دریافت کارت بازرگانی حقیقی

دریافت کارت بازرگانی حقیقی

دریافت کارت بازرگانی حقیقی یکی از موضوعات مهمی است که قصد داریم در این مطلب به آن بپردازیم. به صورت کلی کارت بازرگانی کارتی برای انجام امور صادرات و واردات است که دارای انواع مختلفی است.

مطابق با قانون هم اشخاص حقیقی و هم اشخاص حقوقی در صورت رعایت شرایط دریافت این کارت، می‌توانند در جهت اخذ آن اقدام کنند. در ادامه جزئیات بیشتری در این زمینه از جمله مزایای کارت بازرگانی، ابطال آن، مدارک مورد نیاز برای دریافت آن و … را بررسی می‌کنیم.

خانم یعقوبی مشاور دریافت کارت بازرگانی حقیقی

دریافت کارت بازرگانی حقیقی چیست؟

قبل از اینکه بخواهیم جزئیات کارت بازرگانی را با هم بررسی کنیم باید در ابتدا با معنا و مفهوم دقیق و اصلی دریافت کارت بازرگانی آشنا شویم.

بر اساس قانون کارت بازرگانی، گواهی یا مجوزی است که با استفاده از آن اشخاص حقیقی و اشخاص حقوقی می‌توانند در حوزه واردات و صادرات کالا فعالیت مستمر داشته باشند.

این فعالیت‌های برون مرزی از موارد مختلفی تشکیل می‌شود که از جمله آن می‌توان به ترخیص کالا، ثبت سفارش، واردات مناطق آزاد کشور، صادرات محصولات و کالاهای مجاز، حق العمل کاری در گمرک و … اشاره کرد. به زبان ساده کارت بازرگانی مخصوص به کسانی است که قصد تجارت بین المللی دارند.

برای دریافت کارت بازرگانی حقیقی باید از طریق اتاق بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی ایران اقدام کرد و تنها در این شرایط دارای اعتبار است.

دریافت کارت بازرگانی حقیقی چیست؟

انواع کارت بازرگانی

کارت بازرگانی در ایران دارای انواع مختلفی است که آن‌ها را با هم بررسی می‌کنیم.

انواع کارت بازرگانی

کارت بازرگانی اشخاص حقیقی

دریافت کارت بازرگانی حقیقی برای افرادی صادر می شود که قصد دارند به صورت شخصی واردات و صادرات کالاهای مختلف را انجام دهند.

کارت بازرگانی اشخاص حقیقی

کارت بازرگانی اشخاص حقوقی

نوعی دیگر از کارت‌های بازرگانی نیز برای اشخاص حقوقی مثل شرکت‌ها، اتحادیه‌ها و موسسات دریافت می‌شود. دریافت کارت بازرگانی حقوقی بر خلاف دریافت کارت بازرگانی حقیقی برای انجام امور تجاری و صادرات و واردات موسسات و شرکت‌ها اخذ می‌شود.

کارت بازرگانی اشخاص حقوقی

کارت بازرگانی تجاری

کارت بازرگانی تجاری نوعی دیگر از انواع کارت‌های بازرگانی است. در این نوع از کارت‌ها که هم برای اشخاص حقیقی و هم اشخاص حقوقی صادر می‌شود شخص می‌تواند تجارت و صادرات و واردات کالا را انجام دهد و همچنین دیگر فعالیت‌های تجاری بین المللی از قبیل ترخیص کالا، ثبت سفارش و … نیز از جمله اختیارات آن است.

کارت بازرگانی تجاری

کارت بازرگانی خدماتی

این نوع از کارت بازرگانی فقط برای شخص حقوقی صادر می‌شود که این شخص مجوز سرمایه گذاری در زمینه فعالیت خدماتی داشته باشد این اشخاص حقوقی فقط می‌توانند کالاهایی را وارد نمایند که در حوزه فعالیت خودشان باشد.

کارت بازرگانی خدماتی

کارت بازرگانی تولیدی یا صنعتی

این نوع از کارت بازرگانی نیز برای اشخاص حقوقی صادر می‌شود که این شخص مجوز سرمایه گذاری در زمینه فعالیت تولیدی داشته باشد. این اشخاص حقوقی فقط می‌توانند تجهیزات کارگاهی و متریال مورد نیاز تولید خودشان را وارد و یا بعد از تولید کردن، صادر کنند.

کارت بازرگانی تولیدی یا صنعتی

کارت بازرگانی موردی

این نوع از کارت بازرگانی هم برای اشخاص حقوقی و هم اشخاص حقیقی صادر می‌شود و موارد مصرف آن زمانی است که افراد بخواهند فقط یکبار کالاهای مورد نظر خودشان را وارد یا صادر کنند.

کارت بازرگانی موردی

شرایط دریافت کارت بازرگانی حقیقی

برای دریافت کارت بازرگانی حقیقی نیاز به فاکتورها و شرایطی است که در ادامه این شرایط را با هم بررسی می‌کنیم. حداقل سن افرادی که می‌خواهند برای دریافت کارت بازرگانی حقیقی اقدام کنند باید ۲۳ سال باشد. این افراد باید محل کار خود را به صورت دقیق مشخص و تعیین کنند.

همچنین این افراد یا باید مدرک دانشگاهی مرتبط با حوزه‌های که قصد تجارت در آن را دارند داشته باشند و یا در زمینه مورد نظر دارای ۳سال سابقه باشند.

این افراد به هیچ عنوان نباید در مشاغل دولتی و استخدامی رسمی مشغول به کار باشند. باید تمکن مالی در زمینه مورد نظر را به اثبات برسانند. باید یک تعهد کتبی در زمینه اطاعت و پیروی از سیاست‌های تجاری دولت ارائه کنند. همچنین باید گواهی عدم سوء پیشینه و داشتن صلاحیت اقتصادی اجتماعی و اخلاقی داشته باشند.

این افراد باید به صورت کتبی تعهد بدهند که از دریافت کارت بازرگانی حقیقی مورد نظر استفاده غیرقانونی نکنند. حضور در کلاس‌های آموزشی اتاق بازرگانی و آشنایی با قوانین گمرک کشور از دیگر شرایط دریافت کارت بازرگانی حقیقی است.

شرایط دریافت کارت بازرگانی حقیقی

مدارک دریافت کارت بازرگانی حقیقی

همانطور که می‌دانید برای این فعالیت نیز مثل سایر امور ثبتی مدارک و اسنادی باید ارائه شود. واضح است که این مدارک برای اشخاص حقیقی و حقوقی دارای تفاوت‌هایی است که در این بخش فقط به مدارک مورد نیاز برای دریافت کارت بازرگانی حقیقی می‌پردازیم.

  • کپی و اصل کارت ملی و شناسایی
  • ارائه دو قطعه عکس شش در چهار
  • ارائه یک یک نسخه از اظهارنامه ثبت نام در دفاتر بازرگانی که این اظهارنامه را اداره ثبت شرکت‌ها تایید کرده باشد
  • ارائه کپی و اصل مدرک تحصیلی ( حداقل مدرک تحصیلی باید دیپلم باشد)
  • ارائه برگه عدم سوء پیشینه که تاریخ آن بیشتر از ۶ ماه گذشته نباشد
  • ارائه اصل و کپی کارت پایان خدمت و یا معافیت از سربازی برای آقایان
  • ارائه فرم مربوط به کارت بازرگانی که دفتر رسمی آن را امضا کرده باشد
  • دریافت کد اقتصادی
  • ارائه اصل حساب بیمه نامه تامین اجتماعی
  • ارائه مفاصا حساب مالیاتی
  • ارائه سند ملکی مکان کسب و کار و یا ارائه قولنامه استیجاری بودن ملک

مدارک دریافت کارت بازرگانی حقیقی

مزایای دریافت کارت بازرگانی حقیقی

همانطور که میدانید دریافت کارت بازرگانی حقیقی ، ویژگی‌ها و مزایای بسیار زیادی دارد که مهمترین آن‌ها را در ادامه برای شما بیان می‌کنیم.

  • با استفاده از کارت بازرگانی می‌توان واردات کالاهای زیادی از کشورهای خارجی را انجام داد.
  • صادرات کالاها نیز از دیگر اقداماتی است که با استفاده از کارت بازرگانی می‌توان انجام داد.
  • با استفاده از کارت بازرگانی می‌توان به عضویت اتاق بازرگانی و استفاده از از کاربردها و مزایای آن درآمد.
  • با استفاده از کارت بازرگانی دریافت ویزا برای حضور در رویدادهای تجاری و اقتصادی در کشورهای خارجی آسان‌تر است.
  • همچنین با کارت بازرگانی می‌توان از مناطق آزاد کشور از قبیل کیش، بندر انزلی و … کالا وارد کرد.
  • یکی دیگر از مزایای کارت بازرگانی امکان ثبت برند لاتین است.
  • از طریق این کارت بازرگانی می‌توان در نمایشگاه‌ها، رویدادها اقتصادی و تجاری خارجی حضور پیدا کرد.
  • ارتباط با تجار داخلی و خارجی و همکاری با آن‌ها از دیگر مزایای استفاده از کارت بازرگانی است که می‌توان به آن دست پیدا کرد.
  • در نهایت دریافت کارت بازرگانی حقیقی ، اعتبار و پرستیژ شما را به عنوان یک تاجر بین المللی افزایش خواهد داد.

مزایای دریافت کارت بازرگانی حقیقی

تمدید دریافت کارت بازرگانی حقیقی

اعتبار کارت‌های بازرگانی هم برای اشخاص حقیقی و هم برای اشخاص حقوقی به مدت یک سال است. بعد از گذشت یکسال این افراد باید در جهت تمدید کارت بازرگانی خود اقدام کنند. برای تمدید کارت بازرگانی نیاز به ارائه یک سری مدارک و انجام چند مرحله قانونی است.

تمدید دریافت کارت بازرگانی حقیقی

ابطال دریافت کارت بازرگانی حقیقی

اما یکی از موضوعاتی که باید به آن توجه ویژه کنید ابطال کارت بازرگانی است. مطابق با قانون ابطال کارت بازرگانی به صورت اختیاری و یا به صورت اجباری انجام می‌شود.

بعضی از افراد چه حقیقی و چه حقوقی ممکن است که بعد از دریافت کارت بازرگانی و یا استفاده محدود از آن قصد داشته باشند که این کارت را ابطال کنند. برای ابطال این کارت باید یک سری اسناد و مدارک را به اتاق بازرگانی و تعاون اداره کل مقررات صادرات و واردات ارسال کرد و درخواست ابطال کارت بازرگانی را اعلام کرد.

نوع دیگری از ابطال کارت بازرگانی به صورت اجباری است. این انحلال کارت بازرگانی در شرایط اتفاق می‌افتد که وزارت بازرگانی به این نتیجه برسد که صاحب کارت بازرگانی شروط لازم برای دریافت کارت بازرگانی را نداشته است یا بعد از دریافت کارت بازرگانی این شرایط را از دست داده است.

در این موقعیت وزارت بازرگانی می‌تواند با اطلاع به اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و یا اتاق تعاون در جهت ابطال کارت بازرگانی مورد نظر اقدام کند.

ابطال دریافت کارت بازرگانی حقیقی

جمع بندی

کارت بازرگانی یکی از مدارک بسیار مهم و اساسی برای افرادی است که قصد انجام فعالیت‌های صادراتی و یا وارداتی را دارند.

به صورت کلی دریافت کارت بازرگانی مزایا و ویژگی‌های بسیار زیادی دارد که این ویژگی‌ها را در مقاله بالا بررسی کردیم. همانطور که ذکر شد کارت‌های بازرگانی دارای انواع مختلفی هستند که شما با توجه به نوع کسب و کار و انتظاراتی که از کارت بازرگانی دارید باید آن را دریافت کنید.

اگر در زمینه دریافت کارت بازرگانی و استفاده از آن نیاز به کمک دارید می‌توانید از خدمات و مشاوره‌های مجموعه ثبت فرهنگ در زمینه کارت بازرگانی استفاده کنید.

زیرا ثبت خوب فرهنگ است . برای استفاده از این خدمات کافی است که درخواست خودتان را در سایت ما به ثبت برسانید تا در اسرع وقت به درخواست شما پاسخ داده شود. یا در بخش نظرات همین مطلب سوالتان را بپرسید تا سریعتر راهنمایی شوید.

خانم یعقوبی مشاور دریافت کارت بازرگانی حقیقی

5/5 - (5 امتیاز)
آنچه در این مقاله می‌خوانید

8 پاسخ

  1. آیا میتوان برا دو نفر به صورت شراکتی اقدام به دریافت کارت بازرگانی اشخاص حقیقی کرد؟

    1. سلام و درود.

      خیر،کارت بازرگانی در هیچ صورت بصورت شراکتی صادر نمیشود.صدور کارت بازرگانی حقیقی تنها بنام یک شخص میباشد و صدور کارت بازرگانی حقوقی بنام شرکت مورد نظر میباشد که شخص مدیر عامل بعنوان نماینده شرکت معرفی میشود.

  2. آیا با دریافت کارت بازرگانی حقیقی میتوانیم جهت کسب درآمد آن را به دیگر افراد اجاره دهیم؟

    1. سلام و درود.
      طبق قوانین روز،اجاره کارت بازرگانی برای کسب درآمد غیر قانونی میباشد و تنها مالک کارت بازرگانی(شخص یا شرکت) میتواند از کارت بازرگانی خود استفاده نماید و یا اینکه با اشخاصی که به عنوان ترخیص کار در حال فعالیت هستند جهت امور بازرگانی خود همکاری کنند.

  3. سلام، آیا برای دریافت کارت بازرگانی حقیقی حتما باید کد اقتصادی داشته باشیم؟

    1. سلام و درود.
      بله ، یکی از مدارک اخذ کارت بازرگانی داشتن کد اقتصادی هست،
      شما باید کد اقتصادی داشته باشید تا بتونید مالیات فعالیت اقتصادی خودتون رو پرداخت کنید.

  4. سلام، آیا برای دریافت کارت بازرگانی حقیقی حتما باید بیشتر از 18 سال سن داشت؟

    1. سلام و درود.
      حداقل سن مورد نیاز برای دریافت کارت بازرگانی حقیقی،سن ۲۳ سال میباشد و علاوه بر این موضوع،ارائه کارت پایان خدمت و حداقل مدرک تحصیلی دیپلم نیز بنام شخص متقاضی مورد نیاز میباشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *