نقل و انتقال سهم الشرکه در شرکت‌های با مسئولیت محدود

نقل و انتقال سهم الشرکه در شرکت‌های با مسئولیت محدود

نقل و انتقال سهم الشرکه در شرکت‌های با مسئولیت محدود (بروزرسانی بهمن 1402) : شرکت‌ با مسئولیت محدود یکی از شرکت‌های مهم و پرطرفدار در بین شرکت ثبتی در ایران است ثبت شرکت با مسئولیت محدود و ثبت شرکت سهامی خاص به صورت کلی اعتبار و منزلت بیشتری نسبت به دیگر شرکت‌ها دارند نقل و انتقال سهم الشرکه در شرکت‌های مختلف یکی از موضوعات مهمی است که باید به آن رسیدگی شود چون بعد از ثبت و تاسیس شرکت ممکن است که هر لحظه موقعیت نقل و انتقال پیش بیاید واضح است که نقل و انتقال در هر نوع شرکتی با شرکت دیگر متفاوت است در این مطلب قصد داریم در مورد نقل و انتقال سهم الشرکه در شرکت‌های با مسئولیت محدود بپردازیم.

خانم یعقوبی مشاور نقل و انتقال سهم الشرکه در شرکت‌های با مسئولیت محدود

شرکت با مسئولیت محدود چیست؟

قبل از اینکه بخواهیم در مورد نقل و انتقال سهم الشرکه در شرکت‌های با مسئولیت محدود پردازیم بهتر است که با مفهوم کلی شرکت با مسئولیت محدود آشنا شویم.

به زبان ساده شرکت با مسئولیت محدود شرکتی است که می‌تواند حداقل با دو عضو حقیقی و حقوقی تشکیل شود در این شرکت سرمایه اصلی به سهم الشرکه تقسیم نمی‌شود و هر عضو تنها به اندازه سرمایه‌ای که به شرکت وارد کرده است، دارای تعهد و قروض است.

در این نوع شرکت‌ها هر عضو نمی‌تواند بدون موافقت دیگر عضو یا اعضا سهم الشرکه خود را به دیگری انتقال بدهد تصمیم‌گیری‌های مهم و اساسی در این نوع شرکت‌ها باید با موافقت حداکثری انجام شود.

در ادامه نقل و انتقال سهم الشرکه در شرکت‌های با مسئولیت محدود را بررسی می‌کنیم.

شرکت با مسئولیت محدود چیست؟

انتقال سهم الشرکه شرکت با مسئولیت محدود

به صورت کلی نقل انتقال سهم الشرکه در شرکت‌های مختلف موضوع رایج و متداولی است که ممکن است به دلایل مختلفی رخ بدهد مثلا ممکن است یک عضو به دلیل بدهی بخواهد سهم الشرکه خود را انتقال بدهد و یا برای انجام معامله‌ای قصد انتقال سهم الشرکه خود را داشته باشد در شرکت‌های با مسولیت محدود برخلاف شرکت‌های سهامی قوانین مهم و زیادی برای انتقال سهم الشرکه وجود دارد که دقیقا باید مطابق با آن پیش برود.

اگر بخواهیم به زبان ساده در مورد نقل و انتقال سهم الشرکه شرکت با مسئولیت محدود با شما صحبت کنیم باید بگوییم که برای انتقال سهم الشرکه باید موافقت اکثریت اعضا را جلب کنیم.

براساس قانون مطابق با ماده قانون تجارت، اکثریت اعضا شرکت که حداقل سرمایه شرکت را در اختیار خود داشته باشند موافق این انتقال سهم الشرکه باشند اگر موافقیت اعضا شرکت جلب نشود، انتقال سهم الشرکه به هر صورتی که باشد، چه به صورت سند رسمی و چه به صورت اوراق تجاری امکان‌پذیر نخواهد بود.

اما در صورت موافقت اعضا شرکت، این انتقال سهم الشرکه باید به صورت رسمی و قانونی و در دفترخانه انجام شود.

به این موضوع توجه کنید که تمامی امور مربوط به نقل و انتقال سهم الشرکه باید با جزئیات کامل در مورد رای‌گیری، نظر هیئت مدیره، شیوه انتقال سهم الشرکه و صورتجلسه شده و به امضا اعضا هیئت مدیره شرکت برسد.

انتقال سهم الشرکه شرکت با مسئولیت محدود

مدارک نقل و انتقال سهم الشرکه در شرکت‌های با مسئولیت محدود

واضح است که برای نقل و انتقال سهم الشرکه در شرکت مثل هر فرآیند اداری و ثبتی دیگر به ارائه یک سری اسناد و مدارک نیاز است این مدارک به شرح زیر است

  • ارائه اوراق شناسایی و هویتی سهامدارن قدیمی و سهامداران جدید، شامل کارت ملی و شناسنامه
  • پرداخت و دریافت آگهی روزنامه رسمی از آخرین تغییرات انجام شده در شرکت با مسئولیت محدود
  • ارائه صورتجلسه کامل و دقیق از مجمع عمومی فوق العاده با موضوع نقل و انتقال سهم الشرکه
  • ارائه فرم تکمیل درخواست نقل و انتقال سهم الشرکه که از سازمان امور مالیاتی کشور دریافت شده به همراه مفاصا حساب
  • تنظیم و ارائه سندی که در آن انتقال سهم الشرکه شرکت همراه با صلح نامه بین فروشنده و خریدار در دفترخانه انجام شده باشد
  • وارد شدن به سامانه ثبت شرکت‌ها و تکمیل اطلاعات مربوط به انتقال سهم الشرکه مورد نظر

مدارک نقل و انتقال سهم الشرکه در شرکت‌های با مسئولیت محدود

مراحل نقل و انتقال سهم الشرکه در شرکت‌های با مسئولیت محدود

بعد از اینکه در مورد شرکت با مسئولیت محدود و چگونگی انتقال سهم الشرکه آن با شما صحبت کردیم حالا باید مراحل این نقل و انتقال را با هم بررسی کنیم تا در صورتی که قصد انتقال سهم الشرکه در این شرکت‌ها را داشتید بتوانید بدون مشکل آن را انجام بدهید.

  1. در اولین مرحله باید مجمع عمومی فوق العاده برای نظرسنجی در مورد این انتقال سهم الشرکه تشکیل شود در این مجمع باید در مورد انتقال سهم الشرکه رای‌گیری شده و در نهایت صورتجلسه‌ای مربوط به آن تنظیم شود
  2. سپس در صورت موافقت در مورد انتقال سهم الشرکه ، باید به دفترخانه اسناد رسمی مراجعه کرده و با ارئه صورتجلسه تنظیم شده مجمع عمومی فوق العاده در جهت انتقال سهم الشرکه درخواست داده شود و برای سند رسمی این انتقال تقاضا را کتبا اعلام کنیم
  3. در مرحله بعدی نیز باید به دارایی مراجعه کرده و درصد سهم الشرکه که باید آن را انتقال بدهیم را پرداخت کنیم
  4. سپس باید برای حساب شرکت پرداخت مفاصا انجام شود و برگه‌ی نقل و انتقال سهم الشرکه دریافت شود
  5. در مرحله‌ی بعد باید دوباره به دفترخانه اسناد رسمی مراجعه کرده و یک صلح نامه بین خریدار و فروشنده سهم الشرکه شرکت تنظیم شود این صلح نامه باید حتما به تایید دفترخانه مربوطه برسد
  6. در پایان نیز باید صورت جلسه تنظیم شده همراه با دیگر مدارک مورد نیاز که در بالاتر در مورد آن صحبت کردیم به وسیله یکی از اعضا شرکت به اداره ثبت شرکت‌ها ارائه شود همچنین باید دفاتر ثبت نیز توسط همین عضو شرکت امضا شود

به این موضوع مهم نیز توجه کنید که در صورت خارج شدن شریک یا شرکایی از شرکت، باید این شرکا به اداره ثبت شرکت‌ها مراجعه کرده و دفاتر ثبت مربوط به انتقال سهم الشرکه را امضا کنند اگر شریکی که سهام خود را به دیگری انتقال داده، عضو هیئت مدیره شرکت بوده باشد باید یک مجمع عمومی عادی یا فوق العاده برای آن تشکیل شده و در مورد عضو جدید هیئت مدیره تصمیم‌گیری شود.

مراحل نقل و انتقال سهم الشرکه در شرکت‌های با مسئولیت محدود

سوالات متداول نقل و انتقال سهم الشرکه

  • انتقال سهم الشرکه شرکت با مسئولیت محدود به صورت عادی انجام می‌شود یا خیر؟
    • خیر، مطابق با قوانین تجارت و دقیقا مطابق با ماده 103 قانون تجارت، انتقال سهم الشرکه در شرکت‌های با مسئولیت محدود فقط به صورت اسناد رسمی و در دفترخانه رسمی انجام می‌شود در غیر این صورت این انتقال قانونی نخواهد بود.
  • آیا نیازی به ثبت این نقل و انتقال سهم الشرکه در اداره ثبت شرکت‌ها وجود دارد؟
    • بله به صورت کلی هر نوع تغییری در شرکت از جمله نقل و انتقال سهم الشرکه حتما باید به اطلاع اداره ثبت شرکت‌ها برسد و حتما این تغییرات در این اداره به ثبت برسد.
  • خریدار جدید سهم الشرکه در شرکت با مسئولیت محدود، می‌تواند در تصمیم‌گیری‌های شرکت نقش داشته باشد؟
    • بله این فرد به عنوان عضو وسهامدار جدید شرکت شناخته می‌شود و می‌تواند در تصمیم‌گیری‌های جدید شرکت نقش داشته باشد اما نمی‌تواند در مورد اتفاقات و تصمیم‌گیری‌های قدیمی شرکت نقشی داشته باشد.

سوالات متداول نقل و انتقال سهم الشرکه

جمع بندی

در این مطلب در مورد نقل و انتقال سهم الشرکه در شرکت‌های با مسئولیت محدود با شما صحبت کردیم همانطور که می‌دانید انتقال سهام در شرکت‌های مختلف، به روش‌های متفاوتی انجام می‌شود.

از آنجایی که شرکت‌های با مسئولیت محدود یکی از شرکت‌های مهم و پرطرفدار برای ثبت است در اینجا در مورد نتقل و انتقال آن با شما صحبت کردیم اما در صورتی که باز هم در مورد نتقل و انتقال سهم الشرکه این شرکت و یا دیگر شرکت‌های ثبتی در ایران سوال داشتید می‌توانید از مشاوره کارشناسان و متخصصین ما استفاده کنید چراکه ثبت خوب فرهنگ است

ما در مجموعه ثبت فرهنگ تمامی خدمات مربوط به ثبت شرکت‌ها و زیرمجموعه‌های مربوط به آن را در کمترین زمان ممکن برای شما انجام بدهید کافیست فقط یک بار درخواست خود را در سایت ثبت کنید تا بلافاصله بعد از آن با شما ارتباط برقرار کرده و خدمات مورد نیاز را ارائه کنیم پیشنهاد ما به شما استفاده از مجموعه‌های ثبتی با سابقه و معتبر در این زمینه است

خانم یعقوبی مشاور نقل و انتقال سهم الشرکه در شرکت‌های با مسئولیت محدود

5/5 - (5 امتیاز)
آنچه در این مقاله می‌خوانید

12 پاسخ

  1. سلام، یکی از اعضا شرکت ما فوت شده اند، آیا میتوان قبل از گرفتن گواهی انحصار وراثت برای نقل و انتقال سهم الشرکه آن اقدام کرد؟

    1. سلام و درود.

      خیر برای انتقال سهام متوفی،حتما باید انحصار وراثت انجام شده باشد و مالیات بر ارث میزان سهم متوفی در شرکت نیز پرداخت شده باشد در غیر اینصورت امکان نقل و انتقال سهام متوفی وجود ندارد.

  2. سلام، آیا نقل و انتقال سهم الشرکه در شرکت های با مسئولیت محدود مشمول مالیات میباشد؟

    1. سلام و درود.

      شرکتهای مسئولیت محدود و شرکتهای سهامی خاص در نحوه نقل و انتقال سهم با یکدیگر متفاوت هستند به این معنی که در شرکتهای سهامی خاص نیاز به این موضوع هست که برای نقل و انتقال سهام باید 4% ارزش سهم جابجا شده در اداره مالیات بعنوان مالیات نقل و انتقال پرداخت شود ولی در شرکتهای مسئولیت محدود تنها میتوان با تنظیم صورتجلسه ورود فرد جدید(از طریق آورده نقدی) و خروج فرد قدیم اقدام به نقل و انتقال سهم الشریکه نمود.

  3. آیا نقل و انتقال سهم الشرکه در شرکت مسئولیت محدود حتما باید مورد تایید اعضای هیئت مدیره قرار گیرد؟

    1. سلام، لطفا با مشاورین ما در تماس باشید
      02188472277

  4. آیا برای نوشتن قرارداد نقل و انتقال سهم الشرکه در شرکت با مسئولیت محدود با مجموعه شما، حتما باید جلسه حضوری گذاشت یا میتوان به صورت تلفنی کار را انجام داد؟ سپاس

    1. سلام و درود.

      برای انجام امور ثبتی توسط مجموعه ثبت فرهنگ یا بصورت تلفنی میتوان امور قرارداد رو انجام داد یا بصورت حضوری که در اینصورت هم میتونید شما تشریف بیارید دفتر مجموعه ثبت فرهنگ یا اینکه کارشناسان قرارداد به آدرس شما بیان و در خدمت شما باشند.

  5. سلام، در چه حالتی میتوانیم نقل و انتقال سهم الشرکه ای که حدود ده روز گذشته در صورت جلسه ثبت شده است را باطل کنیم؟

    1. سلام، لطفا با مشاورین ما در تماس باشید
      02188472277

  6. آیا بدون حضور هیئت مدیره هم میتوانیم جهت نقل و انتقال سهم الشرکه اقدام کنیم؟

    1. سلام و درود.
      نقل و انتقال سهم الشریکه در شرکتهای با مسئولیت محدود از طریق افزایش سرمایه و کاهش سرمایه انجام میشه که امضای شرکا برای صورتجلسات مورد نظر ضروری است.اگر اعضای هیئت مدیره جزو شرکا نباشند ضرورتی به امضای اعضا نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس