آموزش ثبت شرکت با مسئولیت محدود

با مطالعه مطلب آموزش ثبت شرکت با مسئولیت محدود از سردرگمی‌ها و چالش‌های ثبت شرکت با مسئولیت محدود رها خواهید شد و می‌توانید با خیالی آسوده، کسب و کار خود را راه اندازی کنید.

آمورش ثبت شرکت با مسئولیت محدود: بسیاری از افراد برای رونق کسب و کار خود و بهره مندی از مزایای ثبت شرکت، ساده‌ترین نوع شرکت که ثبت شرکت با مسئولیت محدود است را انتخاب می‌کنند.

آموزش ثبت شرکت با مسئولیت محدود نیز همانند دیگر کارهای اداری دارای روند و مراحل قانونی است. با پیشرفت تکنولوژی روند تاسیس شرکت  نیز تسهیل شده است. در گذشته برای تاسیس شرکت باید به سازمان ثبت شرکت‌های استان خود مراجعه می‌کردید اما امروزه می‌توانید با مراجعه به سامانه ثبت شرکت‌ها نسبت به تاسیس شرکت خود اقدام کنید. اما این کار نیز مشمول روند قانونی خود است و نیاز به آگاهی لازم نسبت به آموزش ثبت شرکت با مسئولیت محدود را دارد. بهترین و آسان‌ترین راه، تماس با دفاتر ثبت شرکت است تا در کمترین زمان نسبت به ثبت شرکت با مسئولیت محدود اقدام شود.

آنچه در این مطلب می‌خوانید

مراحل ثبت شرکت با مسئولیت محدود

مهم‌ترین قسمت در آموزش ثبت شرکت با مسئولیت محدود مراحل آن است که در ادامه به آن پرداخته‌ایم:

  1. تکمیل ۲ نسخه شرکتنامه، ۲ برگ تقاضانامه و ۲ نسخه اساسنامه
  2. پرداخت هزینه در خصوص تعیین نام شرکت و همچنین ارائه فیش بانکی به اداره ثبت شرکتها
  3. انتخاب و عرضه یک نام ایرانی بر طبق فرهنگ اسلامی، غیر تکراری و با معنا به واحد تعیین نام اداره ثبت شرکت‌ها
  4. تکمیل و ارائه مدارک مورد نیاز به واحد پذیرش اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت رسید مدارک فوق
  5. مراجعه به واحد اعلام نتایج در اداره ثبت شرکتها در زمان و تاریخ اعلام شده
  6. در صورت عدم نقص مدرک، آگهی ثبت تنظیم شده و در زمان مراجعه به فرد متقاضی تحویل داده می‌شود.
  7. بعد از این مرحله شخص متقاضی باید به بانک مراجعه نموده و نسبت به پرداخت هزینه حق الثبت و ارائه فیش واریزی آن به حسابداری اداره ثبت شرکتها اقدام نماید.
  8. چنانچه مدارک متقاضی دچار نقص باشد، به صورت کتبی اعلام شده تا نسبت به رفع آن اقدام نمایند.
  9. بعد از گذراندن مواردی که عنوان شد، مدارک به بخش ثبت و تغییرات فرستاده شده و پس از گذراندن روال قانونی، آگهی ثبت شرکت توسط مدیر اداره ثبت شرکتها امضا می‌شود.
  10. در این قسمت و پس از امضا آگهی، فرد متقاضی مدارک را به قسمت دبیرخانه برده تا آگهی را در دفتر اندیکاتور ثبت نماید.
  11. در گام آخر فرد متقاضی یک نسخه از آگهی را به واحد روابط عمومی در اداره ثبت شرکتها و نسخه دوم را به دفتر شرکت سهام روزنامه جمهوری اسلامی ایران تحویل می‌دهد.

نکته؛ لازم به ذکر است روند ثبت شرکت با مسئولیت محدود در تهران به نسبت ثبت شرکت‌های مسئولیت محدود در شهرستان‌ها متفاوت است با این اوصاف که برای ثبت شرکت مسئولیت محدود در تهران، می‌بایست پس از پیشنویس آگهی از طریق پنجره واحد کسب و کار مستقر در اتاق بازرگانی روند ثبت شرکت را پیگیری کنیم و پس از واریزی های حق سالانه و روزنامه‌ها و حق الثبت مربوط به ثبت شرکت مسئولیت محدود، اقدام به پیش ثبت نام کد اقتصادی و پیش ثبت نام کد کارگاهی کرده باشید.

مراحل ثبت شرکت با مسئولیت محدود

مدت زمان ثبت شرکت با مسئولیت محدود

مدت زمان ثبت شرکت با مسئولیت محدود بستگی به دو پارامتر دارد، به بیان دیگر مدت زمان آموزش ثبت شرکت با مسئولیت محدود را می‌بایست به دو بخش تقسیم نمود.

  • اولین مرحله تاییدیه نام شرکت می‌باشد، در صورتی که نام شرکت از طرف سازمان ثبت شرکت‌ها مشابهتی نداشته باشد نهایتاً ظرف مدت 48 ساعت کاری انجام شدنی است
  • پس از این مرحله اوراق شرکت که شامل اساسنامه و … می‌باشد از طرف اداره ثبت شرکتها با توجه به نام شرکت و ورود اطلاعات انجام شده صادر می‌شود
  • پس از به امضا رسیدن کلیه اوراق توسط اعضای تشکیل دهنده شرکت با مسئولیت محدود و ورود اطلاعات نهایی و دریافت رسید پذیرش، تمامی مدارک به اداره ثبت شرکتها ارسال می‌شود و در این مرحله تا زمان صدور پیشنویس آگهی از طرف اداره ثبت شرکت‌ها نیز تقریبا 4 الی 7 روز کاری زمان خواهد برد.

حداقل سرمایه برای ثبت شرکت با مسئولیت محدود

یکی از مواردی که ثبت شرکت با مسئولیت محدود باید در سامانه اداره ثبت شرکتها اعلام و در روزنامه رسمی آگهی شود میزان سرمایه ثبتی شرکت می‌باشد که این سرمایه مستقیماً با اعتبار شرکت با مسئولیت محدود در ارتباط است.

نکته‌ای که در حداقل سرمایه برای ثبت شرکت با مسئولیت محدود وجود دارد این موضوع است که سرمایه ثبتی در این نوع شرکت‌ها به سهام و قطعات سهام تقسیم بندی نمی‌شوند و هر شخص به نسبت میزان سرمایه خود در شرکت با مسئولیت محدود در سود و زیان شرکت سهیم می‌باشد. به عنوان مثال، برای یک شرکت با مسئولیت محدود که با اجتماع 4 نفر تشکیل شده باشد و سرمایه ثبتی شرکت این چهار نفر برابر با 10 میلیون ریال باشد، این افراد می‌توانند مبلغ سرمایه ثبتی خود را به هر صورتی که توافق نمایند تقسیم بندی کنند به عنوان مثال فرد اول 5 میلیون ریال، فرد دوم 100 ریال، فرد سوم 3 میلیون ریال و فرد چهارم مابغی سرمایه شرکت که برابر با 1999900 ریال می‌باشد دریافت کند.

در کل اگر بخواهیم به موضوع حداقل سرمایه برای ثبت شرکت با مسئولیت در آموزش ثبت شرکت با مسئولیت محدود محدود اشاره کنیم طبق قوانین امروز اداره ثبت شرکتها این مبلغ برابر با 1 میلیون ریال معادل 100 هزار تومان می‌باشد که مبلغ سرمایه ثبتی در آموزش ثبت شرکت با مسئولیت محدود  باید حداقل بین دو نفر و به هر نسبتی در شرکت تقسیم شود.

نکته‌ای که امروزه بسیار اهمیت دارد این است که حداقل سرمایه برای ثبت شرکت با مسئولیت محدود بسیار ناچیز است و به اصطلاح با مبلغ سرمایه ثبتی 100 هزار تومان یک شرکت کاملا کاغذی به ثبت رسیده می‌شود که دارای اعتبار مالی بسیار ناچیز است و کاملاً دور از واقعیت است و همین معیار دلیل واضحی است برای این موضوع که بسیاری از شرکت‌ها و اشخاص حقیقی با این چنین شرکتی حاضر به همکاری نباشند زیرا تعهدات مالی در این نوع شرکت‌ها بسیار محدود است و به همین دلیل بسیاری از شرکت‌ها هستند که برای رفع این موضوع، اقدام به افزایش سرمایه شرکت نموده و اعتبار مالی شرکت خود را بالا برده‌اند.

برای جمع بندی این موضوع در آموزش ثبت شرکت با مسئولیت محدود می‌توان گفت امروزه مبلغ حداقل سرمایه برای ثبت شرکت با مسئولیت محدود که برابر با 100 هزار تومان است با توجه به ارزش پروژه و تولیدات و موضوعات مختلف فعالیت شرکت بسیار محدود است و می‌توان شرکت‌هایی که با این مبلغ به ثبت رسیده‌اند را از طریق افزایش سرمایه و رعایت اصول و صورتجلسات مربوطه به یک شرکت دارای اعتبار مالی تبدیل نمود.

مطلب پیشنهادی: هزینه ثبت شرکت

مالیات ثبت شرکت با مسئولیت محدود

تمامی شرکت‌ها پس از تأسیس در اداره ثبت شرکتها میبایست دارای پرونده فیزیکی در اداره امور مالیاتی باشند که اخذ کد اقتصادی، اصلی‌ترین مرحله پس از آموزش ثبت شرکت با مسئولیت محدود می‌باشد و می‌توان گفت که تشکیل پرونده فیزیکی مالیاتی برای محاسبه مالیات شرکت‌ها می‌باشد.

مبلغ مالیات شرکت‌ها به نوع شرکت بستگی ندارد، به این معنی که مالیات ثبت شرکت با مسئولیت محدود و مالیات شرکت سهامی خاص و مابقی انواع شرکت‌ها به دلیل تفاوت در نوع شرکت متفاوت نمی‌باشد، به بیان دیگر نوع شرکت در محاسبه نرخ مالیات شرکت ارتباطی ندارد. مالیات ثبت شرکت با مسئولیت محدود و تمامی شرکت‌های دیگر به دو موضوع مالیات بر سرمایه و مالیات بر درآمد تقسیم می‌شود که در ادامه آموزش ثبت شرکت با مسئولیت محدود آن‌ها را شرح می‌دهیم.

مالیات بر سرمایه شرکت با مسئولیت محدود

پس از ثبت شرکت با مسئولیت محدود مبلغی بر اساس سرمایه شرکت با عنوان مالیات بر سرمایه میبایست به اداره مالیات پرداخت شود که برابر با نیم در هزار عدد سرمایه ثبتی شرکت تازه تاسیس است. و در صورتی که شرکت پس از تغییرات افزایش سرمایه به عدد دیگری داشته باشد بر همان اساس مالیات سرمایه نهایی باید به اداره مالیات پرداخت شود.

مالیات بر درآمد شرکت با مسئولیت محدود

در قسمت دیگر محاسبه نرخ مالیات که بر اساس مالیات بر درآمد می‌باشد همانطور که از نام آن مشخص است مبلغی بر اساس درآمد نهایی شرکت میبایست به اداره مالیات پرداخت شود که طبق درآمدهای شرکت باید دفاتر پلمپ تحریر گردد و به اداره مالیات ارسال شود.

مدرک تحصیلی برای ثبت شرکت با مسئولیت محدود

جالب است این موضوع را بدانید که ارائه مدرک تحصیلی برای ثبت شرکت با مسئولیت محدود ضروری نمی‌باشد. به این معنی که اداره ثبت شرکت‌ها برای تاسیس شرکت با مسئولیت محدود، مدرک تحصیلی مرتبط نمی‌خواهد و هر شخص با هر میزان تحصیلات در صورتی که بالای سن 18 سال باشد می‌تواند یک شرکت با مسئولیت محدود را به ثبت برساند و جزو اعضای هیئت مدیره و یا مدیر عامل و یا شریک در شرکت باشد.

ولی نکته‌ای که در آموزش ثبت شرکت با مسئولیت محدود حائز اهمیت است این موضوع است که در صورتی که پس از ثبت شرکت با مسئولیت محدود تصمیم به دریافت کارت بازرگانی دارید باید توجه داشته باشید که ارائه مدرک تحصیلی مدیر عامل شرکت جزو یکی از مدارک مورد نیاز می‌باشد که طبق قوانین فعلی اتاق بازرگانی، حداقل مدرک تحصیلی مورد نیاز بابت دریافت یا اخذ کارت بازرگانی مدرک دیپلم می‌باشد که از طرف وزارت علوم استعلام می‌شود. پس با توجه به این مورد پیشنهاد می‌شود که شخص مدیر عامل را در شرکت با مسئولیت محدود، فردی انتخاب کنید که دارای حداقل مدرک دیپلم باشد تا در صورتی که خواستید اقدام به دریافت کارت بازرگانی کنید با مشکلی از این بابت مواجه نشوید.

مزایای ثبت شرکت با مسئولیت محدود

  1. محافظت از دارایی‌های شخصی: یکی از مهم‌ترین مزایای ثبت شرکت با مسئولیت محدود، محدود شدن مسئولیت شرکا به میزان سرمایه گذاری آن‌ها در شرکت است. به این معنی که در صورت بروز مشکل و بدهی برای شرکت، دارایی‌های شخصی شرکا (مانند منزل، ماشین و …) در معرض خطر نخواهد بود و فقط تا میزان سرمایه گذاری آن‌ها در شرکت پاسخگوی تعهدات خواهند بود.
  2. راه‌اندازی آسان و کم‌هزینه: شرکت با مسئولیت محدود در مقایسه با سایر انواع شرکت‌ها، فرآیندی ساده‌تر و کم‌هزینه‌تر دارد.
  3. مدیریت انعطاف‌پذیر: درشرکت با مسئولیت محدود، شرکا می‌توانند نحوه اداره شرکت را به دلخواه خود تعیین کنند. آن‌ها می‌توانند خودشان امور شرکت را مدیریت کنند یا مدیرانی را برای این کار استخدام کنند. در صورت نیاز، شرکا می‌توانند با جلب رضایت سایرین، سرمایه شرکت را افزایش دهند.
  4. محدودیت تعداد شرکا: حداقل تعداد شرکا در شرکت با مسئولیت محدود دو نفر و حداکثر تعداد آن 12 نفر است.
  5. قابلیت انتقال سهم الشرکه: در شرکت با مسئولیت محدود، سهم الشرکه قابل انتقال به سایرین است.
  6. معتبرتر شدن کسب‌وکار: ثبت شرکت با مسئولیت محدود به نوعی رسمیت به کسب و کار می‌دهد و آن را در نزد مشتریان و شرکای تجاری معتبرتر می‌کند.
  7. قابل انحلال: در صورت تمایل شرکا، شرکت با مسئولیت محدود به راحتی قابل انحلال است.
مزایای ثبت شرکت با مسئولیت محدود

معایب ثبت شرکت با مسئولیت محدود

در کنار مزایای ذکر شده در آموزش ثبت شرکت با مسئولیت محدود، معایبی نیز وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. عدم وجود امکان عرضه سهام به عموم: برخلاف شرکت‌های سهامی، در شرکت‌های با مسئولیت محدود امکان عرضه سهام به عموم وجود ندارد.
  2. محدودیت در تعداد شرکا: همانطور که گفته شد، حداکثر تعداد شرکا در این نوع شرکت 12 نفر است.
  3. دشواری در جذب سرمایه: محدود به دلیل عدم امکان عرضه سهام به عموم، ممکن است کمی دشوارتر باشد.
معایب ثبت شرکت با مسئولیت محدود
سوالات متداول در رابطه با آموزش ثبت شرکت با مسئولیت محدود
نحوه ثبت شرکت با مسئولیت محدود چیست؟

مراحل ثبت شرکت با مسئولیت محدود به طور خلاصه این چنین است:

  1. انتخاب نام شرکت
  2. تهیه مدارک لازم
  3. تکمیل فرم‌های ثبت نام
  4. ارسال مدارک به اداره ثبت
  5. شرکت‌ها
  6. بررسی مدارک در اداره ثبت
  7. شرکت‌ها
  8. صدور آگهی ثبت شرکت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5/5 - (1 امتیاز)