قوانین ثبت شرکت برای کارمندان دولت

قوانین ثبت شرکت برای کارمندان دولت

قوانین ثبت شرکت برای کارمندان دولت (بروزرسانی دی 1402): اگر شما قصد تاسیس و ثبت شرکت تجاری خصوصی دارید و کارمند دولتی محسوب می‌شوید، باید بدانید که قانون‌گذار، قوانین و شرایطی را برای شما وضع کرده است که در ابتدا باید آن را مطالعه و رعایت کنید.

به همین دلیل در این مطلب قصد داریم در مورد قوانین ثبت شرکت برای کارمندان دولت با شما صحبت کنیم. در ادامه تعریف دقیق کارمند دولت و ممنوعیت‌های مربوط به آن‌ها را با جزئیات با هم بررسی خواهیم کرد.

خانم ولی زاده مشاور ثبت شرکت تجاری

کارمند دولت کیست؟

قبل از اینکه بخواهیم در مورد قوانین ثبت شرکت برای کارمندان دولت بدانیم باید یک تعریف دقیق و کلی از کارمند دولت داشته باشیم. به صورت کلی افرادی که در وزارتخانه‌ها، شرکت‌ها و ادارات دولتی مشغول به کار هستند، کارمند دولت به حساب می‌آیند.

در سال 1345 شمسی در قانون تجارت کشور، تعریف مستخدم دولت به شکلی که در بالا به آن اشاره کردیم تصویب شد. در سال 1386، واژه‌ی مستخدم دولت به کارمند دولت تغییر پیدا کرد.

کارمند دولت کیست؟

بر اساس قانون 5 نوع کارمند وجود دارد

پیمانی، رسمی، حکمی، روزمزد و کارمند خرید خدماتی از انواع این کارمندها هستند.
اما ما در این مطلب فقط در مورد کارمند رسمی دولت صحبت می‌کنیم.

بر اساس قانون 5 نوع کارمند وجود دارد

اصل 141 قانون اساسی

بر طبق قانون اصل 141 قانون اساسی: رئیس جمهور، معاونان رئیس جمهور، وزیران و کارمندان دولت نمی‌توانند بیش از یک شغل دولتی داشته باشند. بنا بر این قانون اگر کارمند دولت هر شغل دیگری در ارگان‌هایی که بخشی یا تمام آن در اختیار دولت باشد، ممنوع است.

البته این موضوع برای شرکت تعاونی‌هایی که در اختیار موسسات و ادارات هستند، مستثنی است. البته این موضوع در مورد بعضی از مشاغل آموزشی که در دانشگاه‌ها وجود دارد، درست نیست و کارمندان دولت می‌توانند صاحب این مشاغل باشند.

به زبان ساده، براساس قوانین ثبت شرکت برای کارمندان دولت ، مستخدمین دولت به صورت همزمان نمی‌توانند صاحب دو شغل دولتی باشند. در صورتی که فردی دو شغل دولتی داشته باشد، محکوم به انفصال از خدمت به مدت 6 ماه می‌شود.

جریمه‌ی دیگر او این است که باید تمامی مبالغی که دریافت کرده را بازگرداند. در صورتی که برای بار دوم این کار را انجام داده باشد نه تنها باید تمام دریافتی‌های مالی را برگرداند بلکه به انفصال دائم از مشاغل نیز محکوم خواهد شد.

در واقع مطابق قوانین اساسی کشور، کارمندان دولت اجازه ندارند، سمت‌های ریاست، مدیر عاملی، عضو هیئت مدیره‌ی شرکت‌های خصوصی قابل ثبت در ایران باشند. (به غیر از شرکت‌ تعاونی) بر طیق قوانین ثبت شرکت برای کارمندان دولت ، کارمندان دولت فقط می‌توانند به عنوان یک عضو ساده و بدون هیچ حق امضایی در شرکت حضور داشته باشند.

اصل 141 قانون اساسی

منظور از دستگاه اجرایی چیست؟

برای اینکه این موضوع برای ما روشن شود، باید بدانیم که بر اساس قوانین ثبت شرکت برای کارمندان دولت ، منظور از دستگاه اجرایی چیست.

براساس قانون تمامی وزارتخانه‌ها، موسسات دولتی، نهادهای عمومی غیر دولتی، شرکت‌های دولتی و همه دستگاه‌هایی که شمول قانون بر آن‌ها مستلزم ذکر و یا تصریح نام است مثل شرکت ملی نفت ایران، بانک مرکزی، بیمه‌های دولتی و … دستگاه اجرایی هستند.

با توجه به تعاریفی که در بالا نیز به آن اشاره شده، افرادی که در ایران کارمند دولت هستند این اجازه را ندارند که در شرکت‌های ثبت شده در ایران، هیچ نوع حق امضا و سمتی داشته باشند. در واقع کارمندان دولت فقط می‌توانند به عنوان یک عضو ساده در شرکت‌ها حضور داشته باشند. همچنین این افراد نمی‌توانند بیش از 20 درصد از سهم شرکت را دارا باشند.

البته این موضوع را نیز به یاد داشته باشید که ممکن است تمامی افرادی که در این دستگاه‌ها کار می‌کنند، کارمند و مستخدم دولت به حساب نیایند.

در تعریف دیگری از کارمند دولت نیز آمده است که کارمند یا مستخدم دولت به کسی گفته می‌شود که با انجام خدمت و کار برای دولت ایران از آن حقوق و مزایا دریافت کند.

برای اینکه قوانین ثبت شرکت برای کارمندان دولت را بهتر درک کنید باید بگوییم که مثلا کارمند شهرداری، کارمند دولتی محسوب نمی‌شود و متناسب با آن، شامل قوانین ثبت شرکت برای کارمندان دولت نمی‌شود.

منظور از دستگاه اجرایی چیست؟

سایر ممنوعیت‌های کارمندان دولت در قوانین

شاید با مطالعه‌ی قوانین ثبت شرکت برای کارمندان دولت با خودتان فکر کرده باشید که چقدر ممنوعیت‌های مربوط به کارمندان دولت سختگیرانه و زیاد است. اما ما در این قسمت می‌خواهیم به شما بگوییم که این ممنوعیت‌ها برای مستخدمین دولت، بیشتر از این حرف‌ها است.

بر اساس قانون کارمندان دولتی در موسساتی که بخشی یا همه‌ی سرمایه‌ی مالی آن به دولت ایران مربوط است، نمی‌تواند سمتی داشته باشند.

مستخدمین دولت نمی‌توانند در یک موسسه‌ای که تمام یا بخشی از سرمایه‌ی آن مربوط به یک موسسه عمومی است، سمت و شغلی داشته باشند.
(بر طبق قانون، موسسه‌ی عمومی، واحد سازمانی است که به لحاظ قانونی مستقل است و بیشتر از 50 درصد بودجه‌ی سالیانه‌ی آن از منابع غیر دولتی تامین می‌شود)

نکته: این موضوع را به خاطر داشته باشید که کارمندان دولت این اجازه را دارند که در شرکت‌های سهامی عام مثل از جمله شرکت‌های تولیدی، بانک‌های خصوصی و … سهامدار باشند و ممانعتی در این زمینه وجود ندارد.

سایر ممنوعیت‌های کارمندان دولت در قوانین

سوالات متداول قوانین ثبت شرکت برای کارمندان دولت

  • آیا کارمندهای پیمانی و قراردادی نیز شامل این ممنوعیت ثبت شرکت می‌شود یا خیر؟
    • خیر، شرط ممنوعیت برای ثبت شرکت و نداشتن سمت در شرکت فقط برای کارمندان رسمی دولت تعیین شده است. و کارمندان پیمانی و قراردادی ممنوعیتی ندارند.
  • آیا ممنوعیت ثبت و فعالیت در شرکت‌های ثبتی در ایران برای اعضا هیئت علمی دانشگاه‌ها نیز وجود دارد یا خیر؟
    • خیر، اعضا هیئت علمی دانشگاه‌ها استثناء هستند و می‌توانند از اعضا هیئت مدیره‌ی شرکت‌ها قابل ثبت باشند.
  • آیا تمام سهام یک شرکت در ایران می‌تواند متعلق به کارمندان دولت باشد؟
    • بله، البته باید شرایط و قوانین آن را نیز رعایت کند. مثلا هر کارمند می‌تواند حداکثر 5 درصد از سهام شرکت را در اختیار داشته باشد. همچنین برای این نوع شرکت‌ها هر گونه تبادل و معامله با شرکت‌های دولتی ممنوع است.

سوالات متداول قوانین ثبت شرکت برای کارمندان دولت

جمع بندی

در مطلب قوانین ثبت شرکت برای کارمندان دولت تلاش کردیم، صفر تا صد جزئیات مربوط به قوانین ثبت شرکت در مورد کارمندان و مستخدمین دولت را برای شما تشریح کنیم. به صورت کلی و بر اساس قانون کارمندان دولت نمی‌توانند ثبت شرکت را انجام دهند.

حالا اگر می‌خواهید اطلاعات دقیق‌تری در مورد کارمند و دستگاه اجرایی داشته باشید بهتر است به عناوین بالا مراجعه کنید. در صورتی که باز هم سوالاتی از این قبیل دارید می‌توانید از مشاوره کارشناسان و متخصصین ما در ثبت شرکت فرهنگ استفاده کنید.

خانم ولی زاده مشاور ثبت شرکت تجاری

5/5 - (5 امتیاز)
آنچه در این مقاله می‌خوانید

14 پاسخ

  1. باسلام آیا یک کارمند بانک، همزمان می تواند سر دفتر یک دفترخانه هم باشد. یا تخلف به حساب می آید؟

    1. سلام، لطفا با مشاورین ما در تماس باشید
      02188472277

  2. آیا کارمند دولتی که 82 درصد از سهام یک شرکت رو داره برای اون شرکت صلاحیت پیمانکاری و صلاحیت ایمنی گرفت ؟

    1. سلام، لطفا با مشاورین ما در تماس باشید
      02188472277

  3. سلام، آیا منی که در بانک مدیر شعبه هستم می‌توانم یک شرکت مالی تاسیس کنم؟

    1. سلام و درود.

      اشخاصی که در ارگانهای دولتی مشغول به کار هستند و کارمند رسمی دولت هستند نمیتوانند در شرکتها جزو اعضای هیئت مدیره باشند و میزان سهامداری آنها دارای محدودیت میباشد.

  4. آیا بعد از بازنشستگی میتوانم شرکت ثبت کنم؟ یا قوانین ثبت شرکت کارمندان دولت به هیچ عنوان اجازه نمیدهد

    1. سلام و درود.

      پس از اتمام دوره خدمت و به اصطلاح شروع دوران بازنشستگی از ارگانهای دولتی اشخاص میتوانند شرکت خود را تاسیس نمایند و با هر میزان سهام یا سهم الشریکه و هر سمتی در شرکت تازه تاسیس حضور داشته باشند.برای اطلاعات بیشتر از انتخاب نوع شرکت و نحوه تقسیم سهام و سهم الشریکه و تعیین سمت ها و انجام کلیه فرایند ثبت شرکت میتونید با مشاوران و کارشناسان مجموعه ثبت فرهنگ در تماس باشید.

  5. سلام.اولا هر کارمندی با هرنوع قراردادی نمیتواند شرکت ثبت کند ولیکن میتواند موسسه غیرتجاری ثبت کند

  6. آیا امکان این وجود دارد تا قوانین ثبت شرکت برای کارمندان دولت تغییر کند؟

    1. سلام و درود.
      امکان اینکه قوانین هر چند سال یکبار شامل تغییرات کوچکی شوند وجود دارد و در صورتی که تغییر یا اصلاحی در این قوانین شکل بگیرد حتماً از طریق مقالات مرتبط،از طرف مجموعه ثبتی فرهنگ آگاهی رسانی میشود.

  7. سلام، آیا در قوانین ثبت شرکت برای کارمندان دولت میتوان بعد از اینکه بازنشسته شدم اقدام به ثبت شرکت کنم؟

    1. سلام، لطفا با مشاورین ما در تماس باشید
      02188472277

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *