجام داد

چرا ابطال کد اقتصادی

مطابق با قانون ممکن است شرایطی پیش بیاید که اشخاص با ابطال کد اقتصادی روبرو شوند، در ادامه این شرایط را با هم بررسی می‌کنیم.

چرا ابطال کد اقتصادی

صدور حکم مراجع قضایی

یکی از دلایل ابطال کد اقتصادی مربوط به حکم از سوی مراجع قضایی است. در صورتی که شخص دارنده کد اقتصادی جرائمی از قبیل کلاهبرداری، خیانت در امانت، دزدی و … انجام دهد و مراجع قضایی حکم آن را صادر کنند، ابطال کد اقتصادی شخص مورد نظر انجام می‌شود.

صدور حکم مراجع قضایی

فوت شخص حقیقی

در صورتی که دارنده‌ی کد اقتصادی فوت کند، این کد به دستور سازمان امور مالیاتی باطل می‌شود تا کسی نتواند از آن سواستفاده‌ای انجام دهد.

فوت شخص حقیقی

تمام شدن فعالیت اقتصادی شرکت

در صورتی که شخص حقیقی اعلام کند که فعالیت شرکت به اتمام رسیده است، ابطال کد اقتصادی انجام می شود.

تمام شدن فعالیت اقتصادی شرکت

منحل کردن شرکت

در صورتی که شرکت مورد نظر به هر دلیلی منحل شود و شخص حقوقی شرکت اعلام انحلال کند و تمامی فرآیندهای تصفیه انجام شود، کد اقتصادی آن باطل خواهد شد.

منحل کردن شرکت

جمع بندی

در این مطلب تلاش کردیم همه موضوعات مربوط به اهمیت کد اقتصادی، مزایای مربوط به آن و شرایط ابطال کد اقتصادی را با هم بررسی کردیم.

این کد یکی از مهم‌ترین شناسه‌های افرادی است که مشغول به فعالیت‌های تجاری و اقتصادی هستند. عدم دریافت آن علاوه بر رو به رو شدن با جرایم سنگین، افراد را از مزایای بسیار زیاد این شناسه، محروم می‌کند. به همین دلیل است که پیشنهاد می‌شود در صورت انجام فعالیت‌های اقتصادی هر چه زودتر در جهت دریافت کد اقتصادی اقدام کنید.

اگر هر سوال و مشکلی در مورد کد اقتصادی و ابطال آن دارید، می‌توانید از مشاوره کارشناسان ما استفاده کنید. چراکه ثبت خوب فرهنگ است . برای این کار کافیست همین حالا مشکل خودتان را با ما در میان بگذارید.

خانم دهقان مشاور ابطال کد اقتصادی

 

5/5 - (9 امتیاز)
آنچه در این مقاله می‌خوانید

26 پاسخ

  1. سلام، آیا حتما باید بعد از ارائه اظهارنامه جهت ابطال کد اقتصادی اقدام کرد؟ یا هر زمان از سال مقدور است؟

    1. سلام و درود.
      زمان مشخص و دوره مشخصی بابت ابطال کد اقتصادی از سمت سازمان امور مالیاتی مشخص نشده و هر زمان که اقدام به این عمل کنید مانعی ندارد.

  2. سلام و درود، آیا برای انحلال شرکتمون ابتدا باید ابطال کد اقتصادی را انجام دهیم؟

    1. سلام و درود.
      خیر برای انحلال شرکت باید با تنظیم صورتجلسه موردنیاز و معرفی مدیر تصفیه و محل تصفیه اقدام به انحلال شرکت در اداره ثبت شرکتها و در نتیجه پرداخت روزنامه رسمی نمایید و پس از دریافت روزنامه رسمی انحلال میتوانید با ارائه یک نسخه از روزنامه انحلال به ممیز یا سرممیز مالیاتی،سازمان امور مالیاتی را از منحل شدن شرکت،با خبر نمایید.

  3. سلام، آیا برای ابطال کد اقتصادی ابتدا میبایست حساب مالیاتیمان را صفر کرده باشیم؟

    1. تا زمانی که دفاتر پلمپ و اظهارنامه کارکرد اعلام شود باید مالیات پرداخت بشه،زمانی که شما یک سال کامل فعالیت نداشته باشید باید برج ۴ سال بعد اظهارنامه عدم فعالیت رد کرد تا پرداخت مالیات برای اون سال صفر باشد.

  4. آیا برای ابطال کد اقتصادی حتما باید وکیل بگیرم یا خودم هم میتوانم نسبت به ابطالش اقدام کنم؟

    1. سلام و درود.
      تمامی امور شرکت از قبیل ثبت شرکت،تغییرات شرکت،دریافت یا ابطال کد اقتصادی،دریافت گواهی ارزش افزوده،دریافت کارت بازرگانی و … و در کل تمامی امور مرتبط با شرکت،از طریق تنظیم وکالتنامه به وکیل مورد نظر یا حضور مستقیم شخص مدیر عامل و صاحبین حق امضا به ادارات مختلف امکانپذیر است که در اینصورت حضور یک‌وکیل آشنا به مراحل کاری باعث تسریع در روند انجام کار و بی عیب و نقص بودن پرونده میشود.

  5. سلام، من مقداری بدهی مالیاتی دارم، آیا با ابطال کد اقتصادی این مبلغ بخشوده میشود یا اینکه همچنان بدهکار اداره مالیات میمانم؟

    1. سلام و درود.
      تا زمان پرداخت بدهی مالیاتی امکان این کار وجود ندارد.

  6. سلام، آیا بعد از ابطال کد اقتصادی، شرکت هم به صورت خودکار منحل میشود یا میتوانیم ب فعالیت شرکت ادامه دهیم؟؟

    1. سلام، لطفا با مشاورین ما در تماس باشید
      02188472277

  7. سلام، من یک کد اقتصادی شخصی دارم که کمتر از حد مجاز برای پرداخت مالیات برای من آورده داشته است، برای ابطال کد اقتصادی حتما باید از قبلش اظهارنامه مالیاتی رد کنم یا می توانم مستقیم جهت ابطال آن اقدام کنم؟

    1. سلام و درود.
      میبایست قبل از ابطال کد اقتصادی،اظهارنامه عملکرد رو بابت سالی که دارای فعالیت بودید به اداره امور مالیاتی تسلیم نمایید.

  8. با عرض خسته نباشید،
    اداره دارایی مالیات بسیار سنگینی برای شرکت من بریده است، سوال که دارم این است که آیا با ابطال کد اقتصادی و تاسیس یک شرکت جدید میتوانم اداره مالیات را دور بزنم؟

    1. سلام و درود.
      در مورد شرکتهایی که دارای بدهی مالیاتی هستند و اصطلاحأ قفل مالیاتی(تبصره ۳ ماده ۱۸۶)شده اند،امکان هیچگونه تغییرات یا انحلال تا زمان تعیین تکلیف مالیات وجود ندارد و پس از پرداخت مبلغ مالیات و یا در هر صورت تاییدیه اداره مالیات،روند سامانه ثبت شرکتها برای این شرکتها امکانپذیر است در غیر اینصورت روند کار میسر نیست.
      لازم به ذکر است در مورد شرکتهایی که دارای بدهی مالیاتی بالایی باشند و اقدام به پرداخت و تعیین تکلیف مالیاتی ننمایند،اعضاء شرکت نیز از سمت اداره مالیات قفل میشوند و مسدود شدن تمامی حسابها و عدم خروج از کشور و … برای این اشخاص حتمی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس