ثبت برند لاتین

ثبت برند لاتین

ثبت برند لاتین (بروزرسانی دی 1402): این روزها یکی از دغدغه‌های کسب و کارهایی که آینده وسیع و بزرگ برای بیزنس خود در نظر دارند ثبت برند و علامت تجاری لاتین یا همان انگلیسی است. شاید با خودتان فکر کنید که اصولاً چه نیازی به ثبت برند لاتین وجود دارد.

قاعدتاً بیزینس‌های مختلف اهداف و چشم اندازهای متفاوتی دارند اگر چشم انداز شما واردات و صادرات است ثبت برند لاتین یکی از مهمترین اقداماتی است که باید انجام دهید. در ادامه این مطلب در مورد چگونگی ثبت و چرایی برند لاتین با شما صحبت می کنیم. اگر قصد دارید که برای کسب و کار خود یک برند لاتین ثبت کنید در ادامه با ما همراه باشید.

خانم شهبازی مشاور ثبت برند لاتین

چرا ثبت برند لاتین

در ابتدا باید بدانیم که اصولاً چه نیازی به انتخاب و ثبت برند وجود دارد. امروزه در زمینه‌های مختلفی، بازارها بسیار رقابتی شده است. هم بازارهای داخلی و هم بازارهای خارجی در زمینه‌های مختلف اشباع شده‌اند. اگر می‌خواهید در زمینه کسب و کار خود فعالیت داشته باشید و بتوانید بخش بزرگی از بازار را به دست بیاورید نیازمند داشتن یک برند و یک مزیت رقابتی خاص هستید.

برای اینکه بتوانید مزیت رقابتی خود و تفاوتی که با دیگر کسب و کارهای مشابه دارید را به مردم نشان دهید باید یک برند متفاوت از دیگر کسب و کارها داشته باشید. همچنین در صورت نداشتن برند بعد از اینکه شما به عنوان یک کسب و کار موفق و با کیفیت در بین مردم شناخته شدید ممکن است کسب و کارها از معروفیت و اعتبار شما سوء استفاده کنند. به همین دلیل پیشنهاد می‌شود که در ابتدا برند خود را به ثبت برسانید تا دیگران نتوانند از اعتبار شما سوء استفاده کنند.

درست است که ثبت برند لاتین هیچ الزامی برای کسب و کارها ندارد اما در بازار رقابتی امروز، بازاریابی محصول یا خدمات یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که برای فروش محصولات و ارائه خدمات باید انجام دهید.

یکی از مزیت‌های بسیار مهم ثبت برند این است که افراد ممکن است که اسم یا کیفیت بیزینس شما را به یاد نیاورند در صورتی که با ثبت برند به صورت قانونی تلاش می‌شود تا افراد با به خاطر سپردن برند به راحتی کسب و کار شما را به یاد بیاورند و آن را از دیگر کسب و کارهای مشابه متمایز کنند.

چرا ثبت برند لاتین

اهمیت ثبت برند لاتین

سوالی که در اینجا ممکن است برای شما پیش بیاید این است که بعد از اینکه متوجه شدیم که چرا باید یک برند برای بیزینس خود به ثبت برسانیم چرا باید یک برند لاتین خود داشته باشیم یا اینکه همان برند فارسی را به لاتین تبدیل کرده و به ثبت برسانیم. به این موضوع توجه کنید که امروزه با پیشرفت تکنولوژی و گسترش رسانه‌ها و شبکه‌های مجازی و اینترنت باعث می‌شود که به راحتی به توان یک کسب و کار را به صورت بین المللی تبدیل کرد هر نوع صادرات و وارداتی که منافع و سودهای زیادی هم به صورت شخصی و هم به صورت ملی دارد.

ممکن است که شما در حال حاضر هیچ معامله و تعاملی با خارج از کشور نداشته باشیم و برنامه هم برای آن نیز نداشته باشید اما به این موضوع توجه کنید که حتی در بازار امروز وجود یک برند لاتین اعتبار و سطح بالایی به کسب و کار شما می‌دهد تا حدی که افراد زیادی فکر می‌کنند که شما یک شرکت یا بیزینس بین‌المللی هستید و همچنین این باور در بین مردم وجود دارد که برندهای انگلیسی و به تبع آن محصولات و خدمات خارجی کیفیت بالاتر از محصولات و خدمات ایرانی دارد.

پس حتی اگر شما در حال حاضر تعامل و مراوده با خارج از کشور ندارید باز هم انتخاب یک برند لاتین می‌تواند به بالا بردن اعتبار شما کمک بسیار زیادی بکند.

البته واضح  است که این موضوع کاملاً به بیزینس و کسب و کار شما بستگی دارد مثلا اگر شما تولید کننده لباس‌های با پارچه ایرانی و الیاف طبیعی هستید، برند لاتین برای شما مناسب نیست یا مثلا اگر شما یکی از مجموعه‌های ارائه دهنده چای ایرانی هستید یک برند لاتین و انگلیسی نمی‌تواند به فروش بیشتر محصولات شما کمک کند حتی ممکن است که  کیفیت محصول شما را نیز زیر سوال ببرد پس بهتر است که در ابتدا برند لاتین را دقیقا متناسب با کسب و کار خود تعیین کنید.

اگر در این زمینه نیاز به کمک و مشاوره دارید و نمی‌دانید که آیا برند لاتین می‌تواند به کسب و کار شما  کمک کننده باشد یا نه بهتر است که از مشاوره کارشناسان و متخصصان استفاده کنید. کافیست همین حالا درخواست خودتان را در مورد این مشاوره در سایت ما قرار دهید. زیرا ثبت خوب فرهنگ است .

یک موضوعی که در مورد ثبت برند لاتین وجود دارد این است که بعضی از افراد می‌خواهند که یک برند لاتین را برای بیزینس خود انتخاب کنند بعضی از افراد نیز قصد دارد همان برند فارسی خود را به انگلیسی تبدیل کنند این موضوع کاملاً به سیاست‌های مجموعه شما بستگی دارد. قبل از انتخاب برند لاتین به معنا و مفهوم آن در کشور خارجی مورد نظر توجه کنید.

اگر قصد دارید با یک کشور خاص مثلاً هلند مبادله و رابطه داشته باشید به این موضوع توجه کنید و در مورد آن حساسیت زیادی به خرج دهید که برند مورد نظر در کشور هلند نماد یا مفهوم یک چیز بد و یا نامتعارف نباشد این موضوع کاملاً به فرهنگ‌های هر کشور یا منطقه‌ای بستگی دارد.

اهمیت ثبت برند لاتین

ثبت برند لاتین چیست؟

شاید این سوال را بپرسید که اصولاً ثبت برند لاتین چه برندی است و باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد. برند لاتین برندی است که از حروف یا کلمه‌های لاتین تشکیل شده باشد یا ممکن است که ریشه کلمه لاتین باشد.

بعضی از مجموعه‌ها نیز همان برند فارسی را به صورت لاتین می‌نویسند که این موضوع نیز امکان‌پذیر است اما به این موضوع توجه کنید که اصولا هدف از ثبت برند لاتین این است که صادراتی و وارداتی انجام شود پس بهتر است که برند مورد نظر یک کلمه لاتین باشد که دارای مفهوم و معنا در زبان انگلیسی باشد.

یکی از مهمترین ویژگی‌ها برای ثبت برند لاتین این است که قبل از آن باید برای دریافت کارت بازرگانی اقدام شود. یک موضوع دیگر در مورد برند لاتین وجود دارد و آن این است که برند لاتین مانند برند فارسی نیاز به هیچ نوع مالیات یا عوارضی ندارد.

ثبت برند لاتین چیست؟

اعتبار ثبت برند لاتین

اگر در مورد مدت اعتبار  برند لاتین بخواهید بدانید باید گفت که برند لاتین نیز مانند برند فارسی دارای اعتبار ده ساله است و در صورتی که ۱۰ سال از ثبت برند مورد نظر گذشته باشد باید در جهت تمدید آن اقدام کرد. در صورتی که برای تمدید برند اقدامی نشود از مالکیت فرد مورد نظر خارج شده و هر شخص یا مجموعه دیگری می‌تواند آن را به مالکیت خود در آورد.

اعتبار ثبت برند لاتین

مدارک ثبت برند لاتین

برای ثبت برند لاتین مثل سایر فرایندهای قانونی کشور نیاز به یک سری اسناد و مدارک است که در ادامه این مدارک را با هم بررسی می‌کنیم. به این موضوع توجه کنید که مانند برند فارسی برند لاتین نیز هم برای اشخاص حقوقی و هم اشخاص حقیقی به ثبت می‌رسد و مدارک مورد نیاز برای این دو شخص نیز متفاوت است.

مدارک ثبت برند لاتین

مدارک ثبت برند لاتین اشخاص حقیقی

  • مدارک و اوراق هویتی فرد متقاضی که عبارت است از شناسنامه، کارت ملی و اگر فرد متقاضی از اتباع غیر ایرانی باشد ارائه پاسپورت و دریافت کد فراگیر اتباع خارجی
  • ارائه یک شماره موبایل که به نام فرد متقاضی باشد به همراه ایمیل و یک کد پستی معتبر
  • ارائه کارت بازرگانی فعال یا عضویت در اتاق بازرگانی از مهم‌ترین مدارکی است که باید برای ثبت برند لاتین ارائه کنید
  • ارائه برند یا علامت تجاری مورد نظر که باید در قالب فایل جی پی جی باشد و ابعاد آن نیز ۱۰ در ۱۰ باشد
  • ارائه یک توضیح یا تشریح کوتاه از برند انتخاب شده یا رنگ و نماد استفاده شده در آن

مدارک ثبت برند لاتین اشخاص حقیقی

مدارک ثبت برند لاتین اشخاص حقوقی

  • ارائه هر نوع مدرک یا اوراق هویتی به شخص حقوقی که شامل اساسنامه شرکت، آگهی ثبتی از آخرین ثبت تغییرات شرکت، حق امضای مجاز شخص مورد نظر
  • ارائه اوراق و مدارک هویتی مدیرعامل شرکت مثل شناسنامه، کارت ملی و اگر غیر ایرانی باشد پاسپورت و کد فراگیر
  • ارائه یک موبایل با نام فرد متقاضی به همراه ایمیل و یک کد پستی معتبر
  • عضویت در اتاق بازرگانی یا ارائه کارت بازرگانی فعال
  • ارائه برند یا لوگوی انتخاب شده در قالب فایل jpg و در ابعاد ۱۰ در ۱۰
  • یک توضیح کوتاه از نماد یا رنگ و کلمات به کار گرفته شده در مورد برند مورد نظر

مدارک ثبت برند لاتین اشخاص حقوقی

با هر کارت بازرگانی چند برند می‌توان ثبت کرد؟

سوالی که در این قسمت ممکن است برای شما پیش آمده باشد این است که افرادی که دارای کارت بازرگانی هستند و یا عضو اتاق بازرگانی کشور هستند چه تعداد برند لاتین را می‌توانند به ثبت برسانند.

در پاسخ باید گفت اگر شخص مورد نظر حقیقی باشد از طریق مجوزهای دریافت شده تنها می‌تواند سه برند و علامت تجاری را به ثبت رساند و اگر شخص مورد نظر حقیقی باشد که دارای کارت بازرگانی و عضویت اتاق بازرگانی باشد تنها می‌تواند ۱۰ برند یا علامت تجاری را به ثبت برساند.

در مورد نحوه ثبت برند لاتین باید گفت که این ثبت برند نیز دقیقا مشابه با ثبت برند فارسی است با این تفاوت که در ابتدا باید کارت بازرگانی و یا عضویت در اتاق بازرگانی انجام شده باشد.

با هر کارت بازرگانی چند برند می‌توان ثبت کرد؟

جمع بندی

در پایان به شما می‌گوییم که در این مطلب تلاش کردیم تا همه چیز را در مورد ثبت برند لاتین با جزئیات برای شما بیان کنیم. در صورتی که قصد دارید کسب و کار خود را به صورت بین المللی گسترش دهید بهتر است که در ابتدا ثبت برند لاتین را انجام دهید.

که برای این کار نیاز به دریافت کارت بازرگانی دارید. در صورتی که در مورد هر کدام از مراحل ثبت برند دچار مشکل هستید می‌توانید درخواست خود در مورد مشاوره و کمک به این نوع خدمات را در سایت مجموعه ما به ثبت برسانید تا در اولین فرصت با شما در جهت انجام این مشاوره و خدمات ارتباط گرفته شود.

خانم شهبازی مشاور ثبت برند لاتین

5/5 - (9 امتیاز)
آنچه در این مطلب می‌خوانید

18 پاسخ

  1. آیا اگر بخوام ب صورت شخصی هم برای ثبت برند لاتین اقدام کنم باید کارت بازرگانی داشته باشم؟

    1. سلام و درود.

      بله،مدارک مورد نیاز برای ثبت برند ارتباطی به شخصیت حقیقی یا حقوقی بودن متقاضی ارتباطی ندارد و هر شخص یا شرکت برای ثبت برند لاتین میبایست کارت بازرگانی ارائه دهد.

  2. سلام، ریاحی هستم، خواستم تشکر و قدردانی خودم را از تیم حرفه ای مجموعه فرهنگ بابت ثبت برند لاتین که با زحمات فراوانشان من را از هر گونه استرس و پیچیدگی کارهای اداری دور کرده اند داشته باشم
    به امید موفقیت روز افزون و سلامت مدیریت مجموعه

    1. سلام و درود.

      ممنونم خانم ریاحی عزیز.همکاری و انجام خدمات ثبتی برای دوستانی مثل شما باعث افتخار مجموعه ثبت فرهنگ هست.

      امیدوار هستیم که بتونیم برای مابقی امور شرکت و خدمات ثبتی دیگر خودتون و دوستان با شما همکاری داشته باشیم.

  3. سلام آیا من کارت بازرگانی ندارم و قصد واردان و صادرات کالا هم ندارم، منتهی برایم مهم است که برندم با حروف انگلیسی باشد، آیا راهی وجود دارد تا بدون کارت بازگانی این کار را اننجام دهم؟

    1. سلام و درود.

      خیر برای ثبت برند لاتین حتماٌ باید کارت بازرگانی به اداره مالکیت ارائه شود در غیر اینصورت امکان ثبت برند لاتین وجود ندارد.

  4. سلام، مطلب بسیار پرباری بود
    یکی از همکاران ثبتی شما به من گفت که میتوانم بدون کارت بازرگانی برایتان برند لاتین ثبت کنم، ولی همه جا ذکر شده است که بدون این کارت امکانپذیر نیست
    آیا این حرف میتواند صحت داشته باشد؟

    1. سلام و درود.

      همانطور که در مقالات هم به این موضوع اشاره شده برای ثبت یک برند لاتین یا به عبارت دیگر برای ثبت برندی که ریشه فارسی نداشته باشد،ارائه کارت بازرگانی به اداره مالکیت ضروری است و در غیر اینصورت امکان ثبت برند لاتین وجود ندارد.

  5. سلام، ببخشید آیا میتوانم با کارت بازرگانی اعضای خانوادم برای ثبت برند لاتین اقدام کنم؟

    1. سلام و درود.
      در صورتی که به مالک کارت بازرگانی از برند در حال ثبت سهم داده شود امکان این کار وجود دارد.

  6. سلام، آیا با ثبت برند لاتین، برندمان در اروپا هم شامل قوانین کپی رایت می شود؟ یا فقط در ایران؟

    1. سلام و درود.
      خیر،برند ثبت شده شما چه به صورت لاتین و یا به صورت فارسی تنها در ایران(شهر یا استان خاصی مدنظر نیست و در تمامی کشور از این قانون طبعیت میکند) دارای اعتبار میباشد و در صورتی که پس از ثبت در ایران،اقدام به ثبت مادرید نمایید میتوانید از اعتبار برند خود در کشورهایی که اقدام به ثبت در آن کشور کردید استفاده نمایید.

  7. سلام، آیا برای ثبت برند لاتین میتوان از کارت بازرگانی شخص دیگری استفاده کرد؟

    1. سلام ‌و‌ درود.
      برای ثبت برند لاتین نیاز به ارائه کارت بازرگانی شخص متقاضی میباشد و در صورتی که کارت بازرگانی ارائه شده بنام شخص متقاضی نباشد باید درصدی از مالکیت برند،بنام شخص آورنده کارت بازرگانی شود و تمام مالکیت را نمیتوانید بنام شخص داشته باشید.

  8. سلام آیا برای ثبت برند لاتین حتما باید پاسپورت داشته باشیم؟

    1. سلام و درود.
      خیر برای ثبت برند لاتین طبق قوانین امروز اداره مالکیت معنوی یا اداره ثبت برند هیچ نیاز و ضرورتی به ارائه پاسپورت بنام شخص متقاضی نمیباشد و میتوان با ارائه جواز مرتبط دارای اعتبار مثل جواز کسب،پروانه تولید،پروانه بهره برداری،جواز تاسیس دارای پیشرفت فیزیکی و … و همچنین ارائه کارت بازرگانی اقدام به ثبت برند لاتین نمایید.
      لازمه بدونید که با توجه به قوانین جدید اداره مالکیت معنوی یا اداره ثبت برند،داشتن کارت عضویت اتاق بازرگانی برای ثبت برند لاتین مورد قبول نیست و میبایست کارت بازرگانی دارای اعتبار ارائه شود.

  9. سلام، حدود 15 سال پیش یک کارت بازرگانی داشتم ک در همان سال اول مشغول به صادرات زعفران بودم و دیگر ادامه ندادم، آیا با آن کارت بازرگانی میتوانم ثبت برند لاتین انجام دهم؟

    1. سلام و درود.
      همانطور که میدانید هر کارت بازرگانی دارای مدت اعتبار مشخص است که بر روی خود کارت بازرگانی،تاریخ اعتبار نوشته شده است.
      زمانی میتونید از کارت بازرگانی،بعنوان مدرک بابت ثبت برند لاتین استفاده کنید که،کارت بازرگانی شما دارای اعتبار(مدت زمان) باشد.
      لازم به ذکر است که طبق قوانین اتاق بازرگانی،کارت بازرگانیهای جدید دارای مدت اعتبار یکساله میباشد و اگر از مدت اعتبار آن بیش از دو سال گذشته باشد باید برای صدور کارت بازرگانی اقدام کنید و با این شرایط قادر به تمدید کارت بازرگانی نمیباشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *