مالیات ثبت شرکت

مالیات ثبت شرکت

مالیات ثبت شرکت (بروزرسانی بهمن 1402) : یکی از مهم‎ترین سوالاتی که افراد قبل از ورود به دنیای تجارت و ثبت شرکت تجاری به دنبال جواب آن هستند، این سوال است که مالیات ثبت شرکت چقدر است؟ در این مقاله قرار است به صورت کامل به این سوال پاسخ بدهیم تا دیگر شکی برای ثبت شرکت تجاری نداشته باشید.

در عصر حاضر با گسترش روز به روز دنیای تجارت و معاملات، بسیاری از افراد و شرکت‎ها علاقه دارند تا هرطور که شده خودشان را وارد این چرخه کنند.

یکی از راه‎های ورود به دنیای تجارت که اتفاقا سود و درآمد بسیار زیادی برای شما به دنبال خواهد داشت، ثبت شرکت تجاری است، البته اگر از راه درست آن وارد شوید.

امروزه بسیاری از کسب و کارها برای افزایش درآمد و همچنین ارتقای سطح اعتبار خود، تصمیم به ثبت شرکت تجاری میگیرند تا بتوانند از این راه به آرزوهای خود در کسب و کارشان برسند.

در هرصورت شما اگر بخواهید که برای کسب و کارتان یک شرکت تجاری ثبت کنید، باید بدانید راهی که وارد آن شده اید، پر از ناهمواری است و شما در این مسیر برای اینکه به سود و درآمد ایده آل خود برسید کار ساده ای در پیش ندارید.

برای مثال میدانستید که مالیات ثبت شرکت چقدر است؟ ثبت یک شرکت تجاری یک کار بسیار جذاب و همچنین سود ده است اما باید حواستان باشد که یک نتیجه عالی، تلاش عالی‎تر میخواهد.

علاوه بر مالیات ثبت شرکت، شما برای ثبت و تشکیل شرکت تجاری‎تان با موانع و چالش‎های بسیار زیادی روبرو میشوید اما لازم نیست که تمامی موانع و چالش‎ها را تنهایی از پیش رو بر دارید.

خوشبختانه در موسسه ثبت شرکت فرهنگ، بهترین متخصصین ثبت شرکت تجاری در ایران جمع شده اند تا به شما کمک کنند تا به سرعت و راحتی هرچه تمام‎تر شرکت تجاری خود را ثبت کنید.

حالا بهتر است به موضوع اصلی مقاله بپردازیم که مالیات ثبت شرکت چقدر است؟ هر شرکت ثبت شده در اداره ثبت شرکت‎ها باید مالیات بپردازد.

نوع شرکت شما در پرداخت یا عدم پرداخت مالیات نقشی ندارد و شما درهرصورت باید برای شرکت خود مالیات بپردازید و نمیتوانید از آن شونه خالی کنید

تمامی شرکت‎ها موظف به پرداخت مالیات هستند، درصورت عدم پرداخت مالیات نمیتوانند از از تسهیلات قانونی استفاده کنند و همچنین جریمه خواهند شد.

پس اگر میخواهید که مشمول جریمه و مجازات نشوید و همچنین از تسهیلات قانونی استفاده کنید، باید سریعا پس از ثبت شرکت تجاری‎تان، حوزه مالیاتی خود را مشخص کنید.

در ادامه مقاله سوال مالیات ثبت شرکت چقدر است را بیشتر باز میکنیم و به بررسی تمامی ابعاد مالیات که با شرکت تجاری رابطه دارد، میپردازیم تا دیگر سوالی در این مورد برای شما باقی نماند.

همچنین میتوانید هر سوالی که در رابطه با ثبت شرکت تجاری دارید، از جمله مالیات ثبت شرکت چقدر است را از مشاورین موسسه ثبت شرکت فرهنگ بپرسید تا به شما پاسخ دهند.

ثبت یک شرکت تجاری یک فرایند پیچیده دارد که شما نمیتوانید این فرایند را به تنهایی انچام دهید، پس برای تسریع روند ثبت شرکت‎تان همین حالا با موسسه ثبت شرکت فرهنگ تماس بگیرید.

خانم عابد مشاور مالیات ثبت شرکت

آیا ثبت شرکت مالیات دارد؟

بله، طبق قانون هر شرکت که در اداره ثبت شرکت‎ها ثبت شود، موظف به پرداخت مالیات است و باید پس از ثبت شرکت، حوزه مالیاتی خود را مشخص کند

مالیات ثبت شرکت چقدر است باید بدانید که در مالیات بر درآمد اشخاص، مالیات بر هرنوع درآمد شخص حقیقی یا حقوقی تعلق میگیر.

در قانون ایران، تمامی شرکت‎های تجاری پس از ثبت شرکت و در حین فعالیت نیز، موظف به پرداخت مالیات هستند و میزان مالیات پرداختی هر شرکت بر اساس درآمد آن، تعیین میشود.

زمانی که شما کسب و کار و شرکت تجاری خود را ثبت میکنید، زیر نظر سازمان امور مالیاتی قرار میگیرید و موظف هستید که سالیانه بخشی از درآمدتان را به عنوان مالیات بپردازید.

پس در جواب این سوال که مالیات ثبت شرکت چقدر است باید بگوییم که بله علاوه بر اینکه ثبت شرکت مالیات دارد، شما پس از ثبت شرکت هم باید سالیانه مالیات بپردازید.

در ایران تمام کسب و کارها و شرکت‎های تجاری فارغ از نوع فعالیت موظف به پرداخت مالیات هستند و فقط وزارتخانه ها و دستگاه های دولت اجباری به پرداخت مالیات ندارند.

پس از فرایند ثبت شرکت، شما باید فورا حوزه مالیاتی خود را مشخص کنید و پس از دریافت کد اقتصادی، صورت حساب دارایی انتخاب شده توسط حوزه مالیاتی را دریافت کنید و در مرحله آخر برای دریافت دفاتر پلمپ و پلمپ دفاتر تجاری اقدام کنید.

شاید در ابتدا که با سوال مالیات ثبت شرکت چقدر است مواجه شدید، خیال کردید که برای پرداخت مالیات شرکت تجاری کار راحتی در پیش دارید.

اما قطعا تا بدین جای مقاله متوجه شده‎اید که برای پرداخت مالیات شرکت و همچنین دریافت کد اقتصادی، شما باید یک سری مراحل و موانع را بگذرانید.

قطعا با توجه به اینکه شما یک تاجر موفق هستید، مهارت و تبحر زیادی در دنیای تجارت و معاملات دارید اما آیا در مواجه با مسائل و موانع حقوقی هم تجربه و مهارت لازم را دارید؟

متخصصین موسسه ثبت شرکت فرهنگ با کسب ‎سال‎ها تجربه، به شما میکنند تا ثبت شرکت تجاری‏تان را به سرعت و به راحتی هرچه تمام‎تر انجام دهید.

بنابراین در مسئله ای که در آن مهارت وآگاهی ندارید، ورود نکنید و همین حالا با مشاورین موسسه ثبت شرکت فرهنگ تماس بگیرید تا به شما بگویند که مالیات ثبت شرکت چقدر است یا خیر؟

پس از تماس با موسسه ثبت شرکت فرهنگ، شگفت زده خواهید شد.

آیا ثبت شرکت مالیات دارد؟

مالیات ثبت شرکت غیر فعال

یکی از مسائلی که در شرکت‎های تجاری با آن بسیار روبرو میشویم، مالیات شرکت‎های غیرفعال است که برای پاسخ کامل به سوال مالیات ثبت شرکت چقدر است، باید به آن پاسخ دهیم.

در این فرض امکان دارد که یک شرکت تجاری ثبت شود، اما به دلایل مختلفی مانند ورشکستگی نتواند فعالیت روتین خود را انجام دهد در این مورد شرکت باید حوزه مالیاتی خود را تعیین کند و همچنین اقدام به اخذ پلمپ دفاتر و کد اقتصادی کند.

به علاوه پس از به پایان رسیدن سال مالی باید عدم فعالیت شرکت را به صورت نامه به اداره دارایی ارائه دهد نامه عدم فعالیت شرکت باید هر سال اعلام شود.

تمامی موارد گفته شده برای پاسخ به سوال مالیات ثبت شرکت چقدر است و مالیات شرکت‎های غیرفعال به دلیل عدم فعالیت شرکت، باید به صورت سفید ارائه شود، به این معنا که دفاتر پلمپ و اظهارنامه مالیاتی باید سفید بوده و هیچ مطلبی در آن‎ها عنوان نشده باشد.

درصورت عدم انجام هریک از موارد بالا، جرایم سنگینی در انتظار شما خواهد بود، پس اگر شرکت شما در این موقعیت میباشد همین حالا با مشاورین موسسه ثبت شرکت فرهنگ تماس بگیرید.

مالیات ثبت شرکت غیر فعال

معافیت مالیات ثبت شرکت

علاوه براینکه به دنبال جواب سوال مالیات ثبت شرکت چقدر است، هستید باید این نکته را هم در نظر داشته باشید که طبق قانون بعضی از شرکت‎ها از ثبت مالیات معاف هستند.
در قانون مالیات مستقیم، مالیات شرکت‎های تعاونی و بعضی شرکت‎ها که فعالیت مندرج در قانون را دارند، ذکر شده است که به دلیل حجم بالای موارد آن، تنها بعضی از موارد آن را بیان میکنیم.

  • طبق قانون شرکت‎های فعالی در زمینه کشاورزی از پرداخت مالیات معاف هستند.
  • شرکت‎های تعاونی و سهام عام از درصد تخفیف معافیت مالیاتی برخوردارند.
  • ثبت برند و علامت تجاری معاف از مالیات است.
  • شرکت هایی که در زمینه ایرانگردی و جهانگردی فعالیت دارند و پروانه بهره‎برداری از وزارت ارشاد دریافت کرده‎اند، از 50 درصد تخفیف در پرداخت مالیات برخوردار هستند.
  • با ثبت شرکت دانش بنیان به مدت 15 سال پس از تاریخ صدور مجوز، از پرداخت مالیات معاف هستنید

موارد بالا تنها تعداد بسیار کمی از قوانین معافیت مالی و جواب سوال مالیات ثبت شرکت چقدر است بود اگر میخواهید که بدانید آیا شرکت شما هم مشمول معافیت مالیاتی میشود یا خیر، همین حالا با مشاورین موسسه ثبت شرکت فرهنگ تماس بگیرید.

معافیت مالیات ثبت شرکت

مدارک مالیات ثبت شرکت

برای مالیات ثبت شرکت باید یک سری مدارک به سازمان امور مالیاتی ارائه کنید.

  • اصل و کپی مدارک شناسایی اعضای شرکت
  • تقاضانامه، شرکت‎نامه و پرداخت و دریافت آگهی روزنامه رسمی شرکت
  • اصل و کپی تمامی مدارک شرکت
  • گواهی امضا و صاحب امضای شرکت
  • اجاره نامه یا سند مالکیت دفتر شرکت
  • مهر شرکت
  • فیش واریزی سرمایه شرکت
  • فیش آب، برق، گاز و تفلن دفتر شرکت

مدارک مالیات ثبت شرکت

مراحل پرداخت مالیات ثبت شرکت

تا بدین جا در جواب به سوال مالیات ثبت شرکت چقدر است، به اطلاعات ارزشمند بسیاری دست پیدا کردید، اکنون قرار است تا با مراحل پرداخت مالیات آشنا شویم.

  • در ابتدا برای تعین مالیات هر شرکت باید برای خودتان سال مالی تعیین کنید.
  • هر شرکت در پایان سال مالی باید به امور مالی خود رسیدگی کرده باشد.
  • پس از رسیدگی به امور مالی، هر شرکت باید اظهارنامه مالیاتی، ترازنامه و حساب سود و زیان شرکت را به سازمان امور مالیاتی تقدیم کند.
  • برای ارائه این مدارک و هچنین ارائه مدارک هویتی خود و سایر شرکا، شما حداکثر 4 ماه پس از اتمام هر سال مالی فرصت دارید.
  • و در پایان مالیات شرکت شما محاسبه میشود و باید آن را پرداخت کنید.

مراحل پرداخت مالیات ثبت شرکت

جمع بندی

در ابتدا در پاسخ به سوال مالیات ثبت شرکت چقدر است، فکرش را هم نمیکردید که برای پرداخت مالیات باید با چه چالش‎هایی روبرو شوید.

اگر میخواهید تمامی این مراحل به سرعت و به راحتی هرچه تمام‎تر و توسط متخصص‎ترین افراد انجام شود، همین حالا با موسسه ثبت شرکت فرهنگ تماس بگیرید

ثبت یک شرکت تجاری قطعا برای شما درآمد و سود بسیار زیادی خواهد داشت اما به شرطی که از راه درست و اصولی وارد دنیای بزرگ شرکت‎های تجاری شوید. در موسسه ثبت شرکت فرهنگ شما میتوانید در کنار متخصص‎ترین افراد در زمینه ثبت شرکت در ایران، کارهای ثبت شرکت خود و پرداخت مالیات آن را، به سادگی انجام دهید.

خانم عابد مشاور مالیات ثبت شرکت

5/5 - (5 امتیاز)
آنچه در این مقاله می‌خوانید

10 پاسخ

  1. من میخواهم یک شرکت تاسیس کنم سوالی که دارم این است که آیا مالیات ثبت شرکت سهامی کمتر از مسئولیت محدود است؟

    1. سلام و درود.

      خیر،مالیات شرکتها بر اساس کارکرد محاسبه میگردد و به نوع شرکت هیچ ارتباطی ندارد.

  2. من از مقالتون متوجه شدم که ثبت شرکت به تنهایی مالیات ندارد، در حقیقت بعد از دریافت کد اقتصادی مشمول امور مالیاتی میشویم، سوال من اینجاست که اگر کد نگیریم به مشکلی میخوریم؟

    1. سلام و درود.

      شرکتها پس از ثبت شدن تا دو ماه زمان دارند که اقدام به دریافت کد اقتصادی نمایند و در صورتی که در این بازه زمانی تشکیل پرونده مالیاتی انجام نشود شامل جریمه های مالیاتی میشود که عدد آن بسته به سرمایه شرکت محاسبه میشود و سه برابر عددی است که باید پرداخت شود و در صورتی که پس از یک بازه زمانی معمولا 6 الی 7 ماهه تشکیل پرونده در مالیات صورت نگیرد،شرکت مورد نظر از طرف اداره مالیات قفل میشود و تا زمان تعیین و تکلیف پروسه مالیاتی امکان هیچگونه تغییرات و فعالیتی با شرکت وجود ندارد.

  3. سلام از چه طریقی میتوانیم برای مالیات شرکتمان تخفیف بگیریم یا آن را قسط بندی کنیم؟

    1. سلام، لطفا با مشاورین ما در تماس باشید
      02188472277

  4. آیا اگر کد اقتصادی برای شرکتم نگیرم، همچنان ثبت شرکت مالیات دارد؟

    1. سلام و درود.

      شما موظف هستید تا مدت زمان دو ماه پس از تاریخ ثبت شرکت اقدام به دریافت کداقتصادی نمایید در غیر اینصورت شزکت شما جریمه و تا زمان تعیین تکلیف مالیاتی و تشکیل پرونده مالیاتی از طرف سازمان امور مالیاتی قفل میشود.

      این موضوع رو مدنظر داشته باشید که اخذ کد اقتصادی و تشکیل پرونده مالیاتی به معنای پرداخت مالیات برای شرکت نیست و تا زمانیکه شرکت شما فعالیتی نداشته باشد یا به بیان دیگر بصورت رسمی درآمدی کسب نکرده باشد شامل مالیات نمیشود و میتوانید تا این زمان اظهارنامه ارسالی به اداره مالیات را به شرط نداشتن فعالیت و کسب درآمد و عدم گردش مالی حساب شرکت بصورت عدم فعالیت به اداره امور مالیاتی ارسال نمایید و در صورتی که عدم فعالیت شما از نظر اداره امور مالیات تائید شود،شرکت شما مشمول مالیات نمیشود.

  5. ببخشید نوع شرکت هم در مقدار مالیات شرکت موثر است؟

    1. سلام و درود.
      میزان محاسبه مالیات در شرکتهای تجاری از جمله شرکتهای با مسئولیت محدود و شرکتهای سهامی خاص به نسبت درآمد حاصل شده از فعالیتهای شرکت یا به اصطلاح مالیات بر درآمد میباشد که با توجه به کارکرد شرکت مدنظر در سال مالی گذشته و اظهارنامه ارسالی به اداره مالیات،بررسی و محاسبه میشود و این میزان مالیات محاسبه شده توسط اداره مالیات برای اسخاص حقوقی به نوع شرکت بستگی ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس