پیگیری درخواست سامانه ثبت شرکتها

پیگیری درخواست سامانه ثبت شرکتها

پیگیری درخواست سامانه ثبت شرکتها: تمامی شرکتها و موسساتی که قصد راه اندازی و ثبت را به صورت قانونی و رسمی دارند، بایستی در سامانه اداره ثبت شرکتها، مدارک مورد نیاز را ارسال نموده و مراحل تعیین شده را طی نمایند. در این مقاله در رابطه با درخواست و نحوه پیگیری ثبت شرکت توضیحات کاملی را ارائه خواهیم داد.

خانم عابد مشاور سامانه ثبت شرکتها

پیگیری درخواست سامانه ثبت شرکتها چیست؟

پیگیری درخواست سامانه ثبت شرکتها ایجاد شده تا شرکت‌ها و مؤسسات غیرتجاری بتوانند به‌ طور رسمی شرکت خود را ثبت نمایند.

طبق ماده 195 قانون تجارت « ثبت کلیه شرکت‌های مذکور در این قانون الزامی و تابع جمیع مقررات قانون ثبت شرکت‌ها است ». به جای مراجعه حضوری، از این پس باید به آدرس سایت سامانه ثبت شرکت‌ها مراجعه نمایید: irsherkat.ssaa.ir

پس از تکمیل نمودن فرم‌های درون این سایت باید مدارک خود را از طریق پست ارسال نمایید. مدارک در هر مرحله می‌تواند متفاوت باشد که به برخی از آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

پیگیری درخواست سامانه ثبت شرکتها چیست؟

مراحل پیگیری درخواست سامانه ثبت شرکتها

اولین تب موجود در پیگیری درخواست سامانه ثبت شرکتها، « تاسیس شخصیت حقوقی » است. هنگامی که روی آن کلیک کنید با فرمی‌ رو به رو خواهید شد. اگر دقت کرده باشید اکنون در زیر تب‌ها لیست و روند فرم‌هایی که پر خواهید کرد آورده شده است. در ابتدا باید « اطلاعات متقاضی » را پر نمایید.

اطلاعات متقاضی شامل: اداره استان، واحد ثبتی، خوشه، گروه، تابعیت متقاضی و … می‌شود. همچنین، این فرم و روند را وکیل قانونی شما می‌تواند به عهده گیرد.

در مرحله دوم « نام‌ های درخواستی » باید حداقل 5 اسم را از قبل برای شرکت خود آماده کرده باشید. باید دقت کنید نام انتخابی شما از قبل توسط شخص حقوقی یا حقیقی دیگری انتخاب نشده باشد. می‌توانید از سامانه مربوطه استعلام بگیرید و سپس نام‌ها را وارد کنید.

در مرحله سوم « مدت و موضوع فعالیت » همان‌طور که از نامش پیداست، باید نام شرکت و نوع فعالیتش مشخص گردد. همچنین باید مدت فعالیت را براساس اینکه محدود یا نامحدود است مشخص نمایید.

سپس به «اطلاعات مرکز اصلی» می‌رسید، که باید آدرس، کد پستی، شماره تلفن را وارد نمایید. در صورت وجود می‌توانید شماره دورنگار، نشانی تارنما و پست الکترونیکی را نیز وارد کنید.

« سرمایه شخص حقوقی » نوع سرمایه خود را مشخص کنید:

  • سرمایه نقدی
  • غیر نقدی
  • سهام با نام
  • سهام بی نام

ارزش ریالی هر سهم باید مشخص شود.

گام بعدی « اشخاص » است. در این صفحه باید اطلاعات افرادی که در شرکت یا مؤسسه سمتی دارند به‌صورت حقیقی یا حقوقی وارد گردد. پس از آن اطلاعات مربوط به سرمایه و سمت اشخاص را پر نمایید. باید تاریخ اعتبار سمت و مدت تصدی همراه با حق امضای اشخاص وارد گردد.

مرحله «شعب» برای شرکت‌هایی که نیاز به تاسیس شعبه داشته باشند، پر خواهد گردید. در این بخش باید سمت اشخاص در شعب مشخص گردد. همچنین در بخش روزنامه روز و ماه شروع سال مالی باید مشخص گردد.

هنگامی که روی گام بعدی کلیک کنید وارد صفحه «اظهارنامه» می‌شود. متن اظهارنامه‌ای که از پیش آماده کرده‌اید را وارد نمایید. هم می‌توانید از نمونه متن‌های موجود در پیگیری درخواست سامانه ثبت شرکتها استفاده کنید. در مرحله بعد «اساسنامه» شرکت را ارائه دهید. باید کپی برابر اصل اساسنامه شرکت را در سایت بارگزاری نمایید.

در صفحه «مدارک» نسبت به نوع فعالیت، مدارکی که باید توسط پست ارسال شوند، مشخص شده است. همچنین، باید متن صورتجلسه را طبق آنچه که در سایت ارائه می‌شود تکمیل کرده و همراه مدارک ارسال کنید. دقت کنید مدارک باید به صورت پست سفارشی ارسال گردد و از مراجعه حضوری خودداری نمایید.

در پایان که اطلاعات خود را تایید و نهایی کردید، یک کد رهگیری به شما تعلق خواهد گرفت. با این کد همواره می‌توانید اطلاعات خود را در سایت پیگیری کرده و از آخرین وضعیت آن مطلع شوید.

مدارک مورد نیاز برای ثبت هر نوع شرکت متفاوت است. برای مثال، ثبت شرکت با مسئولیت محدود نیاز به مدارک زیر خواهد داشت:

دو برگ تقاضانامه، شرکتنامه، اساسنامه (همگی امضا شده باشند) همراه با اصل مجوز صادره، دو نسخه صورتجلسه مجمع عمومی و هیئت مدیره و اگر وکیل قانونی شما این کار را انجام می‌دهد، به اصل وکالتنامه نیز احتیاج خواهد بود. برای ثبت شرکت سهامی خاص، علاوه بر مدارک گفته شده نیاز به اصل فیش بانکی و اصل گواهی بانک نیز خواهید داشت.

مراحل پیگیری درخواست سامانه ثبت شرکتها

مراحل ثبت تغییرات شرکت در پیگیری درخواست سامانه ثبت شرکتها

برای ثبت تغییرات شرکت باید وارد تب «صورتجلسه تغییرات» شوید. مدارک لازم برای ارائه در این بخش شامل اساسنامه، اظهارنامه، آگهی تاسیس، آگهی روزنامه، آگهی آخرین تغییرات، کپی شناسانامه و کارت ملی اعضای هئیت مدیره می‌شود. هنگامی وارد این تب شوید دو حالت وجود خواهد داشت

  • با شناسه ملی
  • بدون شناسه ملی

اگر شناسه ملی خود را دریافت کرده‌اید، با وارد نمودن آن به مرحله بعدی بروید. در صورت نداشتن شناسه ملی، اطلاعات لازم (نوع شخصیت حقوقی، واحد ثبتی و … ) می‌توانید به مرحله بعد وارد شوید.

در مرحله بعد وارد بخش «اطلاعات جلسه» خواهید شد. پر کردن تمامی فیلد‌های ستاره دار الزامی بوده و باید با دقت بالایی صورت گیرد. تنظیم صورتجلسه شما باید با حاضرین در جلسه تناسب داشته باشید. نوع مجمع یا جلسه، تصمیمات، نوع شخصیت حقوقی و مدارک در این بخش به صورت یک فایل ارائه شده که می‌توانید از سایت ثبت شرکتها دریافت نمایید.

« تصمیمات جلسه » باید مطابق آنچه که در صورتجلسه اعلام شده باشد. همچنین طبق نمونه متون ارائه شده ارائه گردد.

« تغییر اطلاعات شخصیت حقوقی » در صورتی نیاز است که اطلاعات یکی از اشخاص دستخوش تغییرات شده باشد.

پس از آن به ترتیب فرم‌های «نام‌های درخواستی»، «سرمایه»، «اشخاص»، «سهام اشخاص»، «سمت اشخاص»، «سمت اشخاص»، «شعب شرکت» و «روزنامه» باید تکمیل گردد. از آنجایی که این مراحل به نوعی مشابه بخش ثبت شرکت تجاری هستند، از تکرار توضیحات خودداری می‌کنیم. در صورتی که سوالی در زمینه پیگیری درخواست سامانه ثبت شرکتها داشتید در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

مراحل ثبت تغییرات شرکت در پیگیری درخواست سامانه ثبت شرکتها

نحوه ثبت پلمب دفاتر در پیگیری درخواست سامانه ثبت شرکتها

با رفتن بر تب «پذیرش اظهارنامه پلمب دفاتر قانونی» با فرم اولیه رو به رو خواهید شد که باید نوع شخص متقاضی در آن مشخصص گردد. سپس، تابیعت، شناسه ملی و اطلاعات تماس وارد گردد. اطلاعات تکمیل کننده اظهارنامه پلمب نیز باید وارد شود.

دقت کنید شروع سال و ماه مالی در پیگیری درخواست سامانه ثبت شرکتها طبق اساسنامه باید وارد گردد. تاریخ پایان سال مالی توسط سامانه ثبت شرکت‌ها محاسبه خواهد شد. سامانه مشخص خواهد کرد از کجا دفاتر را تهیه کنید و یک شماره پیگیری دریافت خواهد کرد.

پس از آن در دو فرم باید اطلاعات هویتی اعضای هیات مدیره و دفتر مورد نیاز مشخص گردد. در انتها، پس از تایید اطلاعات، یک رسید به شما ارائه می‌شود که باید هنگام مراجعه به آدرس اعلام شده به همراه داشته باشید.

نحوه ثبت پلمب دفاتر در پیگیری درخواست سامانه ثبت شرکتها

اطلاعات کلی شرکت ثبت شده در سامانه ثبت شرکت ها

برای اطلاع از وضعیت یک شخصیت حقوقی و اطلاعات موجود آن در پیگیری درخواست سامانه ثبت شرکتها به تب «اطلاعات عمومی شخصیت حقوقی» مراجعه کرده و با وارد نمودن «شناسه ملی» اطلاعات عمومی وارد شده در سامانه ثبت شرکتها را مشاهده نمایید.

اطلاعات کلی شرکت ثبت شده در سامانه ثبت شرکت ها

چگونگی پیگیری ثبت درخواست در سامانه ثبت شرکتها

اگر دقت کرده باشید در هر مرحله پس از تایید اطلاعات ارسالی در پیگیری درخواست سامانه ثبت شرکتها، کد پیگیری به شما اعلام می‌گردد. این کد را به خوبی نگهدارید کنید تا بتوانید روند ثبت یا تغییرات شرکت را بررسی نمایید.

با وارد شدن به بخش «پیگیری درخواست» در ابتدا نوع درخواست را مشخص کرده و سپس شماره پیگیری را وارد نمایید. پس از آن سامانه نمایش خواهد داد که پذیرش شما در چه مرحله‌ای قرار دارد.

اگر در رابطه با پیگیری درخواست سامانه ثبت شرکتها سوال دارید میتوانید آن را با ما در میان بگذارید تا به بهترین شکل شما را راهنمایی کنیم، چراکه ثبت خوب فرهنگ است.

خانم عابد مشاور سامانه ثبت شرکتها

5/5 - (5 امتیاز)
آنچه در این مقاله می‌خوانید

8 پاسخ

  1. سلام چندین بار کل مراحل را طی میکنم. پس از دریافت کد رهگیری بعد از چند روز چند ایراد جزئی می گیرند اما امکان ویرایش وجود ندارد. به محض اینکه گزینه پذیرش درخواست اصلاحی را میزنم بدون اینکه امکان ویرایش بدهد پیام میدهد درخواست شما انجام شد! برای ویرایش موارد اصلاحی و ارسال مجدد درخواست دقیقا باید از کدام قسمت اقدام کنیم؟

    1. سلام، لطفا با مشاورین ما در تماس باشید
      02188472277

  2. سلام، ببخشید من برای ثبت شعبه درخواست داده ام، برای پیگیری درخواست سامانه ثبت شرکت ها به چه مدت زمانی نیاز است؟

    1. سلام و درود.
      معمولاً بعد از ارسال مدارک به اداره ثبت شرکتها تا زمان پیش نویس آگهی از طرف این اداره،مدت زمان ۵ الی ۷ روز کاری را باید در نظر داشته باشید.در طول این مدت زمان میتونید از طریق شماره پیگیری که دارید روند پرونده ارسالی رو بررسی کنید.

  3. سلام، آیا برای پیگیری درخواست سامانه ثبت شرکتها حتما باید حضوری به اداره ثبت شرکت ها رفت یا میتوان اینترنتی یا تلفنی هم پیگیر روند شد؟

    1. سلام و درود.
      خیر برای پیگیری روند کاری در اداره ثبت شرکتها نیازی به مراجعه حضوری نیست و میتوانید از طریق شماره پیگیری که از اداره ثبت شرکتها دریافت کردید پیگیریهای لازم را انجام دهید.

  4. سلام، برای پیگیری درخواست سامانه ثبت شرکت‌ها به چه مقدار زمان نیاز داریم؟

    1. سلام و درود.
      بسته به نوع کاری که میخواهید انجام دهید و نوع شرکتی که میخواهید ثبت کنید،کمی زمان سامانه متغیر است ولی میبایست بعد از ورود اطلاعات و دریافت رسید پذیرش از سامانه و پست اوراق شرکت به اداره شما حداقل ۵ روز کاری رو برای پروسه ثبت سامانه در نظر داشته باشید.
      مد نظر داشته باشید بعد از تأییدیه کارشناس شما میتونید پیشنویس آگهی رو دریافت نمائید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *