تغییر اعضا هیئت مدیره

تغییر اعضا هیئت مدیره

تغییر اعضا هیئت مدیره : زمانی که شما یک شرکت تجاری تاسیس میکنید، ممکن است به موضوعات مختلفی در بحث امور شرکت خود برخورد کنید. تغییر اعضا هیئت مدیره شرکت یکی از مباحثی است که تمامی شرکت های تجاری با آن دست و پنجه نرم میکنند و در این مقاله قرار است هر اطلاعاتی که در این زمینه لازم است را به زبان ساده به شما بگوییم.

انوم یعقوبی مشاور تغییر اعضا هیئت مدیره

شرایط انتخاب هیئت مدیره

بدون هیچ شکی هیئت مدیره شرکت مهم ترین رکن اساسی هر شرکت تجاری میباشد. هیئت مدیره شرکت وظایف اجرای امور شرکت را بر عهده میگیرد و به همین دلیل در انتخاب اعضا هیئت مدیره شرکت باید بسیار دقت کرد.

واضح است که اعضا هیئت مدیره شرکت باید دارای دانش و تجربه کافی باشند تا بتوانند شرکت تجاری را در مسیر درست قرار دهند تا در آینده از روی اجبار مجبور به تغییر اعضا هیئت مدیره شرکت خود نشوید.

طبق قانون برای انتخاب اعضا هیئت مدیره شرکت های تجاری شرایطی لازم است رعایت شود که در این قسمت از مقاله قرار است تا شرایط لازم و ضروری برای انتخاب اعضا هیئت مدیره را بررسی کنیم.

برای انتخاب و تغییر اعضا هیئت مدیره شرکت های تجاری باید شرایط عمومی انتخاب اعضا هیئت مدیره رعایت شود که از جمله این شرایط موارد زیر میباشند:

  • افراد ورشکسته و محجور نمیتوانند عضو هیئت مدیره شرکت شوند.
  • افرادی که به دلایل مختلفی از جمله ارتکاب جرم از حقوق اجتماعی محروم شده اند.
  • اعضا هیئت مدیره شرکت نباید زیر 18 سال باشند.
  • یک شخص نمیتواند به عنوان مدیر عامل چندین شرکت انتخاب شود.

به صورت کلی برای تغییر اعضا هیئت مدیره شرکت باید شرایط مذکور رعایت شود، هرچند که هر نوع شرکت تجاری برای انتخاب اعضا هیئت مدیره خود شرایط به خصوص دارد که در ادامه قرار است با شرایط انتخاب اعضا هیئت مدیره در شرکت های مختلف تجاری آشنا شوید.

شرایط انتخاب هیئت مدیره

واضح است که اعضا هیئت مدیره شرکت وظیفه بسیار بزرگی به عهده دارند و باید تمام تلاش خود را بکنند تا در جهت آرمان ها و اهداف شرکت قدم بردارند پس انتخاب اعضا هیئت مدیره باید از میان افراد بادانش، دلسوز و با تجربه باشد.

شرایط عضویت در هیئت مدیره شرکت های مختلف

در قسمت قبل با شرایط انتخاب اعضا هیئت مدیره شرکت تجاری آشنا شدید و در این قسمت از مقاله قرار است تا با شرایط تغییر اعضا هیئت مدیره شرکت های تجاری آشنا شوید.

ثبت شرکت سهامی خاص و ثبت شرکت با مسئولیت محدود از مهم ترین شرکت های تجاری در ایران میباشند که بیشترین تقاضا برای ثبت شرکت تجاری را به خود اختصاص داده اند به همین دلیل به بررسی انتخاب اعضا هیئت مدیره در شرکت های سهامی و شرکت با مسئولیت محدود میپردازیم.

شرایط عضویت در هیئت مدیره شرکت های مختلف

انتخاب اعضا هیئت مدیره در شرکت های سهامی

شرکت های سهامی به دو نوع شرکت سهامی عام و سهامی خاص تقسیم میشوند که در قانون برای انتخاب اعضا هیئت مدیره این شرکت ها شرایطی عنوان شده است.

هیئت مدیره در شرکت سهامی از سوی مجمع عمومی انتخاب میشود و وظیفه دارد تا کلیه امور شرکت را به نمایندگی از شرکت اداره کند، هرچند که انتخاب اعضا هیئت مدیره دائمی نمیباشد و زمان تغییر اعضا هیئت مدیره شرکت که معمولا بیشتر از 2 سال طول نمیکشد، هر لحظه ممکن است انجام شود.

انتخاب اعضا هیئت مدیره در شرکت های سهامی

همچنین در شرکت های سهامی یک نفر به عنوان رئیس هیئت مدیره که به او مدیر عامل شرکت گفته میشود، انتخاب میشود. هیئت مدیره شرکت میتواند مدیر عامل شرکت یا هر یک از معاونین او را با تصمیم اکثریت اعضا هیئت مدیره عزل کند.

شرایط اساسی اعضا هیئت مدیره سهامی:

  • انتخاب هیئت مدیره و مدیر عامل شرکت دائمی نمیباشد و مجمع عمومی میتواند هر زمان که صلاح بداند آن ها را عزل و برکنار کند.
  • انتخاب اعضا هیئت مدیره شرکت باید از میان شرکای شرکت باشد.
  • تغییر اعضا هیئت مدیره شرکت به مدت حداکثر 2 سال میباشد هرچند اگر مجمع عمومی لازم بداند میتواند هیئت مدیره را برای 2 سال دیگر انتخاب کند.
  • تعداد اعضا هیئت مدیره در شرکت سهامی عام حداقل 5 نفر و حداکثر 11 نفر میباشد و در شرکت سهامی خاص تعداد اعضا هیئت مدیره نباید از 3 نفر کمتر باشد.

برای انتخاب اعضا هیئت مدیره شرکت سهامی باید شرایط مذکور رعایت شود، هرچند که علاوه بر شرایط مذکور اعضا انتخابی هیئت مدیره باید بتوانند در پیشبرد اهداف شرکت موثر واقع شوند تا مجمع عمومی مجبور به تغییر اعضا هیئت مدیره شرکت نشود.

انتخاب اعضا هیئت مدیره در شرکت با مسئولیت محدود

شرکت با مسئولیت محدود محبوب ترین نوع شرکت تجاری میباشد که بالاترین آمار را در ثبت شرکت تجاری به خود اختصاص داده است. فراینده ساده ثبت شرکت با مسئولیت محدود افراد زیادی را ترغیب به ثبت این نوع شرکت کرده است.

اعضا هیئت مدیره شرکت با مسئولیت محدود از میان چندین مدیر که میتوان از میان شرکا یا غیر شرکای شرکت باشند انتخاب گردد. مدت زمان انتخاب اعضا هیئت مدیره شرکت با مسئولیت محدود میتواند محدود یا غیر محدود باشد.

انتخاب اعضا هیئت مدیره در شرکت با مسئولیت محدود

شرایط اساسی اعضا هیئت مدیره مسئولیت محدود:

  • در زمان تغییر یا انتخاب اعضا هیئت مدیره شرکت با مسئولیت محدود تعداد اعضا باید حداقل 2 نفر باشند.
  • اعضا هیئت مدیره شرکت با مسئولیت محدود میتواند از میان شرکا یا خارج از شرکا انتخاب شود.
  • اعضا هیئت مدیره در شرکت با مسئولیت محدود میتوانند برای مدت محدود یا نامحدود انتخاب شوند.
  • مدیر شرکت با مسئولیت محدود در اساسنامه شرکت مشخص میشود و اعضا هیئت مدیره شرکت میتوانند از طریق اساسنامه مدیره شرکت و اعمال او را کنترل کنند.

تغییر اعضا هیئت مدیره شرکت مستلزم گذراندن فرایندی است که باید زیر نظر کارشناسان ماهر و باتجربه انجام شود. موسسه ثبت شرکت فرهنگ از پرآوازه ترین موسسات ثبت شرکت تجاری در ایران میباشد که شما میتوانید با خیال راحت تمامی امور شرکت خود را به کارشناسان باتجربه و با دانش موسسه بسپارید.

مدارک لازم جهت تغییرات هیئت مدیره

اولین گامی که برای تغییر و انتخاب اعضا هیئت مدیره شرکت تجاری باید بردارید، تهیه مدارک لازم میباشد که در این قسمت از مقاله قرار است تا با مدارک لازم برای تغییر اعضا هیئت مدیره در شرکت سهامی و شرکت با مسئولیت محدود آشنا شوید.

مدارک لازم جهت تغییرات هیئت مدیره

مدارک لازم تغییرات اعضا هیئت مدیره شرکت سهامی

  • کپی برابر اصل شناسنامه و کارت ملی اعضا جدید
  • کپی برابر اصل شناسنامه و کارت ملی اعضا قدیم
  • کپی برابر اصل کارت پایان خدمت اعضا جدید
  • دو نسخه صورت جلسه تغییر اعضا هیئت
  • تعداد سهام شرکت اعضا جدید
  • تعداد سهام شرکت اعضا قدیم
  • اسامی اشخاصی که حق امضا دارند.
  • سمت اعضا جدید
  • سمت اعضا قدیم
  • کپی آخرین پرداخت و دریافت آگهی روزنامه رسمی تغییرات شرکت

مدارک لازم تغییرات اعضا هیئت مدیره شرکت سهامی

برای تغییر اعضا هیئت مدیره شرکت سهامی شما باید هرچه سریعتر مدارک بالا را جمع آوری کنید تا فرایند را زیر نظر کارشناسان ماهر امور شرکتی آغاز کنید.

مدارک لازم تغییرات اعضا هیئت مدیره شرکت با مسئولیت محدود 

  • کپی برابر اصل شناسنامه و کارت ملی اعضا جدید
  • کپی برابر اصل شناسنامه و کارت ملی اعضا قدیم
  • کپی برابر اصل کارت پایان خدمت اعضا جدید
  • اسامی اشخاصی که حق امضا دارند
  • دو نسخه صورت جلسه تغییر اعضا هیئت مدیره شرکت
  • کپی روزنامه آخرین تغییرات شرکت

مدارک لازم تغییرات اعضا هیئت مدیره شرکت با مسئولیت محدود 

اکنون شما نسبت به قبل آگاهی بیشتری نسبت به انجام امور شرکت خود دارید و حداقل میدانید که اعضا هیئت مدیره شرکت باید دارای چه شرایطی باشند و برای تغییر آن ها به چه مدارکی نیاز است. اکنون قرار است تا اطلاعات خود را در این خصوص کامل کنیم.

نحوه تغییر اعضا هیئت مدیره در شرکت های مختلف

هرگاه هر یک از شرکت های تجاری قصد تغییر اعضا هیئت مدیره را داشته باشد باید تمامی تغییرات طی یک صورت جلسه کاملا قانونی که به تایید تمامی اعضا شرکت رسیده است، اعلام شود.

مجمع عمومی رکنی است که در این خصوص تصمیم گیری میکند. در مرحله اول برای تغییر اعضا هیئت مدیره باید صورت جلسه ای در مجمع عمومی به صورت کاملا قانونی تنظیم شود و به تایید تمامی اعضا شرکت برسد. 

در مرحله بعد پس از آنکه صورت جلسه فوق به تایید تمامی اعضا شرکت رسید باید مدارک لازم به همراه دو نسخه از صورت جلسه در اداره ثبت شرکت ها ی در محل اقامت قانونی شرکت به ثبت برسد.

مهم ترین مرحله در تغییر اعضا هیئت مدیره شرکت، تنظیم صورت جلسه میباشد که باید زیر نظر کارشناسان ماهر انجام شود زیرا در غیر این صورت اگر صورت جلسه به صورت حرفه ای تنظیم نشود ممکن است عواقب خوبی برای شرکت تجاری شما نداشته باشد.

انوم یعقوبی مشاور تغییر اعضا هیئت مدیره

در این مقاله شما از صفر تا صد به زبان کاملا ساده با نحوه تغییر اعضا هیئت مدیره و همچنین شرایط لازم برای انتخاب اعضا هیئت مدیره انواع شرکت های تجاری آشنا شدید. اکنون که مراحل و مدارک لازم تغییر اعضا هیئت مدیره شرکت تجاری تان را میدانید، میتوانید از طریق یک ثبت خوب فرهنگ است تمامی امور شرکت خود را انجام دهید. کافی است همین حالا با مشاورین موسسه ثبت شرکت فرهنگ تماس بگیرید تا هر چه سریعتر فرایند تغییر و انتخاب اعضا هیئت مدیره شرکت تجاری خود را زیر نظر کارشناسان ماهر موسسه ثبت شرکت فرهنگ آغاز کنید. 

5/5 - (8 امتیاز)
آنچه در این مقاله می‌خوانید

12 پاسخ

  1. ممنون از مطلب بسیار خوبتان در رابطه با تغییر اعضا هیئت مدیره

  2. تمامی اعضای هیئت مدیره شرکت ما در یک تصادف فوت شدند، آیا برای تغییر اعضا هیئت مدیره شرکت باید حتما بعد از انحصار وراثت اقدام کنیم؟

    1. سلام و درود.

      بله در چنین مواردی نقل و انتقال قهری سهام از طریق برگه انحصار وراثت و پرداخت مالیات بر ارث انجام میشود که باید برای افرادی که در شرکت فوت شدند انجام شود و وراث شرکت هر کدام به میزان معین شده در شرکت دارای سهم شوند.

  3. سلام، تغییر اعضا هیئت مدیره چند روز زمان میبرد؟

    1. سلام و درود.

      تنظیم صورتجلسه مورد نیاز یک روزه انجام میشود و پس از امضای صورتجلسات از طرف اعضای شرکت،مرحله ورود اطلاعات و دریافت رسید پذیرش و پست و پیش نویس و دریافت آگهی توسط وکیل از اداره ثبت شرکتها معمولاٌ 5 الی 7 روز کاری زمان میبرد و پس از این مدت زمان میتونید اقدام به پرداخت روزنامه رسمی نمایید و معمولا کمتر از یک هفته،نسخه فیزیکی روزنامه رسمی به آدرس ثبت نام شده ارسال میشود.

  4. آیا بدون روزنامه هم میتوان جهت تغییر اعضای هیات مدیره هم اقدام کرد؟

    1. سلام و درود.

      تمامی تغییرات در انواع شرکتها از جمله تغییر اعضای هیئت مدیره پس از پیش نویس آگهی در اداره ثبت شرکتها میبایست در روزنامه رسمی کشور به چاپ برسد که در صورتی که در نهایت تغییرات اعمال شده در نهایت در روزنامه رسمی چاپ نشود،برای تغییرات بعدی در شرکت تا پیش از چاپ آگهی قبلی امکان تغییرات بعدی وجود ندارد.

  5. سلام، آیا برای تغییر اعضای هیئت مدیره حضور تمامی اعضا الزامی است؟

  6. سلام برای تغییر اعضا هیئت مدیره به چند صورتجلسه نیاز است؟

    1. سلام و درود.

      با توجه به نوع شرکت و ورود و خروج اعضا یا همان اعضای قبلی تنظیم صورتجلسات و تعداد صورتجلسات متفاوت است.برای تنظیم صورتجلسات مورد نیاز با توجه به تغییرات مدنظر میتونید با مشاوران و کارشناسان ثبت فرهنگ در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *