خرید برند و فروش برند

خرید برند و فروش برند

خرید برند و فروش برند (بروزرسانی دی 1402) : امروزه در دنیای تجارت و کسب و کار به دلیل رقابت زیاد، برندینگ یک موضوع و بحث بسیار مهم و اساسی است. همانطور که می‌دانید ثبت برند و علامت تجاری یک فرآیند قانونی و اداری است که نیاز به سپری کردن یک سری مراحل و داشتن یکسری ملزومات است.

به همین دلیل افراد زیادی به جای ثبت برند تمایل دارند که عمل خرید برند یا فروش برند را انجام دهند. در ادامه این مطلب، در مورد خرید برند و فروش برند و جزئیات مربوط به آن با شما صحبت می‌کنیم. اگر شما هم قصد خرید برند و فروش برند را دارید تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

خانم عابد مشاور خرید برند و فروش برند

خرید برند و فروش برند چیست؟

قبل از اینکه بخواهیم در مورد خرید برند و فروش برند صحبت کنیم باید با مفهوم کلی و اصلی برند آشنا شویم. در واقع برند یک ارزش و مفهوم برای کسب و کار است که آن را از سایر کسب و کارهای مشابه متمایز می‌سازد.

افراد زیادی مفهوم برند و لوگو را با هم اشتباه می‌گیرند در صورتی که به لحاظ ماهیتی برند و لوگو با هم متفاوت هستند. لوگو علامت و نمادی است که کسب و کار از طریق آن شناخته می‌شود اما برند یک ارزش و مفهوم است که دیگران از طریق این ارزش و مفهوم کسب و کار شما را می‌شناسند. برند مفهوم یک کسب و کار است که از ارزش، باور، هویت و احساس افراد نسبت به آن کسب و کار تشکیل می‌شود.

در دنیای رقابتی امروز در در کسب و کارهای مختلف نداشتن برند و هویت تجاری مخصوص به خود باعث می‌شود که کسب و کار شما کپی شود و یا مزیت رقابتی کسب و کار شما دیده نشود که در نهایت منجر به از دست دادن بازار شما خواهد شد.

خرید برند و فروش برند چیست؟

چرا خرید برند؟

همونطور که می‌دانید ثبت برند یک فرایند اداری و قانونی است که برای آن باید مراحل مختلفی سپری شود به همین دلیل است که افراد زیادی تمایل دارند تا خرید برند و فروش برند را انجام دهند. در این قسمت قصد داریم در مورد اینکه چرا باید یک برند را خریداری کنیم با شما صحبت کنیم.

بعضی مواقع نبود زمان و فرصت کافی باعث می‌شود که قصد خرید برند و فروش برند را داشته باشیم زیرا ثبت برند یک پروسه نسبتاً زمان‌ بر است که با خرید برند در زمان صرفه‌جویی می‌شود.

گاهی ممکن است برندی که شما برای کسب و کار خود انتخاب کرده‌اید را از قبل ثبت کرده باشند. در این حالات شما می‌توانید یک برند جدید را برای محصولات خود انتخاب کنید یا این برند را از فرد یا شرکتی که قبلاً آن را به ثبت رسانده خریداری کنید.

گاهی هم با جستجو در برندهای ثبت شده متوجه می‌شوید که یکی از این برندها برای کسب و کار شما مناسب هستند در این شرایط می‌توانید این برند را از آن کسب و کار در صورت رضایت خریداری کرده و انتقال دهید.

گاهی هم ممکن است که شما برندی را برای کسب و کار خود به ثبت رسانده باشید و بعد از گذشت مدت زمانی احساس کنید که این برند برای کسب و کار شما مناسب نیست که می‌توانید آن را به فروش برسانید. گاهی هم به صورت کلی کسب و کار شما آن طوری که پیش بینی می‌شده است پیش نرفته و عدم موفقیت در کسب و کار باعث می‌شود که شما اقدام به فروش برند خود کنید.

چرا خرید برند؟

فاکتورهای خرید برند و فروش برند

در خرید برند و فروش برند باید فاکتورهای زیادی را بررسی کنیم به این موضوع توجه کنید که در هر موضوع و زمینه ای افراد سودجو وجود دارد. در موضوع ثبت برند افرادی هستند که اقدام به ثبت برند می‌کنند بدون اینکه برنامه‌ای برای آن داشته باشند و هدف آن‌ها از ثبت برند فروش آن به صاحبان کسب و کار با قیمت بالا و نجومی است. با بررسی فاکتور های مهم نباید گول این افراد سود جو را بخورید.

یکی از مهمترین نکاتی که در خرید برند باید به آن توجه کنید تناسب برند از قبیل اسم، رنگ لوگو و … آن با کسب و کار شما است. گاهی یک برند تمامی فاکتورهای یک برند استاندارد و اصولی را دارد اما برای کسب و کار شما مناسب نیست.

یکی از موضوعات مهمی که در زمینه خرید برند و فروش برند به شما پیشنهاد می‌کنیم، مشاوره با یک کارشناس متخصص ثبت فرهنگ است زیرا در خرید و فروش برند باید فاکتور ها و نکات زیادی را بررسی کرد.

یکی از دلایل طولانی شدن ثبت برند رد شدن و تایید نشدن اسم برند است که در هر بار مرجوع شدن باید اسم جدیدی برای برند مورد نظر انتخاب شود که در زمان خرید برند با این مشکل روبرو نخواهید شد. همچنین ممکن است که ثبت برند نیاز به مجوز و مدارک متنوع و زیادی داشته باشد که در زمان خرید برند مشکلات و چالش‌ها مواجه نخواهید شد.

به این موضوع توجه کنید که وقتی یک برند را به ثبت می‌رسانید باید اقدامات و فعالیت‌های زیادی را انجام دهید تا این برند در بین مردم شناخته شود اما شما با خرید یک برند شناخته شده دیگر نیازی به اقدامات زیاد برای شناساندن برند در بین مردم ندارید. البته واضح هست که قیمت برندهای شناخته شده با توجه به نوع کسب و کار بسیار گران خواهد بود به شکلی که هرچقدر برند معروفتر و شناخته شده‌تر باشد قیمت بالاتری دارد.

فاکتورهای خرید برند و فروش برند

قیمت خرید برند و فروش برند

هیچ عدد و رقم ثابتی را نمی‌توان برای خرید برند و فروش برند در نظر گرفت زیرا قیمت برند به فاکتورهای زیادی از جمله سابقه آن، معروف بودن برند، حوزه فعالیت و … بستگی دارد.

واضح است که مثلاً قیمت یک برند ثبت شده که در ۵ سال پیش ثبت شده و اکنون به معروفیت رسیده است با قیمت یک برندی که به تازگی ثبت شده تفاوت زیادی دارد. اگر می‌خواهید در مورد قیمت برندها بیشتر بدانید بهتر است که از کارشناسان و مشاوران مجموعه ما کمک بگیرید و یا می‌توانید بودجه خودتان در خرید برند را به ما بگویید تا متناسب با آن برند آماده را برای شما تهیه کنیم.

قیمت خرید برند و فروش برند

مدارک خرید برند و فروش برند

همانطور که می‌دانید منظور از خرید برند و فروش برند انتقال آن به دیگری است از آنجایی که این انتقال کاملا قانونی و رسمی است نیاز به ارائه یک سری مدارک دارد که در ادامه این مدارک را با هم بررسی می‌کنیم.

  • اوراق هویتی و مدارک شناسایی خریدار و فروشنده
  • برند گواهی استعلام برند مورد نظر
  • قرارداد رسمی و قانونی منعقد شده بین خریدار و فروشنده برند
  • ارائه یک نسخه از گواهی ثبت علامت تجاری (این علائم به صورت 10 ساله اعتبار دارند)
  • سایر اسناد و مدارک برند مورد نظر مثل پرداخت و دریافت آگهی روزنامه رسمی

مدارک خرید برند و فروش برند

مراحل خرید برند و فروش برند

اگر شما قصد خرید برند وفروش برند را دارید و می‌خواهید بدانید این خرید و فروش چه مراحلی دارد در ابتدا باید برندی که قصد خرید آن را دارید را از روش‌های مختلف انتخاب کنید، سپس استعلام برند از اداره ثبت گرفته شود تا بتوانید صاحب برند را پیدا کنید.

در مرحله بعدی باید با برند مورد نظر که در اینجا همان فروشنده است به هماهنگی و توافق برای خرید برند برسید. سپس باید فرایند تغییر مالکیت برند به سرعت و به درستی انجام شود.

عامل‌هایی که در خرید برند و فروش برند بسیار تاثیرگذار هستند و برای قیمت‌گذاری باید به آن‌ها توجه کرد عبارتند از:

  • اسم برند
  • فارسی و انگلیسی بودن آن
  • طبقه‌های برند
  • خدمات و کالاهای مشابه برند
  • حوزه فعالیت برند
  • طراحی برند، فونت و لوگوی برند
  • کالاهای برند

مراحل خرید برند و فروش برند

نکات خرید برند و فروش برند

نکته 1: یک نکته مهم در زمینه خرید برند وجود دارد که در مورد خرید کامل یا جزئی برند است. در خرید کامل برند، همه طبقات برند به خریدار برند واگذار می‌شود اما در خرید جزئی برند تعدادی از طبقات برند به خریدار واگذار می‌شود.

نکته 2: این موضوع را نیز به یاد داشته باشید که برای قیمت‌گذاری بهتر است از یک کارشناس استفاده کنید معمولاً روند قیمت‌گذاری به این شکل است که فروشنده قیمت آن را تعیین می‌کند و خریدار در صورت رضایت آن را خریداری می‌کند.

نکته 3: یک نکته مهم دیگر در زمینه خرید یا ثبت برند این است که اگر خواستار ثبت برند لاتین باشید باید کارت بازرگانی داشته باشید اما برای خرید برند نیازی به این کار نیست.

نکات خرید برند و فروش برند

جمع بندی

در این مطلب تلاش کردیم تا اهمیت برند و جزئیات مربوط به خرید برند و فروش برند را با شما در میان بگذاریم. این موضوع را به خاطر داشته باشید که در خرید برند باید بسیار دقت و وسواس داشته باشید. زیرا تغییر برند تاثیرات خوبی را در کسب و کار به دنبال نخواهد داشت.

همچنین تغییر برند هزینه بیشتری را به کسب و کار شما تحمیل خواهد کرد. پیشنهاد ما این است که قبل از اقدام به خرید برند و فروش برند در این زمینه تحقیقات زیادی را انجام بدهید و از مشورت کارشناسان استفاده کنید.

اگر در این زمینه نیاز به هر سوال و یا کمکی دارید می‌توانید از مشاوره کارشناسان ما استفاده کنید. یا می‌توانید صفر تا صد فرایند خرید برند و فروش برند خودتان را به ما بسپارید.

خانم عابد مشاور خرید برند و فروش برند

 

5/5 - (5 امتیاز)
آنچه در این مقاله می‌خوانید

12 پاسخ

  1. آیا برای خرید برند آماده لاتین هم نیاز به ارائه کارت بازرگانی است؟

    1. سلام و درود.

      برخی مواقع،با توجه به نظر کارشناس اداره مالکیت معنوی برای نقل و انتقال برند لاتین نیز،نیاز به ارائه کارت بازرگانی میباشد.

  2. آیا برای خرید و فروش برند حتما باید شرکت ثبت شده داشته باشیم؟

    1. سلام و درود.
      خیر،مالکیت برند طبق قوانین اداره مالکیت معنوی به دو صورت برند شخصی و برند شرکتی تقسیم میشود،به این معنی که میتوان مالک برند یک شخصیت حقیقی باشد و یا در مواردی دیگر مالک برند یک شخص حقوقی در نظر گرفته شود که در هر دو حالت وجود مدارک مورد نیاز و سپری شدن مراحل قانونی ضروری میباشد.

  3. سلام، آیا برای خرید برند و فروش برند داشتن کارت نظام وظیفه الزامیست؟

    1. سلام و درود.
      خیر بابت خرید و فروش برند نیازی به ارائه کارت پایان خدمت نمیباشد و تنها بابت دریافت کارت بازرگانی نیاز به ارائه این کارت میباشد.

  4. سلام، آیا در خرید برند و فروش برند مالیات برای انتقال باید پرداخت شود؟

    1. سلام و درود.
      یکی از استعلاماتی که در زمان خرید و فروش برند گرفته میشود استعلام از اداره امور مالیاتی میباشد که باید با توجه به ارزش برند،مالیات مورد نظر که از سمت اداره امور مالیاتی محاسبه و در نظر گرفته میشود پرداخت گردد.
      در صورتی که طبق توافق طرفین،مالیات از سمت فروشنده برند پرداخت نگردد،بدهی مالیاتی برای شخص خریدار باقی میماند و در نقل و انتقال بعدی علاوه بر مالیات فروش برند میبایست بدهی مالیات قبل را نیز تسویه کند.

  5. سلام، آیا میتوان برای خرید برند و فروش برند اقساطی مبلغ را پرداخت کرد؟

    1. سلام و درود.
      پرداختی در مورد خرید برند بصورت کاملاً توافقی انجام میشود و با توجه به مراحل انجام کار میتونید طی چند مرحله پرداختی با توجه به توافق طرفین اقدام به تسویه مبلغ نهایی نمایید.

  6. در خرید برند و فروش برند آیا داشتن کارت بازرگانی امتیاز محصوب میشود؟

    1. سلام و درود.
      دارا بودن کارت بازرگانی بعنوان امتیاز محسوب نمیشه ولی امکان داره در برخی موارد،با توجه به نظر کارشناس اداره مالکیت معنوی و قوانین جدید،وجود کارت بازرگانی لازمه نقل و انتقال یک برند لاتین به شمار بیاد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *