تبدیل شرکت با مسئولیت محدود به شرکت سهامی خاص

تبدیل شرکت با مسئولیت محدود به شرکت سهامی خاص

تبدیل شرکت با مسئولیت محدود به شرکت سهامی خاص (بروزرسانی دی 1402) : همانطور که می‌دانید تبدیل شرکت از آن اقداماتی است که می‌توان به جای انحلال شرکت انجام داد. افراد زیادی بعد از ثبت شرکت تجاری متوجه می‌شوند که به دلایل مختلفی نوع شرکت خود را به صورت اشتباه انتخاب کرده‌اند.

یا اینکه بنا به دلایل مختلفی قصد انحلال شرکت را دارند که در این شرایط می‌توانند با تبدیل نوع شرکت مشکل خود را حل کنند و یا آن را به دیگری انتقال بدهند. در انواع تبدیل شرکت‌های مختلف به هم، تبدیل شرکت با مسئولیت محدود به شرکت سهامی خاص یکی از پرتقاضاترین درخواست‌های تبدیل شرکت است.

یکی از دلایلی که تبدیل شرکت با مسئولیت محدود به شرکت سهامی خاص بسیار پر تقاضا است این است که شرکت‌های سهامی خاص دارای اعتبار و اختیارات بیشتری هستند که در ادامه ویژگی‌ها و مزایای شرکت‌های سهامی خاص نسبت به شرکت با مسئولیت محدود را با هم بررسی می‌کنیم.

خانم یعقوبی مشاور تبدیل شرکت با مسئولیت محدود به شرکت سهامی خاص

شرکت سهامی خاص

برای اینکه بدانیم چطور می‌توان شرکت با مسئولیت محدود را به سهامی خاص تبدیل کرد در ابتدا باید با تعریف حقوقی و دقیق این دو شرکت آشنا باشیم.
به زبان ساده شرکت سهامی شرکتی است که سرمایه کلی آن به تعداد سهام مشخص تقسیم می‌شود و مسئولیت هر صاحب سهم در شرکت سهامی خاص مطابق با میزان سهام آن است.

بر اساس قانون ثبت شرکت سهامی خاص حتی اگر فعالیت بازرگانی هم نداشته باشند باز هم جزو شرکت‌های بازرگانی محسوب می‌شوند. حداقل تعداد اعضا برای ثبت شرکت سهامی خاص سه نفر است یکی دیگر از شرایط ثبت شرکت سهامی خاص این است که در زمان ثبت شرکت باید ۳۵ درصد از سرمایه شرکت در حساب به مخصوص شرکت موجود باشد.

برای ثبت شرکت سهامی خاص حداقل 100 هزار تومان سرمایه اولیه نیاز است. در شرکت‌های سهامی خاص تمامی سرمایه شرکت توسط سهامداران تامین می‌شود. برای نام شرکت سهامی خاص باید حتماً کلمه “خاص” قبل از اسم شرکت یا بدون فاصله بعد از اسم شرکت اضافه شود.

شرکت سهامی خاص

شرکت با مسئولیت محدود

شرکت با مسئولیت محدود نیز مشابه با شرکت سهامی خاص یکی از پرطرفدارترین شرکت‌های قابل ثبت در ایران است. یکی از ویژگی‌هایی که در اکثر شرکت‌های با مسئولیت محدود وجود دارد این است که معمولاً این شرکت توسط اعضای یک خانواده و یا افراد یک فامیل تاسیس و ثبت می‌شود. برای ثبت شرکت با مسئولیت محدود به حداقل دو نفر اعضا نیاز است.

در این نوع از شرکت‌ها برخلاف شرکت‌های سهامی، سرمایه اصلی شرکت به تعداد سهام تقسیم نمی‌شود و هر کدام از شرکای شرکت به میزان سرمایه‌ای که در شرکت دارند دارای تعهد و وظیفه در شرکت هستند. شرکت‌های با مسئولیت محدود حتماً باید فعالیت بازرگانی و تجاری داشته باشند. در مورد اسم شرکت نیز باید عبارت با مسئولیت محدود در اسم شرکت ذکر شود.

شرکت با مسئولیت محدود

شرایط تبدیل شرکت با مسئولیت محدود به شرکت سهامی خاص

برای تبدیل این دو شرکت به هم نیاز به یک سری شرایط و الزامات قانونی و حقوقی است که در ادامه با هم این شرایط را بررسی می‌کنیم.

  • برای تبدیل این شرکت باید حداقل دو سال از تاریخ ثبت شرکت و یا تاریخ تبدیل قبلی گذشته باشد.
  • شرکت اولیه نباید هیچ نوع بدهی یا ممنوعیت‌های مالیاتی داشته باشد.
  • شرکت اولیه هیچ دستور یا حکم قضایی مبنی بر ممنوعیت تبدیل شرکت نداشته باشد.
  • تمامی شرایط ثبت شرکت ثانویه از جمله سرمایه اولیه شرکت، تعداد اعضا و … را دارا باشد.
  • همه سرمایه شرکت تایید شده و پرداخت شده باشد.

شرایط تبدیل شرکت با مسئولیت محدود به شرکت سهامی خاص

اشتراکات شرکت‌های سهامی خاص با مسئولیت محدود

اشتراکات این دو شرکت با هم محدود است. مثلا برای ثبت هر دو این شرکت‌ها به سرمایه اولیه حداقلی ۱۰۰ هزار تومان نیاز است و افزایش سرمایه هم در شرکت‌های سهامی خاص و شرکت‌های با مسئولیت محدود به صورت کاملا اختیاری انجام می‌شود.

اشتراکات شرکت‌های سهامی خاص و با مسئولیت محدود

مراحل تبدیل شرکت با مسئولیت محدود به شرکت سهامی خاص

همانطور که می‌دانید تبدیل شرکت با مسئولیت محدود به شرکت سهامی خاص یک پروسه قانونی و ثبتی است که برای انجام آن باید چند مرحله سپری شود که در ادامه این مراحل را با هم بررسی می‌کنیم.

  1. در ابتدا در شرکت با مسئولیت محدود که قصد دارد تبدیل شود باید مجمع عمومی فوق العاده برای شرکا تشکیل دهد و در انتهای این مجمع صورتجلسه‌ای در مورد موضوع تبدیل شرکت با مسئولیت محدود به شرکت سهامی خاص و با توافق شرکا امضا و تنظیم شود.
  2. سپس باید مدارکی که برای تبدیل شرکت با مسئولیت محدود به شرکت سهامی خاص مورد نیاز است آماده شود و بعد درخواستی در این زمینه به اداره ثبت شرکت‌ها ارسال شود.
  3. از آنجایی که تعداد اعضا برای تشکیل شرکت سهامی حداقل ۳ نفر است در صورتی که این اعضا در شرکت با مسئولیت محدود دو نفر باشد باید یک نفر دیگر به اعضای شرکت اضافه شود یعنی شرکت سهامی خاص ثانویه باید دارای حداقل سه نفر باشد. سرمایه شرکت نیز باید توسط یک کارشناس بررسی و تایید شود.
  4. همانطور که می‌دانید در شرکت‌های سهامی خاص، سرمایه شرکت به تعداد سهام تقسیم می‌شود به همین دلیل در این قسمت باید اساسنامه برای شرکت تنظیم شود که تعداد سهام و میزان سهام هر سهامدار به صورت دقیق مشخص شود.
  5. برای پرداخت و دریافت آگهی روزنامه رسمی باید یک روزنامه کثیرالانتشار مشخص شود.
  6. همانطور که می‌دانید در شرکت‌های سهامی خاص بازرس اصلی و بازرس علی البدل به صورت اجباری است پس در صورتی که این بازرسین در شرکت با مسئولیت محدود وجود ندارند باید در ابتدا بازرسین را مشخص کرد. سمت‌های افراد و اعضا در شرکت سهامی خاص باید به صورت دقیق مشخص شوند. اعضای هیئت مدیره و مدیر عامل از جمله این اعضا هستند که باید در جلسه مجمع عمومی اولیه این سمت‌ها و تاریخ تصدی هر کدام به صورت دقیق مشخص شود.
  7. بعد از انجام این تغییرات باید شرایط و ساختار جدید شرکت به اطلاع اداره ثبت شرکت‌ها برسد تا این تغییرات برای این شرکت انجام شود.
  8. همچنین باید آگهی ثبت تغییرات شرکت در روزنامه رسمی و کثیرالانتشار به چاپ برسد.
  9. بعد از اینکه شرکت مسئولیت محدود به شرکت سهامی خاص تبدیل شد باید نام شرکت نیز به نام جدید تغییر پیدا کند و تمامی مستندات، سربرگ‌ها و اطلاعات مربوط به شرکت با مسئولیت محدود به نام شرکت جدید که سهامی خاص است تبدیل شود.

مراحل تبدیل شرکت با مسئولیت محدود به شرکت سهامی خاص

مدارک تبدیل شرکت با مسئولیت محدود به شرکت سهامی خاص

برای تبدیل شرکت با مسئولیت محدود به شرکت سهامی خاص شبیه به دیگر اقدامات ثبتی و قانونی نیاز به ارائه مدارک و اسناد مشخصی است. این مدارک به شرح زیر است:

  • ارائه دو نسخه از اظهارنامه شرکت جدید
  • ارائه دو نسخه از اساسنامه شرکت جدید
  • ارائه اوراق شناسایی و هویتی شرکا و سهامداران شرکت
  • تنظیم صورتجلسه هیئت مدیره
  • ارائه دو نسخه از صورتجلسه مجمع عمومی فوق العاده و تایید شرکای شرکت
  • ارائه دو نسخه از جلسه مجمع عمومی اولیه با موضوع تغییر و تبدیل شرکت با مسئولیت محدود به شرکت سهامی خاص
  • ارائه گواهی که در آن تاییدیه همه مدیران شرکت برای این تغییر وجود داشته باشد
  • ارائه تمامی اطلاعات و مستندات مربوط به شرکت اولیه
  • در صورت نیاز به هر نوع مجوز، دریافت مجوز از ارگان‌های مورد نظر
  • در صورت استفاده از نماینده یا وکیل ارائه وکالتنامه وکیل مورد نظر

مدارک تبدیل شرکت با مسئولیت محدود به شرکت سهامی خاص

مزایا تبدیل شرکت با مسئولیت محدود به شرکت سهامی خاص

ثبت شرکت سهامی عام فرایند بسیار سخت و پیچیده‌ای است اما شرکت‌های سهامی خاص را می‌توان بعد از گذشت مدت زمانی به شرکت سهامی عام تبدیل کرد. در واقع با تبدیل شرکت با مسئولیت محدود به شرکت سهامی خاص می‌توان رشد و پیشرفت بیشتری در شرکت مورد نظر داشت و در آینده آن را به شرکت سهامی عام تبدیل کرد.

اصولاً شرکت‌های سهامی خاص نسبت به شرکت‌های با مسئولیت محدود دارای اعتبار و منزلت بیشتری در بین عامه مردم هستند. به همین دلیل اگر قصد دارید که اعتماد بیشتری از مشتریان و مخاطبان شرکت خود جلب کنید بهتر است که شرکت خودتان را به شرکت سهامی خاص تبدیل کنید.

به صورت کلی شرکت‌های سهامی خاص نسبت به شرکت‌های با مسئولیت محدود اعتبار بیشتری برای دریافت انواع تسهیلات دولتی و بانکی از قبیل وام‌های بانکی یا شرکت در مناقصات در مزایده‌ها مختلف دارند. به همین دلیل است که تعداد زیادی از افراد تمایل دارند که شرکت خود را به سهامی خاص تبدیل کنند.

مزایا تبدیل شرکت با مسئولیت محدود به شرکت سهامی خاص

هزینه تبدیل شرکت با مسئولیت محدود به شرکت سهامی خاص

یکی دیگر از فاکتورهای مهمی که در تبدیل انواع شرکت برای افراد دارای اهمیت است هزینه تبدیل شرکت با مسئولیت محدود به شرکت سهامی خاص است که در ادامه این هزینه را با هم بررسی می‌کنیم. این هزینه به صورت کلی از چند هزینه دیگر تشکیل می‌شود که عبارت است از:

  • هزینه تنظیم صورتجلسه مجمع عمومی فوق العاده و ثبت آن
  • هزینه حق الثبت اداره ثبت شرکت‌ها
  • هزینه آگهی منتشر شده در روزنامه‌های رسمی و کثیرالانتشار
  • هزینه تنظیم ثبت اشخاص حقوقی شرکت و یا استعلام‌های مربوط به آن‌ها
  • هزینه آگهی دعوت مجمع روزنامه کثیرالانتشار
  • در صورت استفاده از نماینده یا وکیل برای این امور، هزینه وکالت پرونده
  • هزینه ورود سیستمی جلسات تنظیم شده

هزینه تبدیل شرکت با مسئولیت محدود به شرکت سهامی خاص

جمع بندی

در این مطلب به یکی از چالش‌های بسیار مهم و سوالات پرتکرار در زمینه تبدیل شرکت پاسخ داده‌ایم. این روزها درخواست‌های بسیار زیادی در حوزه تبدیل شرکت با مسئولیت محدود به شرکت سهامی خاص وجود دارد. چرایی این تبدیل شرکت و ویژگی‌ها و چالش‌ها و هزینه‌های مربوط به تبدیل شرکت با مسئولیت محدود به شرکت سهامی خاص را به صورت کاملاً ریز و جزئی در مقاله بالا بررسی کرده‌ایم.

در صورتی که در مورد هر یک از این مراحل و جزئیات دچار مشکل هستید و نیاز به کمک دارید می‌توانید درخواست خودتون را برای مشاوره و انجام خدمات در سایت ثبت کنید. چراکه ثبت خوب فرهنگ است .

خانم یعقوبی مشاور تبدیل شرکت با مسئولیت محدود به شرکت سهامی خاص

4.3/5 - (37 امتیاز)
آنچه در این مقاله می‌خوانید

26 پاسخ

  1. آیا برای تغییر شرکت مسئولیت محدود به سهامی خاص نیاز است تا نام شرکتمان هم تغییر کند؟

    1. سلام و درود.

      خیر،در تبدیل نوع شرکت از مسئولیت محدود به سهامی خاص یا بالعکس در هیچ عنوان نام شرکت تغییر نمیکند و تنها عنوان شرکت از مسئولیت محدود به سهامی خاص تغییر میکند.

  2. سلام، برای تبدیل شرکت مسئولیت محدود به سهامی خاص به چه مدارکی احتیاج داریم؟

    1. سلام، لطفا با مشاورین ما در تماس باشید
      02188472277

  3. آیا برای تبدیل شرکت با مسئولیت محدود به سهامی خاص باید تمبر باطل کنیم؟

    1. سلام و درود.

      خیر،در کل برای هیچ یک از خدمات ثبتی در اداره ثبت شرکتها نیز به باطل کردن تمبر نیست و این موضوع به اشتباه بین دوستان مطرح میشود و شما در خصوص هر خدماتی باید حق الثبت مورد نظر را در اداره ثبت شرکتها پرداخت کنید که محاسبه عدد موردنظر با توجه به نوع خدمات و … متغیر است.

  4. تبدیل شرکت مسئلیت محدود به سهامی چند روز زمان می برد؟

    1. سلام و درود.

      اگر تمامی مدارک مورد نیاز از طرف کارفرمای محترم تکمیل باشد،از مرحله تنظیم صورتجلسات مورد نیاز تا مرحله ثبت در اداره ثبت شرکتها طی مدت 7 الی 10 روز کاری توسط مجموعه ثبت فرهنگ انجام میشود.

  5. آیا با تبدیل شرکت مسئولیت محدود به سهامی خاص، کد اقتصادی هم باید عوض کنیم؟ یا با همان کد باید ادامه دهیم؟

    1. سلام و درود.
      خیر با تبدیل شرکت از شرکت با مسئولیت محدود به سهامی خاص و بالعکس کد اقتصادی شرکت تغییر نمیکند و با همان کد اقتصادی و کلاسه پرونده قدیم میتوانید تمامی امور مالیاتی شرکت خود را بررسی نمایید.

    2. اگرسایت یامجوزصنفی را بخواهیم به نام شرکت بگیریم چطوری میشه درصورتی که هنوزشرکت تغییرنکرده باشد

    3. سلام و درود.

      میتونید بعد از اینکه شرکت رو به نوع شرکت مد نظر تبدیل کردید اقدام به دریافت مجوز نمایید یا اگر پیش از تبدیل شرکت،جواز صنفی را دریافت نموده اید بعد از تبدیل شرکت به نوع مورد نظر اقدامات بعدی را انجام دهید.

  6. سلام، آیا شرکتی که بدهی مالیاتی داشته باشد میتواند جهت تبدیل شرکت با مسئولیت محدود به سهامی خاص اقدام کند؟

    1. سلام و درود.
      خیر،شرکتهایی که دارای بدهی مالیاتی باشند و از سمت اداره امور مالیاتی قفل باشند هیچگونه تغییرات و تبدیلی در شرکت نمیتوانند داشته باشند و‌ تا زمانی که از طرف اداره امور مالیاتی رفع مانع نشده باشد این کار غیر ممکن است.

  7. سلام، آیا در هنگام تبدیل شرکت با مسئولیت محدود به شرکت سهامی خاص میتوانیم اعضا هیئت مدیره را نیز عوض کنیم؟

    1. سلام‌و درود.
      بله،در این مورد میتوانید این موضوع را همراه با موارد مورد نیاز دیگر در تنظیم صورتجلسات مربوطه قید نمایید.
      تنظیم صورتجلسات مورد نیاز برای تبدیل شرکت با مسئولیت محدود به شرکت سهامی خاص و ورود اطلاعات تمامی موارد و جمع آوری مدارک مورد نیاز کاملاً تخصصی میباشد و در صورتی که با این روند کاملاً آشنایی نداشته باشید انجام این پروسه بسیار دشوار و غیر ممکن است.
      مجموعه ثبت فرهنگ در این راستا میتواند به درستی و در کوتاهترین زمان،روند پرونده مورد نیاز شما را اجرایی و نهایی نماید.برای این موضوع میتوانید با مشاوران و کارشناسان ثبت فرهنگ در تماس باشید.

  8. سلام، آیا برای تبدیل شرکت مسئولیت محدود به سهامی خاص باید حتما مفاصا حساب مالیاتی داشته باشیم؟

    1. سلام و درود.
      برای تبدیل شرکت با مسئولیت محدود به شرکت سهامی خاص یکی از مواردی که مورد نیاز است داشتن پرونده مالیاتی بنام شرکت میباشد و طبیعتاً در این خصوص شرکت مذکور نباید دارای بدهی مالیاتی باشد و اگر شخص حقوقی از طرف سازمان امور مالیاتی به علت بدهی بلاک شده باشد،انجام این روند با اخطار مواجه میشود.

    1. سلام و درود.
      در این مورد باید با توجه به شرایط فعلی شرکت مسئولیت محدود و تعداد اعضا در شرکت و … هزینه را بصورت نهایی اعلام کرد که در اینباره میتونید با کارشناسان و مشاوران ثبت فرهنگ در تماس باشید.
      در کل حدود قیمت(بصورت تقریبی با توجه به مبلغ پرداختیهای امروز) تنظیم صورتجلسات مربوطه(ورود افراد جدید،تعیین بازرس،تبدیل سرمایه شرکت به قطعات سهام،اصلاح ماده اساسنامه،لیست سهامداران پس از تبدیل نوع شرکت و …) را به همراه هزینه وکیل و پرداختیهای قانونی و روزنامه رسمی در نظر داشته باشید میبایست این مبلغ رو بین ۳ تا ۴ میلیون در نظر داشته باشید.

  9. آیا با تبدیل شرکت مسئولیت محدود به سهامی خاص باید دوباره برای کد اقتصادی اقدام کنیم؟

    1. سلام و درود.
      خیر.پس از تبدیل شرکت مسئولیت محدود به سهامی خاص تمامی مواردی که در شرکت دایر بوده به قوت خود باقی است‌ و نیازی به اخذ کد اقتصادی جدید یا دریافت مجوزهای جدید و موضوعاتی از این قبیل وجود ندارد.
      لازم به ذکر است یکی از پیش نیاز های تبدیل شرکت مسئولیت محدود به سهامی خاص دارا بودن کد اقتصادی و پرونده مالیاتی میباشد.

  10. سلام، آیا برای تبدیل شرکت با مسئولیت محدود به شرکت سهامی خاص حتما باید مدت زمانی از ثبت شرکت گذشته باشد؟

    1. سلام و درود.
      برای تبدیل یک شرکت با مسئولیت محدود به شرکت سهامی خاص یا بالعکس میبایست حداقل دو سال از تاریخ تاسیس شرکت یا تاریخ تبدیل نوع شرکت قبلی گذشته باشد.

  11. سلام، عصر بخیر
    آیا بعد از تبدیل شرکت با مسئولیت بحدود به شرکت سهامی خاص میتوانیم سهام شرکتمان را در بورس ارائه دهیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس