مراحل ثبت برند

مراحل ثبت برند

مراحل ثبت برند (بروزرسانی آذر 1402): هر بازرگان و هر شرکتی که قصد ارائه محصول به بازار را دارد باید برای محصول خود، برندی مشخص ثبت نماید. به گونه ای که برند مخصوص خود را باید طبق قوانین در اداره مالکیت معنوی و علائم و اختراعات به ثبت برساند. در این خصوص ماده دو قانون ثبت علائم و اختراعات بیان نموده است که:

«حق استعمال انحصاری برند فقط برای کسی شناخته خواهد شد که مراحل ثبت برند خود را به طور کامل طی کرده باشد.»

برای ثبت برند و علامت تجاری کلیه مدارک لازم قانونی را باید داشته باشید. از این رو چنانچه تمامی قوانین و مقررات را کامل رعایت کنید، مراحل ثبت برند به خوبی طی خواهد شد. اما چگونه برند محصول خود را به ثبت برسانیم؟ با ما در این مقاله همراه باشید.

خانم عابد مشاور ثبت برند و علامت تجاری

مراحل ثبت برند چیست؟

متقضیانی که قصد طی کردن مراحل ثبت ثبت برند را دارند ابتدا باید اظهارنامه ی ثبت برند را با ورود به سامانه ipm.ssaa.ir تکمیل کنند. این سامانه یک سامانه مشخص جهت ثبت علائم تجاری است. در این صورت با استفاده از این سامانه می توانید بدون مراجعه حضوری به اداره ثبت علائم تجاری، مراحل ثبت برند مورد نظر خود را انجام دهید.

هر پاسخی که شما از اداره دریافت کنید در همین سامانه به شما اطلاع رسانی می شود. که برای این منظور میبایست نام کاربری و رمز عبور را دریافت کرده باشید.

از طرفی نام کاربری و رمز عبور شخصی خود که کاملا برای شما محرمانه است ( که نباید شخص دیگری از آن مطلع باشد) پیگیر پرونده خود باشید در این سامانه شما می توانید اظهارنامه خود را پیگیری کنید و همچنین خلاصه پرونده را ببینید. چنانچه نقصی در مراحل ثبت برند باشد در این جا به شما اطلاع رسانی می شود.

پس از ورود به سامانه ثبت برند با کلیک برروی ثبت نام کلیه مراحل را گام به گام انجام دهید. جهت این که مراحل ثبت برند را به راحتی انجام دهید از قبل مدارک لازمه را آماده کنید و آن ها را اسکن شده برروی سیستم آماده داشته باشید.

مراحل ثبت برند چیست؟

مدارک ثبت برند

مدارک ثبت برند

مدارک ثبت برند اشخاص حقیقی

مدارک ثبت برند اشخاص حقیقی

مدارک ثبت برند اشخاص حقوقی

  • کپی شناسنامه و کارت ملی مدیر عامل
  • روزنامه ی تاسیس و آخرین تغییرات شرکت
  • کپی مجوز فعالیت (جواز تاسیس، پروانه ی بهره برداری، پروانه ی ساخت، جواز کسب یا کارت بازرگانی و یا هر گونه گواهی فعالیت صادره از نهادهای نظارتی و حاکمیتی دولتی)
  • کارت بازرگانی (در صورتی که از حروف لاتین استفاده شده باشد)

چنانچه در تصویر علامت یا نام خود از هیچ حروف لاتینی استفاده نکرده اید در مدارک لازم جهت ثبت برند نیاز به ارائه کارت بازرگانی نخواهید داشت.

نکته: طبق قوانین بروز اداره ثبت علائم تجاری در صورتی شما میتوانید جواز تاسیس حقیقی یا حقوقی را به عنوان مجوز فعالیت معرفی کنید که جواز تاسیس شما حداقل دارای 40% پیشرفت فیزیکی باشد و حتما در این راستا پیشرفت فیزیکی و صحت جواز تاسیس حقیقی یا حقوقی شما از وزارت صنعت و معدن توسط اداره ثبت علامت تجاری استعلام گرفته میشود.

نکته: طبق قوانین بروز اداره ثبت علامت تجاری تنها میتوان در زمان یک ماه، برای اشخاص حقیقی یک اظهار ثبت و برای اشخاص حقوقی دو اظهار ثبت علامت یا نام تجاری به ثبت رساند و در صورتی که بخواهیم اظهار بعدی را نیز ثبت نماییم میبایست یک ماه از زمان ثبت اظهار اول گذشته باشد و در نهایت اقدام به ثبت اظهار ثبت علامت یا نام تجاری بعدی نماییم.

نکته: طبق قوانین بروز اداره ثبت علائم تجاری با داشتن جواز تاسیس، جواز کسب توضیعی، پروانه ساخت و گواهی صادره از نهادهای نضارتی و حاکمیتی دولتی برای اشخاص حقیقی و اشخاص حقوقی تنها میتوان یک نام یا علامت تجاری به نام شخص و شرکت ثبت نمایید و تنها با داشتن پروانه بهره برداری بیشتر از یک برند به نام یک شخص حقیقی یا حقوقی ثبت نماییم.

مدارک ثبت برند اشخاص حقوقی

مراحل پس از ارائه مدارک ثبت برند

پس از اینکه مدارک مراحل ثبت برند انجام شد میبایست تمامی مدارکی که در سامانه اداره علامت تجاری برای شما بارگذاری شده، تایید شود.

برای تاییدیه گرفتن مدارک میبایست از طریق دفترخانه های اسناد رسمی اقدام نماییم به صورتی که با داشتن شماره اظهار ثبت علامت ، دفترخانه وارد کارتابل شما میشود و از قسمت سازمانهای همکار برروی گزینه دفترخانه کلیک کرده و مدارکی که بارگذاری کرده اید را با اصل مدارک مطابقت میدهد و در نهایت مدارک بارگذاری شده را تایید مینماید.

شما میتوانید بعد از این مرحله اظهار ثبت نام و علامت تجاری خود را نهایی نمایید و واریزیهای لازم را در این مرحله انجام دهید.

اظهارنامه ثبت برند باید مورد بررسی قرار بگیرد. براساس الویت بندی و زمان ثبت آن ها در سامانه مورد بررسی قرار می گیرد پس حضور هر روزه شما در اداره دردی دوا نمی کند و مراحل را سریع تر نمی کند.

پس از اینکه شما به عنوان یک متقاضی در سامانه اداره مالکیت صنعتی فرم های مربوطه را تکمیل می کنید، اظهارنامه شما از لحاظ رعایت قوانین و مقررات مورد بررسی قرار می گیرد. چنانچه اداره پس از بررسی ها علامت را قابل ثبت اعلام کند، اجازه انتشار آگهی مربوط برای آن صادر می شود اما اگر در محتوای اظهارنامه شما نقصی موجود باشد طی یک ابلاغیه به شما اطلاع داده می شود تا آن را برطرف کنید.

در چند صورت ابلاغیه رد اظهارنامه ثبت برند اتفاق خواهد افتاد:

  • در علامت و یا تصویر علامت، الزامات قانونی رعایت نشده باشد.
  • قبل علامت شما به عنوان مراحل ثبت برند دیگری انجام شده باشد. یعنی از قبل موجود باشد.
  • ممکن است به طور کلی کالا یا محصول شما قابل ثبت نباشد.

خوب همان گونه که در بالا نیز ذکر کردیم اگر اداره ثبت، اجازه ثبت را بدهد، اجازه انتشار آگهی مربوط نیز صادر می شود. یک نکته مهم این است که در حالت کلی شما نیاز به مراحل ثبت برند ندارید یعنی ثبت برند براساس قوانین امری اختیاری در کشور ما است. به جز موارد خاصی که دولت آن را اجباری می کند.

در صورتی که برند یا علامت شما اجازه ثبت گرفت و آگهی ثبتی علامت از طرف اداره علامت صادر شد میبایست روزنامه نوبت اول را پرداخت کرد که مدت زمان لازم برای روزنامه مدت اول حدود 35 روز میباشد که در این زمان هر شخص یا شرکتی که به پروسه ثبت برند شما اعتراضی داشته باشد میتواند با داشتن دلایل موجه در این زمان اقدام به اعتراض برروی پرونده شما کرده و مانع از مراحل ثبت برند شما شود.

بعد از این مدت زمان میبایست حق الثبت پرونده شما پرداخت شود که معمولا مدت زمان 5 الی 10 روز زمان طی میشود و بعد از آن واریزی نوبت دوم برروی سایت مینشیند که با پرداختی روزنامه نوبت دوم کلیه مراحل ثبت برند شما تکمیل شده و در نهایت نسخه PDF گواهی علامت شما صادر میشود.

نکته: واریزی های روزنامه نوبت اول، حق الثبت و روزنامه نوبت دوم با توجه به حجم کالاهای شما و … متغیر بوده و عدد ثابتی نخواهد داشت.

مراحل پس از ارائه مدارک ثبت برند

ثبت برند در چه شرایطی الزامی است؟

براساس تبصره ماده یک قانون ثبت، مراحل ثبت برند برای برخی محصولات و کالاها را دولت اجبار کرده است. برای اساس تبصره تصویب نامه ی هیئت وزیران ثبت علائم کالاهای زیر را اجباری اعلام نموده است:

  • داروهای اختصاصی (اسپسیالیته) مورد استعمال طبی یا بیماری.
  • مواد غذایی که در لفاف و ظروف مخصوص باشند.
  • نوشیدنی ها و آب های گازدار.
  • لوازم آرایش که برای استعمال مستقیم بر روی پوست انسان به کار می رود.

ثبت برند در چه شرایطی الزامی است؟

پرداخت هزینه ثبت برند

براساس قوانین، اظهارنامه در مراحل ثبت برند به همراه علامت و فهرست کالاها یا که خدماتی که قرار است برایشان مراحل ثبت برند انجام گیرد، براساس طبقه بندی قابل اجرا یا طبقه بندی بین المللی به اداره ی مالکیت صنعتی باید داده شود.

هزینه های ثبت برند و هزینه های مرتبط با اظهارنامه با مالک ایرانی باید توسط خود متقاضی از طریق سامانه ای که در فوق به آن اشاره کردیم پرداخت گردد. امکان پرداخت این هزینه ها در بانک وجود ندارد.

پرداخت هزینه ثبت برند

مدت زمان اعتبار برند

مدت اعتبار ثبت برند ده سال از تاریخ تسلیم اظهارنامه ی ثبت آن می باشد. پس از گذشت این ده سال چنانچه مالک برند قصد تمدید جهت ده سال دوم را داشته باشد می تواند با پرداخت هزینه های مقرر، درخواست تمدید دهد.

هنگامی ده سال تمام می شود یک مدت کوتاه شش ماه که از پایان دوره شروع می شود، جهت پرداخت هزینه تمدید با پرداخت جریمه تاخیر به مالک داده می شود.

هر ذی نفع می تواند از دادگاه، ابطال مراحل ثبت برند را درخواست نماید. رسیدگی به اختلافات ناشی از اجرا این قانون و آئین نامه ی اجرایی آن ،طبق ماده ی 59 ،در صلاحیت شعبه یا شعب خاصی از دادگاه های عمومی تهران می باشد.

همانطور که بالاتر به آن اشاره شد مدت اعتبار برند در ایران 10 ساله میباشد به این معنی که در صورتی که پس از دوره مقرر اقدام به تمدید برند نشود مالک برند یا لوگو تا 10 سال میتواند از برند خود در صنعت و حرفه کاری بهره ببرد و پس از این مدت 10 ساله در صورتی که برند شما تمدید نشود هر شخص یا شرکت دیگر میتواند با اارائه مدارک مورد نیاز اقدام به ثبت برند شما نماید.

نکته: اگر به هر دلیل موفق به تمدید برند خود در زمان مقرر نشده باشید، برند شما از طرف اداره مالکیت معنوی تا 6 ماه پس از تاریخ اتمام آن قابل تمدید است. و پس از این تاریخ هر شخصیت حقوقی یا حقیقی نسبت به ثبت برند شما میتواند اقدام کند.

حال خود تمدید برند نیز دارای مراحل و پروسه های خاصی است که در این مورد نیز باید از طریق سامانه اداره مالکیت معنوی اقدامات لازم انجام شود و پس از نظر کارشناس و یک نوبت  روزنامه رسمی میتوانید برای 10 سال دیگر از برند خود استفاده نمایید.

موضوع دیگری که لازم است به آن اشاره شود این است که برند یا نام تجاری قابلیت نقل و انتقال یا جابجایی دارد به اید معنی که برند ثبت شده جزو انوال شخصی به حساب می آید و مالک آن که ممکن است یک شخصیت حقیقی یا حقوقی باشد می تواند اقدام به فروش برند خود نماید که برای تمامی این امور باید روند قانونی طی شود.

وکلای ثبت فرهنگ شما را در این امر یاری خواهند رساند چرا که ثبت خوب فرهنگ است .

خانم عابد مشاور ثبت برند و علامت تجاری

5/5 - (3 امتیاز)
آنچه در این مقاله می‌خوانید

2 پاسخ

  1. آیا من میتوانم مراحل ثبت برند م را همزمان با تاسیس شرکتم پیش ببرم؟

    1. سلام و درود.

      اگر تصمیم دارید که مالک برند،شرکت ثبت شده شما باشد باید اول شرکت مدنظر ثبت شود و پس از دریافت مجوز مربوط با کالا یا خدمات برای شرکت،اقدام به درخواست ثبت برند در اداره مالکیت معنوی نمایید.ولی اگر مدنظر دارید که مالک برند شخص حقیقی باشد میتونید پیش از ثبت شرکت با ارائه مدارک هویتی شخص متقاضی و جواز معتبر به نام همان شخص،اقدام به ثبت برند موردنظر نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس