ثبت طرح صنعتی

ثبت طرح صنعتی : زمانی که قصد خرید از فروشگاهی را دارید و یا در حوزه‌های صنعتی و هنری قصد خرید داشته باشید، در مرحله ی اول چه چیز شما را جذب می کند؟ قطعاً قبل از استفاده از هر محصول شکل ظاهری و بسته‌بندی آن برایتان جذاب خواهد بود.

خانم محمدی مشاور ثبت طرح صنعتی

با توجه به رقابت بسیار زیاد در تمام حوزه های کسب‌وکار، رقابتی نیز بین ایده ها و طرح های نوع آورانه ی گروه ها به وجود می آید. در این حالت حفظ و حراست از دارایی های فکری و معنوی اهمیت بسیاری پیدا می کند که بی توجهی به آن موجب ضرر و زیان بسیاری خواهد شد.

اولین عامل در جذابیت و تقاضای محصولات، طرح جذاب و چشمگیر آن است. محصولات جدید هیچ پیش زمینه ای در ذهن مشتریان ندارند و آنچه باعث انتخاب آن ها خواهد شد، طراحی و نقش و نگار آن هاست. با توجه به موارد گفته شده و اهمیت بالای معرفی محصولات در نگاه اول توسط طراحی آنان، شرکت هایی تحت عنوان طراحی تخصصی برای ارائه ی طرح های صنعتی ایجاد شدند.

زمانی که محصولی با تلاش های فراوان وارد بازار شده و مورد توجه و استقبال مشتریان قرار می گیرد بسیاری از رقبا سعی در تولید محصولاتی مشابه آن را دارند. این تشابه محصولات در مرحله ی اول در بسته بندی شامل رنگ بندی، اشکال و اندازه ی محصولات است.

در این مواقع در زمانی کوتاه محصولاتی که شباهت بسیاری با محصول شما دارد وارد بازار شده و در سود شما شریک خواهند شد. بهترین روش برای مقابله با این افراد سودجو، ثبت طرح صنعتی مخصوص شماست. همچنین با ثبت طرح صنعتی خود، از قوانین و حمایت های قانونی دولت بهره‌مند خواهید شد.

یکی از خدمات مؤسسه های ثبت، مشاوره و انجام تمام مراحل ثبت طرح صنعتی است. در ثبت طرح صنعتی شکل جدید از محصول که پیش‌تر وجود داشته به نام شما و یا شرکت شما ثبت می شود و یا طرح و ایده ای نو تحت عنوان محصولی جدید ثبت و روانه ی بازار خواهد شد.

اگر تمایل دارید علائم تجاری و طرح های صنعتی خود را محفوظ نگه دارید موسسه ثبت فرهنگ بهترین همراه شما در این راه خواهد بود که به راستی ثبت خوب فرهنگ است.

ثبت طرح صنعتی

طرح صنعتی چیست؟

بر اساس قانون مصوب در سال 1386، طرح صنعتی یعنی:

“هرگونه ترکیب خطوط یا رنگ ها و هرگونه شکل سه بعدی با خطوط‌، رنگ ها و یا بدون آن‌، به‌گونه‌ای که ترکیب یا شکل یک فرآورده صنعتی یا محصولی از صنایع دستی را تغییر دهد، طرح صنعتی است‌. در یک طرح صنعتی تنها دسترسی به یک نتیجه فنی بدون تغییر ظاهری مشمول حمایت از این قانون نمی‌باشد.”

به بیان ساده تر، ثبت طرح صنعتی به معنای فرآیند ثبت شکل و ظاهر کالا یا بسته‌بندی آن است که توسط طراح به تصویر کشیده شده است. به علاوه شما می توانید در ویژگی های ظاهری یک کالا تغییراتی ایجاد کنید که شامل شکل و نوع طراحی و یا نقش‌ و نگار آن باشد و آن را نیز ثبت نمایید.

طرح صنعتی چیست؟

طرح صنعتی قابل ثبت

  • نو آور و جدید باشد.

این نو آوری باید در جنبه ی ظاهری محصول وجود داشته باشد و در عین حال کاربرد علمی نیز داشته باشد.

  • طرح یا محصول جنبه ی کاربردی داشته باشد.

اگر طرح پیشنهادی غیر قابل استفاده باشد نمی توان به عنوان طرح صنعتی ثبت شود.

همان طور که می دانید یکی از دغدغه های بزرگ طراحان صنعتی، کپی برداری از طرح های آنان توسط رقباست. طراحی یک محصول می تواند باعث توجه بیشتر مشتریان و همچنین کسب سود قابل توجهی شود. چنین طراحی موفق و مهمی به زمان و تلاش بسیاری نیاز دارد بنابراین به محافظت احتیاج دارد.

از این رو دولت ها برای جلوگیری از سوءاستفاده ی دیگر افراد، قوانین مشخصی وضع کرده اند. برای بهره برداری از این قوانین اولین قدم ثبت طرح صنعتی است تا بتوانید از مزایای دعاوی ثبت برند و طرح صنعتی استفاده کنید.

طرح صنعتی قابل ثبت

تفاوت ثبت طرح صنعتی و ثبت اختراع

ماهیت کلی ثبت اختراع و ثبت طرح صنعتی با یکدیگر متفاوت است. اختراع به معنای خلق وسیله ای جدید در حوزه ی صنعتی است که تا به حال وجود نداشته است؛ در حالیکه طرح صنعتی به معنای ایجاد اشکال ابتکاری است که می تواند در حوزه های مختلف صنعتی و غیر صنعتی کاربرد داشته باشد.

گاهی برای تسهیل در عملکرد یک محصول در آن تغییراتی ایجاد می شود و چون این تغییرات در راستای تغییر طرح صنعتی به وجود نمی آیند، می تواند نوعی ثبت اختراع باشد.

به‌عنوان‌ مثال، طراحی یک خودرو می تواند منحصر به‌ فرد و معرف طرح صنعتی آن شرکت باشد. اگر به منظور افزایش سرعت و یا شتاب در طراحی آن تغییراتی ایجاد شود، این تغییرات در راستای تسهیل عملکردی آن بوده و در حوزه ی ثبت اختراع است. اما اگر این تغییرات تنها در حوزه ی زیبایی شناختی خودرو باشد، در رابطه با طرح صنعتی است.

در کل این موضوع را میتوان به این صورت بیان کرد که طرح صنعتی به شکل و ظاهر محصول مرتبط است و اگر تغییرات اعمال شده در ظاهر محصول باشد باید به فکر ثبت طرح صنعتی باشید در مقایسه با آن اگر عملکرد محصول با توجه به نو آوری شما تغییر کرده باشد و در این راستا مکانیزم متفاوتی ایجاد کرده باشید باید از طریق ثبت اختراع اقدام به انحصاری نمودن محصول مورد نظر نمایید.

نفاوت دیگری که میتوان به آن اشاره کرد این موضوع است که طرح صنعتی دارای اعتبار 5 ساله برای مالک آن طرح میباشد ولی در مورد اختراع مدت زمان اعتبار به 20 سال افزایش پیدا میکند و تا این مدت زمان مالک اختراع شما هستید.

تفاوت ثبت طرح صنعتی و ثبت اختراع

مزایای ثبت طرح صنعتی

  • جلوگیری از تقلب و کپی برداری توسط افراد سودجو
  • بالابردن ارزش طرح و مالک طرح صنعتی
  • اهدای حق انحصاری طرح صنعتی به مالک آن جهت بهره مند شدن از تمامی حقوق و مزایای ثبت
  • برخورداری از امتیازات قانونی ثبت طرح صنعتی
  • ثبت طرح صنعتی، باعث بازار رقابتی می شود
  • جلوگیری از ورود یا تولیدات محصولات تقلبی همانند طرح صنعتی ثبت شده
  • افزایش اعتبار شرکت و فروش محصولات
  • معروفیت محصول و افزایش قیمت آن

مزایای ثبت طرح صنعتی

مراحل ثبت طرح صنعتی

  1. ثبت نام و تکمیل فرم اظهارنامه در سایت اداره ثبت طرح های صنعتی
  2. تشکیل پرونده در اداره ثبت طرح های صنعتی
  3. بررسی اظهارنامه توسط کارشناس مربوطه
  4. اعلام تأیید یا رد اظهارنامه
  5. اخذ شماره ثبت طرح صنعتی
  6. پرداخت و دریافت آگهی روزنامه رسمی
  7. اخذ گواهی طرح صنعتی

مرجع ثبت طرح صنعتی مانند ثبت برند و علامت تجاری و ثبت اختراع همان اداره مالکیت معنوی می باشد که قوانین در این اداره بابت ثبت هر کدام از موارد ذکر شده کمی متفاوت است.

شما بابت طرح صنعتی میبایست همراه با اظهارنامه ای که به اداره مالکیت معنوی می فرستید یک توصیف از طرح صنعتی خود ارسال نمایید که این توصیف بسیار نقش مهمی در ثبت شدن یا عدم ثبت طرح صنعتی مورد درخواست را در پی دارد.

و اگر در ارائه و توصیف طرح صنعتی تبهر نداشته باشید مطمعنا ثبت طرح صنعتی شما با اخطار مواجه می شود که میتوان گفت این کلیدی ترین قسمت روند ثبتی شما می باشد. به همین دلیل است که در روند ثبت طرح صنعتی وجود یک وکیل خبره بسیار نقش پررنگی خواهد داشت.

بعد از تاییدیه کارشناسان مربوطه و صدور آگهی مبنی بر قابلیت ثبت شدن طرح مورد درخواست، می بایست یک نوبت روزنامه در خواست و پرداخت شود و پس از سپری شدن مدت قانونی این روند میتوانید حق الثبت پرونده را پرداخت کرده و در نهایت گواهی یا سند طرح صنعتی را دریافت نمایید.

مدت زمان اعتبار طرح صنعتی همانطور که در سند طرح صنعتی هم ذکر می شود طبق قوانین اداره مالکیت معنوی، برابر با 5 سال می باشد که شما در طی این مدت حق استفاده انحصاری از طرح و ایده خود را دارید و میبایست قبل از اتمام کامل این دوره، اقدام به تمدید طرح صنعتی نمایید.

در غیر این صورت شخص یا شرکتی دیگر میتواند طرح صنعتی قبلی شما را به نام خود به ثبت رساند، بدین معنی که دیگر شما صاحب آن طرح صنعتی نخواهید بود و تمامی سود حاصل از آن به دیگران خواهد رسید.

مراحل ثبت طرح صنعتی

حمایت طرح صنعتی

ثبت طرح صنعتی یکی از انواع حقوق مالکیت فکری است که به صاحب آن حق انحصاری برای استفاده و حفاظت از طرح خلاقانه و یا مدل جدید فیزیکی یا صنعتی را می دهد.

این حقوق می توانند به رنگ ها، شکل ها، نقش ها یا ترکیب های آنها اعمال شود که برای تولید کالا استفاده می شود. حمایت از طرح صنعتی می تواند مزیت های رقابتی قابل توجهی برای شرکت ها، سازمان ها و خلاقان فردی فراهم کند.

حمایت طرح صنعتی

ثبت طرح اولیه صنعتی

برای حمایت از طرح صنعتی، اولین گام ثبت آن است. این فرآیند اغلب شامل تهیه یک توصیف کامل و دقیق از طرح، ارائه طراحی ها یا نمونه ها و پرداخت هزینه های ثبت است. در بسیاری از کشورها از جمله ایران، طرح صنعتی باید جدید، خلاقانه و قابل استفاده صنعتی باشد تا بتواند ثبت شود.

ثبت طرح اولیه صنعتی

حفاظت از حقوق طرح صنعتی

پس از ثبت، صاحب طرح حق دارد از حقوق خود در برابر استفاده یا تقلید غیرقانونی دفاع کند. این می تواند شامل اقدامات قانونی برای جلوگیری از تولید، فروش یا واردات محصولاتی باشد که طرح صنعتی ثبت شده را نقض می کنند.

حفاظت از حقوق طرح صنعتی

استفاده از حقوق طرح صنعتی

صاحب طرح صنعتی می تواند نیز حقوق خود را به دیگران اجاره دهد یا اجازه استفاده از آنها را بدهد. این می تواند یک منبع درآمد برای صاحب طرح باشد و همچنین به توسعه و گسترش استفاده از طرح کمک کند.

استفاده از حقوق طرح صنعتی

تمدید طرح صنعتی

در بسیاری از کشورها، حقوق طرح صنعتی برای یک دوره محدود (معمولاً 5 سال) قابل استفاده هستند و می توانند تا حداکثر 15 یا 25 سال تمدید شوند. برای تمدید حقوق، صاحب طرح باید هزینه تمدید را پرداخت کند و اثبات کند که طرح همچنان قابل استفاده صنعتی است.

تمدید طرح صنعتی

جمع بندی

یکی از بزرگ ترین اشتباهات کسب و کارها و یا شرکت ها، مقاومت برای ثبت طرح صنعتی آنان است. اگر در ثبت کردن طرح صنعتی خود مبادرت ورزید دیر یا زود باید شاهد کالاهای مشابه در بازار باشید. این کار قطعاً از اعتبار و شهرت ظاهری محصول شما می کاهد و مطمئناً در حوزه ی فروش و اعتماد مشتری به مشکل برمی‌خورید.

خانم محمدی مشاور ثبت طرح صنعتی

با توجه به دلایل ذکر شده در خلال این مقاله، بهترین و امن ترین کار، ثبت کردن طرح صنعتی شماست تا همچنان منحصر به‌ فرد در بازار باقی بمانید. شرکت ثبت فرهنگ در این راه کنار شماست. شما می توانید با ارائه ی مدارک مورد نظر به شرکت اقدام به ثبت طرح صنعتی خود کنید تا به برندی معتبر در حوزه ی فعالیت خود تبدیل شوید.

4.6/5 - (14 امتیاز)
آنچه در این مقاله می‌خوانید

22 پاسخ

    1. سلام و درود.

      ممنون از نگاه مثبتتون.

  1. عالی، نکته هایی بود که من را آگاه تر کرد چند طرحم را صنعتی کنم با اینکه اختراع هم داشتم ولی این نکته مهم بود ممنون

    1. سلام و درود.

      باعث افتخار مجموعه ثبت فرهنگ هست که بتواند در امور ثبتی شما از جمله ثبت طرح صنعتی همراهتون باشد.

  2. سلام، آیا برای ثبت طرح صنعتی حتما میبایست از قبل شرکت ثبت شده داشته باشیم؟ یا میتوانیم یک طرح را برای شخص حقیقی ثبت کنیم؟

    1. سلام‌ و درود.
      ثبت طرح صنعتی مانند ثبت برند و‌ثبت لوگو و ثبت اختراع در دو قالب شخص حقیقی و شخص حقوقی قابلیت ثبت دارد که تفاوت آنها در این دو مورد به مدارک شرکت و شخص برمیگرده.

  3. سلام، روند ثبت طرح صنعتی توسط وکلای ثبت شرکت فرهنگ به چه مقدار زمان نیاز است؟

    1. سلام و درود.
      باتوجه به تکمیل مدارک و توصیفات لازم تقریباً ۲۰ روز کاری و در نهایت یک دوره روزنامه و حق الثبت که حدوداً ۳۰ روز زمان میبرد

  4. سلام، ثبت طرح صنعتی از طرف وکلای شما به چه مقدار زمان نیاز دارد؟

    1. سلام و درود.
      مدت زمان لازم برای ثبت طرح صنعتی با توجه به چهار دوره کارشناسی متغیر است ولی بصورت میانگین برای ثبت اظهار و گذراندن چهار دوره کارشناسی و اخذ آگهی ثبتی میبایست 20 الی 30 روز کاری در نظر داشته باشید و برای درج در روزنامه و مدت زمان مورد نیاز برای اعتراض و حق الثبت و درنهایت اخذ تصدیق میبایست حدود 30 روز زمان در نظر داشته باشید.

  5. سلام، آیا برای ثبت طرح صنعتی حتما باید با وکیل پیگیر کارها شد؟ یا اینکه خودم هم شخصا می توانم مراحل را پیش ببرم؟

    1. سلام و درود.
      برای ثبت طرح صنعتی همانند مابقی امور ثبتی،خود شخص میتونه پیگیری و اقدام به ثبت کنه ولی موضوعی که مطرح هست در گذاشتن وکیل روی هر پرونده ای،بحث سرعت عمل و آشنایی کامل بودن با موضوع مورد درخواست و به درستی انجام دادن موضوع هست که مسلماً خود شخص به اندازه کافی در این موضوعات اطلاعات و تبهر نداره.

  6. سلام، بعد از اوج گرفتن قیمت ارز و سقوط ریال، همچنین با ممنوع شدن واردات کالاهای غیر ضروری عملا واردات خیلی از کالاها که مشابه داخلی دارند ممنوع شد، در حال حاضر من تنها تولید کننده یکی از این محصولات در داخل کشور هستم؛ آیا می توان کالایی که تولید می کنم را انحصارا برای خودم ثبت کنم تا کس دیگر حق تولید و عرضه آن را در بازار نداشته باشد؟

    1. سلام و درود.
      وقتی که اسم از ثبت محصول آورده میشه،این سوال پیش میاد که محصولی که تولید میکنید رو به چه صورت میخواهید ثبت کنید؟!
      یک زمان هست که برای شما شکل محصول تولیدیتون اهمیت خاصی نداره به این علت که فکر میکنید نمونه این محصول در بازار به وفور وجود داره که در این حالت به فکر ثبت یک نام مشخص یا برند برای محصولتون میکنید و میتونید با توجه به مدارک مرتبط اقدام به این کار کنید،ولی موقعی هست که شما خود محصولتون رو میخواهید ثبت کنید یعنی شکل ظاهری محصولی که تولید میکنید رو به ثبت برسونید که در این حالت شما میتونید به عنوان ثبت طرح صنعتی این کار رو انجام بدید.
      برای موضوع ثبت طرح صنعتی این موضوع خیلی مهم هستش که قبلاً طرح محصول شما توسط شخص دیگه ای به ثبت نرسیده باشه یا اینکه حداقل ۳۰ تا ۴۰ درصد طرح شما نسبت به طرح ثبت شده قبلی متفاوت باشه.
      با این کار،شما میتونید بعد از ثبت طرح صنعتی و تصدیق بنام خودتون مانع از تولید نمونه محصول شما توسط رقبا کنید و از طریق مراجع قانونی مانع از اینکار بشید.
      لازم به ذکر هستش که طرح صنعتی،مدّت اعتبار پنج ساله دارد و قبل از به پایان رسیدن مدت اعتبار طرحتون شما میتونید این زمان رو تمدید کنید.

  7. سلام،
    آیا برای ثبت طرح صنعتی حتما باید شرکت ثبت کرده باشیم؟

    1. سلا، خیر لزومی به ثبت شرکت وجود ندارد و می‌توانید طرح صنعتی خود را به صورت شخصی ثبت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس