ثبت شرکت سهامی خاص

ثبت شرکت سهامی خاص

ثبت شرکت سهامی خاص: همان گونه که احتمالا بارها شنیده اید، شرکت های سهامی به طور کلی به دو دسته شرکت سهامی خاص و سهامی عام تقسیم بندی می شوند. اما به چه نوع شرکتی و با چه ویژگی و قوانینی شرکت های سهامی خاص گفته می شود؟

خانوم شهبازی مشاور ثبت شرکت سهامی خاص

آیا شرکت های سهامی خاص نیاز به ثبت دارند؟ مراحل تاسیس شرکت های سهامی خاص به چه صورت است؟ این موارد دقیقا همان مواردی است که ما در این مقاله قرار است با شما در میان بگذاریم.

ثبت شرکت سهامی خاص چیست؟

ثبت شرکت سهامی خاص به آن دسته از شرکت هایی گفته می شود که سرمایه گذاران آن تنها موسسین شرکت هستند یعنی نیازی نیست مانند شرکت های سهامی عام اعلامیه پذیره نویسی صادر کرد و تمامی سرمایه شرکت توسط خود اعضا تشکیل دهنده شرکت واریز میگردد.

به همین خاطر است که ثبت شرکت سهامی خاص به نسبت سهامی عام راحت تر است و زمان کمتری می خواهد. پروسه ثبت شرکت سهامی عام، پروسه ای زمان بر و قوانین آن سختگیرانه تر است.

به طور کل پر کاربردترین شرکت هایی که در حال حاظر در اداره ثبت شرکت ها به ثبت می رسند با توجه به موضوع فعالیت های رایج که می تواند تولید، بازرگانی، فروش و … باشند شرکت های مسئولیت محدود و سهامی خاص هستند که از بین این دو نوع شرکت، شرکت های سهامی خاص با توجه به قوانین رایجی که دارند و اساسنامه ای که برای آنها مشخص شده است دارای اعتبار بالاتری هستند.

در کل اشخاصی که تمایل به این موضوع دارند که از طریق شرکت تاسیس شده در مناقصات مربوط به حوزه فعالیت خود حضور داشته باشند و یا بتوانند با توجه به شخصیت حقوقی که دارند از بانک ها و موسسات مالی، وام و اعتبارات دریافت کنند باید به فکر ثبت شرکت سهامی خاص باشند و این هم به این دلیل است که همانطور که در بالاتر نیز به آن اشاره کردیم این نوع شرکت ها به دلیل قانونمندتر بودن دارای اعتبار بالاتری نسبت به شرکت های مسئولیت محدود هستند.

ثبت شرکت سهامی خاص چیست؟

قوانین ثبت شرکت سهامی خاص

جهت ثبت یک شرکت سهامی خاص شما باید برخی از قوانین را رعایت کنید تا شرکت سهامی خاص شما به ثبت برسد. قوانین شرکت های سهامی خاص عبارتند از:

  • حداقل سرمایه ای که یک شرکت سهامی خاص باید دارا باشد، مبلغ یک میلیون ریال که معادل صد هزار تومان است.
  • هنگام ثبت شرکت سهامی خاص باید 35 درصد سرمایه شرکت یا کل مبلغ سرمایه شرکت در یک حساب ویژه سپرده شود. به این صورت که پس از تایید نام شرکت میبایست اعضا هیئت مدیره اقدام به افتتاح حساب شرکت در شرف تاسیس با نام تایید شده از طرف اداره ثبت شرکت ها نمایند و دقیقا مبلغ 35% یا کل مبلغ سرمایه اولیه شرکت را به حساب مدکور واریز نمایند.
  • جهت ثبت شرکت سهامی خاص باید حداقل تعداد اعضای هیئت مدیره سه نفر باشد که در این نوع شرکت ها اعضا هیئت مدیره میبایست حتما جزو سهامدارن شرکت باشند و میزان سهام هر شخص باید بطور دقیق در سامانه اداره ثبت شرکت ها به ثبت برسد و این میزان سهام در تقاضانامه شرکت قید میشود.

نکته: میزان سهام افراد در شرکت های سهامی خاص در آگهی تاسیس شرکت و روزنامه رسمی قید نمیشود به همین دلیل تنها خود اعضا شرکت از سهم هر شخص با خیر هستند و باید در تصمیماتی که ممکن است در شرکت اتفاق بیافتد، لیست سهامداران صحیح به اداره ثبت شرکت ها ارسال گردد.

  • اعضا هیئت مدیره در شرکت های سهامی خاص حتما باید به سن قانونی رسیده باشند و افراد زیر 18 سال نمی توانند در هیچ نوع شرکتی دارای سمت باشند.

نکته: در شرکتهای سهامی خاص همانند شرکت های با مسئولیت محدود، مدیر عامل شرکت میتواند خارج از سهامداران یا شرکا باشد.

  • تعداد حداقل سهامداران در شرکت سهامی خاص باید 3 نفر باشد.
  • مبلغ اسمی یک شرکت سهامی خاص دارای محدودیت نیست.
  • نقل و انتقال سهام در شرکت های سهامی خاص در صورتی امکان پذیر است که مالیات نقل و انتقال سهام که برابر با چهار درصد مبلغ سهام جابجا شده است توسط فروشنده سهم در اداره امور مالیاتی پرداخت شود، لازم به ذکر است که برای انجام این روند میبایست برای دریافت کد اقتصادی اقدام کنید.
  • برای تاسیس شرکت های سهامی خاص علاوه بر اعضا شرکت که میتواند حداقل سه نفر باشند میبایست دو شخص حقیقی یا حقوقی به عنوان بازرس اصلی و بازرس عدل بدل معرفی شوند.

نکته: مدت اعتبار اعضا و بازرسین در شرکت سهامی خاص یک سال مالی میباشد. در صورتی که اعضا هیئت مدیره در شرکت های سهامی خاص دارای مدت اعتبار دو سال شمسی هستند.

قوانین ثبت شرکت سهامی خاص

نحوه ثبت شرکت سهامی خاص

وقتی شما می توانید بگویید یک شرکت سهامی خاص تشکیل شده است که مجمع عمومی موسسین شرکت، اساسنامه امضا شده، تعهد سرمایه، مدیران و بازرسان منتخب شرکت را مورد تایید قرار داده باشد.

به عبارت دیگر امضای اساسنامه به معنای تعهد سرمایه گذار موسس شرکت برای تامین کلیه سهام و تایید کتبی سمت مدیران و بازرسان شرکت است. در واقع امضای اساسنامه گام اولی است که برای تشکیل شرکت سهامی خاص است.

نحوه ثبت شرکت سهامی خاص

مراحل ثبت شرکت سهامی خاص

مراحل ثبت شرکت سهامی خاص

قرارداد ثبت شرکت سهامی خاص

در مرحله اول باید جهت ثبت شرکت سهامی خاص قراردادی منعقد گردد. این کار می تواند به چند طریق از طریق تلفن، حضوری و یا آنلاین انجام شود.

قرارداد ثبت شرکت سهامی خاص

تکمیل مدارک ثبت شرکت سهامی خاص

شما جهت ثبت شرکت تجاری با مدارک لازم را هرچه سریع تر به دست کارشناس مربوطه برسانید. در این صورت کار شما سریع تر پیش می رود.

تکمیل مدارک ثبت شرکت سهامی خاص

انتخاب نام شرکت سهامی خاص

در این مرحله شما باید نام های پیشنهادی خود را به اداره مربوط ارائه دهید. در این مرحله برای اینکه نامی که انتخاب می کنید مورد تایید واقع گردد شما باید شرایط زیر را در نظر بگیرید.

  • نامی که انتخاب می کنید حتما باید فارسی باشد.
  • نام شرکت انتخاب شده نباید تکراری باشد (یعنی قبلا ثبت نشده باشد)
  • دارای معنی و مفهوم مشخص باشد.
  • با قوانین و فرهنگ اسلامی مطابقت داشته باشد.

پس از اینکه شما نام انتخابی خود را به اداره مربوطه ارائه می کنید، تمامی شرایط بالا را مورد بررسی قرار می دهند و پس از تایید، آن را بر روی اظهارنامه شما قید می کنند.

پس از این که این نام بر روی صفحه اظهارنامه ثبت گردید باید مسئولین اداره ثبت شرکت ها نیز آن را تایید نماید. در صورتی مورد تایید واقع شد، نام انتخابی در واحد تعیین نام، ثبت می گردد.

انتخاب نام شرکت سهامی خاص

افتتاح حساب برای شرکت سهامی خاص

در این مرحله میبایست یک حساب شرکت در شرف تاسیس بنام شرکت افتتاح شود و مبلغ 35% یا کل مبلغ سرمایه اولیه شرکت که در مرحله ورود اطلاعات شرکت مشخص شده است به حساب شرکت در شرف تاسیس واریز شود.

افتتاح حساب برای شرکت سهامی خاص

بارگذاری نامه بانک برای ثبت شرکت سهامی خاص

در این مرحله میبایست عکس نامه بانک مبنی بر افتتاح حساب شرکت در سامانه ثبت شرکت ها بارگذاری گردد که پیش نیاز صدور اوراق شرکت توسط اداره ثبت شرکت ها میباشد و پس از صدور میتوانید کلیه اوراق را از سامانه ثبت شرکت ها دریافت نمایید.

بارگذاری نامه بانک برای ثبت شرکت سهامی خاص

امضا اوراق شرکت سهامی خاص

در این مرحله، تقاضانامه و وکالت نامه و کلیه اوراق شرکت توسط اعضا شرکت تایید و امضا می شود.

امضای اوراق شرکت سهامی خاص

تشکیل پرونده شرکت سهامی خاص

در مرحله پنجم تمامی مدارک ارائه شده توسط کارشناس از طریق پست به اداره مربوطه تحویل داده می شود و در آن جا پرونده تشکیل می شود. پس از تشکیل پرونده این مدارک در دبیرخانه ثبت می شوند.

تشکیل پرونده شرکت سهامی خاص

کارشناس ثبت شرکت سهامی خاص

در این مرحله مدارک شما توسط کارشناس اداره ثبت، کارشناسی می شود و سپس کارشناس اظهار نظر می کند. حال اگر پرونده شما دچار مشکل شده باشد، به شما اخطار داده می شود تا مجدد رفع نقص شود.

کارشناس ثبت شرکت سهامی خاص

تحویل اسناد شرکت سهامی خاص

اگر در مرحله قبل شما اخطاری از سوی کارشناس دریافت نکنید، ثبت شرکت سهامی خاص شما با موفقیت انجام می شود و در واقع شرکت شما ثبت شده است. و مدارک شما از جمله تقاضانامه، شرکت نامه، اساسنامه و تنظیم صورتجلسه هیئت مدیره و آگهی تاسیس به فرد متقاضی برگردانده می شود.

نکته: دریافت آگهی ثبتی و اوراق شرکت از اداره ثبت شرکت ها توسط فرد متقاضی یا وکیل مورد نظر که میبایست حتما در ورود اطلاعات شرکت قید شده باشد انجام میگردد.

در نظر داشته باشید که پس از تکمیل مراحل ثبت شرکت سهامی خاص دو مرحله دیگر باقی میماند:

  1. دریافت دفاتر پلمپ و پلمپ دفاتر تجاری
  2. پرداخت و دریافت آگهی روزنامه رسمی شرکت

تحویل اسناد شرکت سهامی خاص

هزینه ثبت شرکت سهامی خاص

هزینه ثبت یک شرکت سهامی خاص وابسته به این است که آیا شما خود قصد دارید این کار را انجام دهید و یا خیر؟ برخی از مدیران شرکت های سهامی خاص خود را درگیر مراحل ثبت شرکت سهامی خاص نمی کنند و بسیاری از آن ها کار خود را به مراکز و شرکت های حقوقی فعال در این زمینه واگذار می نمایند. زیرا ثبت خوب فرهنگ است .

در صورتی که خود فرد اقدام به عمل ثبت شرکت سهامی خاص نماید و خود به سامانه مراجعه کند و فرم ها را دریافت و تکمیل نماید فقط باید هزینه های دولتی و دفتری و درج آگهی در روزنامه رسمی را بپردازد، و دیگر هزینه ای پرداخت نخواهد کرد.

چنانچه موضوع شرکت سهامی خاص طولانی تر و سرمایه اولیه شما بیشتر باشد، هزینه های روزنامه و حق الثبت در اداره ثبت شرکت ها بیشتر خواهد بود.

هزینه ثبت شرکت سهامی خاص

جمع بندی

اگر مدیران و یا کارآفرینان حوصله برو و بیا و پیگیری های کارهای ثبت شرکت سهامی خاص خود را نداشته باشند بدین منظور آن را به یک شرکت حقوقی معتبر می سپارند.

در این صورت پروسه ثبت شرکت سهامی خاص با سرعت بیشتر و در اسرع وقت و بدون هیچ استرسی انجام می پذیرد.

چنانچه شما این راه را انتخاب می کنید تا با دقت بیشتری مراحل انجام شود، علاوه بر هزینه هایی که پیشتر ذکر شد باید کارمزد موسسه و هزینه وکیل را جهت ثبت شرکت سهامی خاص مطابق با تعرفه های مشخص پرداخت کنید.

اما فراموش نکنید این راه بری شما بهتر است چرا که در اسرع وقت و بدون استرس و با دقت بیشتر شرکت سهامی خاص را به ثبت می رسانید.

خانوم شهبازی مشاور ثبت شرکت سهامی خاص

4.9/5 - (60 امتیاز)
آنچه در این مقاله می‌خوانید

158 پاسخ

  1. سلام برای ثبت شرکت سهامی خاص آیا می تونم آدرس رو محل زندگی خودم قرار بدم؟ مشکلی در آینده پیدا نمیکنم؟

    1. سلام و درود.
      آدرس شرکت رو در مرحله ثبت شرکت سهامی خاص یا با مسئولیت محدود،میتوانید آدرس منزل اعلام کنید منتها بعد از ثبت شرکت که شما بخواهید اقدام به دریافت کد اقتصادی و کد کارگاهی و یا کارت بازرگانی نمایید،حتماً باید آدرس شرکت واقعی بوده و کاربری ملک مورد نظر بصورت اداری باشد و حتماً از سمت اداره مالیات و تأمین اجتماعی و درصورت نیاز به کارت بازرگانی از سمت اتاق بازرگانی استان مرتبط،بازدید به عمل می آید.
      در اینصورت اگر آدرس شرکت را منزل درنظر گرفته باشید،میبایست قبل از اقدام به هرکدام از این موضوعات،تغییر آدرس به آدرس واقعی داشته و بعد از این مرحله پیگیر روند شرکت شوید.

  2. سلام وقت بخیر، آیا میزان مالیات پرداختی به اداره دارایی در شرکت با مسئولیت محدود و شرکت سهامی خاص تفاوت دارد؟ کدام کمتر است؟

    1. سلام و درود.
      خیر،محاسبه مالیاتی برای نوع شرکتهای مختلف یکسان است.
      در کل در نظر داشته باشید طبق قوانین اداره امور مالیاتی،مالیاتی که برای شرکتها محاسبه میشود به دو بخش مالیات بر درآمد و مالیات بر ارزش افزوده بوده که درآمد یک شرکت بستگی به میزان فعالیت شرکت دارد و به نوع شرکت مربوط نیست

  3. سلام روزتون بخیر، پیغامی در سامانه ثبت شرکتها برایم آمده که متوجه معنی آن نمیشوم: عضو هیئت مدیره شخصیت حقوقی مشخص نشده است

    1. سلام و درود،
      لطفا با مشاورین ما در تماس باشید
      02188472277

  4. سلام و ممنون از مطلب خوبتون، ببخشید من یک سوال داشتم.
    من میخواهم برای ثبت شرکت سهامی خاص اقدام کنم. آیا اگر من آدرس محل فعالیت شرکت را در منزل مشخص کنم مشکلی پیش می آید؟ بیمه و دارایی آیا مشکلی با این قضیه ندارند؟

    1. سلام و درود.
      برای ثبت یک شرکت سهامی خاص یا شرکت مسئولیت محدود یک آدرس به عنوان محل قانونی شرکت لازم است که باید آدرس مذکور با کاربری اداری باشد.
      زمان ثبت شرکت شما میتونید آدرس منزل رو هم ارائه بدهید ولی برای دریافت کد اقتصادی و کد کارگاهی باید حتماً آدرس اعلام شده بصورت اداری باشد و در صورت آدرس نادرست بودن،قبل از تشکیل پرونده مالیات و بیمه میبایست تغیید آدرس داده و با آدرس جدید اقدام به مابقی مراحل شرکت نمایید.
      برای اطلاعات بیشتر میتونید تماس بگیرید.

  5. باسلام و وقت بخیر.
    من قصد ثبت یک شرکت برای کارهایی مانند مونتاژ مدارهای الکتریکی را دارم، به نظر شما با توجه به اینکه قصد شرکت در یک سری مزایده ها و مناقصات را دارم بهتر است شرکتم را مسئولیت محدود ثبت کنم یا سهامی خاص؟

    1. سلام و درود.
      هر دو نوع شرکت برای کسب و کار شما مفید هست ولی انتخاب هر نوع از این شرکتها ( با مسئولیت محدود یا سهامی خاص) به پارامترهای مختلفی مثل تعداد اعضا و‌ محدودیت برای پرداخت واریزی مبلغ سرمایه و نوع فعالیت شرکت و خیلی موضوعات دیگه بستگی داره.
      ولی اگر اولویتتون،شرکت در مناقصات و مزایدات هست مسلماً شرکت سهامی خاص در این موضوع اعتبار بیشتری داره و ثبت شرکت سهامی خاص در این راستا میتونه بیشتر کمکتون کنه.

  6. سلام روز بخیر، سوالی داشتم؛ آیا می شود در ابتدا برای ثبت شرکت سهامی خاص محل فعالیت شرکت را منزل مسکونی خودم اعلام بکنم؟ آیا در آنده به مشکل نخواهیم خورد؟

    1. سلام و درود.
      در زمان ثبت شرکت و ورود اطلاعات سامانه ای از هر نوع شرکتی که باشد،یکی از مواردی که باید در سامانه اداره ثبت شرکتها بارگذاری شود کدپستی آدرس شرکت شماست که طبق کدپستی اعلام شده،آدرس ملک شما در سامانه ثبت شرکتها بارگذاری میشود.
      موضوعی که اینجا مطرح میشه اینه که این آدرس شما آیا واقعی هست،یعنی دقیقاً آدرس شرکت است یا بعنوان مثال آدرس محل سکونت؟!
      در مرحله ثبت شرکت،شما میتونید آدرس محل سکونت خودتون رو بعنوان آدرس محل قانونی شرکت اعلام کنید ولی مدنظر داشته باشید که بعد از پروسه ثبت شرکت،شما میبایست در اولین قدم،تشکیل پرونده کد اقتصادی رو در اداره امورمالیاتی جمهوری اسلامی انجام دهید که برای این موضوع حتماً باید آدرسی که به عنوان محل شرکت اعلام کردید،یک آدرس واقعی باشه و از طرف اداره مالیات کارشناسی میشه و حتماً نوع کاربری شما میبایست اداری یا تجاری باشه و اگر آدرسی که قبلاً اعلام کردید یک آدرس مسکونی بوده قبل از تشکیل پرونده کداقتصادی باید یک تغییر آدرس در شرکت داشته باشید که خود این موضوع شامل صرف هزینه و زمان هست و اگر حوزه مالیاتی شما از حوزه ای به حوزه دیگه جابجا بشه احتیاج به تیکت مالیاتی هستش و بعد از تغییر آدرس میتونید کار پرونده کداقتصادی خودتون رو پیگیری کنید.

  7. سلام، من و دوستان بازنشسته‌ام حدودا سه سال پیش یک شرکت سهامی خاص تاسیس کردیم که تمام سهامداران، هیئت مدیره و هیئت امنا از خودمان است، اما شرکت تا به امروز سود دهی خاصی نداشته است.
    سوال اینجاست که آیا به نظر شما بهتر نیست که شرکت سهامی خاص را به مسئولیت محدود تغییر دهیم؟ از لحاظ هزینه و مقررات و آگهی روزنامه و …

    1. سلام و درود.
      سود دهی در شرکت،به نوع شرکت ارتباطی ندارد و اینکه شما بخواهید نوع شخصیت حقوقیتون رو تغییر بدید هیچ کمکی به شرکت شما نمیکنه و این رو مدنظر داشته باشید که بانکها و موسسات مالی برای شرکتهای سهامی خاص،اعتبار بالاتری قائل هستند اگر روزی درخواست وام و اعتبارات و … کنید.
      فقط موضوعی که هست مدنظر داشته باشید که حتماً هر سال تصویب تراز سود و زیان مالی رو میبایست برای شرکت انجام بدید که برای اینکار حتماً با حسابدار شرکتتون صحبت کنید و از ایشون اطلاعات کسب کنید شاید به پیشنهاد ایشون شما احتیاج به افزایش سرمایه شرکت داشته باشید تا بتونید تا حدودی این عدم سوددهی رو پوشش بدید و برای این تصویب تراز سود و زیان مالی حتما باید بازرسین شرکت شما دارای مدت زمان اعتبار باشند که بسته به سال مالی شرکت شما که در اساسنامه شرکتتون ذکر شده باید تمدید اعتبار شده باشند.

  8. سلام و خسته نباشید، من میخواهم یک شرکت سهامی خاص ثبت کنم و الان در حال تکمیل کردن مراحل ثبت سامانه ثبت شرکتها هستم و چند نام پیشنهادی برای شرکت انتخاب کردم اما چون نمیدونم کدوم نام از طرف اداره برای شرکت من تایید میشه نمیدونم چه اسمی رو باید برای تکمیل مدارک و نام بانکی انتخاب کنم،
    خواستم بدونم به چه صورت میتونم متوجه بشم که از کدوم نام برای تکمیل فرایند ثبت شرکتم استفاده کنم
    ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. سلام، لطفا با مشاورین ما در تماس باشید
      02188472277

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس